UNI I R E C E T O X SCI E0270 TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Legislativa ochrany ŽP RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. Vybrané mezinárodní úmluvy v ochraně ZP Ochrana ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států (1979) (Convention on Long-range TransboundaryAir Pollution - LRTAP) - ČSSR ratifikovala a v platnost pro ČR vstoupila r. 1984 Cíh - omezování, postupné snižování a předcházení znečišťování ovzduší - výměna informací, v odborných konzultacích, výzkumu a monitoringu - týká se např. emisí sloučenin S, oxidů N, těkavých organických látek, perzistentních organických polutantů, těžkých kovů Vybrané mezinárodní úmluvy v ochraně ZP Ochrana ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států (1979) - ČSSR ratifikovala a v platnost pro ČR vstoupila r. 1984 Cíl: - omezování, postupné snižování a předcházení znečišťování ovzduší - výměna informací, v odborných konzultacích, výzkumu a monitoringu - týká se např. emisí sloučenin S, oxidů N, těkavých organických látek, perzistentních organických polutantů, těžkých kovů Úmluva o ochraně ozonové vrstvy (Vídeň, 1985) - ČSFR přistoupila k Úmluvě 1990 Protokol o látkách, které porušují ozonovou vrstvu (Montrealský protokol -1987) + Londýnský (1990), Kodaňský (1992) a Pekingský (1999) dodatek Cíl: - snížit či zcela zakázat výrobu a používání látek poškozujících 03 vrstvu Země - jedná se především o freony (CFC) a některé další halogenované sloučeniny - modelování vývoje koncentrace CFC v atmosféře na základě v případě přijetí jednotlivých Protokolů (a Dodatků) _ 15 000 -. .5 m 10 000 - "5 5 coo - 1 1980 No Protocol Montreal 1987 London :09c ta pen ha gen 1992 Bcijinj 1999 Zero Emissions ľOOO ZO40 Year 2060 ?a3 c Predicted abundance Thousand parts per trillion 15 Effective stratospheric chlorine" 10 No protocol Zero emissions 1-1-1-1— 1960 2000 2020 —I-í-1-1-1-1-1 20d0 2060 2080 2100 ' Chlorine and bromine ans ihe molecules responsible 10' won* depletion. "Effediw chlorine" is a way |g measure the destiuctiva potential of all OOS gases emitted in the stratosphere. Cases per million people per year 500^ No protocol 400 300 200 100 Excess skin cancer cases 0 í i i i r i i i i i 1980 2000 2020 2040 2060 2080 2100 Ochrana Klimatu Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (Rio de Janeiro, 1992) - ČR ratifikovala r. 1993 a v platnost vstoupila r. 1994 - Úmluva poskytuje rámec mezinárodním vyjednávání o řešení: - problematiky snižování emisí skleníkových plynů - vyrovnávání se s negativními dopady změny klimatu - finanční a technologickou podporou rozvojovým zemím Ochrana Klimatu Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (Rio de Janeiro, 1992) - ČR ratifikovala r. 1993 a v platnost vstoupila r. 1994 - Úmluva poskytuje rámec mezinárodním vyjednávání o řešení: - problematiky snižování emisí skleníkových plynů - vyrovnávání se s negativními dopady změny klimatu - finanční a technologickou podporou rozvojovým zemím Čtyři hlavní principy Úmluvy: I) mezigenerační spravedlnost, t.j. chránit klimatický systém ve prospěch nejen současné, ale i příštích generací; II) společná, ale diferencovaná odpovědnost —> ekonomicky vyspělé země nesou hlavní odpovědnost za rostoucí koncentrace GHG v atmosféře, přičemž jejich povinností je i poskytovat pomoc rozvojovým zemím; III) chránit zejména ty části planety, které jsou náchylnější na negativní dopady změn klimatického systému, tj. těch zemí, které jsou v rámci svého hospodářského vývoje a geografického umístění zranitelnější; IV) princip tzv. předběžné opatrnosti, t.j. nutnosti neodkládat řešení problému, a to ani v tom případě, že doposud nelze některé důsledky změny klimatu přesně kvantifikovat. KjÓtSkv protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (1997) - ČR ratifikovala r. 2001 a v platnost vstoupila r. 2005 en - do roku 2012 snížit emise GHG v celkovém průměru 5,2 % v porovnání s rokem 1990 - závazkem ČR (EU) je snížení emisí o 8% oproti roku 1990 KY TO o Stav a postup řešení - emise GHG v ČR činily v r. 2012 124,2 mil t COo -> cca 27 % pod hodnotou kjótského závazku Emise skleníkových plynů v CR ve srovnáni se závazkem Kjotikěho protokolu zoo 1990 19 92 135-1 199Í 1997 1993 1959 řOOD ZdOl 1002 ZEH3 - snížení emisí v EU - systém evropského obchodování s emisními povolenkami - sdružuje největší emitenty (asi 45% emisí GHG v EU) - povolenky na vypouštění GHG přidělovány do r. 2013 zdarma - od roku 