Vědomostní test z psychologie (včetně opakování) Definujte předmět kognitivní psychologie…….. (jak lidé poznávají, jak se učí, jak strukturují a uchovávají vědomosti, kognitivní styly, konstrukce reality….) Porozumění vlastním myšlenkovým procesům se nazývá · Metakognice · Selfkognice · Emoční inteligence · Intrapersonální inteligence Podle Cattella (1965) existují dva druhy inteligence: fluidní a krystalická. Jaký je mezi nimi zásadní rozdíl? …………………………..(fluidní vrozená – bystrost, podléhá procesům stárnutí…., krystalická získaná, vědomosti, podléhá méně procesům stárnutí…) H. Gardner zahrnuje do svého pojetí inteligence mj. také: · personální formy inteligence (intrapersonální a interpersonální nadání) · sociální formy inteligence (interakční a komunikační nadání) · kognitivní formy inteligence (intuitivní a racionální nadání) · volní formy inteligence (návykové a snahové nadání) Inteligence je: · vrozená vlastnost osobnosti · schopnost, kterou lze do určité míry rozvíjet po celý život · schopnost, která se po 18. roce věku již obvykle nemění · kognitivní dovednost, jejíž rozvoj nezávisí na vrozených dispozicích Pojem školní způsobilost znamená: · zralost a připravenost dítěte k zahájení školní docházky · dozrání laterality, preference pravé ruky · ukončení povinné školní docházky · zvládnutí přijímacího řízení do sekundárního vzdělávání V psychologii jsou za obecné motivační faktory považovány:……………………… (potřeby, zájmy, hodnoty, ideály) Uveďte 4 autory (psychologických) teorií osobnosti ……. (Freud, Jung, Frankl, Horneyová, Rogers, Adler, Sullivan …) Přiřaďte k autorům teorií osobnosti správné pojmy: 1. Sigmund Freud 2. Carl R. Rogers 3. Alfred Adler 4. Viktor Frankl A. Vytěsňování B. Sepepojetí C. Sebepřesah D. Sociální cit 1…………………. 2……………….. 3…………….. 4…………….. 1a, 2b, 3d, 4c Aspirační úroveň je · míra tolerance k neúspěchu · úroveň shody kognitivní struktury a reality · míra saturace kognitivní potřeby · očekávaná úroveň vlastního výkonu, výsledku Podle humanistického psychologa A. Maslowa je pyramidě potřeb nejvýše postavenou potřebou potřeba …………… (seberealizace, sebeaktualizace) a nejníže postavenými potřebami jsou potřeby ……………………. (fyziologické, biologické). Vulnerabilita je …………………….. (zranitelnost, náchylnost k onemocnění k poruchám…) Poruchy chování u žáků: · Mají multifaktoriální příčiny a intelekt žáka nemusí být porušen · Příčiny jsou genetické a intelekt bývá obvykle slabě narušený · Vznikají vždy na základě chyb v rodičovské výchově · Jsou vždy spojeny s poruchami intelektu, prognóza však bývá optimistická Mezi mimointelektové faktory školní úspěšnosti patří např. ……………………….. (osobnostní charakteristiky, nedostatky v přípravě, nevhodné podmínky pro školní práci) Vyjmenujte některé poruchy chování typické pro dětství a dospívání……………………….. (záškoláctví, lhaní, drobné krádeže, útěky, agrese a šikana, zneužívání návykových látek…) Přiřaďte k jednotlivé skupině autorů správné pojmy: 1. Maslow, Homans, Herzberg, Skinner 2. Freud, Adler, Rogers, Frankl 3. Sternberg, Parkins, Spearman, Cattell A. Teorie osobnosti B. Teorie inteligence C. Teorie motivace 1…………… 2…………….. 3…………… 1C, 2A, 3B Behaviorální, kognitivní a sociální odpovědi, kterými se jedinec snaží regulovat zátěž, se nazývají …………… (copingové) strategie. V české školské legislativě jsou jako povinné funkce ve školních poradenských pracovištích uvedeny: · Školní psycholog, výchovný-kariérový poradce, speciální pedagog, metodik prevence · Metodik prevence a výchovný-kariérový poradce · Metodik prevence, výchovný-kariérový poradce a školní psycholog · Jen výchovný-kariérový poradce Školní výchovný-kariérový poradce: · Může být učitelem jakého předmětu a nemá nárok na žádnou úlevu z přímé výuky · Má nárok na úlevu z přímé výuky dle legislativy a nemusí mít žádné speciální vzdělání · Má nárok na úlevu z přímé výuky dle legislativy a musí