© Institut biostatistiky a analýz Analýza a klasifikace dat – přednáška 1 RNDr. Eva Koriťáková, Ph.D. Přínos předmětu 2Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • orientace v principech rozpoznávání a klasifikace dat s důrazem na zpracování medicínských a biologických dat • schopnost zvolit a aplikovat adekvátní metodu analýzy a klasifikace dat k dosažení požadovaných výsledků • schopnost správné interpretace dosažených výsledků včetně vyhodnocení úspěšnosti klasifikace Forma výuky předmětu • tzv. „flipped classroom“ – teoretické učivo (prezentace, nahrané přednášky a výukové texty) si studenti prochází sami a při kontaktní výuce probíhá opakování formou Kahootu a cvičení na tabuli či v softwaru Matlab 3 Datum Téma Domácí příprava Délka videa Výuka Vyučující 21.09.2022 Organizační informace - Distanční EK 28.09.2022 Úvod Ano 1:36:50 - 05.10.2022 Bayesův klasifikátor Ano 1:22:10 Prezenční TJ 12.10.2022 Minimální vzdálenost Ano 2:13:09 Prezenční TJ 19.10.2022 FLDA Ano 28:24 + 2:43 + 3:22 Prezenční TJ 26.10.2022 SVM a sekvenční klasifikace Ano 49:22 + 28:50 - 02.11.2022 Úspěšnost a ROC Ano 1:40:09 + 2:20 Prezenční TJ 09.11.2022 Redukce, PCA a varietní učení Ano 2:00:40 Prezenční TJ 16.11.2022 ICA a selekce Ano 1:23:51 Prezenční TJ 23.11.2022 CCA Ano CCA_studijni_ material.pdf Prezenční EK 30.11.2022 Neuronové sítě - Prezenční RV Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Požadavky ke zkoušce 4Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • předmět je ukončen ústní zkouškou – je nutné porozumět probíraným tématům, zvolit správnou metodu na daný analytický problém a umět získané výsledky interpretovat • maximálně 2 absence na cvičeních Doporučená literatura 5Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • Janoušová, E. et al.: online výukové materiály Vícerozměrné metody pro analýzu a klasifikaci dat http://portal.matematickabiologie.cz/index.php?pg=analyza-a-hodnoceni- biologickych-dat--vicerozmerne-metody-pro-analyzu-dat • Holčík, J.: Analýza a klasifikace dat. Brno, CERM 2012, 112s. http://www.iba.muni.cz/res/file/ucebnice/holcik-analyza-klasifikace-dat.pdf http://www.iba.muni.cz/index.php?pg=vyuka--ucebnice • DUDA R. O., HART P. E., STORK D. G., 2000: Pattern Classification. WileyInterscience, New York, 680 pp. • BISHOP C., 2006: Pattern Recognition and Machine Learning. Springer, New York, 738 pp. • KUNCHEVA L. I., 2004: Combining Pattern Classifiers: Methods and Algorithms. Wiley-Interscience, New Jersey, 376 pp. Vícerozměrná analýza dat - opakování 6Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Křížovka - zadání 7Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 1. Metoda, jež umožňuje spočítat vzdálenost vzdušnou čarou mezi dvěma body. 2. Předpoklad mnoha metod vícerozměrné analýzy dat. 3. Vztah dvou spojitých veličin, když s rostoucími hodnotami jedné proměnné narůstají hodnoty druhé proměnné. 4. Metoda, která umožňuje zobrazit pozorované vzdálenosti/nepodobnosti mezi objekty v euklidovském prostoru (zkratka). 5. Tabulkové znázornění vztahu proměnných či objektů. 6. Grafické znázornění vztahu většího počtu spojitých proměnných. 7. Metoda vedoucí zpravidla k protáhlým shlukům v datech. 8. Grafické znázornění podobnosti objektů převedením hodnot proměnných na tvary či symboly. 9. Typ analýzy, která umožňuje vytvořit shluky stejného řádu. 10. Metoda, která umožňuje transformaci dat do nových nekorelovaných proměnných (zkratka). 11. Metoda, jež umožňuje zjistit, zda se od sebe liší dvě skupiny objektů, které jsou popsány hodnotami několika proměnných. Analýza a klasifikace dat 8Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Schéma analýzy a klasifikace dat 9Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Data Předzpracování Analýza (redukce) Klasifikace nebo ? ? 1. Podpora diagnostiky onemocnění mozku (Alzheimerova choroba, schizofrenie atd.): Pacienti Zdravé subjekty Nový subjekt Pacient? x Zdravý? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 10 2. Odhalení genetického onemocnění na základě dat z microarray experimentů: Pacienti Zdravé subjekty Nový subjekt Pacient? x Zdravý? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 11 3. Zjištění demence a dalších onemocnění na základě kognitivních testů: Demence ano? x Demence ne? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 12 4. Rozpoznání hmyzu: Nejedovaté housenky Jedovaté housenky Jedovatá nebo nejedovatá housenka? ? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 13 5. Rozpoznání vadných výrobků: Matičky bez vady Matičky s vnitřní prasklinou Matička bez vady nebo s vnitřní prasklinou? ? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 14 6. Rozpoznání tváře při vstupu do zabezpečené budovy: Má přístup do budovy Nemá přístup do budovy ? Dostane se do budovy: ano? x ne? Proč používat klasifikaci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 15 Obrazová data Klasifikace Proč používat redukci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 16 x1 x2 … I1 I2 … voxely subjekty Klasifikace subjekty 𝑿 Obrazová data 100 x 1 000 000 I1 pac. I2 kon. … Proč používat redukci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 17 Redukce dat x1 x2 … I1 I2 … voxely subjekty 100 x 1 000 000 x1 x5 … I1 I2 … voxely subjekty 100 x 1 000 Klasifikace 𝑿 I1 pac. I2 kon. … subjekty Obrazová data Proč používat redukci dat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 18 Proč data předzpracovávat? Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 19 id vek pohlavi cholesterol vyska vaha obvod_pasu obvod_boku BMI sys_tlak dia_tlak 1 38 Z 4.6 164 45 60 87 16.7 120 80 2 36 Z 4.35 167 90 97 112 32.3 130 80 3 26 Z 178 70 72 94 22.1 127 80 4 25 Z 4.2 165 59 65 92 21.7 130 80 5 47 M 5.65 158 92 96 26.8 155 90 6 21 Z 6.35 172 61 69 98 20.6 135 80 7 23 Z 3.45 170 82 92 113 28.4 130 80 8 35 M 7.99 179 90 101 110 28.1 140 88 9 33 Z 4.88 167 57 70 92 20.4 140 85 10 48 Z 9.56 164 70 93 107 26.0 250 97 11 25 M 3.1 186 75 81 102 21.7 120 70 12 41 Z 10 167 62 71 101 22.2 140 90 13 29 ZZ 4.2 165 58 66 98 21.3 120 80 14 24 M 5.62 174 80 92 107 26.4 156 90 15 58 Z 7.9 164 63 73 100 23.4 135 90 Chybějící hodnotyChybné hodnoty Odlehlé hodnoty Předzpracování dat – chybějící hodnoty • snaha, aby v datech vůbec nenastaly • pokud však nastanou, je silně nedoporučováno dělat každou analýzu na jinak velkém souboru (tzv. „pairwise“ odstraňování objektů) → 3 možná řešení: 20 1. vyloučit z analýzy všechny objekty, u nichž se vyskytla nějaká chybějící hodnota (tzv. „listwise“= „casewise” odstranění objektů): ‐ pokud chybějících hodnot mnoho, zbyde pouze málo objektů ‐ pozor na systematicky chybějící hodnoty – může dojít ke zkreslení výsledků analýz ‐ občas vhodné odstranit proměnné s mnoha chybějícími hodnotami místo objektů, pokud proměnné nejsou důležité pro analýzu 2. definování souboru s vyplněnými „klíčovými“ proměnnými: ‐ na tomto souboru provedena většina analýz ‐ další analýzy dělány na podsouboru s menším počtem subjektů 3. doplnění chybějících hodnot (tzv. imputace): ‐ doplnění průměrem z hodnot, které jsou pro danou proměnnou k dispozici ‐ doplnění hodnot na základě regresních modelů ‐ pozor! doplnění hodnot však může zkreslit výsledky analýz Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Předzpracování dat – odlehlé hodnoty • k identifikaci odlehlých hodnot mohou pomoci např. tečkové, maticové či krabicové grafy • je třeba rozlišovat: 21 1. odlehlé hodnoty, které jsou způsobeny chybou (měřících přístrojů apod.) jsou to většinou nereálné hodnoty → je vhodné je smazat a dále s nimi zacházet jako s chybějícími hodnotami 2. odlehlé hodnoty, které jsou fyziologické (tzn. jsou to reálné hodnoty) → je vhodné tyto hodnoty v datech ponechat, pokud je to možné a nezkreslí to analýzu a použít neparametrické metody analýzy dat ‐ příklad, kdy je vhodné odlehlou hodnotu v souboru ponechat: pacienti Alzheimerovou chorobou v našem souboru mají hodnotu MMSE skóre větší než 15, jeden pacient má však hodnotu skóre 7 (je to reálná hodnota, smazáním bychom uměle snížili variabilitu) ‐ příklad, kdy je nevhodné odlehlou hodnotu v souboru ponechat: chceme měřit výšku 15-letých dětí – dítě trpící nanismem měřící 80 cm by průměrnou výšku velice zkreslilo, proto ho ze souboru vyřadíme Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Předzpracování dat – transformace • normalizace dat (= převod na normální rozdělení) • standardizace dat • min-max normalizace • centrování dat • odstranění vlivu kovariát 22Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Normalizace dat • převod na normální rozdělení (normalita je předpokladem řady statistických testů). • např. logaritmická transformace: X = ln(Y) nebo X = ln(Y+1), pokud data obsahují hodnotu 0 • další příklady: – odmocninová transf. (pro proměnné s Poissonovým rozložením nebo obecně data typu počet jedinců, buněk apod.: nebo – arcsin transfomace (pro proměnné s binomickým rozložením) – Box-Coxova tranformace f(y) y f(x) ln (y) X = ln(Y) Asymetrické rozdělení Normální rozdělení Medián Průměr Medián PrůměrGeometrický průměr YX  1 YX 23Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Standardizace dat • důvod: převod proměnných na stejné měřítko • standardizace: 𝑧𝑖 = 𝑥 𝑖− ҧ𝑥 𝑠 (tzn. odečtení průměru od jednotlivých hodnot a podělení směrodatnou odchylkou) • proměnné budou mít rozsah přibližně od -3 do 3 • získáme tím současně i tzv. z-skóre (které vyjadřuje, o kolik směrodatných odchylek se i-tá hodnota odchýlila od průměru) 24 • pozor: standardizace je nevhodná v případě, když proměnné nemají normální rozdělení a když se v datech vyskytují odlehlé hodnoty!!! Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Min-max normalizace • důvod: převod proměnných na stejné měřítko • oproti standardizaci vhodná i na proměnné nemající normální rozdělení či obsahující odlehlé hodnoty • min-max normalizace: 𝑦𝑖 = 𝑥 𝑖−min 𝑥 max 𝑥 −min 𝑥 • rozsah hodnot proměnných po min-max normalizaci je od 0 do 1 25Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Centrování dat • odečtení průměru od dat – získáme novou proměnnou, která bude mít průměr roven nule • důvod: centrování je důležitou podmínkou některých pokročilých statistických metod (např. klasifikačních) • centrování: 𝑧𝑖 = 𝑥𝑖 − ҧ𝑥 26Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 1. V prvním kroku definujeme regresní model vztahu kovariáty (např. věku) a dané proměnné 2. Pro každého pacienta je vypočteno jeho reziduum od regresní přímky 3. Reziduum (představující hodnotu parametru po odečtení vlivu věku, jeho průměr je 0) je přičteno k průměrné hodnotě parametru 4. Výsledná adjustovaná hodnota má odečten vliv věku, ale zároveň není změněna číselná hodnota parametru 27 Původní data Adjustovaná data Odstranění vlivu kovariát (tzv. adjustace) Věk Věk Věk Věk Objem komor Objem komor Objemmozkovýchkomor Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Objemmozkovýchkomor Cíle analýzy a klasifikace dat - shrnutí 28Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • rozhodnutí o typu či charakteru objektu – např. že daná rostlina je pomněnka lesní (Myosotis sylvatica), zvíře je medvěd hnědý (Ursus arctos), nebo že daná budova je vystavěna v renesančním slohu – klasifikační, resp. rozpoznávací úloha; • posouzení kvality stavu analyzovaného objektu – např. zda je pacient v pořádku, nebo má infarkt myokardu, cirhózu jater, apod. – opět klasifikační, resp. rozpoznávací úloha; • rozhodnutí o budoucnosti objektu – např. zda lze pacienta léčit a vyléčit, zda les po 20 letech odumře, jaké bude sociální složení obyvatelstva na daném území a v daném čase – klasifikační, resp. predikční úloha • poznámka: v některých oblastech se pojem predikce a klasifikace rozlišuje: – pojem klasifikace je