Otázky SZZ školní pedagogika - příklady Složky výchovy 1. Rozumová výchova 2. Mravní 3. Tělesná 4. Estetická 5. Světonázorová 6. Pracovní 7. Ekologická výchova (environmentální) Vzdělávací oblasti pro gymnázium jsou: Jazyk a jazyková komunikace, matematika a její aplikace, člověk a příroda, člověk a společnost, člověk a svět práce, umění a kultura, člověk a zdraví, informatika a informační a komunikační technologie Dělení cílů výuky podle obsahového zaměření kognitivní výukové cíle afektivní výukové cíle psychomotorické výukové cíle Alternativní školy se mohou odlišovat v …………………………………….. –Způsobech organizace výuky nebo života dětí ve škole;–Kurikulárníchprogramech (změny v obsahu nebo v cílech vzdělávání či v obojím); v pramenech edukačního prostředí (nestandardní architektonické řešení učeben nebo jiná komunikace mezi učiteli a žáky);–Způsobech hodnocení žáků(slovní hodnocení); –Vztazích mezi školou a rodiči, školou a místní komunitou aj. Reformní školy –Škola Montessori –Waldorfská škola –Daltonský plán – Jenská škola – Freinetova škola Moderní alternativy –Začít spolu –Zdravá škola –Domácí vzdělávání –Čtením a psaním ke kritickému myšlení Waldorfská škola: Rudolf Steiner, Antroposofie Rysy alternativních škol 1. pedocentrismus 2.aktivní škola 3.komplexní výchova dítěte 4.škola je společenství 5.učení z života pro život Individuální (domácí) vzdělávání od r. 2005 vztahuje se na první a druhý stupeň ZŠ Hodnocení vzdělávání SCIO - instituce zabývající se vývojem a organizací testování v rámci přijímacích zkoušek PISA- Programme for International Student Assessment – Mezinárodní program hodnocení studentů Maturitní zkouška na SŠ ve školním roce 2016/2017 se skládá ze dvou částí – společné (státní) a profilové (školní). A Profilová ZK: PŘEDMĚTY STANOVUJE RVP/ŘEDITEL ŠKOLY 2 povinné Zk ve společné části, 2-3 povinné v profilové části Max 2 nepovinné Zk ve společné i profilové části Deskriptivní výrok Žák osmé třídy stráví tři krát více času sledováním televize, než řešením domácích úkolů. Hodnotový výrok Výchova pomocí prostředků alternativní školy Montessori je špatná výchova Normativní výrok Třídní učitel by měl děti provázet po co nejdelší dobu školní docházky. Pedagogické disciplíny Obecná pedagogika Vědecká disciplína zabývající se srovnáváním pedagogických jevů ve dvou nebo více geografických oblastech. Obecná didaktika Disciplína rozvíjející systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů. Dějiny výchovy a vzdělávání Disciplína pedagogické vědy zabývající se formulací a výkladem základních pojmů a teoretických konstruktů vzdělávání a výchovy. Srovnávací pedagogika Pedagogická disciplína zkoumající historický vývoj pedagogických teorií a výchovně-vzdělávací praxe. Pedagogická metodologie Teorie vzdělávání a vyučování. Jejím předmětem jsou cíle, obsah, metody a organizační formy vyučování. Kurikulum Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova Klíčové kompetence podle RVP kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanská kompetence pracovní (ZŠ) / k podnikavosti (SŠ) Vyučování = jednání vedoucí k vytváření učebních situací za účelem komunikace poznatků, stimulování procesů myšlení a podněcování osobnostního vývoje Učení = proces osvojování vědomostí, schopností, dovedností, postojů, návyků Nástroje vzdělávací politiky -legislativa, regulace a organizační uspořádání -kurikulum, kurikulární politika a učebnice -financování -evaluace a monitorování -plánování, strategie a koncepce Výchovný pesimismus –Na dítě se nemá působit výchovně, protože to nemá smysl nebo je to škodlivé. Dítě se vychovává samo na základě působení svých biologických daností, případně zásluhou podnětného prostředí (J. J. Rousseau, M. Montessori). Pedagogický utopismus –výchova je příčinou rozdílů mezi lidmi, přeceňování výchovy a nedoceňování ostatních faktorů (J. Locke –tabula rasa). Pedagogický optimismus –víra v moc výchovy s ohledem na biologické danosti člověka (J. A. Komenský) •Pedagogický realismus–předpoklad působení všech vnitřních i vnějších faktorů ve vzájemné propojenosti a podmíněnosti, vychovávaný je považován za aktivní prvek, který se sám ovlivňuje a reguluje. Možnosti diagnostiky stylů učení •Pozorování žáků při učení •Procesuální diagnostika postupu při učení pomocí počítače •Analýza subjektivních výpovědí žáků •Volný rozhovorse žáky o jejich učení •Analýza produktů učení žáků (zápisky v sešitě, písemné a grafické práce)