Reflexe pedagogické praxe

Úvodní hodina - Sebehodnotící nástroj + Podmínky zápočtu

Co se dělo na první hodině?

  • poznali jste vyučujícího
  • poznali jsme se navzájem
  • zjistili jsme, co je ta Reflexe pedagogické praxe zač (co se tu asi bude dít)
  • seznámili jsme se s prvním reflektivním nástrojem (sebehodnotící formulář)
  • zjistili jsme podmínky zápočtu 

O čem je REflexe Pedagogické Praxe (RePP)?

Tento předmět v zásadě stojí na třech hlavních pilířích:

  • Práce s tématy, která jsou pro nás živá: Nosíme materiál (zážitky) z praxí a reflektujeme je. Tedy pracujeme se zážitky tak, aby pro nás (i druhé) byly zdrojem učení. 
  • Prozkoumáváme reflektivní nástroje - zkoušíme si používat různé reflektivní nástroje (individuální, párové, skupinové) a hodnotíme, který je pro nás dobrý a kdy je použitelný. 
  • Učíme se analyzovat výukovou realitu, dívat se pod povrch věcí a tyto fenomény pojmenovávat. Pojmenováváme nejen to, co vidíme, ale hledáme příčiny a důsledky s možností navrhnovat alternativy a přinášet zmenu.  

Sebehodnotící nástroj - Standard kvality profesních kompetencí studenta (učitelství)

Přehled kompetencí rozdělených do 5 kategorií:


Stručná verze Standardu nastiňující perspektivu učitele a žáka u jednotlivých kompetencí


Plná verze standardu s kritérii pro posouzení úrovně jednotlivých kompetencí

Plná verze standardu
Kritéria jsou od strany 13 dál

Úkol z hodiny

  • Projít si kompetenční model (Standard) a prozkoumat kritéria hodnocení jednotlivých kompetencí
  • Vybrat si 1-2 dílčí kompetence, na které se chcete na své praxi zaměřit (zlepšit se, potrénovat, prozkoumat, dostat na ně zpětnou vazbu od učitele apod.)


Podmínky udělení zápočtu

  • Účast: navštívit alespoň pět ze šesti seminářů
  • Reflektivní deník: Sepsat alespoň 3 zápisy a nahrát je do příslušné odevzdávárny
  • Náslech: Zajít se podívat k někomu na jeho hodinu, sepsat si poznámky o svém pozorování a dát člověku ZV na jeho hodinu.


Náslechový formulář ke stažení