geografie dopravy transportation geography mobility studies kvantitativní metodika, modelování ekonomický/technický kontext infrastruktura kvalitativní metodika kulturní/etický kontext přístupnost, kompetence, instituce základní principy a východiska dopravní interakce propojení míst v prostom nějakou formou dopravní (či ir vzdálenost (distance) relativní koncept kombinující prostorovou, resp. časovou odlehlost a míru úsilí, nutného pro její překonání distance decay - snižování míry interakce se zvyšující se vzdáleností í) vazby; překonávánívzdálenosti Distance komplementarita vyrovnávania kompenzace územně nerovnoměrného rozložení nabídky a poptávky důvod vzniku interakce • «-• továrna sídliště transferabilita snadnost/obtížnost přepravy osob či zboží mezi dvěma místy vzdálenost hranice infrastruktura přírodní podmínky intervenující příležitosti lokality nabízející alternativu cílové destinace obchod 2 obchod 1 • obciod 3 zákazník Distance doba pracovní dojížďky ČR 2011 100000 90000 80000 70000 60000 50000 40000 30000 20000 10000 0 do 14 15 29 30 44 45 59 60 89 90 a více základní principy a východiska dopravní interakce propojení míst v prostom nějakou formou dopravní (či ir vzdálenost (distance) relativní koncept kombinující prostorovou, resp. časovou odlehlost a míru úsilí, nutného pro její překonání distance decay - snižování míry interakce se zvyšující se vzdáleností í) vazby; překonávánívzdálenosti Distance komplementarita vyrovnávania kompenzace územně nerovnoměrného rozložení nabídky a poptávky důvod vzniku interakce • «-• továrna sídliště transferabilita snadnost/obtížnost přepravy osob či zboží mezi dvěma místy vzdálenost hranice infrastruktura přírodní podmínky intervenující příležitosti lokality nabízející alternativu cílové destinace obchod 2 obchod 1 • obciod 3 zákazník komponenty dopravy MODY dopravní prostředky sloužící k podpoře mobility osob nebo zboží SÍTĚ (networks) systém propojených lokalit, který reprezentuje funkční a prostorovou organizaci dopravy INFRASTRUKTURY fyzická podpora různých dopravních módů = trasy (železniční dráhy, silnice, kanály) a terminály (nádraží, letiště, přístavy) PROUDY (flows) pohyby osob, zboží či informací v rámci dané sítě dopravní trasa principy lokalizace jednotlivé dopravní trasy: důležitost pro pochopení konfigurace celé dopravní sítě princip minimalizace (least-effort principle): • základ - minimalizace nákladů, vzdálenosti, cestovní doby, ceny paliva,... • neshoda jednotlivých parametrů princip minimalizace princip maximalizace dopravy (traffic principle): • prodloužení trasy z důvodu zlepšení dopravní obsluhy (napojení většího poctu míst, osob, zboží) optimální trasa jako kompromis optimální trasa princip maximalizace dopravní sítě mapa železniční sítě 2018 prostorová dimenze dopravních sítí = klíčový zájem geografie dopravy • ovlivňují prostorové fungování společnosti • zvýhodňují/znevýhodňují některá místa -tj. ovlivňují jejich dostupnost/akcesibilitu point-to-point VERSUS hub-and-spoke typy dopravních sítí námořní sítě logistické sítě okružní nodální hierarchie sekvenční multinodální hierarchie železniční sítě energetické sítě lineární nodální hierarchie sekvenční lineární hierarchie typy dopr letecké sítě námořní sítě nodální hierarchie okružní nodální hierarchie silniem site ■ä železniční