Reflexe pedagogické praxe
Úvodní hodina - Sebehodnotící nástroj + Podmínky zápočtu
Co se dělo na první hodině?
- poznali jste vyučujícího
- poznali jsme se navzájem
- zjistili jsme, co je ta Reflexe pedagogické praxe zač (co se tu asi bude dít)
- seznámili jsme se s prvním reflektivním nástrojem (sebehodnotící formulář)
- zjistili jsme podmínky zápočtu
O čem je REflexe Pedagogické Praxe (RePP)?
Tento předmět v zásadě stojí na třech hlavních pilířích:
- Práce s tématy, která jsou pro nás živá: Nosíme materiál (zážitky) z praxí a reflektujeme je. Tedy pracujeme se zážitky tak, aby pro nás (i druhé) byly zdrojem učení.
- Prozkoumáváme reflektivní nástroje - zkoušíme si používat různé reflektivní nástroje (individuální, párové, skupinové) a hodnotíme, který je pro nás dobrý a kdy je použitelný.
- Učíme se analyzovat výukovou realitu, dívat se pod povrch věcí a tyto fenomény pojmenovávat. Pojmenováváme nejen to, co vidíme, ale hledáme příčiny a důsledky s možností navrhnovat alternativy a přinášet zmenu.
Sebehodnotící nástroj - Standard kvality profesních kompetencí studenta (učitelství)
Přehled kompetencí rozdělených do 5 kategorií:
Stručná verze Standardu nastiňující perspektivu učitele a žáka u jednotlivých kompetencí
Plná verze standardu s kritérii pro posouzení úrovně jednotlivých kompetencí
Plná verze standardu
Kritéria jsou od strany 13 dál
Úkol z hodiny
- Projít si kompetenční model (Standard) a prozkoumat kritéria hodnocení jednotlivých kompetencí
- Vybrat si 1-2 dílčí kompetence, na které se chcete na své praxi zaměřit (zlepšit se, potrénovat, prozkoumat, dostat na ně zpětnou vazbu od učitele apod.)
Podmínky udělení zápočtu
- Účast: navštívit alespoň pět ze šesti seminářů
- Reflektivní deník: Sepsat alespoň 3 zápisy a nahrát je do příslušné odevzdávárny
- Náslech: Zajít se podívat k někomu na jeho hodinu, sepsat si poznámky o svém pozorování a dát člověku ZV na jeho hodinu.