GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VII Krajské úřady – současnost a budoucnost Města a obce podzim 2022 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VI. • Vytvořte vlastní heuristiku hodnocení geoportálu krajského úřadu a na základě vlastního výběru porovnejte dva krajské geoportály. • Zpracování: Matyáš Ludvík, Eliška Mačáková. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na krajských úřadech – strategie po DMVS GIS ve veřejné správě Strategie rozvoje informačních a komunikačních technologií (ICT) regionů ČR v letech 2013 – 2020 Zpracována členy KI AKČR od prosince 2012 do února 2013. •Definována společná vize krajů v oblasti rozvoje ICT: – Udržitelný rozvoj ICT zvyšující kvalitu a efektivitu výkonu veřejné správy a podporující rozvoj, spolupráci a konkurenceschopnost regionů. •Definovány základní priority rozvoje ICT. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Priority strategie Priorita 3 – Služby a data • 3.4 - Rozvoj Open Source – Komunitní vývoj ISVS, změna nákupního procesu SW řešení (otevřená rozhraní, otevřený kód, otevřený datový model), realizace služeb distribuovaného GIS, podpora otevřených standardů. • 3.7 - Rozvoj geoinformatiky – Rozvoj projektu DMVS, začlenění výstupů GIS krajů do NGII jako součást celostátních registrů a geoportálů; vznik nových mapových služeb pro veřejnost; důraz na mobilitu; prosazování principu sdílení jednou pořízených veřejně využitelných dat. Asociace krajů ČR – http://www.asociacekraju.cz/ GIS ve veřejné správě Geoinformatika na krajských úřadech – projekt Digitální technické mapy krajů GIS ve veřejné správě Současný stav DTM (2020) • Právní úprava dnes umožňuje obcím vést technické mapy a obecními vyhláškami upravit podrobnosti pro jejich správu (prvky). • S technickými mapami se počítá v procesech územního plánování. – Vlastníci dopravní a technické infrastruktury mají již dnes povinnost předávat údaje o území (§27 SZ) a pokud obec vede TM, tak i dokumentaci skutečného provedení stavby (§121 SZ). – Poskytnuté informace jsou veřejné. • Technickou mapu vedou stovky obcí a 5 krajů. GIS ve veřejné správě V čem je problém? • Vedení technických map není povinné – V důsledku vede k tomu, že se s jejich existencí nemůže počítat např. pro zjednodušení postupů ve stavebním řízení • Právní úprava upravuje pouze vedení technických map obcí. – Tedy nikoliv technických map krajů, přičemž kraje technické mapy vést chtějí. • Neplatí prováděcí předpisy/pravidla, které by sjednocovaly vedení technických map na straně jejich správců. • Drobní stavebníci nemají povinnost předávat podklad pro aktualizaci obsahu technické mapy. GIS ve veřejné správě Nová ustanovení zákona o zeměměřictví § 4b Digitální technická mapa kraje • Správce • Účel • Obsah – Dopravní a technická infrastruktura – Další stavební a některé přírodní objekty (základní povrchová situace) • Způsob editace • Povinnost stavebníků předat údaje k aktualizaci • Základní ustanovení o poskytování údajů – Veřejná a neveřejná část GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Obsah DMVS DMVS má tři vrstvy • Katastrální mapa (ČÚZK) • Ortofoto (ČÚZK) • Technická mapa (kraje) GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Architektura řešení digitálních technických map GIS ve veřejné správě Hlavní principy správy DTM GIS ve veřejné správě Nová ustanovení zákona o zeměměřictví § 4c Digitální technická mapa obce • Správce - obec v samostatné působnosti • Povinnost přebírat údaje z DTM kraje • Právo vést údaje o dalších zařízeních a objektech, které nejsou obsahem digitální technické mapy kraje § 4d Digitální mapa veřejné správy • Správcem IS DMVS je ČÚZK • Funkce IS DMVS: – jednotné rozhraní pro zobrazení katastrální mapy, ortofota a DTM krajů, – jednotné rozhraní pro předávání údajů k aktualizaci DTM krajů, – vedení seznamu vlastníků, provozovatelů a správců technické a dopravní infrastruktury, včetně údajů o tom, v jakém území působí, – vedení seznamu editorů DTM krajů. GIS ve veřejné správě Vyhláška o DTM Vyhláška č. 393/2020 Sb. upravuje: a)strukturu a obsah DTM kraje včetně rozdělení údajů na veřejné a neveřejné, b)charakteristiky přesnosti údajů o poloze a výšce objektů a zařízení, které tvoří obsah DTM, c)zjednodušený způsob vedení údajů DTM, d)údaje, které stavebník předává do DTM při vzniku, změně nebo zániku objektu nebo zařízení, a jejich strukturu, e)výměnný formát DTM, f)formy a podmínky poskytování údajů z DTM, g)obsah seznamu vlastníků, provozovatelů a správců dopravní a technické infrastruktury a h)obsah seznamu editorů DTM a osob, které za editora plní jeho editační povinnost. Plná účinnost od 1. července 2023 GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Realizace projektu - na straně ČÚZK ČÚZK má za úkol (s podporou financí z IROP) • Vybudovat IS DMVS • Pořídit ortofoto ČR s větším rozlišením (12,5 cm) • Posílit centrální infrastrukturu ČÚZK pro plynulý provoz IS DMVS • Vybudovat archiv pro velká data LMS a LLS ČÚZK jako správce IS DMVS zajistí funkce: • jednotné rozhraní pro zobrazení katastrální mapy, ortofota a DTM krajů, • jednotné rozhraní pro předávání údajů k aktualizaci DTM krajů, • vedení seznamu vlastníků, provozovatelů a správců technické a dopravní infrastruktury, včetně údajů o tom, v jakém území působí, • vedení seznamu editorů DTM krajů. GIS ve veřejné správě Realizace projektu na straně krajů (projekt probíhá!) • HW – max 10 mil. Kč dotace • SW – IS DTM – max 20 mil. Kč dotace • DTM Služby – max 10 mil. Kč dotace – zajištění organizace zadávacích řízení – u analýza integračních rozhraní; návrh transformace a – konsolidace dat do JVF DTM – služby projektového řízení, služby technického dozoru (SW i dat), expertní konzultační služby, kontrolní geodetická měření • DTM DATA – většina krajů cca 160 mil Kč bez DPH • Celkové výdaje projektu - ESIF: 200 mil. Kč & PCK: 36 mil. Kč GIS ve veřejné správě Společná realizace vybraných krajů Skupina K6 • spolupráce na SW části projektu - IS DTM • „Smlouva o společném provozu díla“ • Členové – kraje: – Pardubický, – Ústecký, – Vysočina, – Jihočeský, – Královehradecký – Moravskoslezský • Každý kraj má specifickou funkci v rámci projektu. GIS ve veřejné správě DTM – kraje více na • https://www.dtmcr.cz/ • https://cuzk.cz/DMVS/O-IS-DMVS.aspx GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Geoinformatika na městských a obecních úřadech GIS ve veřejné správě Historie a hierarchie • Statutární města (Zákon o obcích, č. 128/2000 Sb) • 1990 – 13 +1 • 2012 – 26 (města nad 40 tis. obyvatel) + Třinec (2018)= 27 • Okres – ORP – kraj • Statutární město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány statutárního města jsou rada města, primátor, magistrát. • území statutárního města se může členit na samosprávné části, označované jako městské obvody nebo městské části (Praha, Brno), s vlastními orgány samosprávy. GIS ve veřejné správě Statutární města GIS ve veřejné správě Obce s rozšířenou působností (ORP) • Mezičlánek přenesené působnosti státní správy mezi krajskými úřady a obecními úřady. • Zákon 314/2002 Sb -205 obcí s rozšířenou působností. • agendy přenesené státní působnosti: – evidence obyvatel; – sociálně-právní ochrana dětí péče o staré a zdravotně postižené; – … – vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí; – státní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství; – doprava a silniční hospodářství GIS ve veřejné správě ORP GIS ve veřejné správě ORP JmK GIS ve veřejné správě Využití GIS v městech a obcích (Cajthaml, 2005) Cíl -zmapovat situaci kolem GIS měst a obcí, platformy a úroveň implementace. • Sběr dat - magistráty a městské úřady okresních měst x firmy vytvářející GIS produkty. • Přístupy ke GIS : – Komplexní GIS řešení (Geovap, T-mapy); – Platformní nadstavby; – Vlastní GIS řešení; • Cena – 80% data (+HW, SW – bez osob) – desítky milionů korun (6 měst z 36, 17%); – 5 až 15 milionů korun (9 měst z 36, 25%); – stovky tisíc korun (21 měst z 36, 58%) GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS pro města a obce – agendy (více – viz prezentace Jihlava) Různé agendy podle velikosti a hierarchie obce. Přizpůsobená řešení (MISYS OBEC – Kraj). Využití pro následující agendy: • informace o majetkoprávních vztazích ve spravovaném území • správa obecního nemovitého majetku (pozemky, budovy, komunikace atd.) • přehled o skutečném stavu území včetně inženýrských sítí • plánování rozvoje města/obce • podklady pro projektování • podklady pro územní a stavební řízení • daně z nemovitostí • ochrana životního prostředí • pasporty zeleně, komunikací, veřejného osvětlení, památek, sportovišť, atd. • územní identifikace (obce, ulice, čísla popisná a orientační) • monitorování vozidel • zábory veřejných prostranství • pozemkové úpravy • poskytování vybraných informací občanům prostřednictvím internetu GIS ve veřejné správě Svaz měst a obcí • Celostátní, dobrovolná, nepolitická a nevládní organizace založená jako zájmové sdružení právnických osob. • Členy Svazu jsou obce a města. • SMO je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. • Prostřednictvím Komise informatiků SMO zastupuje a koordinuje činnosti v rámci GI. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS a SMO GIS ve veřejné správě Komise informatiků SMO • Stanovisko Svazu měst a obcí České republiky k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území (2010) • základní rámec pro jednání se zástupci krajů, centrálních orgánů, správců sítí a dalších subjektů působících v oblasti geoinformatiky, s cílem hájit zájmy měst a obcí při aktivitách realizovaných na centrální úrovni. • Stanoviska a požadavky ve 4 oblastech: – Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat – Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat – Financování – Očekávaná role státu GIS ve veřejné správě Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat Základními potřebnými datovými celky jsou: • Údaje z Katastru nemovitostí (KN), a to grafické i popisné informace; • Údaje ze Základní báze geografických dat, ZABAGED; • Rastrové Ortofotomapy vzniklé na základě leteckého snímkování – možnost volby zdroje (!); • Údaje potřebné pro územní plánování (tematické mapové vrstvy a příslušné databáze atributových údajů) – využitelné na úrovni krajů. • Digitální technické mapy (DTM) - využitelnost dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS), resp. její poskytování správci DTM, nejlépe v digitální podobě. Stát by měl podporovat tvorbu DTM finančně, legislativně, jednáním se správci sítí, zajistit podmínky pro sdílení a využívání dat aj. Obce však nepovažují za účelné vytvářet a spravovat DTM na celostátní úrovni. GIS ve veřejné správě Doporučení SMO v oblasti GI 1. Vyřešit legislativní cestou bezplatné vzájemné poskytování geodat mezi subjekty veřejné správy. 2. Vyřešit legislativní cestou poskytování údajů obcím pro vedení technické mapy od vlastníků technické infrastruktury. 3. Zajistit důsledné dodržování povinnosti stavebníků dodávat prostřednictvím stavebních úřadů dokumentaci skutečného provedení stavby pro údržbu technické mapy. 4. Zabezpečit na úrovni státu standardizaci dat, postupů a služeb. 5. Řešit vhodné modely financování, a to i s účastí státu. GIS ve veřejné správě Sdružení místních samospráv SMS ČR • Sdružení místních samospráv ČR je nevládní apolitickou organizací s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR. • Role: – prosazování spravedlivého dělení daňových výnosů mezi obce a města v ČR (rozpočtové určení daní), – připomínkování legislativních návrhů, – prezentace a prosazování potřeb menších obcí a měst, – hájení zájmů venkova a jeho obyvatel. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě • SMS ČR jako povinné připomínkové místo a významný územní partner participuje na přípravě strategických a koncepčních dokumentů týkajících se samospráv a venkova – Strategie regionálního rozvoje ČR 2014-2020 – Strategie regionálního rozvoje ČR 2021 + – Strategický rámec Česká republika 2030 • Navzdory obecně deklarovaným vizím a cílům (koheze, konkurenceschopnost, …) stát (rezorty, ústřední správní úřady) nedisponuje komplexními daty do úrovně obcí 1. typu Východiska mapování veřejné infrastruktury venkova V PŘÍPRAVĚ GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova obce 1. etapy obce 2. etapy GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova 1. etapa Postup terénních prací a) dotazníkové šetření – interaktivní dotazník nad RUIAN b) terénní průzkum – mobilní klient, na základě dostupných zdrojů a dotazníkového šetření lokalizace GPS nebo RUIAN fotodokumentace vybraných objektů data synchronizována do centrální databáze několika stupňová kontrola c) vyhodnocení a publikace v analytickém GIS SMS ČR d) provázání na dotační tituly aj. GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova interaktivnídotazník GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova mobilníklient GIS ve veřejné správě Mapování veřejné infrastruktury venkova GIS ve veřejné správě publikační a analytický nástroj pro SMS ČR GIS ve veřejné správě GIS SMS ČR GIS ve veřejné správě GIS SMS ČR GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • Analyzujte portál Digitální technické mapy (https://www.dtmcr.cz/) a zhodnoťte jeho srozumitelnost a přínosy pro občanastavebníka a veřejnou správu. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Jiří Mahdalík, Jan Mikoláš.