Tematická SMD & Nový katastrální zákon & Zvláštnosti podmínek a tvorby SMD Státní mapová díla (13) Tematická státní mapová díla nz hlediska legislativy nestanovena výčtem, definice volným způsobem v NV 1995 1.tematická MD vytvořená pro celé území státu na podkladě ZMČR (SM) 2.… na podkladě vojenských topografických map Ad 1) nPřehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1:50000 nPřehled výškové (nivelační) sítě 1: 50 000 nVodohospodářská mapa ČR 1: 50 000 nMapa ZSJ 1: 50 000 nSilniční mapa ČR 1: 50 000 nSilniční mapa krajů 1: 200 000 nČeská republika - Česká státní nivelační síť I. – III. řád 1: 500 000 nPodkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 n nhttp://www.cuzk.cz/Dokument.aspx?PRARESKOD=998&MENUID=0&AKCE=DOC:30-ZU_tsmd Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - nová nTematický obsah nad potlačenou Základní mapou ČR 1 : 50 000 nobsahuje klad evidenčních jednotek, tj. triangulačních listů v S-JTSK, jejich označení a polohu všech trigonometrických bodů, orientačních bodů (OB1, OB2) a zhušťovacích bodů. nBarevně odlišeny jsou body zaměřené v ETRS 89. nPřehled je doplněn kladem listů Státní mapy 1 : 5000. Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - původní Přehled trigonometrických a zhušťovacích bodů 1 : 50 000 - nová Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 - nové nTematický obsah nad potlačenou Základní mapou ČR 1 : 50 000 nzobrazuje nivelační síť I.-IV. Řádu (jednotlivé řády jsou barevně rozlišeny) a plošné nivelační sítě, průběh a označení jednotlivých nivelačních pořadů, polohu vybraných nivelačních bodů a jejich číselné označení. Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 Přehled výškové (nivelační) sítě 1 : 50 000 - nové Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Silniční mapa ČR 1 : 50 000 nTematický obsah nad Základní mapou ČR 1 : 50 000. nZobrazuje dálnice, silnice s rozlišením tříd, čísla dálnic a silnic, uzlové body lokalizačního systému silniční databanky (LS SDB), mimoúrovňové křižovatky, mosty, podjezdy, železniční přejezdy, tunely, přívozy, oblouky, stoupání, soutěsky, kilometráž po 1 km aj. nMapa je vydávána ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, které rovněž stanovuje ediční plán. Silniční mapa ČR 1 : 50 000 Aktuální ceny Vodohospodářská mapa ČR 1 : 50 000 Mapa základních sídelních jednotek 1 : 50 000 Silniční mapa krajů 1 : 200 000 Česká státní nivelační síť I. – III. řádu 1 : 500 000 Podkladová mapa ČR 1 : 1 000 000 Ad 2) nbývalé koncepce: nLetecká orientační mapa (200, mil.) nMapa navigační situace (500) nMapa pro nadzvukové létání (mil., 500) nRadionavigační mapa (mil.) nMapa pro organizaci součinnosti nMapa průchodnosti terénu (100, 200) nMapa vodních zdrojů a jejich zaměření (historicko-dokumentační význam, z kapacitních důvodů nebyly dlouho aktualizovány) nMapa zdrojů ekologického ohrožení 1: 500 000 nzvýrazněny produktovody, el. síť 400kV a více, úseky intenzivní silniční a železniční dopravy, prostory JE, trasy dopravy vyhořelého paliva, letecké koridory, sklady hořlavin, výbušnin, přehradní hráze a prostory za nimi, koridory emisí ze zahraničí, seismické oblasti nAutomapa 1:400 000 Nový katastrální zákon Nový katastrální zákon 20 nZákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) nÚčinnost 1. 1. 