2013 probíhá nákup povolenek v aukcích Hlavní strategický dokumentem ČR - Politika ochrany klimatu v ČR (2017) Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (2015) - adaptace na negativní dopady změny klimatu. KjÓtSkv protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (1997) - ČR ratifikovala r. 2001 a v platnost vstoupila r. 2005 - 2012 v Dauhá dojednán dodatek - prodloužení platnosti protokolu do roku 2020 + závazek EU a dalších zemí dále snižovat emise C02ekv. (EU např. o 20-30 % ve srovnání s rokem 1990 KY TO Pařížská dohoda k CC (2015) - naváže na Kjótský protokol od roku 2020 - cíl: Zamezit růstu teploty o 2 °C oproti předindustr. období - vpJatnpstLod 2016 -55/55, podepsaly USA, Čína Indie EU policy on the environment EU policy on the environment is reflected in its legislation and supported by some financial programmes. The 7th Env i ro n me nt Action Proera rime of the EU. entitled Living well, within the limits of our planet runs to 2020 and focuses on 3 priority areas for action: * To protectr conserve and enhance the Union's natural capital * To turn the Union into a resource-efficient, green, and competitive low-carbon economy * To safeguard the Union's citizens from environment-related pressures and risks bo health and wellbeing Cwrmsiioo EU environmental legislation Mapping the EU environmental policy > 250 pieces of legislation 1. General: environmental impact assessment (EIA) strategic environmental assessment (SEA) ecoaudits & ecolabels access to information, public participation and access to justice in environmental matters liability for environmental damages 2. Sources of pollution: industries: IPPC licensing air quality: ETS (Kyoto) water quality noise pollution waste management nuclear & industrial safety (Seveso) chemical substances (REACH) 3. Use of natural resources: soil protection biodiversity: conservation of fauna & flora, biotechnology (GMOs) Environmentálni legislativa EU o> Vnitrostátní environmentálni právní předpisy vycházejí z více než 80 % z unijní úpravy! ^> Jak zcela zásadní průřezové nástroje ochrany životního prostředí: posuzování vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí (SEA/EIA), institut integrovaného povolování (IPPC) tak také hmotněprávní regulace dílčích oblastí životního prostředí => dohromady tvoří tzv. systém unijního práva životního prostředí, který se rozlišuje na tzv. horizontální a vertikální linii. Environmentálni legislativa EU^^ Horizontální linie: (^^^ % přijímání akčních programů; ^BĚĚĚfW§ĚĚt^ o> environmentálni monitoring; o> odpovědnost za škody na životním prostředí; 0 \ finanční nástroje; 9 ^> přístup k informacím ve věcech životního prostředí; • % další průřezové nástroje ochrany životního prostředí (např. ElAa IPPC). Vertikální linie \ ochrana ovzduší (včetně klimatu a ozónové vrstvy) % ochrana přírody a biodiverzity % ochrana vody \ ochrana půdy \ ochrana před odpady Q> ochrana před chemickými látkami ^> ochrana před hlukem právní regulace nakládání s geneticky modifikovanými organismy. Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Cíle stanovené ve svých Smlouvách naplňuje Evropská unie pomocí pěti druhů právních aktů. Nařízení (Regulation) - uplatňují se automaticky v celém rozsahu a jednotně ve všech zemích Unie, a to okamžitě po jejich vstupu v platnost, aniž by se musely provádět do vnitrostátního práva. REGULATION (EU) 2020/741 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 25 May 2020 on minimum requirements for water reuse Table 2 - Reclaimed water quality requirements for agricultural irrigation Reclaimed water quality class Indicative technology target Quality requirements E. coli (number/100 ml) TSS (mg/1) Turbidity (NTU) Other A Secondary treatment, filtration, and disinfection < 10 < 10 < 10 < 5 Legionella sp\).: < 1 000 cfti/1 where there is a risk of aerosolisarion Intestinal nematodes thelminth eggs): < 1 egg/1 for irrigation of pastures or forage B Secondary treatment, and disinfection < 100 In accordance with Directive 91/271/EEC (Annex I, Table 1) In accordance with Directive 91/271/EEC (Annex I, Table 1) - C Secondary treatment, and disinfection < 1 000 - D Secondary treatment, and disinfection < 10 000 - Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Cíle stanovené ve svých Smlouvách naplňuje Evropská unie pomocí pěti druhů právních aktů. Nařízení (Regulation) - uplatňují se automaticky v celém rozsahu a jednotně ve všech zemích Unie, a to okamžitě po jejich vstupu v platnost, aniž by se musely provádět do vnitrostátního práva. Směrnice (Directive) - vyžadují, aby členské státy EU dosáhly určitého výsledku, ponechávají jim však svobodu volby v tom, jak to učiní. K dosažení cílů stanovených ve směrnici musí členské země přijmout opatření, aby mohly tuto směrnici začlenit do vnitrostátního práva (tzv. provedení). No L 257/26 m<~. Official Journal of the European Com muni lies 10. 