používán, použije-li se klasifikační algoritmus pro známá data; pokud jsou data nová, pro která předem neznáme klasifikační třídu, pak hovoříme o predikci klasifikační třídy – pojem klasifikace je používán, pokud vybíráme identifikátor klasifikační třídy z určitého diskrétního konečného počtu možných identifikátorů; pokud určujeme (predikujeme) spojitou hodnotu, např. pomocí regrese, pak hovoříme o predikci, i když tento pojem nemá časovou dimenzi Schéma analýzy a klasifikace dat 29Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Data Předzpracování Analýza (redukce) Klasifikace nebo ? ? Schéma analýzy a klasifikace dat 30Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Data Předzpracování Analýza (redukce) Klasifikace • rekonstrukce a doplnění chybějících údajů; • vypořádání se s odlehlými hodnotami; • filtrace rušivých a zvýraznění užitečných složek dat; • konverze typu dat (A/D převod) • určení a výběr hodnot příznaků (reprezentativních parametrů) – pro příznakové klasifikátory; • nalezení primitiv (charakteristických tvarových segmentů) – strukturální klasifikátory; • redukce dat • zatřídění do skupin (tříd, kategorií) Analýza dat 31Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • Analýza (z řečtiny – rozbor, rozčlenění) je vědecká metoda založená na dekompozici celku na elementární části. Cílem analýzy je identifikovat podstatné a nutné vlastnosti elementárních částí celku, poznat jejich podstatu a zákonitosti. • opakem je syntéza – označení pro proces spojení dvou nebo více částí do jednoho celku (následuje po analýze – spojíme znalosti dohromady; např. lékaři dělají syntézu výsledků, které jim pošlou statistici) • ze statistického pohledu: analýza = celý proces zpracování dat • v tomto předmětu především ve smyslu redukce dat: – výběr proměnných z předem zvolené množiny proměnných – vyjádření původních proměnných pomocí menšího počtu skrytých (tzv. latentních) nezávislých proměnných Klasifikace versus diskriminační analýza 32Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • klasifikace – rozdělení (konkrétní či teoretické) dané skupiny (množiny) objektů na konečný počet dílčích skupin (podmnožin), v nichž všechny objekty mají dostatečně podobné společné vlastnosti. Předměty (jevy), které mají podobné uvažované vlastnosti tvoří třídu (skupinu). • diskriminační analýza – hledá vztah mezi kategoriální proměnnou a množinou vzájemně vázaných proměnných; je to podskupina klasifikačních metod • poznámka: analýza a klasifikace dat občas nazývána souhrnně jako: – „rozpoznávání obrazů“ (pattern recognition) – obraz nejen ve smyslu obraz mozku či obraz sítnice oka, ale ve smyslu popis (tzn. „obraz“) reálného objektu – „dolování z dat“ (data mining) – „strojové učení“ (machine learning) Typy klasifikátorů 33Koriťáková: Analýza a klasifikace dat 1. Podle reprezentace vstupních dat: – příznakové klasifikátory: paralelní x sekvenční – strukturální (syntaktické) klasifikátory – kombinované klasifikátory 2. Podle jednoznačnosti zařazení do skupin: – deterministické klasifikátory – pravděpodobnostní klasifikátory 3. Podle typů klasifikačních a učících algoritmů: – parametrické klasifikátory – neparametrické klasifikátory 4. Podle způsobu učení: – učení s učitelem: dokonalým x nedokonalým – učení bez učitele 5. Podle principu klasifikace: – klasifikace pomocí diskriminačních funkcí – klasifikace pomocí vzdálenosti od etalonů klasifikačních tříd – klasifikace pomocí hranic v obrazovém prostoru Typy klasifikátorů – podle reprezentace vstupních dat 34Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • příznakové – vstupní data vyjádřena vektorem hodnot jednotlivých proměnných (příznaků): – paralelní – zpracování vektoru jako celku (např. Bayesův klasifikátor) – sekvenční – zpracování (občas i měření) proměnných postupně (např. klasifikační stromy) • strukturální (syntaktické) – vstupní data popsána relačními strukturami • kombinované – jednotlivá primitiva doplněna příznakovým popisem Typy klasifikátorů – dle jednoznačnosti zařazení do skupin 35Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • deterministické klasifikátory: – každý objekt musí patřit do nějaké třídy a nemůže být současně ve více třídách – pozn. použití termínu „deterministický klasifikátor“ v případě, že klasifikátor daná data zpracuje vždy se stejným výsledkem (např. Bayesův klasifikátor) x „nedeterministický klasifikátor“, který může při opakovaném zpracování daných dat klasifikovat různě (např. neuronové sítě – záleží na tom, jaká bude inicializace) • pravděpodobnostní klasifikátory: – stanoví pravděpodobnost zařazení obrazů do daných klasifikačních tříd – např. člověk má s pravděpodobností 0,6 infarkt, s pstí 0,3 má atrofii srdeční komory a s pstí 0,1 je zdravý Typy klasifikátorů – dle typů klasifikačních a učících algoritmů 36Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • parametrické klasifikátory: – potřeba nastavit či určit parametry – např. prahová klasifikace (potřeba stanovit práh), metoda podpůrných vektorů (potřeba stanovit parametr „C“) atd. • neparametrické klasifikátory: – není potřeba nastavovat žádné parametry – např. klasifikace podle vzdáleností od reprezentativního objektu (tzv. „etalonu“) skupin • pozn. z tohoto pohledu jsou klasifikační stromy parametrické klasifikátory, pokud to však hodnotíme ze statistického pohledu, jsou to neparametrické metody, protože nemají předpoklad normálního rozdělení Typy klasifikátorů – podle způsobu učení 37Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • učení s učitelem – k dispozici trénovací množina, u níž známe zařazení každého objektu do jednotlivých klasifikačních tříd – učení s dokonalým učitelem – učitel se nemůže splést (tzn. předpokládáme, že všechny trénovací objekty jsou správně označené, že patří do dané třídy) – učení s nedokonalým učitelem – připouštíme, že v trénovací množině mohou být nesprávně označené subjekty (např. u některých duševních onemocnění se lékař může splést a označit pacienta za schizofrenika, i když trpí bipolární poruchou, což se však prokáže až za několik let, takže v naší trénovací množině je takto špatně zařazený subjekt) • učení bez učitele: – trénovací množina není k dispozici a často ani předem neznáme, jaké třídy (skupiny) se v datech budou vyskytovat – typickým příkladem je shlukování Typy klasifikátorů – podle principu klasifikace 38Koriťáková: Analýza a klasifikace dat • klasifikace pomocí diskriminačních funkcí: – diskriminační funkce určují míru příslušnosti k dané klasifikační třídě – pro danou třídu má daná diskriminační funkce nejvyšší hodnotu • klasifikace pomocí vzdálenosti od etalonů klasif. tříd: – etalon = reprezentativní objekt(y) klasifikační třídy – počet etalonů klasif. třídy různý – od jednoho vzorku (např. centroidu) po úplný výčet všech objektů dané třídy (např. u klasif. pomocí metody průměrné vazby) • klasifikace pomocí hranic v obrazovém prostoru: – stanovení hranic (hraničních ploch) oddělujících klasifikační třídy x1 x2 -5 0 5 10 15 20 0 0,02 0,04 0,06 0,08 0,10 0,12 Objem mozkových komor x1 x2 Citát na závěr: Marriott, F. H. C. The Interpretation of Multiple Observations. London: Academic Press (1974): “If the results disagree with informed opinion, do not admit a simple logical interpretation, and do not show up clearly in a graphical presentation, they are probably wrong. There is no magic about numerical methods, and many ways in which they can break down. They are a valuable aid to the interpretation of data, not sausage machines automatically transforming bodies of numbers into packets of scientific fact.” 39 40Koriťáková: Analýza a klasifikace dat Příprava nových učebních materiálů pro obor Matematická biologie je podporována projektem OPVK č. CZ.1.07/2.2.00/28.0043 „Interdisciplinární rozvoj studijního oboru Matematická biologie“