proudy současného plánování f traditnt f inženýrský přistup rozvojové orJEntDVBTiý ; > ■ '. I i i i i role plánování tržních síly ovlivňující fyzický rozvoj území ■ trti s pozemky, resp. trhy 5 nemovitostmi vyuíívjní pozitivních ^ produkte negativních eitter nalit cíle verejnÉ správy - zrovnoprávnění posLavení všsíh hráčů na trhu - UZlVatelÚ prostoru - iMturrtóliiůíH. t|. přtřtiášení e-Kterníih náklůrJÚ zpčr. nj |C|lch původce - koordinace zajmu r tnul ľOfímŕncilriS^^^N orientovaný přistup i ptírtiwri fAů Ktorý trwenic podmínky plánování ■ přechod od lineárního kvantitativního rozvoje k rQTVOJi kvalitativnímu (Často regresiunirnij} ■ tbíIexe mDLEns-kych aspEkLŮ územního rorvoJE ■ pusUri ud ddiTiliihr.rJbVrn'hu planutáhi ku l.u i -1_ 111.-_ -_ i a koordinaci ■ vzrůstající zárvis-lost na technických irTrastrukcurach Územní plánování v ČR plánováni po roce 1939 rĽŕlĽfcwníriu zavrženi' vúcíh plänuvacích prut^ů mr^elluce vs. selektlvnívývoj územ n ľ plán ja ko rozvojový do ku ment nnimarivniprKriip přešel do podoby regulačního j" i í teíiSte investic z oblasti veřejných zdrojů na soukromý kapitál Zákon O územním plánovaní a stavebním rádu f. 1B3/ZTJ0.5 5 b. '■Mvpfcni ľ.ikfin nrr-iiti.jrFZĽiííilľ*. pruduui-inll'Ľíy pL-iiulíín-li-Ľi^l- jSc.....íl- LiJiI Aio^ii Ihlypn růMdtrl ĽicTlho pUnu nástroje územního plánování v ČR lípram poBtEnrenía konis«ence arfianů úiemn'hD pánováni i jírníc h nrfl.inij, /ri/oir.inÝrh n,i urmní at-n obcí s rozšírenou působnosti. ' úľei-i liliu ruľVujĽ Jiku ielt^EiCrii nástroje úzenniho plánová> L zívcdcnizíísrd územního rnrrajc jako novčhn nástroje ůzerinihů plánovir I k/aj i jjerrtné plánovací podklady politika uzemni h o ruzvo. c mrtejiulyucke podklady územné plánovací dokumentace Územní plánování v ČR plánování po roce 1989 reflexivního zavržení všech plánovacích procesů nivelizace vs. selektivní vývoj územní plán jako rozvojový dokument normativní přístup přešel do podoby regulačního plánování těžiště investic z oblasti veřejných zdrojů na soukromý kapitál proudy současného plánování tradiční inženýrský přístup plánování jako technická disciplína sociální a často i ekonomické faktory jako externí záležitosti. J rozvojové orientovaný přístup podpora investic do území velice flexibilní, nesvazovaný dlouhodobými plánovacími horizonty environmentálne orientovaný přístup plánování jako nástroj prevence vůči exploataci přírodních zdrojů, resp. kulturního dědictví v dlouhodobých horizontech {důraz na trvalou udržitelnost) 7 tradiční W inženýrský přístup • plánování jako technická disciplína • sociální a často i ekonomické faktory jako externí záležitosti. environmc orientoval rozvojově W orientovaný ^ přístup • podpora investic do území • velice flexibilní, nesvazovaný dlouhodobými plánovacími horizonty Dnmentálně Y environmentálne ^ orientovaný přístup • plánování jako nástroj prevence vůči exploataci přírodních zdrojů, resp. kulturního dědictví • v dlouhodobých horizontech (důraz na trvalou udržitelnost) A proudy současného plánování tradiční inženýrský přístup plánování jako technická disciplína sociální a často i ekonomické faktory jako externí záležitosti. J rozvojové orientovaný přístup podpora investic do území velice flexibilní, nesvazovaný dlouhodobými plánovacími horizonty environmentálne orientovaný přístup plánování jako nástroj prevence vůči exploataci přírodních zdrojů, resp. kulturního dědictví v dlouhodobých horizontech {důraz na trvalou udržitelnost) 7 role plánování tržních síly ovlivňující fyzický rozvoj území = trh s pozemky, resp. trhy s nemovitostmi využívání pozitivních a produkce negativních externalit cíle veřejné správy - zrovnoprávnění postavení všech hráčů na trhu - uživatelů prostoru • internalizace, tj. přenášení externích nákladů zpět na jejich původce • koordinace zájmů podmínky plánování • přechod od lineárního kvantitativního rozvoje k rozvoji kvalitativnímu (často regresivnímu) • reflexe mocenských aspektů územního rozvoje • posun od administrativního plánování ke komunikaci a koordinaci • vzrůstající závislost na technických infrastrukturách nástroje územního plánování v ČR územně plánovací podklady územně analytické podklady pro úderní kraje f SO orp aktualrzace po 4 letech DAP uäsahuJÉ územní studie ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouiíjaka podklad k pořizování politiky územního rozvoje, úze mně plánovací dokumentace, jejich změně a pra rozhodovaní v politika územního rozvoje ■ určuje požadavky a rámce pro konkretizaci ve stavebním zákoně obecne uváděných úkolů územního plánování v republikových, pľeihranltnfch a roeiHiárodnícri totw ■>!:■ ■■: ii r stanoví republikový priority územního plánováni pro JajlStení udržitelného rozvoje území, kte rý spočívá ve vyváženém vztahu podmínek pra přírnivr r'wotnf prostředí,, pru hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenslvi obyvatel území ■ koordinuj* úzcrnnč pláno^ci tlhha^t krajů a obci, odvčtVoVc koheeptc. politiky a strategie ■.< djlíf doku menty mlnlí.teŕiteť 3 dalších ústředních správních úfadú. pup f p díle kc-ondlnuje sámery na zmény v území republikového význam n pro dopravník technickou infrasľrnktiirLJ a pra zdroje jednotlivých systémů technické infrastruktury, které svým významem, rozsahem nebo předpokládaným využitím oulhmf lilemi více krajů ■ VymeľUje obUltl K avýíŕ^ŕrttl pdíaddvky fl* Irniiiy V ÚMmí ľ dúvudú fioUitíídŕlnf iktfrtt mezinárodního ň repijhli kovŕhn výrnam ij ' vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy mezinárodního s republikového významu územně plánovací dokumentace Zákon o územním plánování a stavebním řádu č. 183/2006 Sb. stavební zákon novelizace 225/2017 Sb. prodloužení lhůty pro pořízení nových územních plánů zkrácení lhůty pro napadení územního plánu úprava postavenia kompetence orgánů územního plánování i zvláštních orgánů, zřizovaných na úrovni obcí, obcí s rozšířenou působností, krajů i postavení Rady obcí pro udržitelný rozvoj území, zavedení tzv. územně analytických podkladů, zavedení politiky územního rozvoje jako celostátního nástroje územního plánování, zavedení zásad územního rozvoje jako nového nástroje územního plánování krajů ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Politika územního rozvoje ČR (PÚR) Zákon č. 183/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů Strategie regionálního rozvoje ČR (SRR) Zákon č. 248/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů Zásady územního rozvoje (ZÚR) Ostatní strategické dokumenty Program rozvoje kraje (PRK) č. 248/2000 Sb, ve znění pozdějších předpisů Územní plán obce Ostatní strategické dokumenty Strategické plány a další rozvojové dokumenty města obcí VÝZNAMNÍ HRÁČI a POJMY OBEC Orgány obci vykonávající působnost ve věcech územního plánování v přenesené působnosti a v samostatné působnosti. obecní úřad ORP, tj. úřad územního plánování jako pořizovatel: • pořizuje územní plán a regulační plán pro území obce; • pořizuje územně plánovací podklady; • na žádost obce ve svém správním obvodu pořizuje ÚPD stavební úřad, vydává územní rozhodnutí, územní souhlas a územní opatření a poskytuje informace pro pořizování ÚPP a ÚPD i zastupitelstvo obce: • rozhoduje o pořízení ÚP a RP; • schvaluje zadání ÚP a pokyny pro zpracování návrhu ÚP; • vydává ÚP a RP a projednává zprávu o uplatňování ÚP POŘIZOVATEL pořizuje územně plánovací podklady, úřad ORP, krajský úřad, újezdní úřad, MMR nebo územně plánovací dokumentaci obecní úřad, krajský úřad, újezdní úřad, MMR (Politika územní rozvoje) PROJEKTANT fyzická osoba, jež získala oprávnění k výkonu vybrané činnosti ve výstavbě podle zvláštního právního předpisu (tj. projektanti - autorizovaní architekti nebo autorizovaní urbanisté) nástroje územního plánování v ČR územně plánovací podklady územně analytické podklady pro úderní' kraje f SO ORP aktualizace po 4 letech DAP obsahují územní studie ověřují možnosti ď podmínky změn v území; slouiíjdka podklad k pořizování politiky územního rozvoje, úze mně plánovací dokumentace, jejich změně a pra rozhodovaní v politika územního rozvoje ■ určuje požadavkya rámce pro konkretizaci ve stavebním zákoně obecne uváděných úkolů územního plánování v republikových, pľeihranltnfch a iTKifrrrárocliiíťri toiw ■>!:■ ■■: ii r stanoví repu bílkové priority územního plánováni pro JajlStĚní udržitelného rozvěje území. kterýspočívá ve vyvázEném vztah u podmínek pre příznivé íhratni" prostředí,, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společens-lvi obyvatel území ■ koordinuj* územnč plánovači clhhcut krajů a obci, odvetvové kohccpcc. politiky a strategie ■.