sítě typy dopravních sítí námořní sítě logistické sítě okružní nodální hierarchie sekvenční multinodální hierarchie železniční sítě energetické sítě nodální hierarchie okružní nodální hierarchie hierarchické subsítě lineární nodální hierarchie teorie grafů graf jako soubor vrcholů topologie okružní nodální hierarchie sekvenční multinodální hierarchie železniční sítě energetické sítě lineární nodální hierarchie sekvenční lineárni hierarchie graf jako soubor vrcholu (uzlů) a hran zranitelnost sítí (vulnerability) 1 Shanghai EE9 04.4 2 Singapore E33 0 8.7 3 Ningbo BĚH < 6.9 4 Shenzhen EH C 2.1 s Guangzhou MM ' 7.6 6 Busan tiSM O 5.5 7 Hong Kong ©7.6 8 QingdaoEH 5.5 9 Tianjin ill < 6.2 10 Dubai IU Q2.9 u Rotterdam EH C 5.7 12 Klang WYM O 0.4 13 Antwerp El O 6.2 u Xiamen EH 03.1 is Kaohsiung I WEI í 1.8 16 Dalian EO { 0.6 17 Los Angeles ESI 01.3 is Tanjung Pelepas 123 C 6.4 19 Hamburg lil O 0.2 20 Long Beach MiM 03.7 s Taaffeho model konfigurace dopravní sítě Taaffe, Morili Gould (1963) generalizovaný model fází vývoje dopravní sítě • zjednodušení/generalizace • prizpůsobenost koloniálním a postkoloniálním ekonomikám • idealizace průběhu (příčina a následek) • přínos modelu - propojení modernizace dopravní sítě s vývojem sídelního systému a hospodářství o-o-o- o- rozptýlené přístavy o— o— B -O -O o- c o— penetracni linie rozvoj napáječů začátek propojování dovršení propojování vznik prioritních linií O— A B a— -O o— o— o— a— o— -O rozptýlené penetrační přístavy linie penetrační linie rozvoj • vO napáječů 1 1 o c D ) 3 rozvoj začátek napáječů propojování začátek dovršení propojování propojování dovršení vznik priorit- propojování nich linií obecnější vztah dopravních sítí a sídelní struktury vznik hierarchie jader zformování různě dostupných území dopravní módy mód = způsob/forma dopravní služby osobní vs. nákladní železniční doprava silniční doprava říční doprava letecká doprava potrubní doprava námořní doprava pěší doprava MASFil Mtil R5„ GOOU5, Ľ U P IHy^Uiy VEHn 1995 = 11» ^^^^ im. .i i - —j-£ ; -c^>—f- 50 Jí 4D 35 EU 27 3D ^a—r- ň x tí íť 'j k :t; :t: m tí k -j *\ a ■-: ta k tí K'.iiiNSLRi.'. u—n faktory ovlivňující pozici druhů dopravy: přepravní kapacita/přepravitelné zboží dostupnost/hustota použitelné dopravní sítě infrastrukturní náročnost dopravních zařízení výše investičních a provozních nákladů cena rychlost flexibilita komfort bezpečnost intimita environmentálni přívětivost dopravní politika 20.000 BCE Rafts used on rivers ■ '' ' E-CE Invention of the wheel 1S22 Engine powered railway 1868 1881 10th Century Sea-going ship Late 16th century Sailing ships cross oceans Horse-drawn public bus 1807 1803 1783 Bicycle Horsecar tram Steamboat Hot air balloons 1884 1885 [Common bicycle Electric tram Electric car Fuel engine powered car 1890 Underground 1903 1899 1904 Trolleybus 1897 M oto r-driven! ^Airship] 1 Electric bicycle airplane 1955 Nuclear-powered submarine 1947 1939 1915 1957 FiTnnJ Container ship 1964 High-speed rail 1969 Commercial widebody airliner fi i t 1976 Commercial passenger-carrying supersonic flight 2019 Autonomous Rail Rapid Transit 1894 Motorcycle 1912 I Supersonic 1 Jet engine I Hovercraft] Diesel 1 human flight 1 _^ 1 powered aircraft 1 1 _ 1 locomotive 1 :oii PASSENGERS, GOODS, GDP 1995-2019 YEAR 1995 = 100 LOvO NOOOlO'-rNra^i/lvONOO(^Ot-fNrO'tin\ONOOO,i CT\CT\a\0>0>0000000000'— *— t— i— «— c^o>cr*cncr*oooooooooooooooooooo >-^(-^r-rvj(Nr^fsrNrNfN(NrN(NfNrN(N(N(NrgfNrNrNrN PASSENGERS OMpkm) GOODS (2) (tkm) GDP (AT CONSTANT YEAR 2005 PRICES) dopravní módy mód = způsob/forma dopravní služby osobní vs. nákladní železniční doprava silniční doprava říční doprava letecká doprava potrubní doprava námořní doprava pěší doprava MASFil Mtil R5„ GOOU5, Ľ U P IHy^Uiy VEHn 1995 = 11» ^^^^ im. .i i - —j-£ ; -c^>—f- 50 Jí 4D 35 EU 27 3D ^a—r- ň x tí íť 'j k :t; :t: m tí k -j *\ a ■-: ta k tí K'.iiiNSLRi.'. u—n faktory ovlivňující pozici druhů dopravy: přepravní kapacita/přepravitelné zboží dostupnost/hustota použitelné dopravní sítě infrastrukturní náročnost dopravních zařízení výše investičních a provozních nákladů cena rychlost flexibilita komfort bezpečnost intimita environmentálni přívětivost dopravní politika železniční silniem potrubní letecká vodní cena nízká vysoká velmi nízká velmi vysoká velmi nízká rychlost nízká střední nízká velmi vysoká velmi nízká flexibilita nízká vysoká velmi nízká velmi nízká nízká spolehlivost střední střední velmi vysoká velmi vysoká nízká env. dopady nízké střední velmi nízké vysoké nízké door-to-door někdy ano někdy ne někdy 1*3 FRANCIE biUinn tonfw-kllormtrti Ukmt nákladní biltion p4»?nger-kilometre* Ipkm} osobní MHU 102 q FRANCIE 101 : 10° i 10 ■i J všechny módy dopravy auta a autobusy 10- kola a motocykly j železnice vodní cesty * • ^__ 1850 TGV letadla 1900 1950 2000 billion tonne-kilometres (tkm) billion passenger-kilometres (pkm) osobní 4500 PASSENGER CARS EU 27 200 POWERED 2-WHEELERS 0 £no»a»o»o»oaooooogoíb — .--.--.--.--SB — - --t ~l rs" im fN ™ fN nl ^ rsrs n "i n n rs n N silniční doprava velmi úspěšný (a stále asi) rostoucí druh dopravy nákladní doprava door-to-door I Origin °rl9ln Port Shipper J, warehouse r^ľ*1 warehouse Destination port Destination warehouse lfc Consignee just-in-time "toyotismus" II konvenční řetězec J-l-T řetězec osobní doprava všeobecná dostupnost individuální mobility (automobilita) silný vliv na prostorové fungování společnosti automobility culture DAILY SUBURBAN MOMflRľiíE AGAÍNjT I/RS4N CENTERS dopady silniční dopravy environmentálni vlivy THE OVERALL COSTS ARE NOT EQUALLY SHARED T^Lal Mlurpal couLs -yT transport in the EU ti/cost caLcgory and Iruri-juurL irmzv in L-illimn#uroS per year.:: J Air pollution " ^ • ^ (J> * • ft * •« Well-tn-tinh j Habitat damage | Q • ■ # Ä 4 B B R (S B+ÄÄ sociální důsledky zranění a úmrtí v důsledku nehod "automobilky" prohlubující se forma socio-prostorového fungování společnosti? negativní externality silniční dopravy nezapočítavané do skutečné ceny COSTS PER KILOMETRE Average external costs of passenger transport per person-kilometre {=pkm), cargo transport per tonne-kilometre (=tkm) and light commercial vehicles per vehicle kilometre (=vkm) lor EU-28. in eurocents. 2016 e 7.9 ä a 1 2.8 2.9 I 1 1.4 .0 1 2 3.5 Accidents Air pollution Climate Noise Well-to-tank Habitat damage 3.5 13.1 WHO IS FOOTINr THE EILLT ľJH.-bt !í:;r^ ii:£fi;-ľ.t::= environmentálni vlivy THE OVERALL COSTS ARE NOT EQUALLY SHARED Total external costs of transport in the EU by cost category and transport mode in billion euros per year, 2016 | Accidents Air pollution * Climate! • O Noise Well-to-tank * i Habitat damage | 00 o ■it • © • • • • • • ro O ro U") co oi 00 CD 0* «a, 0 S s Q i + ä Ä dopady silniční dopravy environmentálni vlivy THE OVERALL COSTS ARE NOT EQUALLY SHARED T^Lal Mlurpal couLs -yT transport in the EU ti/cost caLcgory and Iruri-juurL irmzv in L-illimn#uroS per year.:: J Air pollution " ^ • ^ (J> * • ft * •« Well-tn-tinh j Habitat damage | Q • ■ # Ä 4 B B R (S B+ÄÄ sociální důsledky zranění a úmrtí v důsledku nehod "automobilky" prohlubující se forma socio-prostorového fungování společnosti? negativní externality silniční dopravy nezapočítavané do skutečné ceny COSTS PER KILOMETRE Average external costs of passenger transport per person-kilometre {=pkm), cargo transport per tonne-kilometre (=tkm) and light commercial vehicles per vehicle kilometre (=vkm) lor EU-28. in eurocents. 2016 e 7.9 ä a 1 2.8 2.9 I 1 1.4 .0 1 2 3.5 Accidents Air pollution Climate Noise Well-to-tank Habitat damage 3.5 13.1 who is rocaiNr theeillt ľJH.-bt !Í:;r^ n:£fii-ľ.t::= WHO IS FOOTING THE BILL? Map of the cost coverage ratio for road passenger transport in EU Member States in percent, 2016 0-20 20-40 40-60 2 60-80 80-100 99% Denmark "TOT železniční doprava dlouhodobý pokles výkonů? • vliv konkurence silniční a letecké dopravy • státní monopol (neexistence konkurence) • změna podmínek (geografická organizace společnosti) přepravní výkony nákladní dopravy na úzami ČR ^^^^železnice cekem ■ ■■■■ iHernke vnitro — Híelernice memtátni silnic? epikem — — — — - silnice vnitro — ^silnice mezistátní 5 — ——i ----- i ■ ■ i——■ 0 2010 2011 2012 20H 2014 2015 2016 2017 2018 IMapofel (rok) budoucí vývoj a role? • alternativa letecké dopravy? VRT • pokračující liberalizace sektoru • intermodální doprava- kontejnery plán EU - přesun 75 % nákladní dopravy ze silnice na železnici (či vodu) do 2050 environmentálni šetrnost ŽD + často vyšší přepravní efektivita Quarterly rail passenger transport for main undertakings, EU-27,2013-2019 Í$ ^ Í? JU iS*!? *& JB a» a» a» a a jř j d Mm LEO Express ^mp«* Praha(PP) - KoiicE(IQ/Slare Mentor. Bwy KrdkawfKR)/Wroclaw! HfR) Brati5laua(BR) - KomsrnotKCJ/ KoSice(K). Prata(PR) - HairrfovtH V Start Mf;to(SMKBraLislava(BR)/ Vienra(W) H°™™" FLi^THfllN Hamiu rs(H) - Co Ingne(CO). Berlin(B) - fiat he n (A) Hal* >Ttv Nuowo Trasporto Viaggiatori ——— Turlr»(T) - Salerno(^)/Venedigr;VE}. Vsnedig(VE}- SahrnofSA). tkrgamo(BE) - Heapfll(N). Eoj=n(EOi - Salern*(SA). Mailandfrd}- Flam(rl) Sweden ä t £tcckholm(£T) - GothenburgfC} SnälItiRel Slliilllilljl'l Malmä[MA>-&tDckhdm(ST) Romania 'HS-^ířff*' Astra Trans Cirpatu: Buc jre$ti{BU} - Arad(AP>/ : .n...i- ::■;>'. 'Bm.'j-i E" ":T Ui:"l: open-access princip cherry-picking-zájem o profitabilní spojení organizační otázky • koordinace osobní a nákladní dopravy na společné infrastruktuře • tarifní integrace více dopravců problematika jízdních rádu menší státy s rovnoměrně rozloženou populací a kratšími mezi městskými vzdálenostmi tendence prioritizovat vyšší frekvence vlaků / taktové jízdní řády oproti úsilí dosahovat vysokých rychlostí OPEN ACCESS TO EUROPEAN RAILS? How much competition European countries allow and which open-access railway operators challenge the former state railways on long-distance routes Complete, but effectively no competition Complete competition More than 33 % of the rail lines privatised No competition No information Less than 33% of the rail lines privatised Selected routes of open-access railway operators: Austria m WESTbahn umsmann Vienna(V)-Salzburg(S) Czechia. Slovakia. Poland LEO ExDress ^ nprm Praha(PR) - Košice(K)/Staré Město(SM)/ Kraków(KR)/Wroclaw(WR) RegioJet "REC,°JET Bratislava(BR) - Komárno(KO)/ Košice(K). Praha(PR)- Havířov(H)/ Staré Město(SM)/Bratislava(BR)/ Vienna(V) Germany FlixTrain FLi :trrin Hamburg(H) - Cologne(CO). Berlin(B) - Aachen (A) Italy rftv Nuovo Trasporto Viaggiatori — Turino(T) - Salerno(SA)/Venedig(VE). Venedig(VE) - Salerno(SA). Bergamo(BE) - Neapel(N) Bozen(BO) - Salerno(SA). Maíland(M) - Rom(R) Sweden MTR Express CJrVITR Stockholm(ST) - Gothenburg(G) Snálltáget SlliilltiLljl'l Malmo(MA)-Stockholm(ST) Romania Astra Trans Carpatic Bucuresti(BU)-Arad(AR)/ Constanta(C)/Brasov(BRA)/Titu(TI) železniční doprava liberalizace/konkurence OPEN ACCESS TO EUROPEAN RAILS? How much competition European countries allow and which open-access railway operators challenge the former state railways on long-distance toliIes Complete- competition Complete, but effectively no competition More than 33 % of the rail lines privatised I Less than 33% of the rail lines privatised No competition Mo information Selected routes of open-access railway operators: Austria * WESTbahn unta^m UiennaW-SalEburgff) CKChtonSl4Vahl».Pt>l4>FHf Mm LEO Express ^mp«* Praha(PM) - KoiicE(lQ/Stare MentrjCBwy K r akovrfKR)/Wroc l[iw| WR> Brati5laua(BR) - KomsrnotKCJ/ KoSice(K). Prata(PR) - HairrfovtH y Start Mf;to(SMKBraLislava(BR)/ Vienra(W) H°™™" FUXTMIN Hamiu rg[H) - Co Ingne(CO). Berlin(B) - fiat he n (A) Hal* >Ttv Nuowo Trasporto Viaggiatori ——— Turlr»(T) - Salerno 5A)/Venedig/ : .n...i- ::■;>'. Bm.'j-i E" -:.T Ui:"l: open-access princip cherry-picking-zájem o profitabilní spojení organizační otázky • koordinace osobní a nákladní dopravy na společné infrastruktuře • tarifní integrace více dopravců problematika jízdních rádu menší státy s rovnoměrně rozloženou populací a kratšími mezi městskými vzdálenostmi tendence prioritizovat vyšší frekvence vlaků / taktové jízdní řády oproti úsilí dosahovat vysokých rychlostí Billion 4-5 t/l O) rr is o 00 1971 □ LABEL / / /' / letecká doprava růst nabídky letecké dopravy a poptávky po ní: y._J deregulace leteckého trhu open sky policy low-cost carriers globalizace bezpečnost dominance letů na krátké vzdálenosti (do 1000 km) v celkovém objemu výkonů cca 60% prodaných míst je na vnitrostátních letech podíl nákladní letecké dopravy na celosvětovém transportu zboží 1 % objemu / 35 % hodnoty FREQUENT FLYERS = FREQUENT POLLUTERS? Shares of flights taken compared to the share of population, in percent. UK 2019 i TOP 1% t TOP 52% 1% of the residents in the UK are responsible for almost 20% of the flight;. 52% of the residents in the UK are responsible for 100% of the flights I j TOP 20%]^^^ 70% 100% , j OTHER 48% , 48% of the residents In the UK don't fry at all f zranitelnost letecké dopravy Eyjafjallajdkull 14.4.2010 uzavření 300 letišť 15.-21.4, zrušení cca 100 000 letů (7 milionů pasažérů) ztráty cca 1,7 mld. USD letecká doprava letecká doprava jako environmentálni zátěž konkurenční role vysokorychlostní železnice? aktivní role v globální časoprostorové kompresi easyjet generation translokalismus I / I V / V / I ■ / kanál sirem pandemii vodní doprava diferencovaná investiční nákladnost prístavy, kanály VS. moře, splavné řeky (relatively) land-locked countries země bez přístupu k moři, resp. země s nevyvinutou přístavní infrastrukturou Quantity of containers shipped on the core route in millions mc ■ 20 K ■ 10 i Shanghai O 04.4 : Singapore EO O8.7 3 NiiifiboEXl 6-9 4 Shenzhen FEU O M 5 Guangzhou BO 07.6 e Busan WSWM < 5.5 7 Hong Kong EH e7.6 t Qingdao EH OS.5 9 TianjinTJ O6.2 10 Dubai O ©2.9 u Rotterdam EH ©5.7 12 Klanp MVM e0.4 13 Antwerp Q 06.2 M Xiamen IBH Q3.1 is Kaohsiung EH Ol.S 16 Dalian EO 0.6 17 Los Angeles m 01.3 U Tanjung Pelepas ©6.4 is Hamburg W.W.9 O0.2 20 Long Beach MM 03.7 námořní doprava jako podmínka ekonomické globalizace naprostá dominance v sektoru mezikontinentální nákladní dopravy charter services vs. liner shipping intermodalita intermodální doprava organizována jako sekvence různých módů (intermodal transport chain) 'Last mite' Local regional distribution Decomposition [ ; NationaL'intemational distribution Transport terminal kontejnerizace důležitý faktor rozvoje nákladní intermodální dopravy (od 90. let 20. stol.) redukce manipulačního času se zbožím, pracovních nákladů a požadavků na balení zboží flexibilita použití 11 hlavních typů kontejnerů telekomunikace růst sémantické, abstraktní ekonomiky závislé na telekomunikačních systémech 2021 global internet tele-working back-offices, outsourcing telegenerated jobs dopad telekomunikačních technologií na individuální časoprostorové chování telekomunikace růst sémantické, abstraktní ekonomiky závislé na telekomunikačních systémech 2021 global internet tele-working back-offices, outsourcing telegenerated jobs dopad telekomunikačních technologií na individuální časoprostorové chování telekomunikace růst sémantické, abstraktní ekonomiky závislé na telekomunikačních systémech 2021 global internet tele-working back-offices, outsourcing telegenerated jobs dopad telekomunikačních technologií na individuální časoprostorové chování doprava a mobilita v každodenním životě každodenní mobilita jako jeden z příznaků urbanizace 'modern society is a society on the move' být imobilní v mobilní společnosti? mobility gap ...whether every individual has adequate access to mobility to be able to satisfy the needs of their everyday life. The question has become particularly relevant as mobility has become fundamental to performing day-to-day activities... socio-prostorová exkluze? genderově podmíněná mobilita muži jako mobilnější skupina... automobil jako maskulinní záležitost? důvody? structural stories narativy zdůvodňujícívorce mobilitního/dopravního chování dopravní politiky / plánování evropské dopravní politiky zajištění územní koheze | jednotný dopravní trh | trvalá udržitelnost | ko-modalita MaaS: Mobility-as-a-Service zajištění integrovaného prístupu k dopravě/mobilitě na základě propojujících tarifních či technologických platforem mikro-mobilita prekonávaní "poslední míle" městské plány (udržitelné) mobility Collective use ^ Individual use Train Waterborne Shared taxi Car-sharing Taxi a p % u letro Bus Ride- Rent-a-car Rent-a-bike ^1 ^ haiNng &b a % Tram On-demand Bike-sharing Scooter- ride-sharing sharing MaaS integrated mobility platform m 8 Carpooling Chartered services Bike Automated car