mít předepsané specializační vzdělání · Je učitelem, musí však mít vystudovaný obor psychologie nebo sociální pedagogika Jmenujte alespoň dva české autory publikující v oblasti psychologie a zabývající se tématy aplikovanými do oblasti vzdělávání a výchovy (Vágnerová, Matějček, Čáp, Mareš, Hrabal, Štech, Kučera, Mertin, Stuchlíková….. ) J. Čáp (1994) identifikoval 9 stylů výchovy klasifikovaných podle 3 kritérií: síla řízení, emoční vtah a …………………………………… (ne-jednotnost, rozpornost) Uveďte funkce trestu…………………… (navodit a smýt pocit viny, poučit, odradit) Používáme-li ve výchově tresty, je třeba se řídit podmínkami, za kterých lze trest ukládat. Které to například jsou?.............................. (přiměřenost věku, trestu a mentálním schopnostem žáka, neodkládat, neopakovat trest, srozumitelnost, souhlas – je-li to možné, netrestat prací či učením….) Výsledky učení mohou být: · Nadání, talent, návyky · Vlastnosti, znalosti, vlohy · Návyky, vědomosti, dovednosti (kompetence) · Schopnosti, emoce, dovednosti Vyjmenujte alespoň 4 z osmi typů lidského učení ……. (učení signálům, tvoření spojů stimul-reakce, řetězení, slovní asociace, mnohonásobná diskriminace, učení pojmům, učení principům a obecným vztahům, řešení problémů) Co je typické pro pokročilou autoregulaci v učení?....... (jasný plán a cíle, sebedůvěra, kontrola průběžná i výsledků, vnitřní motivace, sebehodnocení, dobrá adaptace….) Operační podmiňování · je jednoduché učení počítající se zpevněním za využití odměny · je učení se logickým myšlenkovým operacím · je učení za pomoci řešení problémů · je pouhým přizpůsobením organismu změněným podmínkám Které pojmy jsou typické pro konstruktivistické pojetí výuky? · motivace, ovlivňování, vůle, stimulace · emoce, zážitek, odměna, spolupráce · problém, trest, odměna, autoregulace · prekoncept, sdílení, aktivizace, zkušenost V konstruktivisticky pojaté výuce přejímá učitel roli ……………………………………… · průvodce · hodnotitele · kritika · ochránce Vyjmenujte alespoň 3 faktory ovlivňující klima třídy ……………………… (složení žáků, učitel, předmět, škola, zvláštnosti komunikace) Autor teorie Zóny nejbližšího vývoj je: · Erikson · J. Piaget · S. Freud · L. S. Vygotskij Pojem sekulární akcelerace vyjadřuje …………………. (urychlování vývoje). Vysvětlete pojem sekundární disociální chování ….. (porucha chování je až druhotná, primární je jiný problém - retardace, intrapsychický problém…) Který pojem není typický pro dospívání? · Absolutní morálka · Prokrastinace · Konfabulace · Divergentní myšlení Který pojem nebývá spojován s dítětem (mladšího) školního věku: · Multisenzorická identifikace · Poruchy školních dovedností · Stádium logických operací · Konformní morálka Jak vnímají diagnostiku konstruktivisté? …………………… (diagnóza je konstruktem, odmítání diagnostiky, subjektivistický směr) Vyjmenujte některá opatření pro nadané žáky……. (dělení do skupin, věkově smíšené skupiny, přestup o ročník výš, nabídka volitelných předmětů, IVP, náročnější úkoly, projekty, olympiády, e-learning, domácí úkoly…) – obecně: akcelerace, obohacování osnov, v rámci třídy Diagnostiku nadání u žáků provádí: · Učitel příslušného předmětu · Výchovný poradce · Školní nebo poradenský psycholog · Třídní učitel Pro vyčerpání fyzických i psychických sil,“vyhoření“, užíváme termín:……………………. (burnout) Psychický stav, kdy nejsou uspokojovány základní potřeby člověka, se nazývá: ………….. (deprivace) Vcítění, uvědomění si pocitů, prožitků, momentálních stavů jiného člověka a snaha je pochopit (např. studentů při tzv. rozhodující zkoušce) nazýváme: ……………………………. (empatie) Jak odborně označujeme vzájemné působení a ovlivňování jedinců a skupin? …………….