A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 1 Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace Křenová 304/36 602 00 Brno tel: 543 321 352 e-mail: skola@gymkren.cz Školní řád Číslo jednací GBKPlatnost a účinnost od 1. září 2013 Aktualizované znění platné od 1. prosince 2021 Pedagogická rada projednala dne 12. října 2021 Počet příloh 2 OBSAH OBSAH............................................................................................................................................................... 1 A. OBECNÁ USTANOVENÍ ....................................................................................................................................2 § 1 Základní ustanovení .................................................................................................................................... 2 § 2 Základní ujednání mezi školou žáky a jejich zákonnými zástupci................................................................ 2 B. PODROBNOSTI K VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ ŽÁKŮ A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ VE ŠKOLE A PODROBNOSTI O PRAVIDLECH VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ S PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY...........................................................................................2 § 3 Práva a povinnosti žáků .............................................................................................................................. 2 § 4 Práva a povinnosti zákonných zástupců nezletilých žáků ........................................................................... 3 § 5 Práva a povinnosti pedagogických pracovníků ........................................................................................... 4 § 6 Průběh středního vzdělávání....................................................................................................................... 4 § 7 Docházka do školy....................................................................................................................................... 5 § 8 Způsoby omlouvání nepřítomnosti a řešení neomluvené nepřítomnosti .................................................. 5 § 9 Období po ukončení výuky v posledním ročníku ........................................................................................ 6 C. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY.......................................................................................................................7 § 10 Režim dne.................................................................................................................................................. 7 § 11 Používání komunikačních a elektronických zařízení ................................................................................. 7 § 12 Školní stravování ....................................................................................................................................... 7 § 13 Šatny ......................................................................................................................................................... 8 D. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ ŽÁKŮ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ..............................................................................................8 § 14 Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ............................................................................................................ 8 E. PODMÍNKY PRO ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLY ZE STRANY ŽÁKŮ..............................................................................9 § 15 Majetek školy a jeho úmyslné poškození.................................................................................................. 9 F. PRAVIDLA PRO HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ .......................................................................................9 § 16 Pravidla klasifikace a hodnocení výsledků vzdělávání............................................................................... 9 § 17 Průběžná klasifikace.................................................................................................................................. 9 § 18 Výsledné hodnocení................................................................................................................................ 10 § 19 Opravné prostředky výsledného hodnocení........................................................................................... 10 § 20 Hodnocení žáka při uvolnění z výuky ...................................................................................................... 11 § 21 Průběh a způsob hodnocení ve vzdělávání podle individuálního plánu ................................................. 11 § 22 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení............................................................................... 11 § 23 Celkové hodnocení žáka.......................................................................................................................... 12 § 24 Hodnocení chování a jeho klasifikace ..................................................................................................... 12 § 25 Pochvaly a jiná ocenění........................................................................................................................... 13 § 26 Kázeňská opatření................................................................................................................................... 13 § 27 Komisionální zkouška.............................................................................................................................. 14 G. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ .............................................................................................................................. 14 A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 2 A. OBECNÁ USTANOVENÍ § 1 Základní ustanovení 1. Tento školní řád vydává ředitel školy na základě § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění platných předpisů, dále jen školský zákon. 2. Ustanovení školního řádu vycházejí ze zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod, ze zákona č. 104/1991 Sb., Úmluva o právech dítěte, ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a z vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. 