Reflexe pedagogické praxe

Seminář 2 - Reflektivní psaní

Reflektivní psaní jako nástroj reflexe

Kognitivní úklid

Harry se posadil a upnul oči na kamennou mísu. Látka v ní opět nabyla svoji původní, stříbřitě bílou podobu a pod jeho pohledem vířila a vlnila se.

"Co je to?" zeptal se Harry rozechvělým hlasem.

"Tohle? Říká se tomu Myslánka," řekl Brumbál. "Občas zjišťuji - a určitě ten pocit znáš také - že mám hlavu k prasknutí naplněnou myšlenkami a vzpomínkami."

“Aha," hlesl Harry, neboť popravdě řečeno nemohl tvrdit, že by takový pocit někdy měl.

"V takových chvílích," vysvětloval Brumbál a ukázal mu na kamennou mísu, "používám Myslánku. Prostě si odsaješ z hlavy přebytečné myšlenky, vyliješ je do mísy a můžeš si je v klidu prohlédnout. Navíc je v téhle podobě snazší postřehnout, co mají společného a jak souvisejí, rozumíš."

Při reflexi si uspořádáváme myšlenky v mysli a lépe se tak učíme. Říkáme tomu „kognitivní úklid”.


Kvality reflektivního textu

V hloubce reflexe existují tyto posuny:

  • od popisu po reflektivní záznam;
  • od žádných otázek přes otázky po odpovědi na otázky;
  • identifikace a postupně efektivnější zacházení s vlivem emocí;
  • v „odstupu od události”;
  • v sebetázání, zpochybňování vlastních myšlenek;
  • v rozpoznání důležitosti předchozí zkušenosti;
  • v braní v úvahu názorů ostatních lidí
  • směrem k metakognici – přezkoumávání vlastních reflektivních procesů.

Na jaké posuny jsme přišli my


Reflektivní deník

Jaké jsou cíle používání deníku

Chtěli bychom, aby ti práce s deníkem:

  1. Připomínala zamyslet se nad svou hodinou (reflexe).
  2. Dávala prostor pro snadné psaní si poznámek pro příště.
  3. Pomáhala uvědomit si, co všechno patří k tvojí roli učitele.
  4. Umožňovala sledovat tvůj vlastní pokrok.


Jak používat reflektivní deník

Reflektivní deník používej pravidelně. Po každé tvé odvedené výuce si zapiš svoje myšlenky. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba napsat alespoň 3 reflexe.

Pokud jen trochu můžeš, reflektuj vlastní odučenou hodinu. Ale pokud není jiná možnost, můžeš zvolit i některou z dalších variant. Následující možnosti jsou řazeni od nejlepší:

  1. Reflektuj vlastní hodinu odučenou v rámci praxe.
  2. Reflektuj svůj pedagogický výstup v rámci didaktického semináře (nebo obdobného předmětu). 
  3. Reflektuj hodinu, na které jsi byl/a na náslechu u svého provádějícího učitele.
  4. Reflektuj hodinu, kterou jsi absolvoval/a (na univerzitě) v roli žáka/studenta.


Závazek

Na druhé straně deníku najdeš prostor pro tvůj závazek. Výzkumy dokazují, že nejvíce se z vlastní praxe a její reflexe učí ti, kteří mají jasno, co od nich chtějí. Zamysli se proto nad tím, co od ní chceš ty. Projdi si kompetenční profil (Sebehodnotící nástroj) z prvního semináře a vyber si jednu (maximálně dvě) tamní kompetenci. Na tuto kompetenci se zaměř při své pedagogické praxi. Mělo by to být primárně něco, v čem se chceš zlepšit, možná něco, co chceš zatím hlavně vyzkoušet, možná kompetence, na kterou chceš dostat zpětnou vazbu od svého provázejícího učitele. Podle toho také formuluj svůj závazek. Aby odpovídal tomu, jak hluboce se chceš na danou kompetenci zaměřit. Při formulování závazku může pomoci se podívat blíže na kritéria hodnocení úrovně dané kompetence (opět viz první seminář a materiály k němu).


Reflektivní deník ke stažení


Úkol na další týden

Splňte si 1 ze 3 povinných zápisů do deníku. Svůj zápis si přineste na další seminář a oskenovaný (ofocený) zápis následně nahrajte sem: