1. sídelní systémy 2. sídelní systém = soubor vzájemně propojených městských míst hierarchie Jak jsou v systému zastoupeny jednotlivé velikostní kategorie sídel? Jaký je podíl největšího města či určité velikostní kategorie sídel na celkovém počtu obyvatel či pracovních míst v zemi? vztahy Která sídla se vzájemně ekonomicky či dopravně propojují do formy sídelních aglomerací či konurbací? Existuje ekonomická dělba práce, specializace jednotlivých sídel? 3. sídelní hierarchie Size scale Population total Number of cities 10' 1 000 y \1 10 ' 10E 100 Hierarchical level 1. National urban system £V) National metropoli$«s # Other metropolitan centres - Principal paths of interaction between cities 2. Regional urban subsystem (V) National metropolis f Other metropolitan c entra O Regional centres Lake 3 3. Daily urban system (•^ Metropolis Built-up area Q Local centres Commuting \ I 'A fields 4. 32321 2 32321 21 01 234 567 89 10 11 12 13 hierarchická vzdálenost fyzická vzdálenost 5. nízká interdependence vysoká interdependence otevřenost uzavřenost malý kontakt mezi národními sídly, velký vnější vliv koloniální přístavní města Eé vztahy a provázanost jak na národní tak zinárodní úrovni jčasná evropská města nízká úroveň kontaktů s okolními sídly i vnějším světem města středověké Evropy né vzájemné národní vztahy, nízká otevřenost vnějším vlivům americká města, socialistická města 6. zákon vedoucího města primáte city law vedoucí město v daném státě je vždy disproporčně větší nežli ostatní města v daném sídelním systému nefunguje ve všech státech/regionech: ( • státy s komplikovanější národnostní strukturou • velká rozloha státu použitelný především pro země s: ■ jednodušší ekonomickou a prostorovou strukturou, ■ malou rozlohou a nízkým počtem obyvatel, ■ nízkými příjmy a vysokým podílem zemědělství na ekonomice ■ s koloniální historií pravidlo seřazení podle velikosti rank-size rule 8. monocentrismus vs. polycentrismus 9. rank-size ČR 2020 1400000 1200000 1000000 800000 600000 400000 200000 0 Praha Liberec Olomouc C Budějovice H. Králové Ustín.L. Pardubice 123456789 10 10. 10000000 rank-size ČR 2020 1000000 100000 10000 11. 12. Walter Christaller teorie centrálních míst města/sídla jako centrální místa rozdíly ve velikosti měst a rozsahu funkcí (nabízených služeb) 1, l-oiriaftřnriraYifiš se ]1ejnaij tií-ol dopravní dmljpiiost y uldém hadí. jeden typ dopravy, dřpisvni nSklidy jscn pi ap an i ilri I 2. rwnoirěmé rozmístily populate i. :řiiLiJlri nřjlj .C:'>'j|i;Luii. iluih j jďmri-^id v Íli tie /.ml dm l spotřebitelé mirimallijji fioji cestovní rtdáletiost 5 p::fc(iOYiiieésiJ!řl]« $od;ip;«; ;o irc/ra oblasl ifi é. temialriníiid 'idbírt jiiÍMÍte ml?ebse njjjvd|i^reJnlijvyiliho Ml, ty s mwší nabídkou sřerjiíky n Bibn řídu 7. n"iip[i[fetii;é lid iitei i iJiVidils; i yLÍdCjvtí jiI'jII'i 13. 1. homogenní rovina se stejnou mírou dopravní dostupnosti v každém bodě, jeden typ dopravy, dopravní náklady jsou proporciální 2. rovnoměrně rozmístěná populace 3. centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí 4. spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost 5. poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co nejsirsf možnou oblast trhu 6. centrální místa nabízející více služeb se nazývají středisky vyššího řádu, ty s menší nabídkou středisky nižšího řádu 7. všichni spotřebitelé mají stejný příjem a stejné požadavky na služby 14. MORÍTICAI SYSrCM Of ňfSlONAL C£fnrf)[S (tftADlNG Of cinikV. ® L ® p Q G © B O K o A • M * K.ei Kms Ring ""©"7 (selttnutK) o \ / •o-r" o • i\ ® o jSií: -B. Amp . Systems to 40 M Am MvlHOUSt O .■ •- V-' 12' ' S'oOThÁkÍ ZURICH 15. Dľáh SlUŽbV minimálnrspádová oblastpro zajištění rentability služby horní hranice rozsahu maximální vzdálenost ochoty dojíždět za danou službou jižní Nemecko, 30. léta 20. století 16. jižní Německo, 30. léta 20. století počet míst stejného řádu vzájemná vzdálenost rozloha obsluhovaného území počet nabízených typů služeb populace místa populace obsluhovaného území Marktort 486 7 km 44 km2 40 1000 3500 Amtsort 162 12 133 90 2000 11000 Kreisstadt 54 21 400 130 4000 35000 Bezirkstadt 13 36 1200 330 10000 100000 Gaustadt 6 62 3600 600 30000 350000 Provinzhaupt stadt 2 103 10800 1000 100000 1000000 Landeshaupt statdt 1 186 32400 2000 500000 3500000 17. Multiple Count Nalional 252 * Metropolitan 131 1o 174 ■ Major Regional 75 to 115 • Regional 50 to 74 * Minor Regional 35 to 49 • britská obchodní/nákupní centra Grade of centre Multiple branch Number of score centres National 252 1 e.g. London-West End Metropolitan 131-17 46 e.g. Manchester Major Regional 75-115 41 e.g. York Regional 50-74 61 e.g. Luton Minor Regional 35-49 63 e.g. Wimbledon Distnct 3-346 B6 e.g. Pontypridd Source: Based on Hillier Parker Research 1996 nákupní okrsky v socialistickém Brně 18. změny struktury centrálních míst vnitřní změny • rostoucí kupní síla • růst trvale bydlícího obyvatelstva • zvýšená mobilita vnější změny • diferencované dopravní propojení • velká nákupní centra (aglomerační efekty) • změna nákupního chování 19. kritika TCM ekonomický determinismus nezohlednění politických a správních vlivů statičnost další vlivy na utváření hierarchie sídelního systému: • historické vlivy • politické vlivy, vztah mezi městy a státem 20. 21. 22. 23. pařížský model jasně hierarchická struktura s centrálním pólem dominujícím poměrně rozsáhlému území (pařížská pánev, centrální Španělsko, jihovýchodní Anglie) 24. rýnský model velký počet relativně silných center podobné velikosti v relativní vzájemné blízkosti a s malými sférami vlivu (rýnské regiony, severovýchodní Itálie, oblast nizozemského Randstadu) rní model 25. periferní model prechodný model mezi výše popsanými Itálie, oblast nizozemsl Randstadu) (jižní Itálie, východní Německo, střední a východní Evropa) 26. PRACOVNÍ MIKROREGIONY - 2001 27. TRAVEL-TO-WORK-AREAS 75 % 28. TTWA 80 % 29. TRAVEL TO WORK AREAS 85 % 30. TRAVEL TO WORK AREAS 90 % rok 2001 Pracovni centra 31. POLARIZACE PRACOVNÍ DOJÍŽĎKY 32. VÝZNAMNÉ PROUDY MEZI PRACOVNÍMI MIKROREGIONY rok 2001 33. SÍLA RECIPROČNÍCH VZTAHŮ - 2001 34. POLOHOVÝ POTENCIÁL OBCÍ 35. FREKVENCE SPOJENÍ DO CENTRA PRACOVNÍHO Ml KRO REGIONU 36.