HUMÁNNÍ GEOGRAFIE – 4. CVIČENÍ 17.10. 2022 – 18.10. 2022 Cvičení vede: Mgr. David Gorný (460 634) – gorny.david@mail.muni.cz ZADÁNÍ 4. CVIČENÍ ¡Vyberte si libovolnou nadnárodní společnost a pomocí internetu zjistěte její prostorovou strukturu. ¡Všímejte si rozložení jednotlivých poboček, pokud budete mít k dispozici informace, zachyťte rozmístění ústředí firmy (ředitelství), jednotlivých regionálních či výrobních poboček. ¡Pokuste se zjištěnou prostorovou strukturu nadnárodní společnosti geograficky interpretovat (jádrové x periferní regiony, rozvinuté x rozvojové země atd.). ¡ ¡ ¡ ¡ DEADLINE: 23.10.2022 (pondělní skupiny) 24.10.2022 (úterní skupina) do 23:59 OBSAH PROTOKOLU ¡Charakteristika vybrané nadnárodní společnosti. ¡Mapa rozmístění poboček (jakékoliv provedení – nemusí být v ArcGISu). ¡Komentář a interpretace zjištěných údajů. ¡ ¡ např. příčiny takové lokalizace proč jsou pobočky právě v těchto zemích proč je v nějaké zemi umístěna výroba, v jiné zemi vývojové centrum / sídlo společnosti …. …. ¡ #přemýšlím_jak_geograf OBSAH PROTOKOLU ¡Nestačí pouze popis. V protokolu bude hodnoceno to, co je za tím rozmístěním! ¡Důležité je řádně ocitovat VŠECHNY zdroje. ¡ 1) „Zdroje “ na konci protokolu. 2) Zdroje ve formě zkrácené citace pod obrázkem (mapou). 3) Citace v textu použijete-li informace o nadnárodní společnosti. ¡ ¡„Společnost Husqvarna sídlící ve Švédsku vyrábí nářadí pro údržbu zahrad a další venkovní vegetace (HUSQVARNA.COM, 2022). Je inovátorem a světovou autoritou především ve výrobě strojů, které mají tradici už mnoho let (BUSINESSINFO.CZ, 2022).“ ¡Nedávat do protokolu nic navíc, co není v zadání (tabulky, obrázky výrobků, fotku ředitele, …). #nekrademe_citujeme PODOBA MAPY V PROTOKOLU PŘÍKLADY VÝZNAMNÝCH SPOLEČNOSTÍ ¡Automobilky (BMW Group, Hyundai, Toyota...) ¡Oděvní průmysl (H&M, Adidas, C&A…) ¡Potravinový průmysl (Pepsi, Burger King, Starbucks…) ¡Elektronika (Apple, Samsung, …) ¡... ¡… ¡… D. MASSEY (TEORIE ÚZEMNÍ DĚLBY PRÁCE): TYPY FIREM ¡Lokálně koncentrovaná prostorová struktura -> společnost působí v jednom regionu ¡Klonová prostorová struktura ¡ Společnost -> pobočky v několika regionech – zastoupení celého procesu výroby. Pobočky nejsou vzájemně příliš propojeny + silněji navázány na ostatní firmy v regionu. ¡Procesně rozčleněná prostorová struktura Společnost -> specializované pobočky v několika regionech – v každé se dělá něco jiného. (dle možností daného regionu) Vysoká propojenost mezi pobočkami + na ostatní firmy v regionu nejsou navázány. -> KATEDRÁLY V POUŠTI R.VERNON - TEORIE VÝROBNÍCH CYKLŮ ¡Jednotlivé regiony mají predispozice pro vyráběný určitého produktu v závislosti na jeho životním cyklu. ¡1. fáze – nový výrobek – v nejvyspělejších regionech (technologie, know-how, role vědy výzkumu, marketingu) ¡2. fáze – zralý výrobek ¡3. fáze – standardizovaný výrobek – méně vyspělé regiony s levnou pracovní silou (rutinní činnost, nenáročnost na pracovní sílu) ¡ ¡Posun z nejvyspělejších zemí na „periferii“. GIDDENS – ROZDĚLENÍ NADNÁRODNÍCH KONCERNŮ ¡ETNOCENTRICKÉ Strategie firmy je určována z ústředí (sídla jejího vzniku). ¡POLYCENTRICKÉ Pobočky jsou relativně nezávislé a mohou praktikovat relativně autonomní politiku. ¡GEOCENTRICKÉ Mezinárodní manažerská struktura, manažeři se dle potřeby pohybují z jednoho státu do druhého. GLOBÁLNÍ PRODUKČNÍ SÍTĚ ¡V rámci ekonomiky existují sítě / vztahy mezi různými firmami: DODAVATEL – ODBĚRATEL. ¡Řetězce dodavatel 1.řádu dodavatel 2. řádu dodavatel 3. řádu ¡Také je pak zajímavé zkoumat tyto vztahy – jaká je v nich mocenská asymetrie, apod. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ RELAČNÍ PROSTOR (viz cvičení 1) NOVÁ MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Konečný In Krejčí a kol. (2010) Popis není dostupný. Deindustrializace EKONOMICKÁ GLOBALIZACE ¡= změny v organizaci a řízení výroby a služeb na světové úrovni. ¡ ¡Podporuje specializaci, posiluje mezinárodní vztahy, … …. …. ¡Posiluje růst průmyslu v rozvíjejících se zemí. ¡Pozitivní a negativní efekty na různé regiony. ¡ rozvojové impulsy, růst ekonomiky, snížení nezaměstnanosti ? ¡ odliv zisku z rozvojových do vyspělých zemí ? ¡ prohlubování nerovností ? ¡ … „NÁSTRAHY“ SOUČASNÉ DĚLBY PRÁCE? ¡Pandemie? ¡ ¡Geopolitika?