Kurikulum Kurikulum  Vše, co se odehrává ve škole?  Vše, co se odehrává ve výchovných a vzdělávacích institucích? Definice kurikula  Kurikulum je obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, jejich plánování a hodnocení (Ped. slovník) Úkol č. 1: Formy kurikula  Pokuste se roztřídit jednotlivé ukázky podle možných forem/druhů kurikula.  Vymyslete pojmenování jednotlivých ukázek kurikula. Formy kurikula  Zamýšlené  Realizované  Dosažené  Nulové  První  Skryté Historie vývoje kurikula Sedm svobodných umění Složky výchovy Vzdělávací program RVP, ŠVP 200290. léta19., 20. stol. Antika, středověk Sedm svobodných umění Sedm svobodných umění (Septem artes liberales) TRIVIUM: gramatika, rétorika, dialektika QUADRIVIUM: aritmetika, geometrie, astronomie, múzika Složky výchovy 1. Rozumová výchova 2. Mravní 3. Tělesná 4. Estetická 5. Světonázorová 6. Pracovní 7. Ekologická výchova (environmentální) Vzdělávací program  vymezuje učivo, kurikulum v daném státě  vytvořen a schválen MŠMT  formuluje cíle vzdělávání, učební plány, učivo  podobu textu, knihy  Vzdělávací program Základní škola (1996)  Vzdělávací program Obecná škola (1995)  Vzdělávací program Národní škola (1997) Rámcový vzdělávací program VÚP, 2002  Není zaměřen na organizační strukturu  Změna obsahové stránky vzdělávání  Větší autonomie pro školy  Zavádí  Klíčové kompetence  Průřezová témata  Očekávané výstupy  Vzdělávací oblasti  Akcent na výsledky vzdělávání Biologie 1. – 4. ročník čtyřletých gymnázií Proces vzdělávání proto směřuje k tomu, aby (si) žáci:  osvojili obsah základních biologických pojmů, jevů a zákonitostí jako systém s jeho přirozenými, především vývojovými souvislostmi;  získali základní poznatky o stavbě biologických systémů včetně systému lidského těla;  získali znalosti o zákonitostech, jimiž se řídí systémy živých organismů od nejjednodušších forem až po složité makrosystémy populace organismů;  získali schopnost tvořivého myšlení při osvojování poznatků, dovedností a návyků a byli je schopni využívat v praxi denního života hlavně v oblasti zdravého způsobu života i hygieny, správné výživy a aktivní odpovědnosti za životní prostředí v rámci udržitelného rozvoje společnosti;  získávali dovednosti k prokazování svých individuálních schopností, učili se pracovat tvořivě a samostatně, spolupracovat i v týmech;  osvojili provádět pozorování a pokusy a s využitím získaných vědomostí je vyhodnocovat;  naučili se vyhledávat, zpracovávat a samostatně hodnotit informace z literatury, dovedli sdělovat a obhajovat výsledky své práce, analyzovat a řešit problémy s biologickou i ekologickou tematikou;  seznámili se s historii vývoje biologie jako jedné z cest poznávání života a tím i s vlivem na rozvoj filozofického poznání. Biologie – tematické bloky 1. – 4. ročník čtyřletých gymnázií 1. Život a jeho poznávání 2. Biologie virů 3. Biologie prokaryotních organismů 4. Biologie eukaryotních organismů 5. Biologie hub 6. Stavba a funkce rostlin 7. Systém a evoluce rostlin 8. Rostliny, houby a prostředí 9. Úvod do biologie živočichů 10. Systém a evoluce živočichů 11. Chování živočichů 12. Živočichové a prostředí 13. Biologie člověka 14. Vznik a vývoj živých soustav, buněčná biologie 15. Základní děje na buněčné úrovni 16. Dědičnost a proměnlivost 17. Ekologie 18. Biologie a společnost Cíl výuky Cíl výuky Dělení podle míry obecnosti  obecné (vzdělávací cíle)  specifické (výukové cíle)  konkrétní učební cíle Dělení podle obsahového zaměření  kognitivní výukové cíle  afektivní výukové cíle  psychomotorické výukové cíle Obecné x Specifické cíle Obecné cíle  Umožnit žákům rozvinout si porozumění umění v dvacátém století.  Představit žákům koncept energie.  Vzdělávat a vychovávat celého jedince. Specifické cíle • Vysvětlit žákům základní principy parního stroje. • Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce. • Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Cíle vzdělávání podle RVP G Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií se usiluje o naplnění těchto cílů:  vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G  vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G  připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění Hierarchie cílů podle míry obecnosti 1. Vzdělávací cíl obecné (vzdělávací) cíle 2. Cíle jednotlivých typů a druhů škol 3. Cíle vzdělávacích oblastí specifické (výukové) cíle 4. Cíle tematických celků (předmětů) 5. Cíle vyučovacích jednotek (např. hodiny) konkrétní cíle 6. Cíle jednotlivých částí vyučovacích jednotek 7. Učební požadavky (cíle učebních situací, učební úlohy) Obecné x Specifické cíle Obecné cíle  Umožnit žákům rozvinout si porozumění umění v dvacátém století.  Představit žákům koncept energie.  Vzdělávat a vychovávat celého jedince. Specifické cíle  Vysvětlit žákům základní principy parního stroje.  Přezkoumat hlavní události, které vedly ke druhé světové válce.  Rozvinout u žáků pochopení básně Prométheova játra od Jiřího Koláře. Specifické cíle Dělení podle úrovně dosažení  Plánované  Žádoucí Dělení podle způsobu měření  Výkonové  Nevýkonové Metoda SMART Specifičnost vztah k určité konkrétní činnosti Měřitelnost stanovení požadované kvality i kvantity Akceptovatelnost soulad se zjištěnými potřebami Realističnost musí existovat reálná šance pro žáky, aby dosáhli cíle Termínovanost splnění cílů v daném čase Výkonové cíle Vágní Výkonové Vědět Napsat Porozumět Vysvětlit Být si jistý Demonstrovat Ocenit Vyhodnotit Být seznámen s něčím Vyjmenovat Pochopit Vytvořit Obecný cíl – Nevýkonový -Výkonový 1. Obecný cíl Zlepšit žákovské porozumění významu propagandy v 20. stol. 2. Nevýkonový cíl Rozvinout povědomí žáků o autorově předpojatosti ve vybraných článcích 3. Výkonový cíl Žák vyjmenuje šest vět z pasáže o propagandě, které ukazují předpojatost a vyjadřují úhel pohledu autora textu Výhody a nevýhody výkonových cílů Výhody  Jsou pozorovatelné, měřitelné  Jsou snadno srozumitelné pro žáky  Usnadňují organizaci výuky specifickými cíly a výsledky  Vyjasňují myšlení a plánování  Jsou jasné učitelům  Jsou vysoce preskriptivní  Usnadňují evaluaci a hodnocení  Specifikují chování a výkon žáků  Umožňují logické plánování Výhody a nevýhody výkonových cílů Nevýhody  Činí z učení technickou disciplínu  Zdůrazňují pouze pozorovatelné aspekty edukačních procesů  Popírají neměřitelné, nepozorovatelné a dlouhodobé  Edukace je příliš zaměřena na dosahování výsledků  Atomizují učivo na malé celky  Z pochopení dělají výkon, předvedení  Nepodporují otevřenost, neuzavřenost, náhodu a tvořivost Jak vytvářet výkonové cíle? 1. rozhodněte, jestli je výkonový cíl vhodný pro danou učební situaci, kterou plánujete 2. zvažte všechny relevantní kontextové vlivy 3. specifikujte, kdo bude předvádět daný výkon 4. specifikujte výkon v patřičných infinitivech 5. stanovte výsledek úkolu 6. upřesněte podmínky, za kterých mají žáci úkol vykonávat 7. stanovte minimální míru, kterou musí žáci splnit, aby uspěli Cvičení č. 2: Výkonový cíl 5. Biologie hub Charakteristika říše hub. Klasifikace hub, evoluce. Způsob života a rozmnožování. Význam hub v přírodě a pro člověka (houbové choroby, tržní a jedovaté houby). Lišejníky. Doporučené rozšiřující učivo Životní cykly zástupců hub zvláště parazitických, mykorrhiza a symbióza. Úkol: vytvořte 5 výkonových cílů. Cíl výuky Dělení podle míry obecnosti  obecné (vzdělávací cíle)  specifické (výukové cíle)  konkrétní učební cíle Dělení podle obsahového zaměření  kognitivní výukové cíle  afektivní výukové cíle  psychomotorické výukové cíle