Kde je hranice plagiátorství? Tomáš Foltýnek (spoluautorka Dita Henek Dlabolová) O autorech Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. Lektor na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity Předseda European Network for Academic Integrity Ing. Dita Henek Dlabolová, Ph.D. Výkonná ředitelka European Network for Academic Integrity Tomas F.jpg E:\002-KIMS BUSINESS\007-02-Fullslidesppt-Contents\20161206\02-\blue-pencil.jpg Obsah semináře •Definice plagiátorství •Základy citování •Aktivita: Kde je hranice plagiátorství? •Prevence plagiátorství C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg Definice plagiátorství Co si představíte pod pojmem plagiátorství? ? Hlasování 6 www.menti.com Zadejte kód 79 57 23 8 Definice plagiátorství využití (myšlenek, obsahu, nebo struktury) jiného díla bez řádného uvedení odkazu na zdroj k získání určité výhody tam, kde se očekává původní dílo the use of ideas, content, or structures without appropriately acknowledging the source to benefit in a setting where originality is expected Foltýnek, T., Meuschke, N., & Gipp, B. (2019). Academic Plagiarism Detection: A Systematic Literature Review. ACM Comput. Surv., 52(6), 112:1--112:42. https://doi.org/10.1145/3345317 Definice plagiátorství •Obecná definice •Využití jiných zdrojů bez jejich řádného uvedení •Typicky zahrnuje •Použití práce někoho jiného a její prezentování jako práce vlastní •Nesprávné citování a odkazování na práci někoho jiného •Okopírování tabulek, obrázků, grafů atd. bez uvedení zdroje •Nepřiznání cizího přispění k prezentované práci •Autoplagiátorství (opětovné využití vlastního díla) •Může být úmyslné či neúmyslné Tip: pokud má Vaše instituce vlastní definici, přidejte ji pro úplnost také. Co není plagiátorství Zdroj nemusíme uvádět u: •Všeobecně známých informací •Informací všeobecně známých v rámci daného oboru Cizí přispění, které neovlivňuje obsah a myšlenky: •Jazyková korektura •Typografická korektura •Formátování práce Plagiátorství a Autorský zákon Do práva autorského nezasahuje ten, kdo a)užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, b)užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby, a užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, c)užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu (…) a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu Vždy se musí uvést: jméno autora, název díla a pramen §31 zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon) C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg Citace a práce se zdroji Proč je potřeba uvádět odkazy na zdroje, které jsme používali? ? https://www.menti.com/fjz1xsf9vo 88 42 5 Proč citovat a uvádět zdroje? •Důvěryhodnost autora •Ocenění práce ostatních •Umožnit čtenářům dohledat původní zdroje a informace v nich •Prevence plagiátorství Práce se zdroji – základní pojmy •(Doslovná) citace •Parafráze •Odkaz (= reference = citace) = odkaz v textu, kterým odkazujeme na použitý zdroj uvedený v seznamu literatury •V půlnočním království se nesmí zpívat (Zeman, 1952). •Bibliografický záznam (= bibliografická citace = bibliografie) = záznam daného citovaného zdroje, který obsahuje údaje o něm, které potřebujeme k jeho identifikaci •Jsou uspořádané podle používaného citačního stylu v seznamu použité literatury •ZEMAN, Bořivoj. Pyšná princezna. Praha, 1952. Jak využít cizí text ve vlastním textu Doslovná citace = převzetí obsahu slovo od slova •vyznačená (uvozovky nebo kurziva) •používáme minimálně, pouze v nezbytných případech Švec říká: „Nejsi zdejší, viď? Jinak bys věděl, že je u nás v Půlnočním království zakázáno zpívat!“ (Zeman, 1952) Parafráze = vlastními slovy myšlenky jiných autorů, neměníme původní význam •v textu nevyznačujeme Švec poznal, že král Miroslav je cizinec, protože neví, že v Půlnočním království není zpěv povolen (Zeman, 1952). Uvozovky se souvislou výplní Myšlenka se souvislou výplní (Zdroj: Pyšná princezna, 1952) Netextové informace •Ani definice plagiátorství, ani autorský zákon nehovoří přímo o textu •Definice plagiátorství: využití (myšlenek, obsahu, nebo struktury) jiného díla •Autorský zákon: výňatky z díla / dílo •Stejná pravidla platí pro text, obrázky, tabulky, grafy,… •odůvodněná míra / rozsah stanovený konkrétním účelem •užití v souladu s poctivými zvyklostmi / řádné uvedení odkazu na zdroj •uvedení jména autora, název díla, pramen – dílo musí být možné dohledat Citační styl = soubor formálních pravidel pro citování •Určuje, jak mají vypadat odkazy, bibliografický záznam, seznam literatury •Určuje obsah položek, jejich pořadí, formátování,… •Existuje velké množství stylů •Volba stylu záleží na „zadavateli“ textu •V jedné práci vždy jen jeden citační styl! 17 C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg Kde je hranice plagiátorsví? Autoři: Tomáš Foltýnek Dita Henek Dlabolová Irene Glendinning / Coventry University Ansgar Schäfer / Universität Konstanz Reference: Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe – projekt LLP/Erasmus European Network for Academic Integrity – projekt Erasmus+ Strategic Partnerships CRP 2020 Prevence plagiátorství. Podpořeno MŠMT Kde je hranice plagiátorství? •Nyní projdeme 8 scénářů. •Pro každý platí, že 40 % studentské práce se shoduje s jinými zdroji. •Pro každý příklad si rozmyslete, zda: •Je závažné plagiátorství •Je plagiátorství •Nejste si jistí •Není plagiátorství Posouzení scénářů 20 www.menti.com Zadejte kód 79 57 23 8 Scénář č. 1 40 % slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 2 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 3 slovo od slova bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % Příklad: z blogu pana Jablka Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. Dále dodává, že je to citrus. Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. A Citron je slaný. Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! Příklad: z blogu pana Jablka Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. Dále dodává, že je to citrus. Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. A Citron je slaný. Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! Příklad: z blogu pana Jablka Mrkev říká o Citronovi: Citron je žlutý. Dále dodává, že je to citrus. Mrkev také zmiňuje, že Citron je kyselý. A Citron je slaný. Mrkev také odhalila velmi překvapující fakt, že Citron roste na stromech! Scénář č. 4 skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 40 % Scénář č. 5 skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 40 % Scénář č. 6 40 % s některými slovy změněnými, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury Scénář č. 7 s některými slovy změněnými, bez uvozovek, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, odkazy v textu chybí 40 % Scénář č. 8 •s některými slovy změněnými, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury, v textu jsou na ně odkazy 40 % 32 40 % práce studenta pochází z jiných zdrojů… 1. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 2. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 3. slovo od slova bez uvozovek, v textu jsou odkazy na zdroje, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 4. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 5. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 33 40 % práce studenta pochází z jiných zdrojů… 1. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 2. slovo od slova bez uvozovek, bez odkazů v textu, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 3. slovo od slova bez uvozovek, v textu jsou odkazy na zdroje, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury 4. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury 5. skládá se z mnoha krátkých frází z mnoha zdrojů, vyznačených uvozovkami, v textu jsou odkazy na zdroje, ty jsou uvedeny v seznamu literatury 8. s některými slovy změněnými, bez uvozovek, v textu jsou odkazy na zdroje, zdroje jsou uvedeny v seznamu literatury Kde je hranice? •Zaměřte se na scénáře 1 a 6 •Který z nich je horší? Co si o scénářích 1 a 6 myslí evropští studenti? 40 % práce okopírováno slovo od slova, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury (IPPHEAE, 2013 SEEPPAI, 2017) 40 % práce okopírováno s některými slovy změněnými, bez uvozovek, bez odkazů v textu, bez uvedení zdrojů v seznamu literatury (IPPHEAE, 2013 SEEPPAI, 2017) Co je příčinou? •Proč se studenti dopouštějí plagiátorství? •Sami za sebe sepište všechny důvody, které Vás napadnou během dvou minut •Podělte se o své důvody se svými sousedy Čeští studenti vs. učitelé: Proč se studenti dopouštějí plagiátorství? •Učitelé •Je snadné kopírovat z Internetu •Nechtějí se nic učit, jen udělat zkoušku •Myslí si, že se na to nepřijde •Neumí vyjádřit cizí myšlenky vlastními slovy •Studenti •Je snadné kopírovat z Internetu •Nestíhají •Nevědí, jak správně citovat (IPPHEAE, 2013) Čeští studenti vs. učitelé •Jak se studenti dozvědí o plagiátorství? •Učitelé: vyhlášky vedení •Studenti: na webu •Co je těžké na psaní odborných textů? •Učitelé: Odkazy a citace •Studenti: Nalezení kvalitních zdrojů (IPPHEAE, 2013) Jak můžeme zabránit plagiátorství? Brainstorming účastníků + diskuze Jak můžeme zabránit plagiátorství? •Vzdělávání •Učitelů •Studentů •Motivace studentů •Zadání: smysluplná, originální, související s praxí… •Jasně daná pravidla a jejich důsledné dodržování •Včetně postihů za prohřešky •… Tento slajd obsahuje pouze obecnou kostru základní prevence, hledejte maximum možností prevence a diskutujte i detaily. Věnujte se oblastem specifickým pro Váš obor nebo instituci. Jak můžeme odhalit plagiátorství? •www.odevzdej.cz (Theses.cz) •Provozovatel: Masarykova Univerzita v Brně •Turnitin, Urkund, další (placené) nástroje •Porovnání dokumentů ve Wordu •https://draftable.com/compare •Online srovnávač (DOCX, PPTX, PDF) •Google Detekce plagiátorství: Technický pohled •Předzpracování dokumentu (typický proces) •Převod na holý text (vč. odstranění obrázků, vzorců, atd.) •Odstranění nevýznamových slov, čísel, atd. •Lematizace (převedení slov na základní tvar) •Chunking & Fingerprinting •Detekce podobných dokumentů •Výběr kandidátů (Candidate Retrieval) •Je dán podezřelý dokument D a vyhledávací nástroj / velká databáze •Vyhledat všechny dokumenty, z nichž byl do D převzatý text •Detailní analýza (Detailed analysis, Text alignment) •Je dán podezřelý dokument D a množina kandidátů S •V dokumentech z S vyznačit části, které byly převzaty do D •Rozpoznání parafráze •Pro dané dva úseky textu určit, zda (příp. do jaké míry) mají stejný význam •Vytvoření protokolu o podobnosti •pro posouzení člověkem Source: Potthast et al. (2014) C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg Jak se vyhnout plagiátorství? Detekce plagiátorství •S detekcí plagiátorství pomáhají tzv. antiplagiátorské systémy •Systémy nerozhodují o plagiátorství, pouze naleznou textovou shodu •Vyhodnocení je vždy na člověku! •Plagiátorství lze snadno a bezpečně předejít pečlivým odkazováním se na zdroje 46 % Nevěřte procentům! •Diplomová práce, ČR •Procento podobnosti: 24 % •Student zkopíroval celý text, ale parafrázoval jej •Procenta odpovídají pouze textové shodě •Seminární práce, Austrálie •Procento podobnosti : 8 % •Shoda pouze v abstraktu – veřejná část tzv. essay mill •Zbytek práce ukryt za platební bránou •Diplomová práce, Gruzie •Procento podobnosti : 7 % •Celý seznam literatury •Zbytek práce přeložen z Ruštiny do Gruzínštiny •Bakalářská práce, ČR •Procento podobnosti : 89 % •Zdroj: Předchozí verze téže práce Tři „O“ proti plagiátorství Odlišit převzaté myšlenky od vlastních Označit původní zdroj tak, aby se dal dohledat Odkázat na původní zdroj Myšlenková bublina Kontrolní seznam Užitečné materiály •Příručka Jak se vyhnout plagiátorství? https://karolinum.cz/knihy/foltynek-jak-se-vyhnout-plagiatorstvi-24022 • •Web akademickaetika.cz Jak se vyhnout plagiátorství C:\Data\Dropbox\ENAI\Grafika\kousek enai pozadi.jpg foltynek@fi.muni.cz www.academicintegrity.eu Děkuji za pozornost! Použité zdroje •Impact of Policies for Plagiarism in Higher Education across Europe (IPPHEAE) – projekt LLP/Erasmus, 2010—2013: www.plagiarism.cz/ippheae •South East European Project on Policies for Academic Integrity (SEEPPAI) – 2016—2017: www.plagiarism.cz/seeppai •European Network for Academic Integrity Project (2016—2019): www.academicintegrity.eu •ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky. Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra, p. o., 2000, částka 36, číslo 121/2000 Sb. Použití tohoto dokumentu Název díla: Kde je hranice plagiátorství? Autoři: Irene Glendinning, Tomáš Foltýnek, Dita Dlabolová, Ansgar Schäfer Licence: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (uveďte původ, zachovejte licenci, žádná další omezení) Odkazujte se pomocí následujícího textu: Kde je hranice plagiátorství? by Irene Glendinning, Tomáš Foltýnek, Dita Dlabolová, Ansgar Schäfer is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. https://mirrors.creativecommons.org/presskit/buttons/88x31/png/by-sa.png