Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Petr Měrka Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Percepce změny klimatu žáky středních škol Zlínského a Olomouckého kraje Perception of climate change by students at high schools of the Zlínský and Olomoucký regions Zásady pro vypracování: Jedním z nejdiskutovanějších současných témat mezi odbornou i laickou veřejností je bezpochyby současná změna klimatu. Budoucí vývoj změny klimatu však nezáleží jen na rozhodnutí současníků, ale i následující generace mladých lidí, kteří jsou v současné době stále žáky středních škol. O jejich postojích, názorech a ochotě se adaptovat na probíhající a budoucí změny klimatu je však známo stále poměrně málo. Cílem bakalářské práce je proto na základě dotazníkového šetření zhodnotit na příkladu vybraných středních škol ve Zlínském a Olomouckém kraji dosavadní výuku změny klimatu, postoje žáků k současné změně klimatu, jejím dopadům a ochotě žáků podílet se na adaptaci a mitigaci současných i budoucích projevů změny klimatu. Za tímto účelem bude bakalářská práce obsahovat následující témata: 1. úvod a stanovení cílů práce 2. přehled dosavadní literatury věnující se problematice výuky změny klimatu na středních školách a postavení výuky změny klimatu v rámci RVP 3. stručná charakteristika vybraných krajů s důrazem na dopady změny klimatu a školní infrastrukturu 4. metodika práce včetně popisu užitých dat 5. zhodnocení dotazníkového šetření z pohledu výuky změny klimatu na středních školách, vnímání současné změny klimatu a jejich dopadů žáky středních škol, jejich postojů a ochoty podílet se na adaptaci a mitigaci současných a budoucích dopadů změny klimatu 6. diskuze dosažených výsledků 7. závěr a shrnutí Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BERNERS-LEE, M. (2019): There Is No Planet B: A Handbook for the Make or Break Years. Cambridge University Press, Cambridge. BORŮVKOVÁ, J. (2013): Základy statistiky – dotazníkové šetření. Vysoká škola polytechnická Jihlava, Jihlava. BROADBENT, E., GOUGOULIS, J., LUI, N., POTA, V., SIMONS, J. (2017): What the World’s Young People Think and Feel. Generation Z: Global Citizenship Survey. Windlesham: Varkey Foundation. https://www.varkeyfoundation.org/what-we-do/research/generation-z-global-citizenship-survey DANIŠ, P., BŘEZOVSKÁ, R., ČINČERA, J., KOLENATÝ, M., KRAJHANZL, J., KULICH, J., MEDEK, M., SVOBODOVÁ, R., ŽDÁRSKÝ, T. (2021): Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ministerstvo životního prostředí, Praha. LEHNERT, M., FIEDOR, D., FRAJER, J., HERCIK, J., JUREK, M. (2019): Czech students and mitigation of global warming: beliefs and willingness to take action. Environmental Education Research, 26, 6, 864–889. doi: 10.1080/13504622.2019.1694140 MAREK, M. V. a kol. (2022): Klimatická změna - příčiny, dopady a adaptace. Academia, Praha. MILÉŘ, T. (2012): Vzdělávání o změně klimatu a jeho cíle. In: HÁJKOVÁ, E., VÉMOLOVÁ, R. (eds.): XXX International Colloquium on the Management of Educational Process: Proceedings of abstracts and electronic version of reviewed contributions on CD-ROM. Univerzita obrany, Brno, 1–5. SOMERVILLE, R. C. J., HASSOL, S. J. (2011): Communicating the science of climate change. Physics Today, 64, 10, 48–53. doi: 10.1063/PT.3.1296 Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Lukáš Dolák, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Petra Vinšová Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Rozvoj kartografických dovedností žáků střední školy – příprava projektu zaměřeného na orientaci v terénu. Zásady pro vypracování: Teoretická část bude obsahovat rozbor příležitostí rozvíjet kartografické dovedností žáků v terénní formě výuky včetně výuky orientace v terénu. Praktická část bude obsahovat projekt se souborem aktivit zaměřených na práci s mapou v terénu, v blízkém okolí školy. Student využije a zohlední certifikovanou metodiku rozvoje kartografických dovedností. Na bakalářskou práci lze navázat závěrečnou magisterskou prací - ověření cvičení v terénní výuce, vyhodnocení, výzkumné aktivity - šetření. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: doc. PhDr. Mgr. Hana Svatoňová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Silvie Hartmannová Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Výuka regionální geografie Střední Ameriky na gymnáziích Teaching regional geography of Central America at grammar schools Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je tvorba výukového materiálu pro výuku regionální geografie Střední Ameriky. V úvodu se bude práce věnovat požadavkům RVP na výuku regionální geografie na gymnáziích. Dále bude provedena rešerše dostupných učebnic, další literatury, datových zdrojů apod. Na základě rešerše bude navržen výukový text, který bude doplněn o metodické listy pro učitele příp. materiály pro žáky. Pokud to bude možné, výsledky práce budou ověřeny ve výuce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BENNEWITZ ALVAREZ, E. A. von (2014): Rozvojové problémy v Latinské Americe. Mendelova univerzita v Brně, Brno. CLAVAL, P. (1998): An introduction to regional geography. Blackwell Publishers, Oxford. FINLAYSON, C. (2016): World Regional Geography. University of Mary Washington. https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/world-regional-geography (27. 9. 2022) HYNEK, A., DRÁPAL, M., WOKOUN, R. (1988): Úvod do politické a regionální geografie. Universita J. E. Purkyně, Brno. HRABÁLEK, M. (2019): Latinská Amerika a její rozvojové problémy: nesnadná cesta vpřed? Mendelova univerzita v Brně, Brno. https://www.academia.edu/44033330/LATINSK%C3%81_AMERIKA_A_JEJ%C3%8D_ROZVOJOV%C3%89_PROBL%C3%89MY_NE SNADN%C3%81_CESTA_VP%C5%98ED (27. 9. 2022) FŇUKAL, M., ŠEBESTA, D. (2013): Regionální geografie Latinské Ameriky a Karibiku. 1. vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. RVP-G vybrané středoškoské učebnice zeměpisu a atlasy časopis Dnešní svět další materiály na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Ivana Staňková Studijní program: Matematika se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Matematika se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Výukové materiály regionální geografie Jižní Ameriky v gymnaziálním vzdělávání Teaching materials for the regional geography of South America in grammar school education Zásady pro vypracování: Regionální geografie Jižní Ameriky patří mezi standardní výuková témata ve středoškolské výuce zeměpisu. Cílem bakalářské práce je zhodnotit ukotvení tématu regionální geografie Jižní Ameriky v gymnaziálním vzdělávání a to s ohledem na vazbu k RVP-G. Součástí práce je provedení rešerše učebních materiálů a jejich kritické hodnocení stran využití ve výuce. Mezi výstupy bude patřit i návrh pracovního listu ke zvolenému tématu a jeho pilotní ověření ve výuce zeměpisu na vybraném gymnáziu. Osnova: 1. Úvod, cíle 2. Rešerše odborné literatury (zejména výukové materiály k regionální geografii Amerik na gymnáziích, RVP-G) 3. Analýza výukových materiálů souvisejících s tématem regionální geografie Amerik při výuce 4. Návrh pracovního listu a jeho pilotní ověření 5. Závěr Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: JANČAŘÍKOVÁ, K. (2022): Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, MCINERNEY, M., BUTLER, J., CALDIS, S., CRANBY, S., JONES, S., LAW, M., MAUDE, A., NICHOLAS, R. (2022): Teaching secondary geography. Cambridge, Cambridge University Press. VANZELLA CASTELLAR, S. M., GARRIDO-PEREIRA, M., MORENO LACHE, N.(2021): Geographical reasoning and learning: perspectives on curriculum and cartography from South America. Cham, Springer, International perspectives on geographical education. Další literatura při konzultacích Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jakub Trojan, MSc, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Josef Kusák Studijní program: Chemie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Chemie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Využití her ve výuce zeměpisu The use of games in geography teaching Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je tvorba výukových her a aktivit na různá geografická témata. Hry budou různé délky a budou zaměřeny na různé vzdělávací cíle. Součástí práce bude teoretická část pojednávající o možnostech využití této aktivity ve výuce, postavení hry jako součásti výuky v návaznosti na RVP- G. V praktické části budou ke každé aktivitě vytvořeny návody, metodické listy pro učitele příp. materiály pro studenty. Vybrané aktivity budou ověřeny prakticky. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno. FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Computer Press, Brno. GERSMEHL, P. (2014): Teaching geography. 3. vydání. Guildford Press, New York. HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. (2009): Zážitkově pedagogické učení. Grada, Praha. KOTRBA, T., LACINA, L. (2015): Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister and Principal, Brno. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno. NAGLE, G. (2000): Advanced geography. Oxford University Press, Oxford. PELÁNEK, R. (2010): Zážitkové výukové programy. Portál, Praha. PETTY, G. (2004): Moderní vyučování. Portál, Praha. SKALKOVÁ, J. (2007): Obecná didaktika. 2. rozš. a aktual. vyd. Grada, Praha. VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. (1995): Základy pedagogiky volného času. Paido, Brno. časopis Gymnasion další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Lucie Weinlichová Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Cyklodoprava v metropolitním regionu jako prostředek každodenní mobility a jako téma geografického vzdělávání Cycling in the metropolitan region as a means of everyday mobility and as a topic of geographic education Zásady pro vypracování: Bakalářská práce se bude věnovat cyklodopravě jako módu pravidelné utilitární dojížďky, a to v měřítku metropolitního regionu. Zejména na ose zázemí-jádro bude zkoumán potenciál, využití a limity cyklodopravy. Zatímco podpora cyklodopravy je již delší dobu součástí strategických plánů, plánů mobility i integrovaných strategií rozvoje metropolitních oblastí, existence potřebné infrastruktury je výrazně selektivní. Vedle teoretické rešerše významu cyklodopravy pro každodenní mobilitu urbanizovaných území bude na příkladu metropolitní oblasti Brna zkoumána individuální percepce možností cyklodopravy pro každodenní pragmatickou mobilitu osob pravidelně dojíždějících. Výsledky budou interpretovány v kontextu trendů mobility suburbanizovaných území, intermodality dopravních systémů a funkčních vztahů metropolitního prostoru. Součástí bakalářské práce bude popis možností zapojení širšího tématu udržitelné mobility do výukového rámce geografického vzdělávání. Bakalářská práce bude obsahovat zejména tyto části: 1) rešerše odborné geografické literatury věnující se každodenní mobilitě a cyklodopravě ve velkých městech a metropolitních regionech s důrazem na zachycení specifik pragmatické cyklistiky jakožto fenoménu pravidelné dojížďky 2) popis a zhodnocení podpory cyklodopravy v metropolitním regionu Brna z pohledu strategického/územního plánování a infrastrukturní připravenosti 3) empirický výzkum individuálních praktik a vnímání cyklodopravy ze strany jejích pragmatických uživatelů formou vhodně zvolené dotazovací techniky doplněné např. o pozorování 4) interpretace výsledků, zhodnocení potenciálu cyklodopravy pro každodenní mobilitu na ose zázemí-jádro, návrh využití tématu v geografické výuce 5) shrnutí výsledků, závěr Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: HORTON, D., ROSEN, P., COX, P. ed. (2007): Cycling and Society. Ashgate, Aldershot. ŠŤASTNÁ, M., VAISHAR, A., ZAPLETALOVÁ, J., ŠEVELOVÁ, M. (2018): Cycling: A benefit for health or just a means of transport? Case study Brno (Czech Republic) and its surroundings. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 55, 219–233. doi: 10.1016/j.trf.2018.02.006 CHARREIRE, H., RODA, C., FEUILLET, T., PIOMBINI, A., BARDOS, H., RUTTER, H., COMPERNOLLE, S., MACKENBACH, J. D., LAKERVELD, J., OPPERT, J. M. (2021): Walking, cycling, and public transport for commuting and non-commuting travels across 5 European urban regions: Modal choice correlates and motivations. Journal of Transport Geography, 96, 103196. doi: 10.1016/j.jtrangeo.2021.103196 TYNDALL, J. (2022): Cycling mode choice amongst US commuters: The role of climate and topography. Urban Studies, 59, 1, 97–119. doi: 10.1177/0042098020957583 Další vhodná literatura bude doporučena při konzultacích Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jiří Malý, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Adam Dušek Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Percepce změny klimatu žáky středních škol Jihomoravského a Moravskoslezského kraje Perception of climate change by students at high schools of the Jihomoravský and Moravskoslezský regions Zásady pro vypracování: Současná změna klimatu je hojně diskutovaným tématem jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností a v posledních letech je změně klimatu věnována značná mediální pozornost. Téma změny klimatu a jejich dopadů v posledních letech rezonuje i mezi žáky středních škol. O jejich postojích, názorech a ochotě se adaptovat na probíhající a budoucí změny klimatu je však známo stále poměrně málo. Cílem bakalářské práce je proto na základě dotazníkového šetření zhodnotit na příkladu vybraných středních škol v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji dosavadní výuku změny klimatu, postoje žáků k současné změně klimatu, jejím dopadům a ochotě žáků podílet se na adaptaci a mitigaci současných i budoucích projevů změny klimatu. Za tímto účelem bude bakalářská práce obsahovat následující témata: 1) úvod a stanovení cílů práce 2) přehled dosavadní literatury věnující se problematice výuky změny klimatu na středních školách a postavení výuky změny klimatu v rámci RVP 3) stručná charakteristika vybraných krajů s důrazem na dopady změny klimatu a školní infrastrukturu 4) metodika práce včetně popisu užitých dat 5) zhodnocení dotazníkového šetření z pohledu výuky změny klimatu na středních školách, vnímání současné změny klimatu a jejich dopadů žáky středních škol, jejich postojů a ochoty podílet se na adaptaci a mitigaci současných a budoucích dopadů změny klimatu 6) diskuze dosažených výsledků 7) závěr a shrnutí Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BERNERS-LEE, M. (2019): There Is No Planet B: A Handbook for the Make or Break Years. Cambridge University Press, Cambridge. BORŮVKOVÁ, J. (2013): Základy statistiky – dotazníkové šetření. Vysoká škola polytechnická Jihlava, Jihlava. BROADBENT, E., GOUGOULIS, J., LUI, N., POTA, V., SIMONS, J. (2017): What the World’s Young People Think and Feel. Generation Z: Global Citizenship Survey. Windlesham: Varkey Foundation. https://www.varkeyfoundation.org/what-we-do/research/generation-z-global-citizenship-survey DANIŠ, P., BŘEZOVSKÁ, R., ČINČERA, J., KOLENATÝ, M., KRAJHANZL, J., KULICH, J., MEDEK, M., SVOBODOVÁ, R., ŽDÁRSKÝ, T. (2021): Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ministerstvo životního prostředí, Praha. LEHNERT, M., FIEDOR, D., FRAJER, J., HERCIK, J., JUREK, M. (2019): Czech students and mitigation of global warming: beliefs and willingness to take action. Environmental Education Research, 26, 6, 864–889. doi: 10.1080/13504622.2019.1694140 MAREK, M. V. a kol. (2022): Klimatická změna - příčiny, dopady a adaptace. Academia, Praha. MILÉŘ, T. (2012): Vzdělávání o změně klimatu a jeho cíle. In: HÁJKOVÁ, E., VÉMOLOVÁ, R. (eds.): XXX International Colloquium on the Management of Educational Process: Proceedings of abstracts and electronic version of reviewed contributions on CD-ROM. Univerzita obrany, Brno, 1–5. SOMERVILLE, R. C. J., HASSOL, S. J. (2011): Communicating the science of climate change. Physics Today, 64, 10, 48–53. doi: 10.1063/PT.3.1296 Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Lukáš Dolák, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Jakub Nosek Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Možnosti využití přístrojové techniky ve výuce zeměpisu The use of digital instruments in teaching geography Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je představení práce s elektronickými měřícími přístroji využitelnými ve výuce zeměpisu na střední škole. Práce bude obsahovat analýzu RVP-G a vybraných ŠVP gymnázií s ohledem na tento cíl. Dále bude uveden přehled dostupných senzorů/elektronických měřících přístrojů na trhu, přehled webových stránek s návody, organizací nabízejících geografické/environmentální vzdělávání s využitím moderních měřících přístrojů. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů se středoškolskými pedagogy bude zjištěna aktuální situace a představy vyučujících, které budou zohledněny v praktické části. Praktická část bude obsahovat úlohy na vybraná geografická témata s využitím senzorů dostupných na Geografickém ústavu PřF. U každé úlohy bude vypracován metodický list pro učitele, pracovní list pro žáka a dále návod na postup práce s použitým přístrojem. Pokud to bude možné, část výsledků bude ověřena v praxi. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London. BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2015): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 3. vydání. Routledge, London. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno. GERSMEHL, P. (2014): Teaching geography. 3. vydání. Guildford Press, New York. KOTRBA, T., LACINA, L. (2015): Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister and Principal, Brno. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno. NAGLE, G. (2000): Advanced geography. Oxford University Press, Oxford. PASCH, M. (2005): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PASCO (2022): Měřící žákovské sady, https://pasco.cz/ (27. 9. 2022) PETTY, G. (2004): Moderní vyučování. Portál, Praha. VERNIER ČR (2022): Experimenty s Vernierem, https://www.vernier.cz/experimenty/prehled (27. 9. 2022) RVP-G Metodická příručka Přírodovědné vzdělávání a další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Filip Hájek Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Terénní výuka v okolí Oslavan The fieldwork education in the surroundings of Oslavany Zásady pro vypracování: Terénní výuka je v rámci geografického gymnaziálního vzdělávání jedna z vhodných forem, jak přenést výuku za hranice školy a na základě vhodně zvolených metod zlepšit environmentální znalosti, postoje a dovednosti žáků. Cílem bakalářské práce je proto zpracovat výukové materiály a pracovní listy pro terénní výuku pro gymnaziální vzdělávání na příkladu oblasti Oslavan, Zbýšova a Mohelna. Praktická část bude obsahovat návrh terénních projektů a pracovních listů popisující specifika vybraného území (Rosicko-oslavanská uhelná pánev, údolí řek Oslava a Jihlava aj.), které bude možné využít ve výuce. Za tímto účelem bude bakalářská práce obsahovat následující témata: 1) úvod a stanovení cílů práce 2) zhodnocení postavení a významu terénní a projektové výuky v geografickém vzdělávání s důrazem na utváření a rozvoj klíčových kompetencí vymezených v RVP 3) vymezení území a jeho fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika včetně historického vývoje 4) metodika a postup práce 5) návrh výukových materiálů a pracovních listů pro terénní výuku ve studovaném území pro jednotlivé dny se zaměřením na změny využití krajiny v minulosti a současnosti a na přírodní specifika, přičemž pro každý den terénní výuky bude specifikována lokalita a konkrétní způsob využití ve výuce 6) závěr a shrnutí Bakalářská práce bude obsahovat metodické návody pro učitele, vzorová řešení pracovních listů a případně další podkladové materiály do výuky. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11, 2, 1–20. doi: 10.14712/18023061.533 ČINČERA, J., KRÁLÍČEK, I., BÍLEK, M. a kol. (2019): Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Gaudeamus, Brno. https://www.lipka.cz/soubory/vyuka-ve-venkovnim-prostredi_metodicka-prirucka_final--f11917.pdf HOFMANN, E. (2003): Integrované terénní vyučování. Paido, Brno. JEŘÁBEK, J., KRČKOVÁ, S., HUČÍNOVÁ, L. (2021): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. MŠŠMT, Praha. https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/09/001_RVP_GYM_uplne_zneni.pdf KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2016): Teorie a praxe projektové výuky. Masarykova univerzita, Brno. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Lukáš Dolák, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Kristýna Michalcová Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Možnosti využití geocachingu v gymnaziální výuce zeměpisu Possibilities of using geocaching in high school geography teaching Zásady pro vypracování: Práce se bude zabývat využitím geocachingu ve výuce zeměpisu. V teoretické části bude téma zasazeno do RVP-G, popsán princip, používané přístoje, weby apod. V praktické části bude vybráno území, na kterém bude postavena trasa. Na jednotlivých stanovištích budou navrženy úkoly s geografickou tematikou. Součástí práce bude podrobný návod pro učitele, příp. i studenty, metodické pokyny, pracovní listy apod. Pokud to bude možné, aktivita bude otestována na vybrané skupině studentů. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: ANDĚL, J., PAVLASOVÁ, Z. (2016): Geocaching – netradiční prostředek výuky zeměpisu. Geografické rozhledy, 26, 1, 12-13. BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London. BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2015): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 3. vydání. Routledge, London. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno. FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Computer Press, Brno. GERSMEHL, P. (2014): Teaching geography. 3. vydání. Guildford Press, New York. KOTRBA, T., LACINA, L. (2015): Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Barrister and Principal, Brno. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno. MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, 3, 2-5. NAGLE, G. (2000): Advanced geography. Oxford University Press, Oxford. PASCH, M. (2005): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2004): Moderní vyučování. Portál, Praha. a další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Eva Studená Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Návrh geografické terénní výuky v údolí Říčky Geographical field teaching in the Říčka valley Zásady pro vypracování: Cílem práce je návrh terénní výuky v údolí řeky Říčky. Práce bude obsahovat v teoretické části zařazení terénní výuky v rámci RVP pro gymnázia a dále popis, co je terénní výuka, jaké jsou její výhody a nevýhody apod. Dále bude uvedena stručná charakteristika vybrané oblasti. V praktické části bude navržena trasa výuky s aktivitami pro studenty, bude vytvořena metodická příručka pro učitele, pracovní listy pro studenty. Pokud to bude možné, návrh trasy bude ověřen na vybrané skupině studentů. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London. ČINČERA, J., CAHA, M. (2005): Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno. ČINČERA, J., HOLEC, J. (2016): Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11, 2, 1–20. DOI: 10.14712/18023061.533 HOLMES, D., FARBROTHER, D. (2000): A-Z advancing geography: fieldwork. Sheffield, Geographical Association. LENON, B., J., CLEVES, J. G. (2001): Fieldwork techniques and projects in geography. London, Collins Educational. MARADA, M., FENKLOVÁ, E. (2013): Výuka v krajině jako účinná forma učení. Geografické rozhledy, 22, 3, 12–14. https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/376/pdf (30. 9. 2022) RVP pro gymnázia další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Ondřej Rybníček Studijní program: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Stav výuky tématu sporná a konfliktní území ve výuce zeměpisu na gymnáziích The theme of disputed and conflict territories in the teaching of geography at grammar schools Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je zjistit stav výuky tématu sporná a konfliktní území ve výuce zeměpisu na gymnáziích. V teoretické části bude provedena analýza kurikulárních dokumentů s ohledem na cíle práce. Dále bude provedena obsahová analýza vybraných středoškolských učebnic. Pomocí dotazníkového šetření mezi studenty bude zjišťována úroveň vědomostí, část dotazníku bude zaměřena na aktuální dění na Ukrajině. S vybranými vyučujícími bude veden rozhovor s cílem zjistit, jaká území vyučují, jaké informace a jakou formou studentům sdělují, kde získávají informace. V praktické části bude provedena analýza zjištěných informací. Dále bude vytvořena ukázková hodina (či její část) k současnému konfliktu na Ukrajině - plán hodiny, výukový materiál, metodický list pro učitele, pracovní list pro žáka. Pokud to bude možné, bude hodina ověřena ve výuce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: BEST, B. (2011): The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group, London. BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2015): Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 3. vydání. Routledge, London. GERSMEHL, P. (2014): Teaching geography. 3. vydání. Guildford Press, New York. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno. MARSCHALL, T. (2018): V zajetí geografie. Jak lze pomocí deseti map pochopit světovou politiku. Rybka, Praha. NAGLE, G. (2000): Advanced geography. Oxford University Press, Oxford. PAINTER, J., ALEXANDER, S.J. (2009): Political geography. An introduction to space and power. Second edition. SAGE, Los Angeles. PASCH, M. (2005): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2004): Moderní vyučování. Portál, Praha. RVP-G vybrané středoškolské učebnice a atlasy další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Karolína Hrubá Studijní program: Biologie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Biologie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Mobilita seniorů jako téma výuky o prostoru Mobility of Older Adults as a Topic for Teaching about Space Zásady pro vypracování: Bakalářská práce bude na základě analýzy a interpretace specifických mobilitních praktik seniorů demonstrovat a výukově zpracovávat základní geografické atributy prostoru, způsoby jeho individuální