2014 n nZrušeny: nZákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem nZákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí ČR (katastrální zákon) nVšechny provádějící předpisy V rámci přijímání zcela nového katastrálního zákona, jehož přijetí si vyžádaly zásadní změny v oblasti práva nemovitostí, které rekodifikace přináší - obnovení zásady superficies solo cedit (tedy povrch ustupuje půdě), na jejímž základě se budovy znovu stanou součástí pozemků, zavedení nových institutů jako je právo stavby či pacht, které se budou do katastru nemovitostí zapisovat, atp., se pak hledaly cesty jak následnou ochranu doplnit a poskytnout dotčené osobě další možnost ochrany spočívající v možnosti zabránit provedení zápisu samotného. Hnacím motorem těchto úvah se v konečném důsledku stala až hysterická reakce masových médií, která problematiku materiální publicity zjednodušila na palcové titulky, že nový zákon usnadní krádeže domů. Podle původní verze nového katastrálního zákona měli být účastníci vkladových řízení informováni o provedených vkladech zasláním tzv. změnového výpisu. Změnový výpis se oproti dosavadní právní úpravě správních řízení měl zasílat do vlastních rukou nejen případného zástupce účastníka řízení, ale i přímo dotčené osobě, pokud byla zastoupena. Tím se mělo předcházet situaci, kdy se dotčený subjekt o provedení vkladu vůbec nemusel dozvědět a naopak mu dát možnost následně proti takovému zápisu brojit ve výše uvedeném článku popsaným způsobem. S ohledem na administrativní zátěž, které jsou katastrální úřady již nyní vystaveny, návrh dále počítal se zasláním informace o vyznačení tzv. plomby (poznámka o zahájení řízení) pouze zjednodušenou formou datové zprávy doručované do datové schránky. Protože se jednalo o do určité míry nerovný přístup k jednotlivým subjektům vkladových řízení, doplnili do návrhu jeho autoři též ustanovení o tzv. hlídacím psu (služba sledování změn v katastru). Dle tohoto návrhu měly mít všechny osoby, kterým svědčí v prováděcím právním předpisu vymezené věcné právo zapsané v katastru nemovitostí, možnost poskytnout katastrálnímu úřadu své kontaktní údaje jako je emailová adresa či číslo mobilního telefonu s tím, že v případě zahájení řízení týkajícího se takového práva budou touto formou automaticky informovány. Dotčené osobě tak měla být dána možnost se včas dozvědět o zahájení i takového vkladového řízení, které neiniciovala, a zasáhnout do něj před provedením vkladu řízení. Takto zakotvenou předběžnou ochranu osob, kterým svědčí zapsané věcné právo, spolu s uvedenou následnou ochranou dle nového občanského zákoníku považujeme za více než dostatečnou pro každou osobu bdělou svých práv. Nicméně, poslanci a senátoři se pod tlakem médií s takto upravenou ochranou vlastníků nemovitostí a jiných oprávněných nespokojili. Do konečného znění nového katastrálního zákona vyhlášeného dne 23. srpna 2013 ve Sbírce zákonů České republiky, který nabývá účinnosti dne 1. ledna 2014, zakomponovali další, bohužel více než nejasná ustanovení, kterými se snažili tuto ochranu dále posílit. Důsledkem je neefektivní, nákladný a zdlouhavý proces vkladového řízení, který neúměrně zatíží katastrální úřady další administrativou. V první řadě, zákonodárci učinili téměř nepoužitelným ustanovení § 16 odst. 1 nového katastrálního zákona o zasílání informace o zahájení řízení. Ponecháme-li stranou problematiku správního řízení jako takového, je nyní velmi nejasné kdy, koho a jakým způsobem musí katastrální úřady informovat o vyznačení plomby (tj. poznámka v katastru nemovitostí, že právní poměry byly dotčeny změnou). O zahájení řízení (vyznačení plomby) mají být účastníci