Pedagogika Specifičnost pedagogiky oproti ostatním sociálním vědám tkví v tom, že pedagogika a) zkoumá, plánuje a popisuje nejlepší výchovu b) má svoje vlastní ministerstvo (MŠMT) c) se opírá jak o kvalitativní, tak o kvantitativní výzkum d) zkoumá školu, žáky a učitele Mezi alternativní školské koncepty nepatří a) Stainerova škola b) Freinetova škola c) Waldorfská škola d) Jenská škola Současný výukový dialog na druhém stupni základní školy má podobu a) dialogickou b) monologickou c) diskusní d) debatní Socioekonomický status má tyto složky a) pohlaví, národnost, rasa, příjem, politická orientace b) pohlaví a příjem c) kulturní úroveň a příjem d) kulturní kapitál, sociální kapitál a ekonomická kapitál Otázky nižší kognitivní náročnosti jsou takové otázky, které a) jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu b) jsou zaměřeny na správnou aplikaci faktu c) jsou vždy uzavřené d) jsou vždy otevřené Průměrná pauza mezi replikou žáka a zpětnou vazbu učitele činí v průměru a) méně než sekundu b) přibližně dvě sekundy c) přibližně tři sekundy d) přibližně čtyři sekundy Profesní identita učitele a) se dělí na fázi začínajícího učitele, zkušeného učitele a učitele experta b) je dána autoritou učitele ve třídě c) vzniká přijetím na učitelský obor d) doposud neexistuje, protože není vymezena kariérním řádem Bloomova taxonomie kognitivních operací má následující stupně v tomto pořadí a) zapamatování, porozumění, aplikování, analyzování, hodnocení, tvoření b) zapamatování, vybavování, aplikování, analyzování, hodnocení, tvoření c) zapamatování, porozumění, analyzování, aplikování, hodnocení, tvoření d) zapamatování, porozumění, aplikování, analyzování, tvoření, hodnocení Kurikulum vymezuje a) učební plán, osnovy a zkušenost jedince v instituci b) vše, co se odehrává ve škole c) obsah vzdělávacího programu d) povinné standardy formálního školního vzdělávání Termín zóna nejbližšího vývoje je definován jako a) vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje a potenciálním stupněm rozvoje b) proces, který umožní dítěti nebo začátečníkovi řešit problém, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí c) oblast, která bude v dané hodině skrze osnovy rozvíjena d) oblast, která by měla být v dané hodině skrze osnovy rozvíjena podle RVP Zřizovatelem střední školy je a) kraj b) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy c) obec d) stát Kulturní kapitál a) představuje verbální obratnost, obecné kulturní povědomí, či dosažené vzdělání b) představuje výdaje na žáka v dané zemi c) představuje souhrn zdrojů, které může určitá osoba využít, protože se zná s jinými lidmi d) představuje úroveň kulturnosti žáků dané školy Školní vzdělávací program dané školy schvaluje a) ředitel školy b) ministr školství c) Česká školní inspekce d) kraj Vnitřní diferenciace znamená, že a) jsou žáci součástí heterogenní skupiny a odděleně jsou vzdělávání pouze určitou (malou) část školního dne b) jsou žáci součástí homogenní skupiny žáků, kteří jsou vzděláváni odděleně po celý den a ve všech vyučovacích předmětech c) je základní škola rozdělena na dva stupně d) žáci mohou odcházet ze základní školy na víceletá gymnázia Průřezová témata dle rámcového vzdělávacího programu jsou a) osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, environmentální a mediální výchova b) Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a svět práce c) kompetence k učení a kompetence k řešení problémů d) občanská výchova a etická výchova