poválečné plánování poválečné plánování Mémecko koncentrace obyvatelstva do městských aglomerací dve mestské osy rozdíly v ekonomické prosperitě jednotlivých městských regionů ¥ _ ft v- specifický průběh industrializace a urbanizace centralizace, rychlý vývoj lie de France SV - rozvoj; JZ - stagnace Paris et le desert franca is ;,s-.-i| t* "insteafl of nestriiTting the síjc of the rity, the plflnnftrs i mrníMFiiJ ra bty expanded iT.,.,The 'new towns' ineluctably became as much 3 part oF London [či? Rlopmíhyry and Co-vent Gar-den],.s>n that the whole south eastern area became I ondon'". decentralizovaný1 sídelní systém, velký vliv obcí nesoulad administrativních hranic spolkových zemí G reat erLondonPlan c* Abercnmbie. jchn fanbtm ■ -i-ÍÍLTÍpiMU ilillllO J U ■ I111 kí ÍIJI-ikclij I Cg ĽIIU ■ OdrtTŕJo-J ruzmUtn pnjm-jjjLi j prfaty^rr.yrh nmŕí-h".1 n; j ■ -.-.ľiihLťiĽ.yi- júiiiy bb^ijth -dr.tfl *■ ivjiuu ■ Mbb«ii'MVi™iLÍi-iJ-,r,:ľLkVi-yiiiĽ Lůrtdýťi ŕ. ^Mali ,11 'VŠ" Územní plánovania urbanismus poválečné plánování chápání pojmu regionální plánování regional physical planning vs. regional policy national/regional planning regional/local planning zpráva Barlowovy komise paleotechnické vs. neotechnická fáze výroby „speciál areas", 1934 Commission on the Geographical Distribution of the Industrial Population, 1937 spojila problematiku regionálního rozvoje (national/regional problems) s problematikou územního růstu velkých konurbací; poukázala na výhody a rizika vyplývající z koncentrace průmyslu a obyvatelstva ve velkých centrech ekonomický a populační růst byl soustředěn do oblastí jižní Anglie a Midlands a především do oblasti Londýna identifikace tzv. tzv. strukturálního efektu geografická závislost průmyslu 19, století na zdrojích průmysl 20. století - gravitace k trhům existuje důvod, proč podniknout akdvity k usměrňování přirozeného běhu událostí? analýza nevýhod předmětem pozornosti - Londýn a jeho zázemí ■ technické problémy kontroly fyzického růstu města městských aglomerací; ■ problémy spojené s ochranou zemědělské půdy; • problematiku výkupů a kompenzací v územním plánování. spojila problematiku regionálního rozvoje (national/regional problems) s problematikou územního růstu velkých konurbací; poukázala na výhody a rizika vyplývající z koncentrace průmyslu a obyvatelstva ve velkých centrech ekonomický a populační růst byl soustředěn do oblastí jižní Anglie a Midlands a především do oblasti Londýna identifikace tzv. tzv. strukturálního efektu ■ r geografická závislost průmyslu 19. století na zdrojích průmysl 20. století - gravitace k trhům existuje důvod, proč podniknout aktivity k usměrňování přirozeného běhu událostí? analýza nevýhod předmětem pozornosti - Londýn a jeho zázemí • technické problémy kontroly fyzického růstu měst a městských aglomerací; • problémy spojené s ochranou zemědělské půdy; • problematiku výkupů a kompenzací v územním plánování. y vybrané ^ pokračovací studie The Committee on Land Utilization in Rural Areas The Expert Committee on Compensation and Betterment Greater London Plan ■ zásadní decentralizace populace z vnitřních oblastí metropolitního regionu do vnějších okrajů; * princip 8 ekonomicky nezávislých měst ve vzdálenosti 35 - 60 km od Londýna f vybrané zákonné normy ^ Distribution of Industry Act (1945) • nasměrování nových průmyslových aktivit z přetížených oblastí Londýna a Midlands do speciálních oblastí New Towns Act (1946), Town Development Act (1952) • zákony podporující realizaci principů obsažených v Abercrombieho plánu Velkého Londýna Town and Country Planning Act (1947) w vybrané pokračovací studie The Committee on Land Utilization in Rural Areas The Expert Committee on Compensation and Betterment Greater London Plan • zásadní decentralizace populace z vnitřních oblastí metropolitního regionu do vnějších