řízení "informováni nejpozději den poté, co ke změně došlo". Ovšem ke změně může dojít až rozhodnutím o vkladu. Zákonodárci nám tak vytvořili bludný kruh. Domníváme se však, že jediný možný a správný výklad je takový, že informace o vyznačení plomby musí být odeslána účastníkům řízení nejpozději den po vyznačení plomby samotné (tudíž nikoli po vyznačení "změny"). Dále budí pochybnosti okruh osob, které mají být o vyznačení plomby informovány. Nově bude muset katastrální úřad informovat "vlastníka nemovitosti a jiného oprávněného". Tím se okruh informovaných osob dramaticky rozšiřuje (neboť by tak měl být například informován i zástavní věřitel nebo oprávněný z jakéhokoli věcného břemene, kteří nejsou ani účastníky daného řízení) a zároveň z něj zcela vypadává nabyvatel práva (nepodaří-li se udržet a prosadit výklad, že je "jiným oprávněným"). Další věta toho samého odstavce sice hovoří o "účastnících vkladového řízení", avšak pouze ve vztahu ke službě hlídacího psa. Posledním nedostatkem předmětného ustanovení je velmi náročné určení pro katastrální úřad, jakým způsobem má uvedené osoby informovat, když se vzájemně částečně překrývají a částečně vylučují doručování do datové schránky, písemně poštou, e-mailem či SMS zprávou, a to v závislosti na postavení adresáta (účastník řízení, vlastník, či jiná osoba) a možnosti, kterou si zvolí na návrhu na vklad či v rámci služby sledování změn. Taktéž je více než nešťastné určení adresy pro doručování, kterou má být adresa sídla nebo místa trvalého pobytu (u cizozemců adresa bydliště v cizině) uvedená v samotném návrhu na vklad věcného práva (tj. nikoli adresa nezávisle na návrhu zjistitelná např. z veřejných registrů). V druhé řadě senátoři také zcela popřeli dlouholeté snažení všech katastrálních úřadů o maximální urychlení vkladových řízení (což všichni účastníci vyžadují) a do § 18 odst. 1 nového katastrálního zákona přidali větu, že rozhodnutí o vkladu není možné učinit dříve, než uplyne 20 dnů od odeslání zprávy dle uvedeného problematického § 16 odst. 1 nového katastrálního zákona (tj. zřejmě o vyznačení plomby). Senátorům, patrně vedeným mylnou snahou dát účastníkům více času k případné obraně proti zahájenému řízení, tak všichni vděčíme za to, že vkladová řízení neskončí nikdy dříve než za tři týdny od podání příslušného návrhu na vklad. Ukázkově překotná a defektní legislativní činnost způsobená neodbornou prezentací nové právní úpravy médii tak dala vzniknout úpravě, jejíž nejčastěji aplikovaná část vyžaduje další výklad, zatíží nadbytečnou administrativou katastrální úřady, účastníky (ale i osoby zcela mimo řízení) zahltí oznámeními a bezúčelně výrazně prodlouží vkladová řízení. Máme-li za to, že uvedené jazykové nedostatky se Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu podaří překlenout výkladem a prováděcími právními předpisy, rozhodně nepůjde žádným způsobem zkrátit uvedenou lhůtu. Základní změny o nemovitých věcech nNový občanský zákoník nDefinice nemovité věci nStavba je součástí pozemku nZásada materiální publicity n nNový katastrální zákon nPředmět evidování v KN nNová práva zapisovaná do KN nNový obsah pojmů vklad a záznam nNové poznámky zapisované do KN nZměny ve vkladovém řízení nPřechodná ustanovení 21 Definice nemovité věci nNemovité věci jsou: ¡pozemky a ¡podzemní stavby se samostatným účelovým určením, ¡věcná práva k nim, ¡práva, která za nemovité věci prohlásí zákon, ¡stanoví-li jiný právní předpis, že určitá věc není součástí pozemku, a nelze-li takovou věc přenést z místa na místo bez porušení její podstaty, je i tato věc nemovitá. ¡ 22 Stavba součástí pozemku nSoučástí pozemku je prostor nad povrchem i pod povrchem stavby zřízené na pozemku a jiná zařízení s výjimkou staveb dočasných, včetně toho, co je zapuštěno v pozemku nebo upevněno ve zdech (§ 506 NOZ) nNutná změna zápisu pozemku, jehož součástí bude budova. nPřechodné ustanovení - údaje v KN se povedou podle dosavad. právních předpisů do doby, než jednotlivé evidované údaje budou dotčeny změnou. KÚ jsou oprávněny uvést zápisy v katastru do souladu s tímto zákonem i dříve z moci úřední.(§ 63 odst. 1 NKatZ) n n 23 Zásada materiální publicity nJe-li právo k věci zapsáno do veř. seznamu, má se za to, že bylo zapsáno v souladu se skutečným právním stavem. nNení-li stav zapsaný ve veřejném seznamu v souladu se skutečným právním stavem, svědčí zapsaný stav ve prospěch osoby, která nabyla věcné právo za úplatu v dobré víře od osoby k tomu oprávněné podle zapsaného stavu. 24 Informování o plombě ntzv. hlídací pes (služba sledování změn v katastru). nO vyznačení, že právní poměry jsou dotčeny změnou, katastrální úřad informuje, nejpozději den poté, co ke změně došlo, vlastníka nemovitosti a jiného oprávněného zasláním informace na adresu uvedenou v KN nebo prostřednictvím datové schránky; npokud o to požádá, KÚ informuje vlastníka také elektronicky na e-mailovou adresu nebo zprávou na mobilní telefon. (§ 16 odst. 1 NKatZ) nÚčastníky vklad. řízení, kteří mají zřízenu službu sledování změn v KN, informuje prostřednictvím této služby. Stránka 25 Struktura KatV2013 §Část 1. – Obecná část §Část 2. – Obsah SGI §Část 3. – Obsah SPI §Část 4. – Činnosti při obnově a správě kat. operátu §Část 5. – Postup při ověřování pravosti podpisů §Část 6. – Formáty a další technické parametry písemností v elektronické podobě §Část 7. – Některé listiny pro zápis do katastru §Část 8. – Zeměměřické činnosti pro účely katastru §Část 9. – Označování územních hranic obcí a hranic pozemků trvalým způsobem §Část 10. – Přechodná a závěrečná ustanovení Samostatné stavby n Stavba spojená s pozemkem n List vlastnictví n§ 23 odst. 1 KatV2013 nList vlastnictví je evidenční jednotka, která se zakládá v rámci katastrálního území pro skupinu nemovitostí, ke kterým jsou evidovány shodné údaje o vlastnictví. nbeze změny n§ 23 odst. 2 KatV2013 nList vlastnictví se člení na části A, B, B1, C, D, E a F. nbeze změny List vlastnictví nčást A nnově také údaje o správě svěřenského fondu nčást B nvěcně beze změny (tj. nadále jsou zde uváděny údaje o nemovitostech, které jsou předmětem práv označených v části A), přibude však nový typ nemovitosti – právo stavby, změní se údaje o budovách, které jsou součástí pozemku nčást B1 nnově také údaje o tom, že k užívání nemovitostí uvedených v části B slouží nemovitosti v přídatném spoluvlastnictví, a dále nová věcná práva, jsou-li zapisována ve prospěch vlastníka nemovitostí uvedených v části B List vlastnictví nčást C nnově vyhrazena pouze pro věcná práva, která zatěžují nemovitosti uvedené v části B a ty poznámky, které se k těmto právům bezprostředně vážou nčást D nnově veškeré poznámky s výjimkou poznámek s vazbou k právu (přesun z C do D), nomezení převodu nemovitostí podle § 58 zákona č. 40/1964 Sb., obč. z., ve znění účinném do 31.12.1991, a další omezení podle dřívějších právních předpisů nplomby a upozornění (přesun z konce LV do D) nčást E a F – beze změny n List vlastnictví n§ 23 odst. 5 KatV2013 nSamostatný list vlastnictví se také zakládá v případě nduplicitního zápisu vlastnického práva, nmajetku ve svěřenském fondu a npřídatného spoluvlastnictví. n n List vlastnictví nList vlastnictví pro svěřenský fond n§ 15 odst. 2 KatV2013 nU majetku ve svěřenském fondu se evidují ntext „svěřenský správce“, núdaje o svěřenském správci, noznačení svěřenského fondu, núdaj o době trvání svěřenského fondu, nobecné údaje o vlastnictví (údaje o nemovitosti, spoluvlastnický podíl, atd.) núdaje o zakladateli. n n List vlastnictví pro svěřenský fond n n List vlastnictví nList vlastnictví pro přídatné spoluvlastnictví n§ 15 odst. 5 KatV2013 nU přídatného spoluvlastnictví se evidují údaje podle odstavce 1 (obecné údaje o vlastnictví), přitom namísto údajů o spoluvlastnících se evidují údaje o nemovitostech, k jejichž užívání věc v přídatném spoluvlastnictví slouží. nSpoluvlastnický podíl na nemovitosti v přídatném spoluvlastnictví se eviduje zvlášť pro každou nemovitost, k jejímuž užívání věc v přídatném spoluvlastnictví slouží. n n List vlastnictví pro přídatné spoluvlastnictví Nemovitost, k jejímuž užívání věc v přídatném spoluvlastnictví slouží n n List vlastnictví pro přídatné spoluvlastnictví Nemovitost v přídatném spoluvlastnictví n n Zvláštnosti podmínek a tvorby SMD Zvláštnosti podmínek tvorby a užití SMD ntvorba SMD – státní zakázka, státní rozpočet nvlastní práce nrozpočtové organizace (ČÚZK, Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad ) nsoukromé firmy ndlouhodobá návratnost investic ndlouhodobá životnost, náklady na prvotní výrobu, trvalé náklady na aktualizaci, obnovu a modernizaci nstátní rozpočet – finální suma stanovována pro každý rok à komplikace dlouhodobé projekce à zpětné odvození aktivit z dané sumy nplánování investic v rámci vymezeného období: nmusí být kartograficky odůvodněny nvelké množství map – snaha zúžit sortiment, pak investovat do kvality nprovádění hodnocení kvality kartografických děl, „jednolistová kartografie“ numění investovat z hlediska územního omezení (zpětné hodnocení musí zahrnovat územní stránku věci) nhodnocení mapy, její jakosti (=schopnost výrobku plnit funkce, pro které je určena) nkonkrétní obsah, přesnost, aktuálnost, parametry technického zpracování … nhodnocení ale nelze oddělit od vztahu k uživateli, není možné mapu hodnotit jako běžný produkt nuživatel ßà mapa ßà území n n njakostní normy – výsledek smluv, určitých dohod à prosazení parametrů z hlediska zájmů dané strany (např. standard NATO) nprojevy à aktuálnost (doba uplynutí, kdy platí soulad se skutečností – je odlišná od doby vydání, mapy aktualizovány podle LMS) njakost je jasně stanovené kritérium, u dané mapy je výsledkem kompromisu nkvalita, efektivnost – používají se při hodnocení lidské činnosti v nejrůznějších oborech nmetodika hodnotové analýzy – komplexní chápání efektivnosti jako jednoty účinnosti a účelnosti hodnoceného objektu nà funkční princip à pomáhá racionálně rozhodovat nPEH (poměrná efektivní hodnota) nK – úrovně plnění funkcí nN – náklady nproblémy: nnelze přesně stanovit náklady (urč. tolerance) njak kvantifikovat úroveň plnění funkcí? nà objektivizace hodnocení kartografických děl – funkční analýza n Funkční analýza ndefinování funkcí – 3 zásady: nstrohost (fce má být definována co nejstručněji – např. “poskytuje informace“) nobecnost (aby fce nepředjímala způsob technického řešení analyzovaného objektu, maximální zobecnění v rámci úrovně analyzovaného objektu) núplnost (soubor definic funkcí musí pokrývat úplný funkční popis analyzovaného objektu); pojetí úplnosti je dost relativní, podrobnost tak, jak je to nutné, nikoliv, jak je to možné n nkaždý kartografický model plní tyto základní (primární) funkce: 1.poskytuje informace 2.umožňuje studovat vztahy 3.umožňuje projektovat a plánovat 4.umožňuje (usnadňuje) řízení 5.ilustruje sdělování 6.je kartografickým podkladem nexistují funkce sekundární, odvozené z primárních (funkce dokumentační, obchodní, dekorační, propagační, sběratelská) n npro praktické využití 6 základních funkcí je nutná jejich podrobnější charakteristika (tj. zjištění a kvantitativní vyjádření technických, užitkových, emotivních, významových i ekonomických znaků, které jsou pak základem hodnocení): nspecifikace funkcí (kritéria, jejichž hodnoty musí být dodrženy, aby dílo mohlo plnit stanovené funkce) nstupeň plnění funkcí (číslo – úroveň splnění funkce) nvýznam (váha) funkcí nnáklady na zabezpečení funkcí nsamotné funkce obtížně definovatelné, často kvalitativní charakter nà úroveň plnění uživatelských funkcí je závislá na úrovni splnění následujících šesti základních a relativně nezávislých hodnotících kritériích: 1.obsah mapy 2.přesnost zobrazení objektů a jevů v mapě 3.aktuálnost obsahu mapy 4.význam území zobrazeného v mapě pro uživatele 5.technické zpracování mapy 6.estetická úroveň mapy (! z funkčního hlediska) n Agregace dílčích výsledků hodnocení nkvantifikace charakteristik: nobsah počet typů prvků npřesnost střední chyba naktuálnost relativní množství změn nvýznam území počet bodů ntechnické zpracování klasifikační známka nestetická úroveň klasifikační známka nvzhledem k druhu mapy a způsobu jejího použití mohou být váhy jednotlivých kriterií značně odlišné nvýsledky hodnocení lze obecně sčítat (převedeny na jednotnou klasifikaci) x u map, DMT prosté sčítání není dostatečné, daná kritéria nejsou ve vztahu k užitnosti ve stejné situaci n nobsah mapy, přesnost à mapa může mít bohatší nebo chudší obsah àvětší či menší užitnost? (i „řídká“ mapy může být užitná) naktuálnost – multiplikativní kriterium, hranice užitnosti 25% změn, poté snaha nahradit aktualizovanou mapou nvýznam území – limitující – malý či žádný uživatelský zájem à ztráta mapy jako celku i přes svoji dokonalost n ntechnické zpracování mapy nkompozice mapy, správnost kartografického vyjádření obsahu, nsprávnost logických vazeb mezi prvky a jevy obsahu núroveň grafického zpracování nkvalita barev n... nestetická úroveň mapy (! z funkčního hlediska) nvlastnosti, které podporují emotivní stránku rychlého a spolehlivého vnímání a zapamatování obsahu mapy nnázornost kartografického vyjádření nrozlišitelnost znaků ncelková čitelnost mapy ngrafické zatížení n nkromě sčítání jednotlivých kritérií lze stanovit užitnou hodnotu mapy v určitém čase podle vztahu: n n np – váhy kritérií (stanovují se) nvše uvažujeme v čase T, na kterém závisí kritérium k3 àúroveň hodnocení dle aktuálnosti n grafek nC – určitá hladina, kdy fce nemá takový spád, velice malá změna s časem nT(mez) – doba měřená od počátku (T0), ve které model ztrácí schopnost sloužit účelu, ke kterému byl vytvořen nzávisí na charakteru zobrazovaného území nna obsahu mapy (čím podrobnější, tím více zastarává) nTovm – optimální doba vydání mapy stanovená plánem, povolená tolerance zastarávání při vydání mapy n nvíce J viz: Miklošík, F. (2005): Teorie řízení v kartografii a geoinformatice, UK Praha, 1. vyd., 264 s.