E0380 Vybrané nástroje ochrany životního prostředí - EIA a LCA LCA- RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D., RECETOX EIA - Ing. Stanislav Postbiegl, Jacobs Clean Energy s.r.o. M U IJI 1) Úvod - skupiny nástrojů ochrany ŽP LCA- pravidelná výuka v úterý 15-17 h 2) Úvod do metody LCA a její struktura Fáze I - definice cílů a rozsahu hodnocení 3) Fáze II - inventarizace 4) Fáze III - hodnocení environmentálních dopad 5) Fáze III - metodika ReCiPe 6) Fáze IV - interpretace LCA 1) Uvod - skupiny nástrojů ochrany ZP LCA- pravidelná výuka v úterý 15-17 h 2) Úvod do metody LCA a její struktura Fáze I - definice cílů a rozsahu hodnocení 3) Fáze II - inventarizace 4) Fáze III - hodnocení environmentálních dopadů 5) Fáze III - metodika ReCiPe 6) Fáze IV - interpretace LCA EIA - výuka proběhne blokově ve 4 termínech 1) teorie, legislativa návaznosti na stavební řízení a jiné povolování 2) jednotlivé odbornosti - zdraví, hluk, ovzduší biota, půda, doprava, apod. 3) příklady, zadání případové studie Co znamenají zkratky LCA a EIA Life Circular Assessment & Ecological Influence Assessment Last Cycle Assessment & Environmental Influence Assessment Life Circular Assessment & Ecological Impact Assessment Last Cycle Assessment & Ecological Influence Assessment Life Cycle Assessment & Environmental Impact Assessment Žádná z vyše uvedených není správne Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, ...) b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá - pozitivní x negativní (ve vztahu k subjektu, k ŽP vždy pozitivní) Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) III. Koncepční (plánovací) nástroje IV. Ekonomické nástroje (daně, poplatky, dotace...) V. Informační nástroje (výchova a osvěta) VI. Dobrovolné nástroje (EMAS, ekolabeling,...) L Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP - výchozí pro ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Jake znáte instituce, jejichž náplní je OŽP? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Gethelpatpollev.com/app L Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP -výchozí pro ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Instituce: - Ministerstva - MŽP, MZ... - Ústřední orgány státní správy - (SÚJB, BÚ) - Specializované správní úřady s celostátní působností (CIŽP) - Veřejné stráže E0250 Politika a strategie ochrany prostředí před chemickým znečištěním -•■REKLAMA CIZP Novinky.cz Přihlásit se Seznam Hlecej Hlavní stránka » Krimi Muž z Brna měl v mrazáku stovky chráněných brouků, nabízel je po 8 dolarech za kus Za osm dolaru za kus (asi 200 korun) nabízel na zahraničních serverech sedmatřicetiletý muž z Brna roháče obecné či tesaříky zavalité. Nyní čelí kvůli neoprávněnému nakládání s chráněnými živočichy policejnímu stíhání. Už na konci loňského roku brněnská kriminálka odhalila další dva podobné podnikavce. 'REKLAMA pátek 17. února 2017.11:22 - Brno Nej vetší „rybou", která uvízla v síti detektivu, je Roháči obecní nalezeni při domovní prohlídce FOTO: Petr Kozelka, Právo 'REKLAMA Lezerm sako SUJB Publikováno 14. 2. 2016 SPOUŠTĚNI ELEKTRÁRNY Dukovany se znovu rozbíhají. Průšvih se sváry stál 2,5 miliardy! Jaderná elektrárna - ilustrační foto Tenata: jaderná elektrárna Dukovany sváry odstávka, elektřina energetika ČEZ domácí A 5 Tose mi libí # Tweel 0 Jaderná elektrárna Dukovany včera obnovila výrobu energie na druhém bloku. Do provozu se vrací i první blok, ten by měl začit energii vyrábět dnes. Odstávky na obou blocích kvůli opakované kontrole svárů trvaly delši dobu než bylo v plánu. Škody činí 2,5 miliardy korun! I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - StrᎠpřírody - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž Práva I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - Stráž prírody - zák. 114/1993 Sb. o ochraně prírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - StrᎠpřírody - zák. 114/1993 Sb. o ochraně prírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Povinnosti - Prokázat se průkazem strážce a nosit služební odznak - Dohlížet na dodržování právních předpisů v dané oblasti - Oznamovat