okrajů; • princip 8 ekonomicky nezávislých měst ve vzdálenosti 35 - 60 km od Londýna y vybrané zákonné normy ^ Distribution of Industry Act (1945) • nasměrování nových průmyslových aktivit z přetížených oblastí Londýna a Midlands do speciálních oblastí New Towns Act (1946), Town Development Act (1952) • zákony podporující realizaci principů obsažených v Abercrombieho plánu Velkého Londýna Town and Country Planning Act (1947) Greater London Plan PatrickAbercrombie,John Forshaw VÝCHODISKA: • snížení populačního zatížení londýnského regionu • adekvátní rozmístění průmyslu a průmyslových zaměstnanců • restrikce nových průmyslových aktivit v regionu • udržení pozice hlavního námořního přístavu • založení plánovací infrastruktury pro Londýn neighbourhood units' "gede&sovsky" regionální přístup 'neighbourhood units" "gedessovský" regionální přístup NEW TOWNS OF BRITAIN * o Hut Town* ■ S«mt bmporum 0 EifHnd.n^To*"! 2&- ■ SO 75 toomiiis 35 GO IS X00 1» ISO KILOMETftES SAUYMtHA FIVINGSTOlT W\» JfAST KILBRIDE >--ffNtxrtjult upon Tim* "'r- .WASHINGTON Dgttiw0 Wp(,WlM oPnitH SKElMERSCiLE, . j TELFORD Aberyitwyifi, NEWTOWN J WARRINGTON > isJ*tilgT||)n e Bifibfifhim 'CORBY 5£r* ' «tte NORTHAMPTON J J WEFWYN GARDIN CITY.' HATTIEID J CWMBRAN [// *»fn*«nto ■ I" •HARLOW) 2s?G#V HEMIlHtMPSTEAO' Ldndqi ■ BAStLDON- [4 rft***j rrrfrt^'^BFUCIIIIIU ■CRAWtfY Rcdbourn HEMEL HEMPSTEAD 9 STEVENAGE • Slaplcford 5 mimu GARDEN CITY HATFIEUKt :ß HARL°W White Waltham BRACKNELL « Chipping Ongar MargarMting BASILDON • Mcopham Crowhursl CRAWLEY ii s 1P _1_ 15 20, —I plánováno: 90-95 % "low-rise" buildings 5-10% "high-rise" buildings Stevenage "instead of restricting the size of the city, the planners immeasurably expanded it....The 'new towns' ineluctably became as much a part of London [as Bloomsbury and Covent Garden]..so that the whole south eastern area became 'London'". poválečné plánování Francie specifický průběh industrializace a urbanizace centralizace, rychlý vývoj lle de France SV - rozvoj; J Z - stagnace Paris et le desert francais Delegation a ľaménagernent dj territaire et I 'action regionale (DATAR) 21 plánovacích regionů od roku 1955 1963 - stanoveny tzv. métropoles ďéquilibre organizace metropolitního plánovánív 6 velkých městských regionech - Lille/Dunkerque, Rouen/Le Havre, Nantes/St. Nazaire, Lyon/St Etienne, Marseille/Aií, Nancy/Metz, společně s plánovacím tělesem pro oblast Paríže 'A ■-f - , J-'ľ'T, í-iSBr^ífř.... mm2 Delegation ä I'aménagement du territoire et I'action regionale (DATAR) 21 plánovacích regionů od roku 1955 1963 - stanoveny tzv. métropoles d' équilibre organizace metropolitního plánování v 6 velkých městských regionech - Lille/Dunkerque, Rouen/Le Havre, Nantes/St Nazaire, Lyon/St. Etienne, Marseille/Aix, Nancy/Metz, společně s plánovacím tělesem pro oblast Paříže 200 miles • *» J ^ MAMCY \STRASBOURG City of Paris fS.,, New Poles ^8? 1 - La Defense ■ New town areas Genneviliiers - Montesson 2 - Seine-Amont 3 - La Villette -„ Plaine-Saint-Dems Open space >^ " Strategic Zones Major Towns "Rocade" (Public Transport Guideways) Orbital Connections TGV Routes poválečné plánování ěmecko koncentrace obyvatelstva do městských aglomerací dvě městské osy rozdíly v ekonomické prosperitě jednotlivých městských regionů v MUmberJ &tutt&iirt decentralizovaný sídelní systém, velký vliv obcí nesoulad administrativních hranic spolkových zemí Bremen Berlin W Hannover Ruhrgebiet 1 - LeiPz'S Frankfurt Mannheim Nürnberg V Stuttgart Munich Grenzland- und überwiegend strukturschwache Regionen Doi Zononrondgcbiel Im NM wichtiger Verkehrivcf bmdung en De- Ausschuss für gesamtdeutsche und Berliner Fragen mahnt in einem Bericht vom Juni 1965 die Verbesserung der Verkehrsverhältnisse im Zonenrandgebiet als vordringliche Aufgab« an (BT-Drs. IV/3668). Vgl. 173. Sitzung am 21. Juli 1965 TOP 2. 9545