< djlíí doku menty ministerstev a dalších ústředních správních úřadů. pŮR f P díle kc-ondlnuje zámŕry na zmeny v území republikcrvéhn význam u pro dopravník technickou infrastrukturu a pra zdraje jednotlivých systémů technické inFrastrukcury, které svým významem, rozsahem nebo předpokládaným využitím □vliJni lilemi více krajů ■ vymezuje ůbliííl k ivýtínýrnl patadavky n* itníiiy v úMrnľ z dúvudů soxjitiredrinf iktřdt merinánndníhnií repuhlikcivrhovýrnamu ' vymezuje oblasti se specifickými hodnotami e se specifickými problémy mezinárodního s rEpublikového významu územně plánovací dokumentace ^^F^ politika územního rozvoje • určuje požadavky a rámce pro konkretizaci ve stavebním zákoně obecně uváděných úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech • stanoví republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území, který spočívá ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území ■ koordinuje územně plánovací činnost krajů a obcí, odvětvové koncepce, politiky a strategie a další dokumenty ministerstev a dalších ústředních správních úřadů. PÚR ČR dále koordinuje záměry na změny v území republikového významu pro dopravní a technickou infrastrukturu a pro zdroje jednotlivých systémů technické infrastruktury, které svým významem, rozsahem nebo předpokládaným využitím ovlivní území více krajů ■ vymezuje oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území z důvodů soustředění aktivit mezinárodního a republikového významu • vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy mezinárodního a republikového významu priority PUR .. ... mi. i; nitjt.im■.miiiiir.un.rt V- .v ■■■->........■ i-.-' i nně plánovací )kumentace priority PUR ochrana krajiny, migrační propustnost krajiny, vodní hospodářství prevence segregace podpora pracovních příležitostí polycentrický rozvoj polyfunkční využívání brownfields spektrum dopravních témat podpora decentralizované energetické produkce rozvojové oblasti rozvojové osy Rozvojové oblasti a rozvojové osy jsou vymezovány v územích, v nichž z důvodů soustředění aktivit mezinárodního a republikového významu existují zvýšené požadavky na změny v území. Rozvojové oblasti zahrnují obce, ovlivněné rozvojovou dynamikou hlavního centra (krajského města) při případném spolupůsobení vedlejších center. Rozvojové osy zahrnují obce, v nichž existují, nebo lze reálně očekávat zvýšené požadavky na změny v území, vyvolané dopravní vazbou na existující nebo připravované kapacitní silnice a železnice při spolupůsobení rozvojové dynamiky příslušných center osídlení. Specifické oblasti jsou vymezovány v územích, ve kterých se v porovnání s ostatním územím ČR dlouhodobě projevují problémy z hlediska udržitelného rozvoje území. upřesněné specifické oblasti se mohou překrývat s upřesněnými rozvojovými oblastmi nebo osami pouze výjimečně a jen ve zvláště odůvodněných případech nástroje územního plánování v ČR územně plánovací podklady územně analytické podklady pro úderní kraje f SO ORP aktualizace po 4 letech DAP uäsahujt územní studie ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouiíjaka podklad k pořizování politiky územního rozvoje, úze mně plánovací dokumentace, jejich změně a pra rozhodovaní v politika územního rozvoje ■ určuje požadavky a rámce pro konkretizaci ve stavebním zákoně obecne uváděných úkolů [íz«irinlho plánování v republikových, pľeihranicnfch a mLvin,iri>rini'[h i □ u v ■> i: ■ . ■: 11 r stanrjvf republikové priority územního plánováni pro rajlätŕní" udržitelného rozvoje území, kte ryspočívá ve vyvázaném vztahu podmínek pra příznivé íhratni" prostředí,, pru hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenslvi obyvatel úzernľ ■ koordinuj* územnč pláno^ci tlnhost krajů a obci, odvčtVoVc kohícpCc. politiky a strategie ■.< djlíf doku menty mlnlí.teŕiteť 3 dalších ústředních správních úřadů, pup f p díle kc-ondlnuje sámery na zmény vúzeml republikového význam n pro dopravník technickou infrastrukturu a pra zdraje jednotlivých systémů technické inFrastrukcury, které svým významem, rozsahem nebu předpokládaným využitím □UllJni lilemi více krajů ■ vyťňezuje ebtaitl k ivýíŕnŕrnl půřatlwlťy na irn-í^y v úKmí ľ hJůvu-Jú souitřídínfiktř^t merinánndníhnií nepuhlikovrhovýrnamu ' vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy mezinárodního s republikového významu územně plánovací dokumentace územně plánovací podklady územně analytické podklady pro území kraje / SO O R P aktualizace po 4 letech ÚAP obsahují: a) podklady pra rozbor udržitelného rozvoje území, sestávající t. tuctově fcasti, která obsahu.e: ■ vyhodnocení stavu -a výdaje území, ■ hodnoty území, ■ limity využití území, ■ vyhodnocení záběrů na přejedeni zmčn v území; fxraílf.kř íáiti. krerč obsahuje n ■Výkres hoJncír Úřifmí, . ^kr-ir-, limlCÚ uyuílTi i^^rrií, ■ ífVkrch 2iťf\iť(\ hň r>rLUisden( iměn v úze mi: Mit b) rozbor udržitelného rozvoje území, iritíVůJÍC ľ. vyhodnocení udrŕitel neho rozvoje uzenu", která obsahuje s WC" analýzu ve- složkovém tematickém Elenéní vyti odučení vyváženosti ví tahu ijrírnnfrh pndr . pro r ; ppizn VČ íiVOlnl prQfsLřcci. hospodářský rozvoj a nro (31 soudržnost spoečenstvi 3byv*td LUťml urien l problémů k řeicní v ÚPD, obsahující mj.jjraficté fásti s tru. problémovým výkresem problémy ÚAP