neodkladně závady, nedostatky, škody nadřízenému orgánů Spravil Krkonošského národního parku Úvod příroda a HISTORIE ochrana přírody a péče o n p zaměřeno na veřejnost ■ Krkonošská muzea ■ Informační centra • Knihovna Krkonošského muzea ■ Časopis Krkonoše - Jizerské hory ■ Stráž ochrany přírody •Záchranná stanice •Tiskoviny •Tiskové zprávy ■ Turismus v KRNAP • Návštěvní řád KRNAP • Dobrovolnictví El Nacházíte se: Uved ZAIJÉŘENG NA VEŘEJNOST | Stráž ochrany přírody Stráž ochrany přírody Stráž ochrany přírody je kontaktním článkem mezi Správou Krkonošského národního parku a veřejností. /Srk Strážci ochrany přírody jsou kontaktním článkem mezi Správou Krkonošského národního parku a veřejností. Jejich práce je přínosná pro návštěvníky, místní obyvatelstvo i pro další odbory Správy KRNAP. Na horách potkáte strážce v zelených uniformách, kteří se mimo jiné starají také o cesty a vybavení v terénu pro návštěvníky. ■ Strážci jsou pomocnou rukou pro návštěvníky, ale mohou ukládat i pokuty v případě, že jsou překračovány zákonné normy na ochranu přírody. Většina strážců je členem profesní organizace Asociace strážců přírody chráněných ůzemi České republiky. Ta slouží k jejich vzdělávání a výměně zkušeností. Slľ.'iiii navány 2020 Strážní a inspekční činnost Informační činnost Sbor dobrovolné stráže ké středohoří Za re g i strovat se... Přihlásit se_ Úvod >> Kdo nebo co je stráž přírody * Asociace strážců * Stráž přírody * Vzdělávání Zajímavé odkazy Ke stažení Fotogalerie CHKO Moravský kras Kdo nebo co je stráž přírody Strážci přírody a jak je poznáte V současnosti trochu opomíjenou a přesto významnou úlohu mají při styku s návštěvníky chráněných území strážci. Neboť právě oni znají dokonale terén a mnohdy jsou jedinými, kteří mohou poradit, pomoci ve svízelné situaci apod. U nás jsou lidé stále ještě zvykl pohlížet na strážce jen jako na represivní složku, jakousi zelenou policii. Pokud nám podaří tento pohled trochu změnit, nevznikli (tento web ani Asociace strážců) zbytečné. Více... P od minky pro ustavení stráže přírody Činnost stráže přírody, její poslání, povinnosti, oprávnění a povinnosti jsou uvedeny v zákoně č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny v platném znění a ve vyhlášce MŽP č. 395/92 Sb. Stráž přírody se skládá ze strážců a zpravodajů, které jmenuje a odvolává správa příslušného CHKO, národního parku či Krajský úřad (pro území mimo CHKO a NP) - www.ochranaprirody.cz . Více... KODEX strážce přírody 1) Strážce svým vystupováním na veřejnosti reprezentuje státní ochranu přírody. 2) Strážce je loajální k orgánu, který jej ustanovil - ve styku s veřejností zastává názory OOP. 3) Strážce při plnění svých povinností zachovává důstojnost - svou vlastní i osob, se kterými přichází do styku. 4) Strážce je aktivní v přístupu ke svěřeným úkolům i k návštěvníkům. 5) Strážce zná svěřené území, jeho hodnoty a seznamuje s tím i druhé. 6) Strážce dbá na průběžné zvyšování své kvalifikace (ve.jazykové) i udržování fyzické kondice. 7) Strážce upřednostňuje podání informace a poučení před sankcí. 8) Strážce vystupuje rozhodně a profesionálně. 9) Strážce usiluje o dobré vztahy s místní komunitou - obyvateli, hospodařícími subjekty a orgány veřejné správy. IQ) Strážce ve službě je vždy řádně ustrojen a upraven. Přijato valnou hromadou Asociace strážců dne 9.4.2010 v CHKO Moravský kras. II, Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) II, Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí Souhlasy MřaH,°, g yýstavh------ I 1 I ■_■ w . a kategorie, v |ju(joUti -— odpadů není třídění nebo oddělené shromažďovaní nuuw, upustit na základě souhlasu k upuštěni od třídění vydaného MěÚ Šlapanice, OŽP Stavební odpady nelze zařadit pod katalogovým číslem 200307 - objemný odpad! 