3. Školní řád je závazný pro všechny žáky Gymnázia Brno, Křenová, příspěvková organizace (dále jen škola) a pro zákonné zástupce nezletilých žáků školy. Jeho působnost je vymezena na prostor areálu školy, na dobu vyučování a na akce pořádané školou. 4. Školní řád upravuje a obsahuje a) podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky; b) provoz a vnitřní režim školy; c) podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí; d) podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků; e) pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků. 5. Školní řád zveřejní ředitel školy na přístupném místě ve škole, na internetových stránkách školy a prokazatelným způsobem s ním seznámí zaměstnance školy. 6. Třídní učitelé zajistí, aby všichni žáci ve třídě byli s tímto školním řádem prokazatelně seznámeni. Dále zajistí, aby o obsahu a změnách školního řádu byli informováni zákonní zástupci nezletilých žáků. § 2 Základní ujednání mezi školou, žáky a jejich zákonnými zástupci 1. Ke studiu na škole se každý žák se svými zákonnými zástupci rozhodl svobodně, s vědomím práva vybrat si školu, kde chce získat střední vzdělání. Svobodně a dobrovolně se tak rozhodl dodržovat pravidla a respektovat podmínky studia školy. B. PODROBNOSTI K VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ ŽÁKŮ A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ VE ŠKOLE A PODROBNOSTI O PRAVIDLECH VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ S PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY § 3 Práva a povinnosti žáků 1. Žáci mají právo: a) na vzdělávání a školské služby podle školského zákona; b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání; c) volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí; d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel školy a školská rada jsou povinni zabývat se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů; e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje; f) na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání v rozsahu určeném školským zákonem. g) na bezplatné zapůjčení všech běžných učebnic (plní-li povinnou školní docházku); h) být seznámeni se způsobem klasifikace v každém předmětu; A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 3 i) nahlížet do svých opravených písemných prací; j) na zdůvodnění dílčí i výsledné klasifikace; k) podávat žádost o přezkoušení (do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděli), nesouhlasí-li s klasifikací na konci prvního nebo druhého pololetí; nezletilý žák tak činí prostřednictvím zákonných zástupců; l) využívat možností studentského parlamentu; m) předkládat žádosti třídnímu učiteli a řediteli školy; n) jednat s výchovnou poradkyní, metodikem prevence, případně s ředitelem školy; o) využívat služeb školní knihovny; p) využívat konzultačních hodin, které poskytují vyučující; q) využívat možnosti konzultace s psychologem; r) navštěvovat zájmové kroužky, které škola organizuje; s) využívat možnosti školního stravování; t) používat nápojové automaty ve školní budově; u) používat šatní skříňky. 2. Žáci jsou povinni: a) dodržovat školní řád, vnitřní předpisy a pokyny pracovníků školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni; b) řádně docházet do školy podle stanoveného rozvrhu hodin; c) řádně se vzdělávat a pravidelně se připravovat na vyučování; není-li žák ze závažných důvodů na výuku připraven, omlouvá se příslušnému vyučujícímu; d) plnit pokyny pracovníků školy udělené v souladu s právními předpisy a školním řádem; e) řídit se pokyny pedagogického dohledu na akcích pořádaných školou; f) dodržovat zásady slušného jednání vůči všem zaměstnancům školy, spolužákům i návštěvníkům školy; g) dodržovat zásady společenského chování v areálu školy i na akcích pořádaných školou; h) chovat se ukázněně ve školní jídelně, dodržovat provozní řád školní jídelny, hygienická a společenská pravidla stolování, řídí se pokyny pedagogického dohledu a pracovníků školní jídelny; i) mít u sebe studijní průkaz, který jim je vydán na začátku jejich studia; studijní průkaz musí být opatřen fotografií žáka, podpisem žáka a třídního učitele, razítkem školy; v průkazu je uvedeno osobní číslo žáka a číslo skříňky v šatně; j) odkládat své věci v uzamykatelné šatní skříňce a v šatnách u tělocvičen; mimo tyto prostory není možné při případné ztrátě uplatňovat nárok na náhradu škody; k) účastnit se výuky na dálku. 3. Zletilí žáci jsou dále povinni: a) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh jejich vzdělávání; b) dokládat důvody své nepřítomnosti ve vyučování v souladu s podmínkami stanoveným školním řádem; c) oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 a 3 školského zákona a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáků, a změny v těchto údajích; d) oznamovat třídnímu učiteli každou změnu svého trvalého pobytu i pobytu rodičů a změnu adresy pro doručování písemností a změnu telefonického spojení, případně dalších údajů, které umožňují škole rychlé kontaktování rodičů. 4. Žákům se nedoporučuje nosit do školy věci, které nejsou potřebné pro vyučování (větší částky peněz, šperky, ostatní drahé věci, elektronické přístroje apod.). Za jejich poškození či případnou ztrátu nenese škola odpovědnost. § 4 Práva a povinnosti zákonných zástupců nezletilých žáků 1. Zákonní zástupci nezletilých žáků mají právo: a) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svých dětí; b) volit a být voleni do školské rady; c) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dětí; A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 4 d) na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání jejich dětí v rozsahu určeném školským zákonem; e) požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel tohoto školního řádu. 2. Na informace podle odstavce 1 písm. a) mají v případě zletilých žáků právo také jejich rodiče, popř. osoby, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost. 3. Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni: a) zajistit, aby žák řádně docházel do školy; b) na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednávání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka; c) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání; d) dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem (§8) a omlouvat absenci žáka v informačním systému školy (Edookit); e) oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 školského zákona a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích; f) po domluvě s pracovníky školy zajistit podle svých možností péči o žáka, kterého postihla během výuky zdravotní indispozice, utrpěl úraz apod. § 5 Práva a povinnosti pedagogických pracovníků 1. Práva a povinnosti pedagogických pracovníků jsou obsaženy v platných právních předpisech, zejména v §22a a §22b zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), dále v zákoně č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a ve vyhlášce č. 263/2007, kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení. 2. Práva a povinnosti pedagogických pracovníků jsou uvedeny v Etickém kodexu školy. 3. Povinnosti pedagogických pracovníků přímo souvisejících s jeho pracovní činností jsou obsaženy v jeho pracovní náplni. § 6 Průběh středního vzdělávání 1. Uchazeč se stává žákem střední školy dnem uvedeným v rozhodnutí o přijetí. 2. Ředitel školy může žákovi povolit změnu oboru vzdělání. V rámci rozhodování o změně oboru vzdělání může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení. 3. Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku, přerušit vzdělávání, a to na dobu nejvýše dvou let. Po dobu přerušení vzdělávání žák není žákem této školy. Po uplynutí doby přerušení vzdělávání pokračuje žák v tom ročníku, ve kterém bylo vzdělávání přerušeno, popřípadě se souhlasem ředitele školy ve vyšším ročníku, prokáže-li odpovídající znalosti. Ředitel školy na žádost ukončí přerušení vzdělávání i před uplynutím doby přerušení, nebrání-li tomu závažné důvody. 4. Ředitel školy je povinen přerušit vzdělávání žákyni z důvodu těhotenství a mateřství, jestliže vyučování podle lékařského posudku ohrožuje těhotenství žákyně. 5. Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu. Žáka se zdravotním postižením může také uvolnit z provádění určitých činností, popřípadě rozhodnout, že tento žák nebude v některých předmětech hodnocen. V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení lékaře. Žák není z předmětu, z něhož byl zcela uvolněn, hodnocen. 6. Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku a který na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti. Žák, který plní povinnou školní docházku, v těchto případech opakuje ročník vždy. 7. Žák, který splnil povinnou školní docházku, může zanechat vzdělávání na základě písemného sdělení doručeného řediteli školy. Součástí sdělení nezletilého žáka je souhlas jeho zákonného zástupce. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni doručení tohoto sdělení řediteli školy, popřípadě dnem uvedeným ve sdělení o zanechání vzdělávání, pokud jde o den pozdější. 8. Žák, který po splnění povinné školní docházky nepostoupil do vyššího ročníku, přestává být žákem školy posledním dnem příslušného školního roku nebo po tomto dni dnem následujícím po dni, kdy nevykonal A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 5 opravnou zkoušku nebo neprospěl při hodnocení v náhradním termínu, anebo dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o nepovolení opakování ročníku. 9. Individuální vzdělávání žáků řeší Směrnice ke vzdělávání podle individuálního studijního plánu. § 7 Docházka do školy 1. Vyučování je určeno rozvrhem hodin vydávaným ředitelem školy na období školního roku. Doba vyučování se člení na vyučovací hodiny a přestávky. 2. Škola organizuje v souladu s ŠVP akce související s výchovně vzdělávací činností školy. Na tyto akce je pohlíženo jako na dobu vyučování. Podrobnosti k akcím pořádaným školou jsou upraveny v příslušném pokynu ředitele školy. 3. Areálem školy jsou prostory budov Štěpánská 2, Cyrilská 6 a 8, vnitřního hřiště a spojovacích chodeb. 4. Povinností žáka je docházet do školy včas a zúčastňovat se vyučování podle stanoveného rozvrhu hodin. 5. Do školy chodí žáci vhodně upraveni a oblečeni. Není dovoleno nosit do školy oděv, doplňky a ozdoby, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost ostatních žáků. 6. Žákům, kteří reprezentují školu na soutěži nebo se účastní akce pořádané školou, se zameškané hodiny nezapočítávají do absence. 7. Žáci, kteří reprezentují školu v krajském nebo vyšším kole vědomostních soutěží a olympiád, mají nárok na jeden den studijního volna. Tento den slouží k přípravě na soutěž. Zameškané hodiny z tohoto dne se nezapočítávají do absence. 8. Lékařská vyšetření, která nemají akutní charakter, je žák povinen, je-li to z provozního hlediska zdravotního zařízení možné, absolvovat v době mimo vyučování. 9. Žáci, kteří jsou uvolněni z tělesné výchovy na základě rozhodnutí ředitele podle § 67 odst. 2 školského zákona, jsou povinni být přítomni v hodinách tělesné výchovy a řídit se pokyny vyučujícího. Je-li výuka tělesné výchovy podle rozvrhu první nebo poslední hodinu, může požádat zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák ředitele školy o zproštění této povinnosti. Uvolnění z tělesné výchovy povoluje ředitel školy výhradně na základě písemného vyjádření lékaře. Až do vydání písemného rozhodnutí o uvolnění navštěvuje žák hodiny tělesné výchovy a výuky se účastní v rámci možností dle svého zdravotního stavu. 10. Účast v předmětu NJ - příprava k DSD je povinná pro všechny žáky, kteří byli v prvním ročníku do přípravy k DSD zařazeni. Výjimku tvoří pouze žáci maturitního ročníku, kteří mají DSD v rozvrhu hodin v okrajových hodinách a splňují podmínky, že zkoušku DSD nebudou konat a zároveň nematurují z NJ. § 7a Výuka na dálku 1. Žáci jsou povinni účastnit se výuky na dálku v souladu s pravidly organizace výuky stanovenými školou. 2. Při výuce v reálném čase (online výuka) jsou učitel i žáci povinni mít zapnutou kameru, která snímá jejich obličej po celou dobu výuky. O výjimku z této povinnosti může požádat zákonný zástupce nezletilého žáka či zletilý žák ředitele školy. 3. V případě, že žák nemá během vyučování zapnutou kameru, považuje se za nepřítomného. 4. Omlouvání žáka během výuky na dálku se řídí pravidly dle § 8 tohoto školního řádu. § 8 Způsoby omlouvání nepřítomnosti a řešení neomluvené nepřítomnosti 1. Odejde-li žák ze školy během vyučování bez předchozí řádné omluvy u vyučujícího nebo třídního učitele, považují se hodiny jeho nepřítomnosti za neomluvené. Totéž platí pro akce pořádané školou. Povinnost omlouvat se je nutná vzhledem k odpovědnosti školy za bezpečnost žáků po dobu vyučování. 