Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Josef Jež Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Klimatická změna ve výuce zeměpisu na gymnáziích - využití jednoduchého klimatického modelu Climate change in the teaching of geography at grammar schools - the use of a simple climate model Zásady pro vypracování: Cílem práce je tvorba vyučovací hodiny o klimatické změně, ve které budou žáci pracovat s jednoduchým klimatickým modelem. Práce bude obsahovat v teoretické části zařazení tématu v rámci kurikulárních dokumentů, dále stručný úvod do teorie tématu. V praktické části bude navržena výuka tohoto tématu s využitím klimatického modelu. Součástí návrhu bude metodická příručka pro učitele, pracovní listy pro žáky. Pokud to bude možné, bude hodina otestována na vybrané skupině žáků. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London, 171 s. KLIMATICKÁ ZMĚNA (2021): Průvodce změnou klimatu, https://www.klimatickazmena.cz/cs/vse-o-klimaticke-zmene/pruvodce-zmenou-klimatu/ (29. 9. 2021) KOTRBA, T., LACINA, L. (2015): Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister and Principal, Brno, 185 s. SITNÁ, D. (2009): Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Portál, Praha, 150 s. Hodnotící zprávy IPCC RVP pro gymnázia Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Tomáš Jurča Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Satelitních data v geografickém vzdělávání - využití satelitních dat programu Copernicus a nástroje EO browser Satellite data in geographical education - using the Copernicus satellite data and EO browser tools Zásady pro vypracování: Cílem této bakalářské práce je vytvoření metodických listů pro učitele geografie za použití webové platformy pro zpracování dat dálkového průzkumu Země Sentinel EO Browser. Student zhodnotí potenciál využití satelitních dat ve výuce a zpracuje handbook pro učitele geografie, který bude obsahovat praktické návody a metodické listy využívající volně dostupná data programu Copernicus a webového EO Browser. Zaměří se na problematiku vlhkostních poměrů v krajině, na práci se daty poskytujícími informaci o vláze v krajině. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London, 171 s. SVATOŇOVÁ, H.,LUCKOVÁ, I., SVOBODOVÁ, J., SVOBODOVÁ, H., RUDA, A., MRÁZKOVÁ, K., ROMAŇÁKOVÁ, M. (2013): Svět a krajina pohledem z výšky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 115 s. ISBN 978-80-210-6263-4 SVATOŇOVÁ, H., LAUERMANN, L. (2010): Dálkový průzkum Země - aktuální zdroj geografických informací. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 96 s. ISBN 978-80-210-5162-1. DOBROVOLNÁ, K. (2020): Geografické informační systémy ve výuce na základních a středních školách – přehledová studie [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Archiv závěrečných prací MUNI. https://is.muni.cz/th/tu1fx/Bakalarska_prace.pdf MARADA, M., FENKLOVÁ, E. (2013): Výuka v krajině jako účinná forma učení. Geografické rozhledy, 22, č. 3, s. 12–14. https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/376/pdf RVP pro gymnázia další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: doc. PhDr. Mgr. Hana Svatoňová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Jakub Kudlička Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Návrh geografické terénní výuky v Rakoveckém údolí Draft of geographical field teaching in Rakovec valley Zásady pro vypracování: Cílem práce je návrh terénní výuky v Rakoveckém údolí. Práce bude obsahovat v teoretické části zařazení terénní výuky v rámci RVP pro gymnázia a dále popis, co je terénní výuka, jaké jsou její výhody a nevýhody apod. Dále bude uvedena stručná charakteristika vybrané oblasti. V praktické části bude navržena trasa výuky s aktivitami pro studenty, bude vytvořena metodická příručka pro učitele, pracovní listy pro studenty. Pokud to bude možné, návrh trasy bude ověřen na vybrané skupině studentů. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London, 171 s. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno, 167 s. ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11, č. 2, s. 1–20. DOI: 10.14712/18023061.533 HOLMES, D., FARBROTHER, D. (2000): A-Z advancing geography: fieldwork. Sheffield, Geographical Association, 112 s. LENON, B., J., CLEVES, J. G. (2001): Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational, 173 s. MARADA, M., FENKLOVÁ, E. (2013): Výuka v krajině jako účinná forma učení. Geografické rozhledy, 22, č. 3, s. 12–14. https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/376/pdf RVP pro gymnázia další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Aneta Tichá Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Návrh geografické terénní výuky v okolí Rudice The Geografical Fieldwork Education in Rudice and Surroundings Zásady pro vypracování: Cílem práce je návrh terénní výuky v Rudici a okolí . Práce bude obsahovat v teoretické části zařazení terénní výuky v rámci RVP pro gymnázia a dále popis, co je terénní výuka, jaké jsou její výhody a nevýhody apod. Dále bude uvedena stručná charakteristika vybrané oblasti. V praktické části bude navržena trasa výuky s aktivitami pro studenty, bude vytvořena metodická příručka pro učitele, pracovní listy pro studenty. Pokud to bude možné, návrh trasy bude ověřen na vybrané skupině studentů. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London, 171 s. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno, 167 s. ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11, č. 2, s. 1–20. DOI: 10.14712/18023061.533 HOLMES, D., FARBROTHER, D. (2000): A-Z advancing geography: fieldwork. Sheffield, Geographical Association, 112 s. LENON, B., J., CLEVES, J. G. (2001): Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational, 173 s. MARADA, M., FENKLOVÁ, E. (2013): Výuka v krajině jako účinná forma učení. Geografické rozhledy, 22, č. 3, s. 12–14. https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/376/pdf RVP pro gymnázia další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Vojtěch Hermann Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Diferencované formy industrializace v prostoru evropských měst Differentiated forms of industrialization in the European urban space Zásady pro vypracování: Bakalářská práce bude zaměřena na geografický popis a kontextuální interpretaci změn, které probíhaly v prostředí evropského města jako důsledek komplexního a mnohovrstevnatého industrializačního procesu. Retrospektivně pojatá analýza bude prostřednictvím vybraných případových studií identifikovat diferencované dopady industrializace do fyzické a sociální urbánní struktury. Úvodem bakalářské práce bude diskutována relevantní literatura poskytující teoretický a koncepční náhled na období klasické industrializace. Pozornost by měla být věnována zejména vzájemným vztahům mezi procesy industrializace a urbanizace, a to primárně v evropském kontextu. V práci bude dále definována výzkumná otázka, resp. výzkumné cíle směřované na postižení nejvýznamnějších mechanismů urbánních změn podmíněných industrializací. Nastíněny budou rovněž metodické postupy vhodné pro tento typ retrospektivního výzkumu. Těžištěm empirické části práce budou případové studie zaměřené na charakteristiku industrializace a souvisejících urbanizačních procesů ve vybraných evropských městech v období mezi koncem 18. a začátkem 20. století. Výběr případových studií by měl být náležitě vyargumentován. Výzkumná pozornost bude soustředěna zejména podchycení a vysvětlení rozdílných dopadů industrializačních procesů do struktur a vývojových trajektorií studovaných měst. Závěrem práce bude zpracován návrh na didaktické využití shromážděných poznatků a jejich možné propojení s jinými vhodnými výukovými tématy. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: O’BRIEN, P. K. (1994). The industrial revolution in Europe. Oxford, Blackwell. GOODMAN, D., & CHANT, C. (1999). European cities & technology: Industrial to post-industrial city. Abingdon, Routledge. Další literatura bude doporučena při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Ondřej Mulíček, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Václav Špička Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Rytmy malého města Rhythms of a small town Zásady pro vypracování: Bakalářská práce bude věnována prozkoumání rytmů, které definují časoprostorovou logiku života ve zvoleném malém městě. Na základě hloubkové případové studie budou nejen popsány rytmy malého města, ale rovněž typy rytmizátorů a mechanismy jejich působení na organizaci rutinních urbánních aktivit. Úvodem práce bude shromážděna a rešeršně zpracována relevantní literatura. Diskuse literatury bude soustředěna zejména témata geografie času, analýzy rytmů a časoprostorové mobility. Úkolem je nastínit základní teoretická