3 Záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem ochrany zemědělského půdního fondu podle zákona £ 334(1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu v platném znéní, (dále jen zákona o ochraně ZPF) a je nutné, aby byla splněna následující podmínka. • Pro uvedený záměr musí žadatel podat žádost o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze ZPF podle § 9 odst 8 zákona o ochraně ZPF vydaný formou závazného stanoviska v souladu s ust. § 10 odst. 1 nebo formou rozhodnutí v souladu s ust § 21 odst. 1 téhož zákona věcné a místné příslušným orgánem ochrany ZPF. kterým je zdejší odbor životního prostředí, 4. Záměrem jsou dotčeny pozemky určené k plněni funkci lesa nebo zájmy chráněné orgánem státní správy lesů podle zákona Č 289/1995 Sb,, o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) a je nutné, aby byla splněna následující podmínka • Pro účely územního řízení musí žadatel podat zdejšímu odboru životního prostředí žádost podle § 14 odst. 2 lesního zákona, o souhlas s dotčením pozemků ve vzdálenosti do 50 m od kraje lesa (na přiloženém formuláři), doplněnou vyjádřením vlastníka lesa popř, odborného lesního hospodáře. 5 Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných orgánem ochrany přírody a krajiny, u nichž je k výkonu státní správy příslušný pověřený obecní úřad a obecni úřad obce s rozšířenou působností ve smyslu ustanovení §§ 76 odst (2) a 77 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v platném znění. 6. Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných zákonem č 449/2001 Sb., o myslivosti, v platném znění. my chráněné orgánem vykonávajícím státní fafiaůrLruj-^rfuši a je II, Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí Výhody - radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně - tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) III. Ekonomické nástroje - negativní st. - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) Jak lze finančně odradit podnikatele od znečišťování ŽP? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app ML Ekonomické nástroje - negativní st- - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky —> většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty II. Ekonomické nástroje - pozitivní st. 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP: - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) Jak lze ekonomicky motivovat podnikatele aby neznečišťoval ŽP? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app III- Ekonomické nástroje - pozitivní st. 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP: - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, daně z minerálních olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) c) zálohové systémy (akumulátory, lahve) d) environmentálni pojištění - pojištění odpovědnosti za škodu na ŽP - obvykle se nevztahuje na škody na ŽP samotném, na biodiverzitě a nezahrnuje náklady na sanace pojištění sanačních nákladů - pojištění při dopravě - kryje nehody při dopravě nebezpeč. látek - pojištění skládek - pojištění provozovatelů skládek 111. Ekonomické nástroje-zhodnocení Výhody: - Tržní konformita - Nižší náklady regulace - Ekonomická efektivnost - Inovativnost Nevýhody: - Nejistý výsledek - Omezený věcný dopad - Zátěž „nevinných" (např. EDR) IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a udrž, rozvoje - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů - obecný obsah koncepcí: - popis a hodnocení stavu - analýza problémů a rizik - definice cílů - návrh opatření a nástrojů - uplatnění: téměř ve všech oblastech ochrany ŽP Jaké znáte koncepční dokumenty? Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - napr.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství... 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšení kvality ovzduší města Brna, X 4) koncepce - např. Koncepce ochrany přírody a krajiny JČK IV. Koncepční nástroje - závaznost 1) pro vlastní činnost veřejné správy - forma: interní akty - např.: Státní politika ochrany životního prostředí 2) pro navazující rozhodování správních orgánů - forma: zpravidla nařízení či o.o.p. - např.: územní plán, plán odpad. hosp. kraje/obce 3) přímo pro adresáty - forma: zprav, správní akt („hromadné rozhodnutí") - např.: lesní hosp. plán, plán odpad. hosp. původce IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) C) předcházení rizik - havarijní plány - povodňové plány IV, Koncepční nástroje - iaky budou mít dopad? Zjistíme pomocí zák. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí - El A - posuzování vlivů koncepcí a územně plánovacích dokumentací na ŽP (SEA - Strategie Environmental Assessment) - posuzování vlivů záměrů na ŽP (EIA - Environmental Impact Assessment) - záměry - stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze zák. č. 100/2001 Sb. V - Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů - různé cílové skupiny - provádějí: veřejná správa, školy, neziskové organizace, ... - stát: podpora metodická, finanční - např. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO V - Informační nástroje Státní program Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO - Základní strategický dokument zajišťující dlouhodobý rozvoj EWO v ČR. Členění: 1) východiska 2) komentář současného stavu 3) potřebné úkoly pro cílové skupiny rozdělené do čtyř částí: • veřejná správa • děti, mládež, pedagogové, odborní pracovníci • EWO v podnikové sféře • informace, osvěta, poradenství pro veřejnost 4) prognóza dopadů a vlivů EVVO v různých rovinách jeho uplatnění V - Informační nástroje B) Informativního charakteru - registry apod., - např. Integrovaný registr znečišťování - IRZ O IRZ LÁTKY V IRZ OHLAŠOVÁNÍ DOKUMENTY DŮLEŽITÉ POJMY REGISTRY ZNEČIŠŤOVÁNÍ ROZPTÝLENÉ ZDROJE KONTAKTY SLUŽBY INTEGROVANÝ REGISTR ZNEČIŠŤOVÁNÍ B 1 f I C, ■ ONaíované látky vice ml' Základní informace o IRZ Jaké látky se do IRZ ohlašuji Kdo ohlašuje do IRZ Důležité pojmy více Informaci... Vítejte na stránkách integrovaného registru znečišťování VI. Dobrovolné nástroje - umožňují subjektům vzít na sebe při výkonu podnikové činnosti závazek šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, než vyžadují právní normy - ekoznačení - EMAS/ISO14001 - čistší produkce E0270 Technologie a nástroje ochrany životního prostředí I VI, Dobrovolné nástroje - umožňují subjektům vzít na sebe při výkonu podnikové činnosti závazek šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, než vyžadují právní normy - ekoznačení - EMAS/ISO14001 - čistší produkce Hlavni stiránka ► Novinky ► Nejšetrněji nápojové obafydlestudieLCA Filtrovat podle tématu Nejšetrnější nápojové obaly dle studie LCA nápojových obalů na českém trhu. Pro tento účel byla využita metoda LCA (Life CydeAssessmenť). Zmíněná metoda posuzujevětsinufázíživotního cyklu nápojových obal u od těž by surovin, pres výrobu, (znovujnaplněnía distribuci obalu, uvedení druhotné odpadové suroviny sběrem a recyklací zpět do oběhu, až po vznik odpadu. Fáze užití do posouzení zahrnuta nebyla. Na konci listopadu zoo? uveřejnilo Ministerstvo životního prostředí stud i i posuzující ekologickou šetrnost nejfrekventovaněji využívaných Z obalových materiálů napojit dostupných na českém trhu byly ve studii MŽP posuzovány plastové (PET1 kovové (hliník), kombinované (nápojový karton) a sklenené obaly. Ze závěrů studie vyplývá, že nejvíce energie je spotřebováno během životního cyklu hliníkových plechovek nevratného skla a PET lahví. Spotřeba surovin a vody je nejzásadněji u Dopady politik (nástrojů) ochrany ŽP • dopady na ekonomiku a její subjekty - vždy • V krátkodobém pohledu zpřísnění podmínek ochrany ŽP může zvýšit náklady podniků = přechodné omezení produkce a investičních aktivit (i v národním měřítku) = omezení výroby zvýší nezaměstnanost v regul. odvětvích a nižší výnos veřejných rozpočtů z daní = negativní dopad na konkurenceschopnost podniků v mezinárodním měřítku (pokud přijato jednostranně) Dopady politik (nástrojů) ochrany ŽP • V dlouhém pohledu dochází k podpoře rozvoje env. šetrnějšího podnikání = zvyšování produkce, investic i zrychlení ekon. růstu = nové zaměření podniků na ekol. šetrnější výrobky, služby a technologie může vést k objevení nových trhů. = při zavádění ekol. poplatků může být nižší výnos z daní kompenzován příjmem z poplatků • Politika ŽP má významné efekty v sociální oblasti = nástroje mají různý dopad na různé skup. obyvatel = před zavedením nového nástroje (či změnou stávajícího) je nutné zhodnotit dopady a zajistit, aby nedošlo k neúměrnému zvýšení životních nákladů či zátěž firem