2. Nemůže-li se žák dostavit do školy pro překážky předem známé (tzv. plánovaná nepřítomnost), požádá zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák (v režimu podle odstavce 13) předem o uvolnění z vyučování. Žádost o uvolnění v délce od jedné vyučovací hodiny do čtyř dnů se zaznamenává do IS Edookit omluvením příslušných vyučovacích hodin. 3. Žádost o uvolnění v délce pět a více dnů vyučování se podává řediteli školy prostřednictvím třídního učitele. Ředitel školy schvaluje žádost na doporučení třídního učitele. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 6 4. Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z nepředvídaného důvodu (tzv. neplánovaná nepřítomnost), je povinen zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák (v režimu podle odstavce 13) oznámit nejpozději do 3 pracovních dnů od počátku absence třídnímu učiteli důvod této nepřítomnosti. Takové oznámení se zaznamenává do IS Edookit omluvením příslušných vyučovacích hodin. 5. Jestliže nedojde k omluvení žákovy nepřítomnosti do 3 pracovních dnů od počátku absence, kontaktuje třídní učitel zákonného zástupce žáka příp. zletilého žáka (v režimu podle odstavce 13) a zjistí důvody nepřítomnosti. O absenci delší než pět vyučovacích dnů informuje třídní učitel neprodleně ředitele školy. 6. Jestliže se žák, který splnil povinnou školní docházku, nezúčastní po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů vyučování a jeho neúčast není omluvena, vyzve ředitel školy písemně zákonného zástupce žáka příp. zletilého žáka (v režimu podle odstavce 13), aby neprodleně doložil důvody žákovy nepřítomnosti; zároveň upozorní, že jinak bude žák posuzován, jako by vzdělávání zanechal. Žák, který do 10 dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, se posuzuje, jako by vzdělávání zanechal posledním dnem této lhůty; tímto dnem přestává být žákem školy. 7. Neomluvená absence žáka v délce 5 a více vyučovacích hodin je považována za závažné porušení školního řádu. 8. Dostatečné důvody k omluvení absence jsou: • nemoc, zdravotní problémy, • návštěva lékaře, pokud nemůže být v době mimo vyučování, • úřední jednání, pokud nemůže být v době mimo vyučování, • závažné rodinné důvody. 9. Žák se v průběhu své nemoci nezúčastňuje vyučování ani akcí pořádaných školou. 10. Třídní učitel nebo ředitel školy může v případě častých absencí žáka rozhodnout, že k potvrzení omluvy bude vyžadovat i vyjádření lékaře nebo úřední potvrzení. 11. Pozdním příchodem se rozumí příchod do učebny po začátku vyučovací hodiny. Pozdní příchod je považován za méně závažné porušení školního řádu. 12. Žáci jsou povinni zprostředkovat informace o postupu při omlouvání absencí a uvolňování z vyučování svým zákonným zástupcům tak, aby mohla být výše uvedená ustanovení řádu školy dodržena. Žáci jsou přiměřeně svému věku povinni zajistit dodržování těchto ustanovení zejména včasným a pravdivým předáváním informací a písemných podkladů mezi školou a zákonnými zástupci. Nemohou-li žáci tuto povinnost z objektivních důvodů splnit, jsou povinni to neprodleně ohlásit třídnímu učiteli. Zanedbávání této povinnosti je posuzováno jako závažné porušování řádu školy. 13. Zletilý žák je zastupován v případech uvolnění z výuky a omlouvání absence svým zákonným zástupcem. Zletilý žák, který se rozhodne jednat v případech uvolnění z výuky a omlouvání absence sám za sebe, oznámí tuto skutečnost písemně třídnímu učiteli. Při omlouvání jejich absence bude postupováno v obdobném režimu jako v případě omlouvání absence v zaměstnání (tzn. v případě nemoci, nevolnosti apod. je vyžadováno potvrzení lékaře, uvolnění z rodinných důvodů pouze v případech doložených potvrzením úřadu, soudu, lékařské potvrzení u ošetřování člena rodiny, při doprovodu člena rodiny k lékaři apod.). Nepožádá-li zletilý žák s předstihem o uvolnění z výuky v případě plánované nepřítomnosti, bude třídní učitel na tuto absenci pohlížet jako na neomluvenou. 14. Škola je v souladu s § 10 odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí povinna oznámit orgánu sociálně-právní ochrany dětí skutečnosti nasvědčující tomu, že se v konkrétních případech jedná o děti, které zanedbávají školní docházku a o děti, jejichž rodiče neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti. § 9 Období po ukončení výuky v posledním ročníku 1. V období, kdy je ukončena výuka v posledním ročníku vzdělávání, již žák školu nenavštěvuje. I nadále zůstává žákem školy, nepřítomnost ve vyučování se neeviduje. V tomto období ani během „svatého týdne“ (5 vyučovacích dnů volna k přípravě na konání maturitní zkoušky podle odst. 7, § 81 školského zákona) není žákům posledního ročníku poskytováno školní stravování. 2. Škola může v tomto období žákům nabídnout například semináře, konzultace nebo možnost připravovat se k maturitní zkoušce v prostorách školy. Může také případně tyto aktivity stanovit jako povinné, nepřekrývají-li se s termíny zkoušek nebo „svatého týdne“. Stanovení rozsahu, povahy a způsobu plnění školních povinností žáků a nabídky nepovinných aktivit v tomto období je v kompetenci řediteli školy. Pokud A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 7 škola tuto nabídku pro žáky vytvoří, má po dobu přítomnosti žáků ve škole vůči nim stejný vztah jako v době vyučování. C. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY § 10 Režim dne 1. Žáci se řídí stálým rozvrhem hodin a případně jeho změnami, které jsou zveřejňovány ve škole na nástěnce v prvním podlaží. Žáci jsou povinni tyto změny denně sledovat. 2. Žáci jsou připraveni na vyučování nejméně 5 minut před jeho začátkem. Při zvonění musí žáci neprodleně opustit chodby a odejít na své místo do učebny. 3. Během přestávek je žákům umožněn pohyb mimo třídu. Žáci mají zakázáno o přestávkách a ve svých volných hodinách bez závažných důvodů opustit areál školy. Tento zákaz se nevztahuje na dobu mezi dopoledním a odpoledním vyučováním. Doba mezi dopoledním a odpoledním vyučováním je stanovena rozvrhem hodin individuálně pro jednotlivé třídy, případně skupiny podle dělených předmětů. 4. Žáci jsou povinni se v budově školy přezouvat. K přezouvání používají vhodnou obuv v souladu s hygienickými a bezpečnostními požadavky, které jsou kladeny na provoz tělocvičny a provoz odborných učeben informatiky a výpočetní techniky. Přezůvky si žáci mohou ponechat ve své šatní skříňce. 5. V době vyučovací hodiny je žákům zakázáno jíst či provádět jakékoliv další činnosti nesouvisející s výukou. K pití a hygienické potřebě využívají zejména přestávek. 