ne-kon7iF;rsninnst kvňllHTli/nírh horl iLifřn I (SUVnT ínaf/fy) protilem,)[itkJ definice hod not Li rem! prcblerriatická definice udrzltelncsti praktické problémy s hodnocen im vyvážeností a její Interpretace přenositelnost informaci, výsledků a interpretací mezi růjnými li^emnimi mřrťrky územní studie ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouží jako podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území üiemnf stud Ic JMK ij rem n í stud ie (JUPH územně plánov; dokumentace územ n í stud ie J M K územní studie OUPR Územní studie Vymezení cílových charakteristik krajiny Jihomoravského kraje Územní studie Aglomeračních vazeb města Brna a jeho okolí Prověřovací územní studie v oblasti Jihozápadně města Brna Územní studie prověření trasy Boskovické spojky a přeložky silnice 11/374 Urbanistická studie rozvojových zón letiště Brno-Tuřany, Černovická terasa a Šlapanice Vyhledávací studie trasy silnice R43 Boskovickou brázdou v úseku mezi Troubskem a Kuřimí Územní studie sídelní strukturyjihomoravského kraje Územní studie Jižní čtvrť Územní studie lokalita Sadová: územní potřeby a rozvojové možnosti Územní studie Západní brána - západní část Územní studie Podmíněná přípustnost prodejních ploch areálu Šumavská Tower Územní studie Posouzení variant řešení trasy VMO v lokalitě Černovický hájek z hlediska protipovodňové ochrany - 2013 Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno územně plánovací podklady územně analytické podklady pro území kraje / SO O R P aktualizace po 4 letech ÚAP obsahují: a) podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území, sestávající z; textově části, která obsahu.e: ■ vyhodnocení stavu a výdaje území, ■ hodnoty území, ■ limity využití území, ■ vyhodnocení záběrů na přejedeni změn v území; n ivýkres hoJncír Úřifmí, . ^kr-ir-, limlCÚ uyuílTi i^^rrií. Mit b) rozbor udržitelného rozvoje území, sestávajíc ľ. vyhodnocení udržitelného rozvoje úženu', které obsahuje 5WU" analýzu ve- složkovém ra m a c c kŕm Elenini vyti od no cen ľ vyváženosti vitahu iJ7í-mnfrh pndr . | n:i r ; prizp VČ ŕvolnl pro^LrCCi. hospodársky rozvoj a nro (31 soudržnost spoccenstvi 3byv*td laťmi urien l problému k ŕeiení v ÚPD, obsahující mJ.jirancKŕ fásti s tzv. problémovým výkresem problémy ÚAP ne-kon7iF;rftnmnst kvňllHTli/nírh horiiL^rpnl (SWCIT ínaf/ry) prcrji^mjtickj definice liod not ú ?em! problematická definice udrzitelnosti praktické problémy s hodnocen im vyvážeností a její Interpretace přenositelnost informaci, výsledků a interpretací mezi růjnými ujernnfmi mřrťrky územní studie ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouží jako podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území úiemnf stud Ic JMK ú r<ľm n í stud ie ■■■;.;.. J zatoíena urtanisltctó stfudura vněfiíto centra města zaczeaa hodnolná urbarwtíckä struktura urfaanistcká stukiura - specifická - ctechowná ■.V* na -./hf<-- -té HODNOTY LRBANiSTICKĚ urbanisfecká aruktka htskxio.ero jadra mésla iatiena urbanistická strulur a vrfyttK) centra mésta zsczeTiá hocnctna Jtansícka strutcjura mpl podutá významná vafajná prostranství • mfcttké parky významná vafejná prostranství - naměsti významná vařajná prostranství • obchodní uJicc "nesteká tficty významná vafajná prostranství • založená stromoradí významné areály id 1 až 7 HODNOTY PROSTOROVĚ starobníöomrantjf ŕ--v • i) 1 hla \[ kiny mesta hodnoty přírodní Jee CHXO-Moravský kras rnaccloiná zvttfté cnránéna u«m i rastrovaný významný krajinný prvák píocny nejvyzrvamněsi zelené Ole vyNéSky města Brna owopsky významná lokaata - NÁTURA 2000 ekologicky významná lokalita • národního významu parrátrve stromy ... -.'lni - ZPFI. a I. Iřkfy ochrany lesy ►CDNCTYK.UURNĚ HISTORICKÉ # C. památka UNESCO národní kultumi památky objekty zapsané v ústředním saznamu kukumích památek objekty zapsané v /pochy a soubory.'' kulyrnfcti parník | památkové rezervace a zóny í Áabovřesky problémový výkres 1 7 Hu somet * obce Územní podmínky vyváženost vztahu územních podmínek pro udržitelný rozvoj území pro příznivé životní prostředí pro hospodářský rozvoj pro soudržnost společenství obyvatel území Z H S dobrý slav Spatný stav Babice nad Svit. + - Z H, S B ílov ce nad S v t. + - + Z. S H Blažovice ■ + + H, S Z Bfez na + - + ZS H Hajany + z H, S Hostěmce + + z s H Jiřikovtce - ♦ + H. S Z Kanice + + Z. K S - Kobylnice + - + Z. S H Kovalo v c e - ZS H Modříce - + + H. S Z Mokrá H ď á kov Z, H. S Moravany + + Z, H, S ■ Nebovidy Z. s H Ochoz u Brna + - + Z. S H Omice ZS H Orechov + + + Z, H, S ■ Ostopov ce - + + H, S Z Podolí + Z H. S - Ponétovice S Z, H Popuvky - + + H. S Z problémy ÚAP