DIDAKTICKÉ TESTY OBSAH PŘEDNÁŠKY ¢ ¢ ¢Co je to didaktický test? ¢Vlastnosti didaktického testu ¢Druhy didaktických testů ¢Konstrukce didaktického testu ¢ CO JE DIDAKTICKÝ TEST? ¢ ¢„Jedná se o nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (Byčkovský In Chráska, 2007, s. 184) ¢Navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle předem stanovených pravidel ¢Obvykle písemná podoba — ¢ ¢ ¢ VLASTNOSTI DIDAKTICKÉHO TESTU ¢ ¢ ¢Validita ¢Reliabilita ¢Objektivita ¢Praktičnost ¢ ¢ VALIDITA - PLATNOST ¢Základní a nejdůležitější vlastnost didaktického testu ¢Test je validní tehdy, pokud se jím zkouší to, co má být zkoušeno ¢Př. test z dějepisu není validní, pokud do něj zahrneme otázky z matematiky ¢Typy: ¢Obsahová – jak dalece se shoduje obsah testu s cílem a obsahem vyučování ¢Predikční – schopnost předpovídat budoucí úspěšnost v učení ¢Souběžná – nakolik test zjišťuje aktuální stav ¢Konstruktová – vyjadřuje rozsah, v jakém test měří nějakou charakteristiku nebo psychologický konstrukt ¢ RELIABILITA - SPOLEHLIVOST ¢Představuje míru přesnosti a spolehlivosti testu ¢Při opakování testování za týchž podmínek získáváme stejné nebo alespoň velmi podobné výsledky ( = stejný žák by měl při opakovaném zadání testu dosáhnout stejného výsledku) ¢Obecné pravidlo: čím více úloh test obsahuje, tím vyšší má reliabilitu ¢K posouzení míry reliability slouží tzv. koeficient reliability —Rozpětí 0 (naprostá nespolehlivost) – 1 (naprostá spolehlivost a přesnost) —V pedagogické diagnostice je požadován koeficient 0,80 OBJEKTIVITA ¢Test je objektivní, pokud výsledky měření nejsou závislé na osobě, která provádí administraci, ani na diagnostikované osobě ¢ ¢Faktory snižující objektivitu: ¢Časová náročnost ¢Únava zkoušených ¢Napjatá atmosféra ¢Čekání před zkouškou ¢Nejednoznačnost zadání úloh ¢Nejednoznačnost při hodnocení výsledků ¢ ¢Příklad chybné formulace: —Kdo je nejznámější psycholog? ¢ ¢ DRUHY DIDAKTICKÝCH TESTŮ ¢Testy rychlosti ¢Testy úrovně ¢Testy standardizované ¢Nestandardizované testy ¢Testy kognitivní a psychomotorické ¢Testy výsledků výuky a testy studijních předpokladů ¢Testy vstupní, průběžné a výstupní ¢Testy rozlišující ¢Testy ověřující ¢Didaktické testy mohou být využité pro tyto účely: — —Diagnostické —Procvičovací —Zkušební —Srovnávací KONSTRUKCE DIDAKTICKÉHO TESTU 1. FÁZE ¢Plánování testu ¢ - K čemu má test sloužit? ¢ - Jaké učivo má být ověřováno? ¢ - Vypracování specifikační tabulky, která obsahuje: ¢ Upřesnění obsahu ¢ Počet úloh ¢ Určení úrovně osvojení poznatků - - - KONSTRUKCE DIDAKTICKÉHO TESTU 2.FÁZE ¢Konstrukce testu ¢ - Návrh testových úloh ¢ - Odhad časové náročnosti ¢ - Volba způsobu hodnocení jednotlivých úloh a celého testu — —à Dochází k vytvoření 1. návrhu didaktického testu - Posouzení obsahové a konstrukční kvality testu dalšími odborníky; promyšlení přibližného trvání testu - ¢ KONSTRUKCE DIDAKTICKÉHO TESTU 2. FÁZE ¢ ¢ OBECNÉ ZÁSADY PRO NAVRHOVÁNÍ TESTOVÝCH ÚLOH ¢ ¢Srozumitelné formulování úloh ¢Úlohy seřadit tak, aby měly stoupající obtížnost ¢Úlohy stejného druhu soustředit do jedné části testu ¢Zadání by nemělo obsahovat nápovědu správné odpovědi ¢Pozornost věnovat grafické úpravě – text musí být čitelný, písmo dostatečně velké a výrazné KONSTRUKCE DIDAKTICKÉHO TESTU 3.FÁZE ¢Ověřování ¢ - Ověření kvality testu prostřednictvím zadání žákům ¢ - Analýza vlastností testových úloh: •Obtížnost •Hodnota obtížnosti – udává procento žáků, kteří danou úlohu zodpověděli nesprávně nebo ji vynechali •Index obtížnosti – udává procento žáků, kteří danou odpověď zodpověděli správně •Citlivost – jak dalece daná úloha zvýhodňuje žáky s lepšími vědomostmi před žáky s horšími vědomostmi •Analýza nenormovaných odpovědí – vynechání úlohy může znamenat nedostatek času nebo nepochopení formulace ¢ ¢ - Úprava didaktického testu à vytvoření definitivní podoby didaktického testu KLASIFIKACE VÝSLEDKŮ TESTU ¢ ¢Citlivý přístup ke klasifikaci ¢Klasifikace na základě procenta správných odpovědí ¢Klasifikace na základě normálního rozdělení četností ¢Analýza chyb (formativní hodnocení)