6. Žáci udržují místa v učebnách v čistotě. Do odborných učeben vstupují jen za přítomnosti vyučujícího a v souladu s provozním řádem učebny. 7. Po skončení výuky opouštějí žáci učebnu ukázněně a zanechají ji v naprostém pořádku. V případě poslední vyučovací hodiny v dané učebně odcházejí žáci až po úklidu učebny (zvednutí židlí, umytí tabule, úklid lavic). Z budovy odcházejí žáci tak, aby nerušili probíhající výuku. 8. Před začátkem nebo po skončení vyučování mohou žáci být v areálu školy pouze tehdy, je-li nad nimi zajištěn dohled. 9. V případě, že se vyučující nedostaví do učebny do 10 minut po zvonění, nahlásí určený žák třídy nepřítomnost vyučujícího v jeho kabinetě, případně řediteli nebo zástupci ředitele. 10. Potvrzení studijního průkazu, potvrzení o studiu apod. si žáci vyřizují na recepci, případně v kanceláři školy. 11. Pokud žáci naleznou zapomenuté věci, odevzdají je na recepci. § 11 Používání komunikačních a elektronických zařízení 1. Žáci mohou do školy nosit mobilní telefony a používat je. V době vyučování však musí být vypnuty. 2. Žáci smí do školy nosit notebooky či tablety a používat je se souhlasem vyučujícího ke studijním účelům. 3. Každý žák je povinen svůj mobilní telefon nebo notebook řádně opatrovat a mít ho trvale u sebe. Žákům je zakázáno, aby výše uvedené přístroje nechávali v lavicích, ve svých odložených taškách a v šatních skříňkách. V těchto případech nemají nárok na náhradu škody při případné ztrátě. Při tělesné výchově je mohou odložit do zvláštní úschovy k učiteli tělesné výchovy. 4. Žákům je zakázáno ve škole bez svolení zaměstnanců školy pořizovat jakékoli zvukové či obrazové záznamy užitím fotoaparátu či jiným zařízením pro záznam a reprodukci obrazu či zvuku. Zákaz se nevztahuje na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, u nichž ředitel školy rozhodne, která zařízení mohou používat pro účely vzdělávání. § 12 Školní stravování 1. Podrobnosti stravování ve škole upravuje Provozní řád školní jídelny-výdejny, Směrnice k poskytování školního stravování a Směrnice k poskytování závodního stravování. 2. Žáci mají možnost doplňkového občerstvení ve školním bufetu a v nápojových automatech. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 8 § 13 Šatny 1. Pro odkládání svršků, obuvi a osobních věcí mají žáci přidělenu uzamykatelnou šatní skříňku. 2. Podrobnosti týkající se užívání šaten jsou uvedeny v provozním řádu šaten. D. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ ŽÁKŮ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ § 14 Bezpečnost a ochrana zdraví žáků 1. Žáci jsou povinni se řídit zásadami bezpečnosti práce a ochrany zdraví a předpisy požární ochrany, se kterými jsou prokazatelně seznamováni vždy na začátku školního roku třídním učitelem podle osnovy připravené referentem BOZP školy (viz Příloha č. 1 tohoto školního řádu). Absolvování školení potvrdí žáci svým podpisem v prezenční listině. 2. Všichni žáci se chovají při pobytu v areálu školy a na akcích pořádaných školou tak, aby neohrozili zdraví svoje ani svých spolužáků či jiných osob. 3. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování v areálu školy nebo na akci pořádané školou, jsou žáci povinni hlásit ihned vyučujícímu, dohlížejícímu nebo svému třídnímu učiteli. O těžkých úrazech žáků nebo pracovníků školy na LVK, sportovních kurzech, školních výletech apod. informuje vedoucí akce neprodleně vedení školy. 4. Žákům je zakázáno manipulovat s plynovými a elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dohledu vyučujícího. 5. Při pohybu žáků mimo areál školy během vyučování či akcí pořádaných školou se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Pro akce pořádané školou (společné zájezdy tříd, lyžařské kurzy, sportovní kurzy) platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu tohoto zařízení a dbají všech pokynů pracovníků tohoto zařízení. 6. Při výuce v tělocvičně, sportovní hale, v laboratoři či odborné učebně se žáci řídí bezpečnostními předpisy pro tyto prostory, které jsou dané jejich vnitřními řády. Příslušní vyučující jsou povinni s nimi prokazatelně seznámit žáky při první vyučovací hodině školního roku a dodatečně poučit žáky, kteří při první hodině chyběli. O poučení žáků provede vyučující záznam do třídní knihy. 7. Žákům je zakázáno kouřit v areálu školy a na akcích pořádaných školou. Tento zákaz platí i pro používání elektronické cigarety. 8. Žákům je zakázáno přinášet do školy nebo na akce pořádané školou alkohol či psychotropní látky. Zakázáno je také jejich požívání nebo jejich poskytování (distribuce, dealerství) ostatním žákům. 9. Žákům je zakázáno přinášet do školy nebo na akce pořádané školou zbraně, nebezpečné chemikálie, výbušniny, pornografii, případně jiné věci, které ohrožují bezpečnost nebo mravní výchovu. 10. V případě podezření na požití alkoholu může ředitel školy po žákovi požadovat provedení dechové zkoušky a současně neprodleně informuje zákonného zástupce žáka. Dechovou zkoušku provádí metodik prevence, ředitel školy nebo pověřená osoba; o zkoušce se provede zápis. V případě, že žák dechovou zkoušku odmítne, bude to posuzováno, jako by alkohol požil. 11. V případě podezření, že žák užil psychotropní látku, může ředitel požadovat laboratorní vyšetření a současně neprodleně informuje zákonného zástupce žáka. Pokud zákonní zástupci žáka nebo zletilí žáci nedoloží lékařskou zprávu o výsledku vyšetření, bude považováno laboratorní vyšetření za pozitivní. 12. Žák je povinen oznámit metodikovi prevence, výchovnému poradci nebo třídnímu učiteli jakékoliv projevy nátlaku, který byl vykonáván na něj nebo na jiného žáka ze strany spolužáků nebo dalších osob (šikana). O této skutečnosti pedagogický pracovník neprodleně informuje ředitele školy. 13. Pokud se žák dopustí šikany ve škole či mimo ni, bude toto šetřeno ve spolupráci s kurátorem pro mládež odboru sociálních věcí příslušnému bydlišti žáka. Na doporučení kurátora a podle závažnosti přestupku bude šetření předáno Policii ČR. V tomto případě může být žák vyloučen ze školy. 14. Pokud se žák prokazatelným způsobem dopustí fyzického útoku či napadení jiného žáka nebo pracovníka školy, nebo bude-li k němu navádět, může být ze školy vyloučen. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 9 15. Pokud se žák prokazatelným způsobem dopustí krádeže věcí ve škole, věcí svých spolužáků, popř. krádeže, kterou oznámí Policie ČR, nebo bude-li ke krádeži navádět, může být ze školy vyloučen. 