10. 96 COUNCIL DIRKCTEVF KM /FC of 24 September concerning in teg rated pollution prevention and cpntrc-J THE COUNCIL THfc EUROPEAN UNION, Having ttgäid to the Treaty establishing the European Community., and in particular ArLde 130s (t) thereof, quiring authorization prior to any operation or substantia] modification of industrial installations which may cause air pollution; Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Rozhodnutí (Decision) - závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce. Dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení. Rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisů. EUROPEAN COMMISSION Brussels, 27.8.2015 JOIN(2015) 32 final JOINT DECISION OF THE EUROPEAN COMMISSION AND THE HIGH REPRESENTATIVE OF THE UNION FOR FOREIGN AFFAIRS AND SECURITY POLICY on the participation of the European Union in various organisations for cooperation to prevent and counter terrorism Zaměření a struktura legislativy v oblasti ZP Rozhodnutí (Decision) - závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce. Dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení. Rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisů. Doporučení (Recommendation) Prostřednictvím doporučení mohou orgány EU dát najevo svůj názor a navrhnout určité kroky, aniž by z nich vyvozovaly zákonnou povinnost pro toho, komu jsou určena. Doporučení nejsou právně závazná. C 296/4 EN Official fournal of rhe Eiuropean Union 5.12.2009 E COMMENDATIONS COUNCIL COUNCIL RECOMMENDATION of 30 November 2009 on smoke-free environments (2009fC 296^02) n□. council o-: :i:e: mtlopeian l"neok. Having regard to the Treaty esrabl ishing the European Community, and in particular the- second subparagraph of Article 152(4) thereof. exposure at their workplace in the Eiuropean Union in 2002. A further 72 000 adult deaths, including those of 16 400 non-smokers, were linked to ETS exposure at home. Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Rozhodnutí (Decision) - závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce. Dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení. Rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisů. Doporučení (Recommendation) Prostřednictvím doporučení mohou orgány EU dát najevo svůj názor a navrhnout určité kroky, aniž by z nich vyvozovaly zákonnou povinnost pro toho, komu jsou určena. Doporučení nejsou právně závazná. Stanovisko (Opinion) - nástroj, který orgánům EU umožňuje učinit prohlášení, aniž by vyvozovaly jakékoli právní povinnosti týkající se tématu stanoviska. Stanoviska nejsou právně závazná. 23.7.2015 EN Official Journal of the European Union C 241/1 COMMISSION OPINION of 22 July 2015 on the measure adopted by the Netherlands prohibiting the use of permanent dermal fillers for aesthetic purposes (2015/C 241/01) This opinion is based on Article 14b, fourth subparagraph, of Council Directive 93/42/EEC of 14 June 1993 concerning medical devices (1). By letter of 11 July 2014, the Dutch authorities notified the Commission of the draft decree amending Zaměření a struktura legislativy v oblasti ZP Další EU dokumenty? Např. Sdělení (Communication) - Komise obvykle vydává sdělení k hodnocení politik a k identifikaci problémů v určité oblasti politiky. Komise může objasnit stávající politiky a poskytnout rámec pro jejich výklad. - Výklad je nezávazný EVROPSKÁ KOMISE V Bruselu dne 11.12.2019 COM(2019) 640 finál SDĚLENÍ KOMISE Zelená dohoda pro Evropu 1. Úvod — od urgentního problému k jedinečné příležitosti Toto sdělení představuje Zelenou dohodu pro Evropskou unii a její občany. Opětovně formuluje odhodlání Evropské komise řešit problémy způsobené změnou klimatu a životního prostředí, což je definiční úkol této generace. Atmosféra se otepluje a klima se každým rokem mění. Z nsmi milmmi HmVm Ťnírírh na tAťn nlanpfr ip milion nhmžnn inUvmitim TV^hó-?; ^nečišĚasiáni a HoctniUpi Ipo-m •> Araónň i_ Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/166, kterým se zřizuje evropsky registr úniků a přenosů znečišťujících látek • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy pro přenosy látek do ovzduší, vody, půdy • Stanoví povinnost ohlašovat přenos nebezpečných odpadů při produkci nad 2 t/rok 27 _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/166, kterým se zřizuje evropsky registr úniků a přenosů znečišťujících látek • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy pro přenosy látek do ovzduší, vody, půdy. • Stanoví povinnost ohlašovat přenos nebezpečných odpadů při produkci nad 2 t/rok ČR: Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování ŽP • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění: • Provozovatel uvedený v nařízení EP a rady ES č. 2006/166 • Provozovatel jiný než uvádí směrnice 2006/166 nebo provozovatel v nařízení uvedený, který provozuje činnost s nižší kapacitou než uvádí nařízení • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy: • Podle přímo použitelného předpisu ES (2006/166) • Přenosy látek mimo provozovnu v odpadech při překročení prahových hodnot stanovených nařízením vlády (NV č. 145/2008 Sb.) 28 _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Rámcová směrnice o vodách • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, • zavazující členské státy dosáhnout dobrého kvalitativního a kvantitativního stavu vnitrozemských povrchových vod, brakických vod, pobřežních vod a podzemních vod do roku 2015 (za určitých podmínek lze umožnit odklad dosažení dobrého stavu až do roku 2027). • Právní závaznosti nabyla 22. 12. 2000 a do 22. 12. 2003 ji byly členské státy EU povinny transponovat do svých národních předpisů. 29 _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Rámcová směrnice o vodách • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, • zavazující členské státy dosáhnout dobrého kvalitativního a kvantitativního stavu vnitrozemských povrchových vod, brakických vod, pobřežních vod a podzemních vod do roku 2015 (za určitých podmínek lze umožnit odklad dosažení dobrého stavu až do roku 2027). • Právní závaznosti nabyla 22. 12. 2000 a do 22. 12. 2003 ji byly členské státy EU povinny transponovat do svých národních předpisů. ČR: V ČR proběhla transpozice Rámcové směrnice o vodách prostřednictvím: • Zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon) • Zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) • Zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů 30 Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Co řadíme do oblasti ŽP? Jaká je struktura oblasti? Základní struktura dle zaměření: ^ kvalita ovzduší a ochrana ovzduší, <*> nakládání s odpady a ochrana ŽP při nakládání s odpady, ^ kvalita vod a ochrana vod, <*> ochrana přírody a krajiny, <*> kontrola průmyslového znečišťování a řízení rizik, <*> chemické látky, přípravky a geneticky modifikované organismy, ^ akustické emise, <*> jaderná bezpečnost a ochrana před zářením, <*> změny klimatu. 31 Základní přehled evropské legislativy ^> Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/12/ES ze dne 5. dubna 2006 o odpadech, ve znění směrnice 2008/98/ES ^> Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu ^> Směrnice Rady 76/464/EHS ze dne 4. května 1976 o znečištění způsobeném určitými nebezpečnými látkami vypouštěnými do vodního prostředí ^ Směrnice Rady 78/659/EHS ze dne 18. července 1978 o jakosti povrchových vod vyžadujících ochranu nebo zlepšení pro podporu života ryb Směrnice Rady 1999/31/ES ze dne 26. dubna 1999 o skládkách odpadů ^> Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/76/ES ze dne 4. prosince 2000 o spalování odpadů ^ Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/95/ES o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních Základní přehled evropské legislativy ^> Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě nebezpečných věcí -ADR (Ženeva 1957) ^> Řád pro mezinárodní železniční dopravu nebezpečného zboží - RID ^> Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/850 ze dne 29. dubna 2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách a o změně směrnice 79/117/EHS. ^> Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2000/2037 ze dne 29. června 2000 o látkách, které poškozují ozónovou vrstvu, ve znění pozdějších předpisů ^> Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 ze dne 18. ledna 2006, kterým se zřizuje evropsky registr úniků a přenosů znečišťujících látek ^> Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2011/92 ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí Subjekty práva životního prostředí Subjekty práva životního prostředí 1 r Nositelé pravomocí i Moc zákonodárná Moc výkonná Moc soudní dre sáti veřejnoprávního působení i Fyzické osoby Právnické osoby r Specifické postavení dalších zapojených subjektů v. J I Veřejnoprávní korporace — územní (obce, kraje), věcné (VŠ, komory) Veřejný ochránce práv Politické strany, politická hnutí | Zájmová sdružení osob (environmentálni spolky) Odborníci, znalci, lobbisti apod. Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí Správní orgány na ústřední úrovni Vláda Ostatní ústřední orgány státní správy Specializované ústřední kontrolní orgány státní správy Ministerstvo životního prostředí Ostatní ministerstva Státní úřad \ pro jadernou 1 bezpečnost Český brv \ r r v -* ansky urad v _ Subjekty podřízené MZP: v Státní fond ZP v Česká inspekce životního prostředí v Český hydrometeorologický ústav v Cenia (Česká informační agentura životního prostředí) Agentura ochrany přírody a krajiny Správy národních parků v Správa jeskyní CR v Česká geologická služba v Česká geologická služba — GEOFOND Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.M. Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí Vláda r ^> Vrcholný kolektivní orgán výkonné moci — čl. 67 a násl. Ústavy ^> Zákonodárná iniciativa a právo vyjádřit se k návrhům všech zákonů ^> Krizové řízení — nouzové stavy (čl. 5 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky) způsobené mj. živelními pohromami, ekologickými nebo průmyslovými haváriemi ^> Vydávání koncepcí: • Státní politika životního prostředí • Surovinová politika • Plán odpadového hospodářství CR • Politika územního rozvoje ^> Vydávání nařízení vlády a usnesení vlády ^> Rozhoduje o vyslání ozbrojených sil mimo území CR a o pobytu ozbrojených sil jiných států na území CR, a to nejdéle na dobu 60 dnů, jde-li mj. o účast na záchranných pracích při živelních pohromách, průmyslových nebo ekologických haváriích Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí Samostatná vs. přenesená působnost Přehled Uzemní veřejná správa Veřejné stráže Zájmová a profesní samospráva Specializované územní orgány (dekoncentrované) Kraje Zejména subjekty zřízené ústředními orgány nebo zákonem — organizační složky státu, státní příspěvkové organizace, veřejné fondy Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí Ministerstvo životního prostředí - vzni Q> „Exkluzivní" postavení ve vztahu k ochraně životního prostředí - § 19 kompetenčního zákona (zákon č. 2/1969 Sb.) Q> Orgán vrchního státního dozoru ve věcech životního prostředí Ústřední orgán státní správy • výčet činností v § 19 odst. 2 kompetenčního zákona • podle zvláštních právních předpisů: • pro oblast integrované prevence a omezení znečištění vznikajícího činnostmi podle § 29 písm. a) zákona č. 76/2002 Sb. • pro oblast závažných havárií podle § 44 písm. a) zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií • pro předcházení a nápravu ekologické újmy podle § 16 odst. 2 písm. a) zákona č. 167/2008 Sb. • pro oblast posuzování vlivu GMO a GP na složky životaího prostředí a biologickou rozmanitost podle § 28 odst. 1 písm. a) zákona č. 78/2004 Sb. • pro oblast ochrany životního prostředí před škodlivými účinky látek nebo látek obsažených v přípravcích a předmětech a přípravků podle zákona č. 350/2011 Sb. Q> Koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České republiky Q> Zabezpečuje a řídí jednotný informační systém o životním prostředí - CENIA, včetně plošného monitoringu na celém území CR i v návaznosti na mezinárodní dohody Q> Spravuje Státní fond životního prostředí (SFŽP) České republiky Organizace veřejné správy v oblasti životního prostředí ^> Česká inspekce životního prostředí • správní orgán c l z P • působnost podle zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP a její působnosti v oblasti lesa • zvláštní zákony vymezující působnost CIZP v konkrétní oblasti ^> Agentura ochrany přírody a krajiny • správní orgán • odborné a vědecké funkce • speciální působnost na území chráněných krajinných oblastí (s výjimkou CHKO Šumava) a dále obecná na celém území CR ^> Správy Národních parků • správní orgány • odborné a vědecké funkce • speciální působnost na území národních parků AOPK ČR Organizace veřejné správy v oblasti životního to středí r Uzemní veřejná správa Veřejnoprávní korporace • obce a kraje • samostatná vs. přenesená