(interakce) U žáka došlo k přijetí, zvnitřnění, začlenění myšlenek, postojů,hodnot do jeho psychiky. Jak tento jev odborně označujeme? ……………. (interiorizace) Má-li žák trvalé snížení intelektuálních schopností, jehož příčinou je organické poškození mozku, jde-li o zaostávání vývoje rozumových schopností hovoříme o mentální (doplňte termín):…….. (retardaci) Pro označení, že test či jiný diagnostický prostředek skutečně ověřuje to,co jím chceme zjistit, tedy jeho platnost, označujeme pojmem A reliabilita B validita C senzibilita D efektivita Halo-efekt při poznávání osobnosti znamená A zpracování soukromých informací o člověku B generalizace prvního dojmu o jedinci C využití informací od jiných lidí D zdůraznění kladných vlastností osobnosti Pojem transfer v pedagogické psychologii znamená A využití zkušeností v podobných činnostech B převod jedné teorie do druhé C přenos základních pojmů do složitějších D vzájemné ovlivňování všech psychických funkcí Asociace znamená A spojení mezi dvěma či více vjemy, představami a jednoduchými city B jde o základní pojem geštalt-psychologie C pojem, kterým se vysvětluje chování zvířat D asociální chování Incentivou se v psychologii rozumí A vytvoření nového pojmu při učení B vnější pobídka v motivačním procesu C vnitřní pobídka v motivačním procesu D zavedení nového podnětu do procesu podmiňování Schopnosti jsou v psychologii chápány jako A adaptační mechanismy B předpoklady k úspěšnému vykonávání určité činnosti C psychofyziologické mechanismy D učením získané dispozice Divergentní myšlení A znamená myšlení, které brání tvořivosti B postupuje se různými cestami k několika odlišným řešením C vyžaduje vyšší rozvoj inteligence D je rozhodující pro vývoj u dětí předškolního věku Lateralita je A upřednostňování levé končetiny B nerovnoměrnost párových orgánů jako odraz dominance jedné z mozkových hemisfér C projev nevyhraněné dominance jedné z mozkových hemisfér D synonymum ambidextrie Která následující formulace nejlépe popisuje Eriksonovu představu nejdůležitějšího vývojového úkolu v adolescenci? + hledání intimity + vývoj superega + identifikaci se sexuální rolí + hledání vlastní identity Jak charakterizuje J. Piaget myšlení žáka v mladším školním věku? Jedná se o + formální logické operace + miskoncepční a fanzazijní + závislé na autoritě dospělého + konkrétní logické operace Pro kreativní řešení problémů je charakteristické myšlení + ulpívavé + konvergentní + teoretické + divergentní Mezi specifické poruchy učení nepatří + dyspinxie + dyskalkulie + dysortografie + dysfagie Pyramida potřeb hierarchizující lidské potřeby od fyziologických po sebeaktualizační je produktem bádání + Makarenka + Rogerse + Thorndikea + Maslowa Mezi aplikační oblasti psychologie jako vědní disciplíny nepatří + školní psychologie + psychologie managementu + klinická psychologie + naivní psychologie Jízda na kole je produktem učení + intelektového + mechanického + divergentního + senzomotorického Aspirace jsou v psychologii chápány jako + vývojový model + výzkumná metoda + vrozená dispozice + snaha něčeho dosáhnout Myšlení směřující k jednomu výsledku či řešení je + konvenční + konvexní + konkávní + konvergentní Z hlediska středně a dlouhodobých výsledků žáků je nejefektivnější motivace + negativní + vnější + „cukr a bič“ + Pozitivní Schopnost chápat vlastní emoce, emoce druhých, pracovat s nimi, dovedně komunikovat a orientovat se v mezilidských vztazích označujeme jako + manipulaci + sociální fobii + komunikaci + sociální inteligenci Schopnost zvládat zátěž a stres označujeme jako + frustrační toleranci + aktivační úroveň + maladaptaci + coping Příčinou frustrace je + agresivní osobnost + inteligence jedince + stres a zátěž + nějaká překážka (vnitřní, vnější) bránící naplňování potřeb jedince Mezi druhy paměti nepatří + krátkodobá + implicitní + senzorická + kreativní Mezi dimenze výchovných stylů nepatří + emoční vztah + kontrola požadavků + řízení + motivace Pavlovovy experimenty se psy jsou příkladem jakého typu učení? + memorování + operantního podmiňování + senzomotorického učení + klasického podmiňování