nekonzistentnost kvalitativních hodnocení (SWOT analýzy) problematická definice hodnot území problematická definice udržitelnosti praktické problémy s hodnocením vyváženosti a její interpretace přenositelnost informací, výsledků a interpretací mezi různými územními měřítky nástroje územního plánování v ČR územně plánovací podklady územně analytické podklady pro úderní kraje f SO orp aktualizace po 4 letech DAP obsahují územní studie ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouiíjdka podklad k pořliování politiky územního rozvoje, úze mně plánovací dokumentace, jejich změně a pra rozhodovaní v politika územního rozvoje ■ určuje požadavkya rámce pro konkretizaci ve stavebním zákoně obecne uváděných úkolů územního plánování v republikových, příhraničních a roeiknárodiiích totw ■>!:■ ■■: n r stanoví republikové priority územního plánováni pro TíjlStĚní udržitelného rozvěje Území. kte rý spočívá ve vyváženém vztah u podmínek pre příznivé íhratni" prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenslvi obyvatel území ■ koordinuj* územně pláno^ci clnhcut krajů a obci, odvetvové kohccpcc. politiky a strategie ■.< djlíí doku menty mlnlsters-tev 3 dalších ústředních správních úfadú. pŮR f p díle kc-ondlnuje zámery na zmeny v území republikového význam u pro dopravník technickou infrastrukturu a pra zdraje jednotlivých systémů technické inírastrukcury, které svým významem, rozsahem nebo předpokládaným využitím oUllJni lilemi více krajů ■ vywiezuje obUitl k ivýtíňýrnl potadavky n* itníiiy v úMmí i dúvudů souitiredíinfiktMt merinánndníhna repijhli kovŕho výrnam ij ' vymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy mezinárodního s republikového významu územně plánovací dokumentace niVíityváŽeriuitlaJejl ■dkú a interpretaci mezi územně plánovací dokumentace zásady územního rozvoje krajská úroveň - zohledňující upřesňují úkoly územního plánování rámcové vymezené na celostátní úrovni v politice územního rozvoje » v nadmístních souvislostech řeší a koordinují vazby územního rozvojejednotlivýchobcí obsah iAí*4 liumniho raivoje územní plán flpalhfli (taini pevíhy. ktart .ihinim /,ill«d-i'li:ri rp' ircjrt^r wrml i±t», ah-a-iy .rhuľvtfi H. jfho pkii-i*ľ .. [ii :,.iui irir-io i.ifoívtttní ., utppr&I.W krišny* kww»»»i wiifri^ MfMr-iJcui>.. vymfí' í,i,:,r,nw u. ľ ti úciľv d túrcúiy jHjTiíru .u&uvulnt ůo:h. .iiiulí.,... k.l-ií k.inŕ..' ilíhi|cí í1slí*í>/ kulmoví nttó úpeiiMiemu i*iíí>ednEten*f*i Uicnl prcyere(nř ptnipUní imtw. picvetetnř pf r.ipŕW npwtení J DM iiífW rtttr/ya ajiw pn(ťn**y pro\yvH irctiw plocha 'D'Hartľ BRdT :fi oWij ni regulační plán rrRiildrni pľin v řrvnr plnšr il.inrjľí pnrlrafcnř pndminky pro vyuíuí pojrnků. 9'0 um s.Čni ? uspořidjní staveb, pro ochranu hodnot,.. DbvyMf mtnfftomív poďobnosť za jednotlivé pOMMky v zai-iavrním úíerni. ti zdäiávlteJné plose riahrwuje tíumnl i odhadnuti ÚPD obsahuje textovou část a grafickou část (výkresy) a odůvodnění, které obsahuje zejména komplexní zdůvodnění přijatého řešení včetně zdůvodnění vybrané varianty a vyhodnocení účelného využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby vymezení zastavitelných ploch, odůvodnění má též textovou část a grafickou část. Grafická část ZÚR se vydává v měřítku 1 : 100 000 nebo 1 : 50 000, popřípadě 1 : 200 000. Tato měřítka nerozlišují jednotlivé pozemky (parcely) nebo stavby. ÚP se zpracovává nad mapovým podkladem v měřítku katastrální mapy nebo v měřítku 1 : 5 000 a vydává se zpravidla v měřítku 1 : 5 000 nebo 1:10 000. Měřítka mapových podkladů, nad nimiž se ÚP zpracovává, zpravidla umožňují dovodit konkrétní pozemek (parcelu), či stavbu, které budou záměrem navrženým v ÚP dotčeny. zásady územního rozvoje krajská úroveň • zohledňují a upřesňují úkoly územního plánování rámcově vymezené na celostátní úrovni v politice územního rozvoje • v nadmístních souvislostech řeší a koordinují vazby územního rozvoje jednotlivých obcí obsah zásad územního rozvoje a) stanoveni priorit územního plánováni kraje pra zajištěni udržitelného rozvoje území, b) zpřesněni vymezeni rozvojových oblastí b rozvojových os vymezených v politice úie-mnlho rozvoje a vymetení oblaku' se ^výšenými požadavky na ŕrncrry v úŕemí, ktcľcwým výrnamcmpřcsahujíúzciTlí víc* obcí (narlmíitní rozvn|ové ohlasrl a naílmí^tnľroivojnvé osy), C) zpÍMnéfli vyme^m' speolklfýí li i:: íl.-:-.r iiyme ľených u políčíte zemního rorvoje í vyměření -dalších speciFických oblasti nadrnístniha významu, d | zpř-Esnenf vymezeni ploch a koridoru vymezených v politice územního rozvoje a vymezeni ploch a koridorů nadmislni'ho výŕnamu, ovlivňujících úŕcmívicc obci, včcLnc ploch a koridorů InFrasrnikrury, územního svsľŕrnii ekologická ^tabi Hry a úsemnich rezeiv.e} u přesnění územních podmínek koncepce ochrany a rozvoje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje,. ej vymezeni cílových charakteristik krajiny F) vymezeni veřejné prospešných staveb, veřejně prospešných opatrení, staveb a opatřeni k zajišťováni □ braný a bezpečnosti sLatu a vymezených asanačních územ i nadmi'^tního vý^na mu. pro kLcrč lze práva k pozemkům a Atavhám vyvlasrnit, g) stanovení pcřadiJJktJ nadn-iiscního významu koordinát i územní plánovací člnnotfl obď a na řešení v územně plánovači dokumentaci obci, h| vymezení plach a kondorů, ve kterých je prověření změn jepeh vyuíib" uzemni studii podmínkou pro rozhodováni. obsah zásad územního rozvoje a) stanovení priorit územního plánování kraje pro zajištění udržitelného rozvoje území, b) zpřesnění vymezení rozvojových oblastí a rozvojových os vymezených v politice územního rozvoje a vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území, které svým významem přesahují území více obcí (nadmístní rozvojové oblasti a nadmístní rozvojové osy), c) zpřesnění vymezení specifických oblastí vymezených v politice územního rozvoje a vymezení dalších specifických oblastí nadmístního významu, d) zpřesnění vymezení ploch a koridorů vymezených v politice územního rozvoje a vymezení ploch a koridorů nadmístního významu, ovlivňujících území více obcí, včetně ploch a koridorů veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability a územních rezerv,e) upřesnění územních podmínek koncepce ochrany a rozvoje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje, e) vymezení cílových charakteristik krajiny f) vymezení veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření, staveb a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu a vymezených asanačních území nadmístního významu, pro které lze práva k pozemkům a stavbám vyvlastnit, g) stanovení požadavků nadmístního významu na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí, h) vymezení ploch a koridorů, ve kterých je prověření změn jejich využití územní studií podmínkou pro rozhodování, uspořádání území kraje (JMK) plochy a koridory nadmístního významu (JMK) zpracování ZÚR etapa dílčí část garant základní charakteristika zadání zpracování pořizovatel obsahuje hlavní cíle a požadavky na jejich řešení projednání pořizovatel projednáni zadám s dotčenými orgány, sousedními kraji a ministertvem pro místní rozvoj schválení zastupitelstvo kraje schválení zadání (usnesení zastupitelstva kraje) návrh zpracování projektant obsahuje koncepci rozvoje území celého kraje, určující základní požadavky na jeho účelné a hospodárné uspořádání projednání pořizovatel uskuteční se společné projednání návrhu ZÚR s dotčenými orgány návrh ZÚR se projedná s orgány sousedních států na základě žádosti vydá Ministerstvo pro místní rozvoj k návrhu ZUR stanovisko na základě žádosti vydá Ministerstvo pro místní rozvoj k návrhu ZUR stanovisko úprava projektant vytvoření čistopisu návrhu ZÚR na základě výsledku z projednání vydání zastupitelstvo kraje vydání ZÚR (usnesení zastupitelstva kraje) účinnost pořizovatel veřejné vyvěšení vydaného návrhu ZÚR, 15 dnem nabývá účinnosti územní plán opatření obecné povahy, které „stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání uspořádání krajiny a koncepcí veřejné infrastruktury; vymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy a plochy vymezené ke změně stávající zástavby, k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území, pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů" Bez pořízení územního plánu nelze v obci vymezit zastavitelné plochy, tj, plochy pro novou výstavbu, mimo zastavěné území. Nemá-lj obec vydán územní plán, může pořídit pouhé vymezení zastavěného území samostatným postupem. Vymezení zastavěného území je jedním z předpokladů rozhodování o území pouhým územním souhlasem nebo na základě zjednodušeného územního řízení. opatřeni obecné povahy sprámT aK\ s kon-crĚrfir!! vyrreMnýri predmřien d 3 obecní urŕifiýrni ríMříty Iniknh iHTnkrrrnirTiii.riri-.flcy a jb5Lrjk.nľm prerJ ti É L cm]. tfrf Jhuje ic írf]r vidy k urírté konkrétní slhtůo v ablaso veřejné správy, pťLíerriíoKan .tárrsätfi jr vy m r* n tihnfnr-, nirbií \r. p'ndrma knmplrrnr-Uríi l DlJ priimllM rjr^Jrjiiu li IIĽTi'nv > icni flbKnř. UPľ3ViJ|í! .eOiretnOUVĚC. EJ Od roitlOt-r-ijtl je Nil HE* [Im. !* nesirěrujc vuEi konkréLr'osobě innofaJTil iľni-fin fiřrrlpií..i ň rňr+inrirLiiľv koncepce území Slonrmni :iloiflěfi3 r h*-kléru OUCE- ■ PJ|>TÍ ř:ríi/iJ-pi|el>Tn5L i 'in-jŕlwc .rmtfrlyť rf afV+1 ■ **S»vm 10 **ľ M *r»»l r*A a t (i-.v.fi «i i (kxrri^AitdmMrfrianW^iJ limity uyuUU ůmipiI ^plr-HÍli pf*t"'r.h přecpou rebc iJflJírmliLdrTi^nflpr". rjr.hranr>j pí-.n-ji. ijíemi rlvořr-r,! wi^, rňplnimv,! i.tctN, apríl i problémy ÚP Tiin Tiřilni ro.ir-" pacemhiu vldsLněnýLi abusmi, kraji i sLďCern; íihnm.iílíisr.ipnoíi prcrf-mkii prr> rr,-A i.imfrij nijmřm rirproľnnin ,-Mrj : (ľurikĽr - uLrfurňkévyĽäVťnl, !0Ori, Ze Im d|.(l Z důvod! YlirHrilĽkŕJ razrŕHlŕrtOirij; 'CJvnjoMŕ j-áměry nejiau kryly ľí-iar-inirni moInccLmi ahn'íi spJupr^íujľckh jnjčny rrjusjh usL-nvÍL:lnýn plach v úterních pláních tf nlývj spils ie ípe+íjistrvnfchíiútfOíJi. ne-; z psirety ,e Eiareíne^uzlL ■icKD-iťEfnľiiiirii SiriĚridrni úie-nniŕh plánů iJ-Jidži \i EéiůdňtiVi ClytwnV : l ■ i (eraplsacH roivcie aticl. k nespaitrTiLJíhdiir.icicerrij yvusVin" winýcuf1 plaťte v JP ncdrxhiíi' ph ľmfnŕjíh k uypiAŕií dlour-odory nrroTv'^nýíh 735tíLiltClný^i využití a uspořádání území PiírtTjr m n JI p «■ t i'| .-.Iv^l-liu nrfau pufiúmJniliL. IpĹutrd iyu! II f pUC)*/ » rniKi'nkm jTiňíofcrmvŕiitiiri; rýc- rírvrnv pvvyinwiV ki Sijnoví-V Afí"wlď podmVnlt «>" t 'O g y;.]}; m 'H M i ■ ■ |■ | ii.i. i'j ■ AJi iifi.ii.. ňii.-.iiť.^li-il-/ Ľlrnpri F^hr^rni'iiK.a hlirnipni n:'nrviFrF|-^h Tj mů L- Iffj-M plryh.V I-. [jLJml Iŕ :■. rfirani O'k'KnIní o kdojmft:dinml HilucnUi.ciTrnrAcarjftfdi j iibŕiuiJ^tfi hHiM. fc+ vjvntrni^r^ie-F^mmjieicuWtjl itJrnín»iJ-.-+j- ^..ľHiL-.ŕlaťrrí ■ JnVi'i'.li r>-\, rtaŕíiy -jir>.í-i;i a ■ irŕjíň ^1. .jiiiudí-utím'. FYa r^p,d plochy si J(11j-íľU LFÍ.|ri;M:uili|i|Llľ.'r--LilL posloupnost kroků při tvorbe ÚPD 1) pťiprawné pfáfc tehromáídčnfdar) 2) prfiTldjmy ň růsbcry ■ ubjcklivnir^ubjcklivni dala ■ profalémavý výkres I) zadáni - definováni rozYrj|Cu/ýchcílúŕzachyceni trendu 'l) návrh 5) rfMľll □ ú/rmním pianu 6] Kh^áleňí opatření obecné povahy správní akt s konkrétně vymezeným předmětem a s obecně určenými adresáty (nikoli s konkrétními adresáty a abstraktním předmětem). Vztahuje se tedy vždy k určité konkrétní situaci v oblasti veřejné správy, přičemž okruh adresátů je vymezen obecně, nelze je předem a kompletně určit. Od právního předpisu se liší tím, že není obecné, upravuje jedinečnou věc, a od rozhodnutí se liší zase tím, že nesměřuje vůči konkrétní osobě (osobám) stojí na pomezí obecně závazného předpisu a rozhodnutí v individuální věci koncepce území koncepce stanovení cílového charakteru obce - nutná srozumitelnost a "institucionální udržitelnost" urbanistická koncepce kde a v jaké míře/intenzitě by měl rozvoj probíhat, jakou formou, jaké prahové hodnoty či územní hranice by měly být respektovány plochy s rozdílným způsobem využití ochrana nezastavěného a nezastavitelného území koncepce krajiny sídelní zeleň systém veřejných infrastruktur verejne stavby, asanace požadavky na podrobnější dokumentaci Hlavní výkres / výkres základního členění území - obsahuje zejména hranice zastavěného území, urbanistickou koncepci, vymezení ploch s rozdílným způsobem využití, zastavitelných ploch, ploch přestavby a systému sídelní zeleně a dále koncepci uspořádání krajiny veřejné infrastruktury (včetně vymezení ploch a koridorů pro dopravní a technickou infrastrukturu) limity využití území vyplývají z právních předpisů nebo z vlastností území (např. ochranná pásma, území ohrožená sesuvy, záplavová území, apod.) využití a ^ v uspořádání území Plochy se vymezují podle a) stávajícího nebo požadovaného způsobu využití {"plochy s rozdílným způsobem využití"); tyto plochy se vymezují ke stanovení územních podmínek, zejména pro vzájemně se doplňující, podmiňující nebo nekolidující činnosti, pro další členění ploch na pozemky a pro stanovení och rany veřejných zájmů v těchto plochách, jakými jsou ochrana přírodního a kulturního dědictví, civilizačních, architektonických a urbanistických hodnot, b) významu; podle významu se rozlišují zejména plochy zastavitelné, plochy územních rezerv, plochy ke změně stávající zástavby, plochy k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného územia plochy rekonstrukčních a rekultivačních zásahů do území. Pro tyto plochy se zpravidla určuje i způsob jejich využití. Pod pojmem využití územív územních plánech obcí a regulačních plánech rozumíme zpravidla: ■ účel využití (určení, pro jakou činnost, funkci - a jakým způsobem bude územ í využitou stanovenoje prípadne i podmíněné přípustné c i nepřípustné využití Pod pojmem uspořádá ní území v územních piánech obcí a regulačních plánech rozumíme vzastavěném území zpravidla: ■ druh zástavby^ jrji ir:rnzitu fnapř, výšková regulace, struktura, rozmezí výstavby, míra zastaven osti pozemků...1 Pod pojmem využití území v územních plánech obcí a regulačních plánech rozumíme zpravidla: • účel využití (určení, pro jakou činnost, funkci - a jakým způsobem bude území využito), stanoveno je případně i podmíněně přípustné či nepřípustné využití Pod pojmem uspořádání území v územních plánech obcí a regulačních plánech rozumíme v zastavěném území zpravidla: • druh zástavby a její intenzitu (např. výšková regulace, struktura, rozmezí výstavby, míra zastavěnosti pozemků...) posloupnost kroků při tvorbě ÚPD 1) přípravné práce (shromáždění dat) 2) průzkumy a rozbory • objektivní/subjektivní data • problémový výkres 3) zadání • definování rozvojových cílů/zachycení trendů 4) návrh 5) řízení o územním plánu 6) schválení etapa dílčí část garant základní charakteristika návrh na pořízení žádost žadatel podá návrh na pořízení ÚP posouzení pořizovatel posouzení návrhu podání rozhodnutí zastupitelstvo obce rozhodnutí o pořízení ÚP zpracováni pořizovatel, určený zastupitel zpracují návrh zaclání ÚP projednání pořizovatel uskuteční projednání (projednání zadání s dotčenými orgány, se sousedními obcemi a s krajským úřadem) schválení zastupitelstvo obce schválení zadání (usnesení zastupitelstva kraje) zpracování projektant zpracuje koncept ÚP projednání pořizovatel uskuteční veřejné projednání (projednání konceptu s dotčenými orgány, se sousedními obcemi, s krajským úřadem, s veřejností) schválení zastupitelstvo obce schvaluje pokyny pro zpracování návrhu zpracování projektant stanvuje základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot projednání pořizovatel uskuteční se společné projednání návrhu ÚP s dotčenými orgány uskuteční se veřejné projednání návrhu ÚP s veřejností úprava projektant vytvoření čistopisu návrhu ÚP na základě výsledku z projednání vydání zastupitelstvo obce vydání ÚP (usnesení zastupitelstva obce) účinnost pořizovatel veřejné vyvěšení vydaného návrhu ÚP, 15 dnem nabývá účinnosti problémy ÚP minimální rozsah pozemků vlastněných obcemi, kraji či státem; obtížná dostupnost pozemků pro realizaci záměrů zejména neprofitních aktivit (funkcí) - občanské vybavení, sport, zeleň aj. (i z důvodů vlastnické roztříštěnosti); rozvojové záměry nejsou kryty finančními možnostmi obcí či spolupracujících developerů; značný rozsah zastavitelných ploch v územních plánech vyplývá spíše ze spekulativních důvodů, než z potřebyje skutečně využít; nekoncepčními změnami územních plánů dochází k zásadním chybám v postupu (etapizaci) rozvoje obcí, k nespojitému chaotickému využívání „zastavitelných" ploch; v ÚP nedochází při změnách k vypuštění dlouhodobě nerozvíjených zastavitelných ploch. regulační plán regulační plán v řešené ploše stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a uspořádání staveb, pro ochranu hodnot... obvykle menší území v podrobnosti za jednotlivé pozemky v zastavěném území, či zastavitelné ploše nahrazuje územní rozhodnutí DOPORUČENÉ PRVKY: STAV L NÁVRH i e í—i 3 E ] i r^~i r-L. I I I I BYTOVÉ OBJEKTY NEBYTOVÉ OBJEKTY DOPLNKOVÉ OBJEKTY, GARÁŽE, SKLADY OBJEKTY NEVHODNÉ (KE ZBOURANÍ A DOŽITÍ) VÝZNAMNÉ PRVKY MESTSKÉHO PARTERU PODLOUBÍ KOLEJE MHD NA ZRUŠENÍ ZRUŠENI PRECHODU PRES HRADBY TRASY VEREJNÉ PRÍSTUPNÝCH PRÔCHOOÚ ZELEŇ VNITROBLOKŮ VYSOKÁ ZELEN PLOCHY PRO SPORT A REKREACI PLOCHY TRZ1STÉ VODNl TOKY A PLOCHY PAMÁTKOVÉ CHRÁNENÉ OBJEKTY NARODNl KULTÚRNI PAMÁTKY NÁDVORÍ PALÁCŮ A DVORY HISTORICKÝCH BUDOV KLIDOVÉ PLOCHY SE ZELENI (KLIDOVÁ ZÁZEMÍ DOMÚ) OSTATNÍ DVORNÍ PLOCHY (KOMBINACE S KLIDOVOU PLOCHOU NENl VYLOUČENA) HLAVNÍ FUNKCE OBJEKTU: STAV L ] ] ŠKOLY KULTURA OBCHOD UBYTOVANÍ CÍRKEV ADMINISTRATIVA VOJSKO ZDRAVOTNICTVÍ DOPLŇKOVÉ FUNKCE OBJEKTU -STABILIZOVANÝ STAV ■ BYDLENÍ ■ NEBYTOVÉ PROSTORY OBCHODY A SLUŽBY STRAVOVANÍ ■ UBYTOVANÍ i INFORMAČNÍ SLUŽBA KULTURA KÓDY FUNKČNÍ REGULACE Hlavni funkce : K kultura 3 tkoteM C církav Z zdravotnlotvf 0 obchody R atravovánl U ubytováni A adminíatrBíBva P penůínl aluíby 5 •port T tPchntcKÉ vybswnostinebytový objekt v VO;»kC N oatatnl nebytová Přípustná , doplnkové funkce : b bydleni z zdravotnictví • •port 1 obchod (vyjma valkoplosnych vatkoobchodnfoh a maloobchod n leh prodaj n (ort zařízení), služby, administrativa, kultura, stravovaní, ubytováni. 2 obchod (vyjma vafcoptoénych velkoobchodních a rnaloobchodnich prodejních zařízeni). Huzby. edmlnartratlve. kultura 3 obchod (vyjma velkoplošných valkoobchodnfch a maloobchod nich prodejních za Hraní), aluzby. kultura 4 atravovánl, ubytováni 6 administrativa 6 kultura 7 obchod (vyjma veKcoptoányoh valkoobchodnfch a maloobchodních prodojn leh zanzsnr) 5 atravovánl g ubytováni