16. Propagace hnutí potlačujících lidská práva je považováno za závažné porušení školního řádu a bude zároveň předáno Policii ČR k dalšímu šetření. E. PODMÍNKY PRO ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLY ZE STRANY ŽÁKŮ § 15 Majetek školy a jeho úmyslné poškození 1. Žáci jsou povinni chránit majetek školy, majetek svůj i svých spolužáků před poškozením a hospodárně zacházet se zapůjčenými učebními pomůckami. 2. Žákům nižšího gymnázia jsou zapůjčeny zdarma učebnice. Po dohodě školy s rodiči si žáci nižšího gymnázia mohou zakoupit kvalitnější učebnice, zejména pro výuku cizích jazyků. 3. V případě prokázaného úmyslného poškození nebo zničení majetku školy je zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka povinen v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb. (nový občanský zákoník) škodu uhradit. Úmyslné poškozování majetku školy bude považováno za závažné porušení školního řádu. 4. Za závažné porušení školního řádu bude považováno prokázané sprejerství, kterého se žák školy dopustí v areálu školy nebo na akci pořádané školou F. PRAVIDLA PRO HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ § 16 Pravidla klasifikace a hodnocení výsledků vzdělávání 1. Školní rok je rozdělen do dvou klasifikačních období. 2. Podklady pro výsledné hodnocení výsledků vzdělávání získávají vyučující zejména klasifikací, soustavným diagnostickým pozorováním žáků, sledováním jejich výkonů a připravenosti na vyučování, analýzou výsledků různých činností žáků a konzultacemi s ostatními vyučujícími (popř. psychologem či lékařem, pokud to situace vyžaduje). Vyučující jsou povinni zohlednit doporučení školských poradenských zařízení příp. jiných vyšetření, která mají vztah ke způsobu hodnocení a získávání podkladů ke klasifikaci žáka. 3. Klasifikace je hodnocení žáka při různých druzích zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové, atd.). Písemná i ústní forma zkoušek se provádí zásadně před kolektivem třídy příp. za přítomnosti třetí osoby, nepřípustné je individuální zkoušení mimo vyučování nebo v kabinetech. Výjimku může žákovi povolit ředitel školy jen na základě doporučení školského poradenského zařízení. § 17 Průběžná klasifikace 1. Podklady pro klasifikaci získává vyučující průběžně během celého klasifikačního období. Na jeho počátku seznámí vyučující žáky se způsobem klasifikace a kritérii hodnocení v daném předmětu a oznámí jim termín ukončení klasifikace a podmínky, které musí žáci splnit, aby mohli být za dané období hodnoceni. 2. Za standardní způsob klasifikace je považováno hodnocení známkami v rozmezí 1 až 5. Vyučující, kteří neužívají standardní způsob klasifikace, vždy na začátku školního roku seznámí ředitele školy s vlastními kritérii hodnocení a klasifikace žáků. 3. Vyučující oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů a výtvorů. Po ústním zkoušení oznámí vyučující žákovi výsledek hodnocení okamžitě, výsledky hodnocení písemných zkoušek do 10 pracovních dnů, slohových prací a praktických činností nejpozději do 15 pracovních dnů. Opravené písemné a praktické práce musí být vždy předloženy žákům. Vyučující sděluje žákovi všechny známky, které bere v úvahu při jeho celkové klasifikaci. 4. Vyučující vede soustavnou evidenci o klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek. Tato evidence je vyučujícími zadávána do informačního systému školy (Edookit). V případě dlouhodobé nepřítomnosti vyučujícího nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období je povinen předat tento klasifikační přehled řediteli školy. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 10 5. Při déle trvajícím pobytu žáka mimo školu (lázeňské léčení, léčebné pobyty, apod.) vyučující zohlední přiměřeně délce absence hodnocení žáka, které škole sdělí škola při instituci, kde byl žák umístěn. Žáka z učiva předmětného období znovu nepřezkušuje. 6. Opravný termín klasifikace je termín, na kterém se vyučující dohodne s žákem, který o něj požádá, a který spadá do vyučovací hodiny daného vyučovacího předmětu mimo jiné plánované termíny klasifikace. V průběhu pololetí vyučující nabídne žákovi alespoň jeden opravný termín klasifikace, pokud o něj žák požádá. Nelze-li opravný termín realizovat v rámci vyučovacích hodin daného předmětu, stanoví vyučující jiný termín v době vyučování. § 18 Výsledné hodnocení 1. Výsledné hodnocení žáka za klasifikační období vychází z průběžné klasifikace žáka v tomto období. Při určování stupně prospěchu se hodnotí kvalita práce a výsledky, jichž žák dosáhl. Dle charakteru předmětu může vyučující přihlédnout i k zájmu žáka o předmět, úrovni jeho domácí přípravy, míru jeho aktivity ve vyučování a jeho schopnosti samostatného myšlení a práce. Stupeň prospěchu se neurčuje pouze na základě průměru známek za dané období. 2. Při výsledném hodnocení může vyučující přihlédnout k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat ve svých výkonech pro určitou indispozici. 3. Nutnou podmínkou hodnocení žáka za dané klasifikační období v povinném předmětu jsou minimálně dvě známky z ústního nebo písemného zkoušení. Hodnotit žáka na základě jedné známky není dovoleno. 4. Pokud žák nesplní podmínku z odstavce 3, je vyučující povinen oznámit tuto skutečnost aspoň 3 dny před ukončením klasifikačního období třídnímu učiteli. Třídní učitel je povinen o této situaci informovat neprodleně zákonného zástupce nezletilého žáka a projednat s ředitelem školy způsob uzavření klasifikace. Termín uzavření klasifikace žáka za dané období stanoví ředitel školy po projednání v pedagogické radě školy. 5. Pokud má žák v předmětu absenci přesahující 30 % hodinové dotace nebo pokud neabsolvuje více než 50 % plánovaných písemných prací, nemusí být za dané pololetí v předmětu v určeném termínu hodnocen. Jeho hodnocení pak bude uzavřeno v termínu určeném ředitelem školy. Ředitel může v takovém případě nařídit dodatečné komisionální přezkoušení. 6. Na konci 1. pololetí se žákovi vydá výpis z vysvědčení, na konci 2. pololetí se mu vydá vysvědčení. 7. Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ve všech povinných a volitelných předmětech stanovených učebním plánem. 8. Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné žáka klasifikovat ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí. 9. Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník. Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl. § 19 Opravné prostředky výsledného hodnocení 1. Má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka; je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, krajský úřad. V žádosti je vždy třeba uvést věcný důvod pochybností o správnosti hodnocení žáka. Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti, nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka. 2. Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku a který na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti o opakování ročníku; žák, který plní povinnou školní docházku, v těchto případech opakuje ročník vždy. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 11 3. Žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše ze 2 povinných předmětů, nebo žák, který neprospěl na konci prvního pololetí nejvýše ze 2 povinných předmětů vyučovaných pouze v prvním pololetí, koná z těchto předmětů opravnou zkoušku nejpozději do konce příslušného školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Opravné zkoušky jsou komisionální. 4. Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku. § 20 Hodnocení žáka při uvolnění z výuky 1. Na základě písemné žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka a vyjádření příslušného lékaře (v případě žáka se ZPS posudkového lékaře sociálního zabezpečení) může ředitel školy uvolnit žáka z vyučování vyučovacímu předmětu. Na celý školní rok nebo jeho převážnou část lze žáka uvolnit pouze z vyučovacích předmětů výchovného charakteru, a to jen tehdy, nejsou-li rozhodující pro jeho zaměření (volitelné semináře). 2. V případě takového uvolnění z vyučování není žák klasifikován. Na vysvědčení a v třídním výkaze je v rubrice prospěch uvedeno „uvolněn(a)“. Rozhodnutí ředitele školy o uvolnění je zapsáno třídním učitelem do třídního výkazu a je součástí třídní dokumentace. § 21 Průběh a způsob hodnocení ve vzdělávání podle individuálního plánu 1. Liší-li se průběh, způsob a podmínky hodnocení průběhu vzdělávání žáka, kterému je povoleno vzdělávání podle individuálního plánu, od zásad uvedených výše, je tato odlišnost uvedena v individuálním studijním plánu žáka. § 22 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení 1. Prospěch žáka je ve všech předmětech učebního plánu daného ročníku klasifikován jedním ze stupňů: výborný (1), chvalitebný (2), dobrý (3), dostatečný (4) a nedostatečný (5). Kritéria pro jednotlivé stupně jsou: a) stupeň „výborný“ - žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově dovede vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Je schopen samostatně studovat vhodné texty; b) stupeň „chvalitebný“ - žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované teoretické i praktické činnosti. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů. Myslí logicky, je tvořivý. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Je schopen sám nebo s menší pomocí studovat vhodné texty; c) stupeň „dobrý“ - žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti požadovaných poznatků, pojmů a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných činností projevuje nedostatky. Podstatné nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Při aplikaci osvojených poznatků a dovedností se dopouští chyb. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky. Je schopen samostatně studovat učební texty podle návodu učitele; d) stupeň „dostatečný“ - žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, pojmů a zákonitostí závažné mezery. Při provádění požadovaných činností je málo pohotový a má závažné nedostatky. Při uplatňování osvojených poznatků a dovedností je nesamostatný, dopouští se podstatných chyb. V jeho logice se objevují závažné chyby, jeho myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké nedostatky; A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 12 e) stupeň „nedostatečný“ - žák si požadované poznatky, pojmy a zákonitosti neosvojil uceleně, má v nich závažné mezery. Jeho schopnost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí se vyskytují časté závažné chyby. Při výkladu jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s pomocí učitele. Jeho myšlení není samostatné, dopouští se zásadních logických chyb. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. 2. Není-li možné žáka hodnotit z některého předmětu, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu místo stupně prospěchu slovo „nehodnocen(a)“. 3. Pokud je žák z vyučování některého předmětu zcela uvolněn, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu místo stupně prospěchu slovo „uvolněn(a)“. 4. Je-li žákovi klasifikace některého předmětu ředitelem školy uznána, uvede se na vysvědčení u příslušného předmětu slovo „uznáno“. 5. Ve vyučovacích předmětech výchovného charakteru se při klasifikaci nepřihlíží k míře talentu, nýbrž ke schopnosti a motivaci žáka využít vlastních možností v rámci osobních mezí. Vyučující přiměřeně zohledňuje míru zájmu a aktivního přístupu žáka k plnění úkolů zejména v oblasti praktických činností. § 23 Celkové hodnocení žáka 1. Celkové hodnocení žáka na konci prvního a druhého pololetí zahrnuje klasifikaci ve vyučovacích předmětech (kromě nepovinných) a klasifikaci chování. Hodnocení se vyjadřuje stupni: • „prospěl s vyznamenáním" - v žádném předmětu nemá žák prospěch horší než chvalitebný, průměrný prospěch z povinných předmětů nemá horší než 1,50 a jeho chování je „velmi dobré“, • „prospěl“ - nemá-li žák v žádném předmětu prospěch nedostatečný, • „neprospěl“ - má-li žák z některého vyučovacího předmětu prospěch nedostatečný nebo není-li žák hodnocen z některého předmětu na konci druhého pololetí, • „nehodnocen“ - pokud není možné žáka hodnotit z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu. § 24 Hodnocení chování a jeho klasifikace 1. Škola hodnotí a klasifikuje žáky především za jejich chování ve škole a na akcích pořádaných školou. Jsou-li pro to závažné důvody, může škola hodnotit i chování žáka mimo školu, zejména jedná-li se o případy, jejichž projednávání se škola přímo zúčastní. 2. Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s příslušnými vyučujícími, a rozhoduje o ní ředitel školy po projednání v pedagogické radě. 3. Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel uvedených ve školním řádu. Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka. 4. Chování žáka se klasifikuje jedním ze stupňů: velmi dobré (1), uspokojivé (2) a neuspokojivé (3). Kritéria pro jednotlivé stupně jsou: • Stupeň 1 (velmi dobré) - Žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Má kladný vztah ke kolektivu třídy a školy, přispívá k jeho upevňování. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. • Stupeň 2 (uspokojivé) - Chování žáka je vesměs v souladu s pravidly chování. Žák se dopustí závažného porušení školního řádu nebo nepřispívá k upevňování kolektivu třídy a školy. Je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. • Stupeň 3 (neuspokojivé) – Chování žáka je v rozporu s pravidly chování. Žák se opakovaně dopustil závažného porušení školního řádu, dopouští se dalších přestupků, narušuje činnost kolektivu třídy a školy. A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 13 § 25 Pochvaly a jiná ocenění 1. Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících udělit po projednání s ředitelem školy žákovi školy pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci. 2. Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby udělit po projednání v pedagogické radě žákovi pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci. 3. Ředitel školy nebo třídní učitel oznámí udělení pochvaly nebo jiného ocenění prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka. Udělení pochvaly a jiného ocenění se zaznamenává do dokumentace školy. 4. Pravidla pro udělování pochval a jiných ocenění jsou uvedena v Příloze č. 2 tohoto školního řádu. § 26 Kázeňská opatření 1. Při porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit: a) napomenutí třídního učitele (zpravidla za méně závažné porušení školního řádu); b) důtku třídního učitele, která se projedná s ředitelem školy (zpravidla za tři méně závažná porušení školního řádu); c) důtku ředitele školy (zpravidla za závažné porušení školního řádu); d) podmíněné vyloučení ze školy; e) vyloučení ze školy. 2. Ředitel školy nebo třídní učitel oznámí uložení kázeňského opatření a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka. Uložení kázeňského opatření se zaznamenává do dokumentace školy. 3. Ředitel školy může v případech závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo tímto školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení žáka ze školy nebo o vyloučení žáka ze školy. V případě zvláště závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo tímto školním řádem ředitel vyloučí žáka ze školy. 4. O svém rozhodnutí informuje ředitel pedagogickou radu. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo tímto školním řádem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení. Žáka lze podmíněně vyloučit nebo vyloučit ze školy pouze v případě, že splnil povinnou školní docházku. O podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy je provinění klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon ve znění pozdějších předpisů). 5. Za závažné porušení školního řádu je považováno: a) plagiátorství (tj. úmyslné kopírování cizího textu a jeho vydávání za vlastní) seminárních prací, slohových prací a protokolů; b) neomluvená absence žáka v délce 5 a více vyučovacích hodin (§ 8, odst. 7); c) sdělení nepravdivých údajů při omlouvání absence nebo v žádosti o uvolnění z vyučování (§ 8, odst. 9); d) kouření či užívání tabákových výrobků v areálu školy nebo na akcích pořádaných školou (§14, odst. 7); e) přinesení alkoholu či psychotropních látek do školy nebo na akce pořádané školou; f) prokázané užití alkoholu či psychotropních látek ve škole nebo na akcích pořádaných školou; g) poskytování alkoholu či psychotropních látek ostatním žákům ve škole nebo na akcích pořádaných školou (distribuce, dealerství); h) přinášení zbraní, nebezpečných chemikálií, výbušnin, pornografie, případně jiné věci, které ohrožují bezpečnost nebo mravní výchovu do školy nebo na akce pořádané školou (§14, odst. 9); i) chování a jednání, které ohrožuje bezpečnost ve škole nebo mravní výchovu žáků; j) prokazatelný fyzický útok či napadení jiného žáka nebo pracovníka školy nebo navádění k němu; A01 - Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace - Školní řád 14 k) zlovolné a úmyslné pronásledování a obtěžování jiné osoby (stalking); l) úmyslný zvláště hrubý slovní útok žáka vůči jinému žákovi či pracovníkovi školy; m) šikana ve škole či mimo ni; n) krádež věci v majetku školy, věci jiného žáka školy, popř. krádež, kterou oznámí Policie ČR, nebo budeli ke krádeži navádět; o) propagace hnutí potlačujících lidská práva; p) úmyslné poškozování majetku školy (§15, odst. 3); q) prokázané sprejerství, kterého se žák dopustí v areálu školy nebo na akci pořádané školou (§15, odst. 4); r) jednání žáka, které je v rozporu s „Pravidly používání počítačové sítě školy“. 6. V případě bodů h), i), j), m) a n) výše uvedeného výčtu je možno žáka vyloučit ze školy bez jakéhokoliv předchozího napomenutí. 7. Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnanci školy nebo jinému žáku se považují za zvláště závažné zaviněné porušení povinností. V takovém případě oznámí ředitel školy tuto skutečnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí, jde-li o nezletilého, a státnímu zastupitelství do následujícího pracovního dne poté, co se o tom dozvěděl. 8. Závažným porušením školního řádu se rozumí i opakované méně závažné porušení školního řádu poté, co byla udělena důtka třídního učitele. 9. Pokud byla žákovi, který splnil povinnou školní docházku, udělena důtka ředitele školy a v tomtéž školním roce se dopustil dalšího závažného porušení školního řádu, může být se žákem zahájeno řízení o vyloučení ze školy. 10. Pravidla pro ukládání napomenutí a důtek jsou uvedena v Příloze č. 2 tohoto školního řádu. § 27 Komisionální zkouška 1. Komisionální zkouška se koná v těchto případech: a) má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, b) při konání opravné zkoušky. 2. Podrobnosti ke konání komisionálních zkoušek jsou uvedeny ve Směrnici pro konání komisionálních zkoušek. G. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Školní řád může být průběžně upravován s ohledem na vznik nových skutečností, které stávající znění řádu neřeší. O změnách musí být žáci, jejich zákonní zástupci a pracovníci školy informováni. Školská rada Gymnázia, Brno, Křenová 36 schválila školní řád na svém zasedání dne 9. října 2013. Poslední změny ve školním řádu byly školskou radou schváleny dne 12. listopadu 2019. V Brně dne 30. listopadu 2021 Mgr. Miroslav Marek ředitel školy