východiska nutná pro zacílení empirické části práce. V následném kroku bude stanoven cíl, resp. cíle práce a důkladně popsán metodický aparát. Práce by měla v ideálním případě kombinovat kvantitativní (například analýza dostupných časoprostorových proxy dat) a kvalitativní (například rozhovory s definovanými komunikačními partnery) přístupy. V empirické části budou identifikovány důležité rytmy ovlivňující časoprostorovou komponentu každodenní rutiny vybraného města, a to z hlediska měřítka, dotčených aktérů a míst. Nedílnou součástí analýzy rytmů bude také charakteristika významných rytmizátorů (pacemakers) a mechanismů jejich působení ve zkoumaném prostředí. Závěr práce by měl být soustředěn na interpretaci dopadů rytmů do časoprostorového chování obyvatel a nepřímo i do fyzických či sociálních infrastruktur města. Zařazen by měl být rovněž nástin didaktického využití tématu a jeho propojení s dalšími vybranými výukovými okruhy. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: EDENSOR, T. (2010): Geographies of Rhythm. Ashgate, Farnham. MULÍČEK, O., OSMAN, R., SEIDENGLANZ, D. (2016): Time-space Rhythms of the City – The Industrial and Post-industrial Brno. Environment and Planning A., 48(1), 115-131. Další literatura bude doporučena při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Ondřej Mulíček, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Karolína Derahová Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Anglický jazyk a literatura Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Výuka tématu "Tropické oblasti" v geografické gymnaziální výuce Teaching the topic "Tropical areas" in geographical education Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je komplexní zpracování tématu "Tropické oblasti" aplikovatelné v českém gymnaziálním geografickém vzdělávání. V úvodní části práce zaměřte na zařazení tohoto tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP-G) s důrazem na klíčové kompetence, a dále pak proveďte rozbor obsahu učiva o tropických oblastech ve středoškolských učebnicích. Základ práce budou tvořit 3 různé typy vyučovacích jednotek (rozdílné obsahem, alternativními metodami, regionem atd.), kdy pro každý typ vytvořte návrh výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby. Dále se pokuste některé výsledky Vaší práce prakticky ověřit na některé škole a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BAILEY, R. G. (1996): Ecosystem Geography. New York, Springer-Verlag, 204 s. DEMEK, J.; QUITT, E.; RAUŠER, J. (1976): Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha, Academia, 400 s. HORNÍK, S. a kol. (1986): Fyzická geografie II. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 319 s. MIČIAN, Ľ. a kol. (1984): Zeměpis pro 1. ročník gymnázií. SPN, Praha, 296 str. MOLDAN, B. (2009): Podmaněná planeta. Karolinum, Univerzita Karlova v Praze, Praha, 419 s. PRACH, K.; ŠTECH, M.; ŘÍHA, P. (2009): Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Praha, Scientia, 151 s. Časopisy Geografické rozhledy, Dnešní svět, učebnice zeměpisu a další literatura při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Anna Auermüllerová Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Možnosti využití orientačního běhu ve výuce. Possibilities of orienteering for educational purposes. Zásady pro vypracování: Bakalářská práce bude zaměřena propojení orientačního běhu s vybranými tématy výuky na základních a středních školách. Teoreticky bude práce navazovat na publikaci "Orientační běh do škol". Zpracování práce předpokládá realizaci následujících kroků: 1. Rešerše související literatury. 2. Identifikace vhodných témat vyučovaných v rámci geografie, biologie, matematiky a dalších předmětů, která mají potenciál pro realizaci výuky prostřednictvím orientačního běhu. 3. Návrh vzorových případových studií. 4. Pilotní praktické ověření. 5. Závěr. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: ANDERSSON, G. a kol. (2017): Orientační běh do škol - zábavný a výchovný OB. online https://obrozvoj.cz/Trenink/Dokumenty/Metodika/Orientacni_beh_do_skol_Zabavny_a_vychovny_OB.pdf HANUS, M. a kol. (2020): Práce s mapou ve výuce. Certifikovaná metodika, Univerzita Karlova, Praha. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Bc. Zdeněk Stachoň, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: listopad 2021 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu