Multimedia ve výuce I (public)

Multimedia ve škole

V této lekci společně definujeme multimédia tak, jak s nimi budeme pracovat během celého kurzu. Dále se zamyslíme jaké příležitostisté ale i výzvy s sebou využívání multimédií ve výuce přináší.

Multimédiem můžeme rozumět informaci, která je kombinací textu, obrázků, zvuku, videa, animace a dalších prvků. Tvorba multimédií vyžaduje různorodé technické nástroje a aplikace. 

Ve školství je zapojení multimédií velmi vhodné.

 Přináší několik výhod, např.:

  • přehlednost a názornost (nejen díky propracované grafice),
  • lepší zapamatovatelnost,
  • udržení pozornosti,
  • poutavost,
  • interaktivita, 
  • zábavnost (jako varianta).

Multimédia nejsou novinkou, jsou tu s námi již nějaký čas. Přesto je potřebné se stále vzdělávat, sledovat trendy, možnosti nástrojů a nebát se zkoušet nové výzvy, aplikace a technologie. 

Budoucí učitel či učitelka by měli zvládat alespoň základní možnosti tvorby multimédií. Není nutné se vyznat ve všech technických detailech, zvládat ovládání mnoha aplikací apod. Důležité je mít pozitivní a proaktivní přístup a snahu se naučit něco nového. 

V našem předmětu se budeme soustředit na opravdové základy. Díky nim pak budete moci sledovat další oblasti a zdokonalovat se v těch, které vám jdou nebo vás baví. Budeme se zaměřovat na dílčí práci s textem, obrázky, audiem a videem. Ne vždy musí vzniknout nový dokument se všemi těmito prvky, někdy bude stačit třeba i prezentace, do které zakomponujeme video z YouTube.  

1. Úkol

Zamyslete, co všechno můžeme považovat za multimédia.

V nasledujúcom interaktívnom pracovnom prosterdí sa spoločne zamyslite nad niekoľkými témami.

Zdroj: GSTUDIOIMAGEN. Bundle of media player icons. In: Freepik [online]. Freepik Company S.L., © 2010-2022 [cit. 2022-08-10]. Dostupné z: https://www.freepik.com/free-vector/bundle-media-player-icons_5720563.htm#query=multimedia%20icon&position=2&from_view=keyword#position=2&query=multimedia%20icon

Multimediální materiály pro studenty

Při tvorbě materiálů si každý vyučující musí promyslet několik oblastí a odpovědět na několik otázek. 

  1. Pro koho je materiál určený? Určete si, zda bude materiál pro určitou specifickou skupinu (jeden ročník konkrétní třídy), nebo chcete materiál používat univerzálněji. V případě více specifikovaného materiálu se zaměřte na přizpůsobení materiálu dané skupině (jak pracují, spolupracují, co už znají za látku atd.). 
  2. Slouží materiál jako podklad pro jiné formy a metody, které budete používat? Nebo je nosnou částí výuky? Podle toho opět přizpůsobte obsah a formu multimediálního materiálu. Např. jinak budete dělat video v případě, že ilustruje konkrétní pokus, a jinak, pokud se z videa mají žáci naučit novou látku a video je hlavním materiálem, kde se informace dozví. 
  3. Bude se jednat spíše o frontální výuku, nebo chcete žáky/studenty aktivizovat?
  4. Co je cílem výuky? Definujte si cíle velmi detailně. Na tuto část se často nedbá a bez stanovených cílů může být výuka dosti chaotická. Podívejte se např. na Bloomovu taxonomii pedagogických cílů. A nebo zkuste některé cíle definovat společně se studenty. Pomoci vám mohou slovesa
  5. Kolik času máte na přípravu? Zvažte reálné možnosti. Můžete si namyslet skvělý audiovizuální materiál, ale pokud si nenajdete na jeho přípravu dost času, nejspíš bude materiál mizerný, nebude vám dělat radost a ani nesplní svůj cíl ve výuce. Raději vytvořte něco snadnějšího, méně profesionálnějšího, ale funkčního. Např. nemusíte tvořit video s profesionální kamerou, střihem, ale stačí mít dobrý scénář a vše natočit na mobil. 
  6. V jaké fázi výuky budete materiál používat? 
  7. Budete používat technologie? Máte vytvořenou variantu, kdyby technologie selhala? 


Po ujasnění výše uvedených oblastí si můžete promyslet další prvky:

  • formát
  • délka
  • licence
  • váš čas na tvorbu
  • použité nástroje na tvorbu
  • uložení vytvořeného materiálu


Co musíte mít? 

Vizi, dovednosti, zdroje, motivaci, nástroje a proces. 


Různé tipy hledejte např. v otevřených zdrojích:


Literatúra:

ODCHÁZELOVÁ, Tereza. Role multimédií ve výuce přírodních věd. Scientia in educatione [online]. 2014, 5(2), 2-12 [cit. 2022-08-10]. ISSN 1804-7106. Dostupné z: https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/93/97
ANDRESEN, Bent B. a Katja VAN DEN BRINK. Multimedia in Education: Curriculum [online]. Russian Federation: UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 2013 [cit. 2022-08-10]. ISBN 978-5-7777-0556-3. Dostupné z: https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214723.pdf
HUTÁK, Jan. Využití multimédií při výuce informačních technologií [online]. Zlín, 2018 [cit. 2022-08-10]. Dostupné z: http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/43181/hut%c3%a1k_2018_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Doc. Ing. Jiří Vojtěšek, PhD.
DOSTÁL, Jiří. Multimedia, Hypertext and Hypermedia Teaching Aids: Current Trend in Education. Journal of Technology and Information Education [online]. 2009, 1(2), 18-23 [cit. 2022-08-10]. ISSN 1803-537X. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Jiri-Dostal-4/publication/228336996_Multimedia_hypertext_and_hypermedia_teaching_aids-current_trend_in_education/links/558046aa08ae15c822d243c2/Multimedia-hypertext-and-hypermedia-teaching-aids-current-trend-in-education.pdf
ODCHÁZELOVÁ, Tereza. Analýza využití multimédií ve výuce přírodopisu a biologie [online]. Praha, 2016 [cit. 2022-08-10]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/1171/140054430.pdf?sequence=1&isAllowed=y.  Disertační práce. 2016. Vedoucí práce Doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
DOSTÁL, Jiří a René SZOTKOWSKI. Nástin možností využití multimédií ve výuce. In: SCHIMMEL, Jiří. Audio Technologies and Processing [online]. Praha: České vysoké učeni technické, 2005, s. 112-115 [cit. 2022-08-10]. ISBN 80-214-2925-9. Dostupné z: http://poseidon2.feld.cvut.cz/AES/atp2005/proc/atp05.pdf#page=112
NĚMEC, Adam. Multimediální podpora výuky [online]. Zlín, 2016 [cit. 2022-08-10]. Dostupné z: http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/38441/n%c4%9bmec_2016_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. Bronislav Chramcov, Ph.D.