Multimedia ve výuce I

Tvorba podcastu

Podcasty, tedy mluvené pořady, existují již dlouho. Ve vzdělávání se však používají zřídka (vidět jsou spíše na VŠ). Svůj větší rozvoj zaznamenali s nástupem online vzdělávání (zejména při uzavření škol při COVID-19). Nejen školy, ale i jiné instituce začali své pořady pravidelně vydávat. Příkladem může být např. podcast Věda na doma od Akademie věd ČR. 

Podcasty lze užít v jakémkoliv stupni vzdělávání. Je však důležité si promyslet, k jakému účelu budou sloužit. Pro opakování učiva na doma? Jako samotné nové učivo? Informace pro zvídavé studenty? Jen pro online vzdělávání nebo jako doplněk/náhrada? 

Podrobněji např. v těchto článcích: 

Vyzkoušejte si jeden díl podcastu – vymyslete si téma a zkuste jedno téma natočit alespoň ukázku na 5–10 minut. Můžete to pojmout jako rozhovor s někým dalším (pro vzdělávání často používané) nebo i jako samostatný výklad, který je oživený (např. příběhem, zajímavostmi apod.).

Jak udělat podcast dobrým? 

  • vymyslete si znělku a uvádějte ji na začátku a konci (příp. jako předěl i uvnitř), třeba jako v Trhlině
  • dejte podcastovému pořadu lákavý název a podnázev (podnázev může nést informace o poslání, cíli)
  • mluvte pomaleji a dobře artikulujte

Nástroje pro přípravu podcastu