působnost Specializované územní orgány (dekoncentrované) • krajské hygienické stanice; obvodní báňské správy, krajské veterinární správy; krajské, regionální a oblastní orgány specializovaných státních inspekcí; správy národních parků; regionální pracoviště Agentury ochrany přírody Veřejné stráže Lesní stráž (lesní zákon); stráž ochrany přírody (zákon o ochraně přírody); rybářská stráž (rybářský zákon); myslivecká stráž (zákon o myslivosti) Úřední osoba [§ 127 odst. 1 písm. i) trestního zákoníku]: — fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží, pokud plní úkoly státu nebo společnosti a používá při tom svěřené pravomoci pro plnění těchto úkolů Základní struktura legislativy CR Podle Ústavy jsou právní předpisy České republiky zákonné a podzákonné (prováděcí). Sílu zákona mají též některé mezinárodní smlouvy. 1) Zákonné předpisy ■ Zákonnými předpisy jsou ústavní zákony a zákony, popř. zákonná opatření Senátu. Nejvyšší právní sílu mají ústavní zákony, které jsou v Parlamentu schvalovány též kvalifikovanou většinou. Ústavní zákon může být změněn nebo zrušen jen ústavním zákonem; ústavní zákon nemůže zrušit ani Ústavní soud. 2) Mezinárodní smlouvy ■ Mezinárodní smlouvy jsou tzv. prezidentské (jde o mezinárodní smlouvy, které ratifikuje prezident republiky), vládní a resortní. Podle čl. 10 Ústavy vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament ČR souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu České republiky. 3) Podzákonné přepisy ■ Podle Ústavy mohou vydávat podzákonné předpisy vláda a ministerstva a jiné správní úřady. Podle čl. 78 Ústavy vláda vydává nařízení . Nařízení vlády vydává vláda buď na základě konkrétního zmocnění v zákoně nebo na základě obecného zmocnění obsaženého v Ústavě. ■ Vyhlášky mohou být vydány jen na základě výslovného zmocnění a jen v mezích zákona, k jehož provedení jsou vydávány. 41 Legislativa v ochraně ŽP ÚSTAVA tESftrt REPUBLIKY Ústava CR (zákon č. 1/1993 Sb.) - nejobecnější a nejvýše postavená norma (zákon) v českém právním řádu (společně s LZPaS) Preambule My občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky. Článek 7 Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství Listina základních práv a svobod - Zák. č. 2/1993 Sb Hlava 4 - Hospodářská, sociální a kulturní práva Článek 35 (1) Každý má právo na příznivé životní prostredí. (2) Každý má právo na včasné a úplné informace (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí - obecnější, definuje základní pojmy z oblasti ŽP, ukládá zásady a povinnosti ochrany ŽP, upravuje posuzování vlivů na ŽP a ekonomické nástroje Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny - konkrétnější - vymezuje pojmy, obecnou a zvláštní ochranu přírody, nástroje ochrany krajinného rázu, upravuje zvláště chráněná území, přístup do krajiny, ekonomické nástroje, orgány působnosti atd. Legislativní rámec ŽP v ČR Základní nosné předpisy v oblasti ochrany ovzduší ^> Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší ^> Vyhláška 330/2012 Sb., o způsobu posuzování a vyhodnocení úrovně znečištění, rozsahu informování veřejnosti o úrovni znečištění a při smogových situacích ^> Vyhláška 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší ^> Vyhláška č. 312/2012 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší, ve znění vyhlášky č. 154/2014 Sb. Legislativní rámec ŽP v ČR Základní nosné předpisy v oblasti ochrany vod ^> Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, v platném znění 4> Vyhláška MŽP č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků, v platném znění ^> Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, v platném znění ^> Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, v platném znění 4> Vyhláška MZe č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, v platném znění Legislativní rámec ŽP v CR Základní nosné předpisy odpadového hospodářství ^> Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, v platném znění ^> Vyhláška MŽP č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění ^> Vyhláška MŽP č. 384/2001 Sb., o nakládání s polychlorovanými bifenyly ^> Vyhláška MŽP a MZ č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, v platném znění 4> Vyhláška MŽP č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění ^> Vyhláška MŽP č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů, v platném znění ^> Vyhláška MŽP č. 437/2016 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě, v platném znění 46