percepce a reprezentace. Úvodem práce bude rešeršně zpracována literatura zabývající se vztahem mezi stárnutím a prostorovou mobilitou. Diskutována by měla být zejména témata vnímání a reprezentace prostoru a jejich reflexe v časoprostorovém chování seniorů. Rešeršní část by měla nastavit základní teoretické rámce pro směřování empirického výzkumu. V dalším kroku budou formulovány cíle práce a nastíněna volba vhodných metod. Práce by měla v ideálním případě kombinovat kvantitativní a kvalitativní přístupy. Mezi cíle je nutné zařadit didakticky využitelnou interpretaci shromážděných výsledků. V rámci empirického zkoumání budou analyzovány každodenní praktiky založené na fyzickém pohybu jedince prostorem. Cílem bude získat vhled do formování různých individuálních reprezentací prostoru u komunikačních partnerů a identifikovat logiku jejich kvalitativního prostorového zdůvodňování a rozhodování. Důležitým postupným krokem by měla být především interpretace získaných informací o prostorových/mobilitních omezeních, preferencích či taktikách relevantních pro osoby seniorského věku. Interpretované poznatky budou dále zpracovány pro podporu výuky v tématech vnímání, imaginace a osvojování prostoru různými typy aktérů. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: SCHWANEN, T., HARDILL, I., LUCAS, S. (2012): Spatialities of ageing: The co-construction and co-evolution of old age and space. Geoforum, 43, 1291–1295. VIDOVIĆOVÁ, L., PETROVÁ KAFKOVÁ, M. (2012): Aktivity seniorů ve velkých městech: zdraví, prostor a subjektivní kvalita života. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 48(5), 939–964. Další literatura bude doporučena při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Ondřej Mulíček, Ph.D. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Adobe Systems Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Michaela Dvořáčková Studijní program: Chemie se zaměřením na vzdělávání Studijní plán: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Chemie se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Boskovicko v geografickém gymnaziálním vzdělávání Boskovicko region in secondary school geography education Zásady pro vypracování: Cílem bakalářské práce je kompletní vypracování 3 návrhů geografických programů pro terénní geografická cvičení a praktika na Boskovicku jako součást geografického a environmentálního vzdělávání pro studenty gymnázií. V úvodní části práce nejdříve na základě studia a rešerše naší a zahraniční literatury stručně zhodnoťte postavení a úlohu terénní výuky v geografickém a environmentálním vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Nejprve bude podána stručná geografická charakteristika modelového území Boskovicka s ohledem na její využitelnost v geografickém gymnaziálním vzdělávání. Základ práce budou tvořit různé typy (rozdílné obsahem, alternativními metodami atd.) terénního vyučování, kdy pro každý typ vytvořte příslušné dokumenty pro realizaci vyučovacích jednotek v terénu. Volbu tematického zaměření 3 terénních vyučovacích jednotek, včetně tras a lokalit řádně zdůvodněte z hlediska jejich přínosu pro rozvoj gymnaziálního geografického vzdělávání i kompetencí žáků a věnujte pozornost jednotlivým fázím terénní výuky – přípravné, realizační, hodnotící. Dále vypracujte pro každé terénní praktikum pracovní list a metodický návod pro učitele, pro zadávané úkoly i vzorová řešení. Bude-li to možné, tak se pokuste alespoň některé Vaše návrhy prakticky ověřit ve výuce na střední škole. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: MACKOVČIN, P. ed. (2007): Chráněná území ČR. IX. Brněnsko. Praha, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 932 s. KENT, A. (1994): Fieldwork strategies for geography 16-19: examples from Cumbria. London, Geography Curriculum Development Unit, 103 s. PETŘÍKOVÁ, G. (2003): A Drainage Basin in Environmental and Geographical Education: A Case Study of the Kretinka Drainage Basin. International Research in Geographical and Environmental Education, vol. 12, 2, s. 91 - 105. Diplomové a bakalářské práce zpracované v minulosti na Geografickém ústavu s podobnou problematikou – např. A. Zhořová aj Další literatura při konzultacích. Jazyk závěrečné práce: cze Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2022 Datum odevzdání bakalářské práce: podle harmonogramu RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu