Environmentální historie Cvičení 3 Mgr. Lukáš Dolák, Ph.D. Podzim 2022 Průběh cvičení 1. Zápis termínu prezentace článku 2. Novinka v prezentaci článku 3. Seminární práce – postup 4. Dokončení 1. cvičení – koncepce EH a citáty 5. Výsledky cvičení na doma 6. Domácí četba a diskuze nad ní 7. Opakování odpřednášeného učiva 8. How Wolves Change Rivers Zápis termínu prezentace článku Novinka v prezentaci článku • Příprava 3 otázek ze strany přednášejícího studenta pro své spolužáky • Otázky zaměřené na významné výstupy z článku hodné zapamatování pro všechny Seminární práce - postup • Otázky? Dokončení 1. cvičení – koncepce EH a citáty Koncepce EH • Přiřaďte typické znaky jednotlivých koncepcí EH k jejich názvům (preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus): 1. člověk jako součást přírody, ničením přírody ubližuje sám sobě 2. zachování přírody jako zdroje pro budoucí těžbu nerostných surovin 3. estetická hodnota přírody, snaha o její ochranu formou NP 4. člověk jako pán přírody, kterou má využívat dle svého mínění Koncepce EH • Přiřaďte typické znaky jednotlivých koncepcí EH k jejich názvům: 1. člověk jako součást přírody, ničením přírody ubližuje sám sobě biocentrismus 2. zachování přírody jako zdroje pro budoucí těžbu nerostných surovin konservationismus 3. estetická hodnota přírody, snaha o její ochranu formou NP preservationismus 4. člověk jako pán přírody, kterou má využívat dle svého mínění antropocentrismus preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • Pokuste se přiřadit předložené citáty ke jménům následujících autorů a odhadněte, ke které koncepci EH se daný autor přiklání (jeden autor se zde vyskytuje 2x): – V. Havel, český exprezident – V. Klaus, český exprezident – M. Zeman, český prezident – J. Muir, skotský a americký přírodovědec preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • “Člověk není všemocným vládcem vesmíru, jemuž je dovoleno dělat beztrestně cokoliv si myslí, nebo co se mu v daný moment hodí. Svět v němž, žijeme, je tvořen nesmírně komplexním a záhadným předivem, o němž víme velmi málo a s nímž musíme zacházet s krajní pokorou.” • V. Havel, český exprezident – NY Times, ke konferenci OSN o životním prostředí v Rio de Janeiro, 1992, In. Jeleček, 2009, 253-254 • biocentrismus V. Havel, V. Klaus, M. Zeman, J. Muir preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • „Já si myslím, že po globálním oteplování přijde malá doba ledová a my budeme zkoumat, za 20 nebo 50 let jaké zásoby uhlí nám ještě zbyly.“ • M. Zeman, český prezident – TV Barrandov, 26.9.2019 • antropocentrismus V. Havel, V. Klaus, M. Zeman, J. Muir preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • „Ekologie není věda. S vědou nemá nic společného. Je to ideologie.“ • V. Klaus, český exprezident – aula UP v Olomouci, 24.4.1995 • antropocentrismus, technokratismus V. Havel, V. Klaus, M. Zeman, J. Muir preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • „Tisíce unavených, vystresovaných a přecivilizovaných lidí zjišťují, že jít do hor znamená jít domů; divočina je nutnost.“ • J. Muir, skotský a americký přírodovědec – Our National Parks, 1901 • preservationismus V. Havel, V. Klaus, M. Zeman, J. Muir preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Citáty • „…životní prostředí je výsledkem milionů svobodných rozhodnutí milionů svobodných jedinců, a tudíž jakákoli snaha vědců a státní administrativy o ekologickou politiku je implicitně nežádoucí a zbytečná.“ • V. Klaus, český exprezident – In. Jeleček, 2009, 253–254, 1994 • antropocentrismus, technokratismus V. Havel, V. Klaus, M. Zeman, J. Muir preservationismus, konservationismus, antropocentrismus, biocentrismus Výsledky cvičení na doma Vlastivěda moravská 1. Jaké druhy informací jsou dostupné o vybraném okrese? 2. Jak se změnila struktura zástavby ve vybrané obci? 3. Jaké instituce se v minulosti nacházely ve vybrané obci, které zde již nejsou? 4. Objevili jste nějaké významné krajinné prvky (pamětní kříže, kapličky, boží muka, památné stromy aj.)? 5. Nalezli jste ve vybraném díle obrázky, staré fotografie, grafy, tabulky aj. vztahující se k vybrané obci? Jaké? Vlastivěda moravská 1. Jaké druhy informací jsou dostupné o vybraném okrese? poloha, horopis, vodopis, fauna, flora, klima, dějiny okresu, hospodářství, duchovní správa, školství, zdravotnictví, doprava, základní statistický přehled 2. Jak se změnila struktura zástavby ve vybrané obci? 3. Jaké instituce se v minulosti nacházely ve vybrané obci, které zde již nejsou? 4. Objevili jste nějaké významné krajinné prvky (pamětní kříže, kapličky, boží muka, památné stromy aj.)? 5. Nalezli jste ve vybraném díle obrázky, staré fotografie, grafy, tabulky aj. vztahující se k vybrané obci? Jaké? Metoda transliterace • Pokuste se přepsat následujících několik řádků předloženého textu s pomocí abecedy a pokuste se odpovědět na následující otázky: 1. Co za živelní pohromu se stalo? 2. Kdy se odehrála? 3. Jaké způsobila škody? Metoda transliterace • Copia • Pochwalen buď Ježish Kristus. • Leta paně 1740 za čzasu a panowany, jeho milost P: P: Hraběte Antonina ze Šerenu, Pana Dědičzneho, …. • … jmenowaneho Roku dne 20. Miesicze Prasincze V Wečzer okolo 7 Hodiny strhl se Silny a Prutky Witr z Nasilim takowim žie dilem stromowy w lesich to Nejpilniejssy w Polowiczy Polamal, dilem husto stromuw z Kořzenim wiwratil tak husto … Zdroj: SOkA BK, K28 FÚ Lomnice, i.č. dodatky, fol. 94r Domácí četba • Environmental Crises in World History • Jerry H. Bentley • Procedia - Social and Behavioral Sciences 77 (2013) 108–113 Domácí četba • Zodpovězte následující otázky: 1. Jaké okolnosti mj. vedly ke vzniku lidstva? 2. Které události mohly a stále mohou ohrozit lidstvo? 3. Jak se člověk v minulost podílel na vývoji fauny? 4. Jaký byl dopad zemědělství a průmyslu na faunu a jaké dopady mělo průmyslové zemědělství na lidstvo? 5. Co bylo příčinou 3 největších hladomorů za posledních 150 let? Domácí četba 1. Jaké okolnosti mj. vedly ke vzniku lidstva? – počátek globálního ochlazování před 30 mil. let 2. Které události mohly a stále mohou ohrozit lidstvo? – nemoci, sopečné erupce, změna klimatu 3. Jak se člověk v minulost podílel na vývoji fauny? – vliv zemědělství, kácení lesů, dobytkářství, ustájený chov, vybíjení megafauny Domácí četba 4. Jaký byl dopad zemědělství a průmyslu na faunu a jaké dopady mělo průmyslové zemědělství na lidstvo? – růst/pokles určitých populací zvířat, genetické modifikace, šíření druhů mimo původní oblasti, znečišťování a ničení habitatů, větší šíření nemocí mezi zvířaty – nárůst zem. produkce, znečištění půdy a vodních zdrojů, zvýšená eroze půdy, větší náchylnost k nemocem (monokultury), deforestace, ztráta půdy (zástavba), meliorace … Domácí četba 5. Co bylo příčinou 3 největších hladomorů za posledních 150 let? – Late Victorian holocausts, Indie, Čína (1876–1902): zabránění přísunu dodávek jídla Velkou Británií na základě ideologie volného obchodu, následek kolonialismu a importu kapitalismu – Velký hladomor v Sovětském svazu, Ukrajina (1932–1933): prodej zem. produkce do zahraničí – Velký skok vpřed, Čína (1958–1963): zanedbání zem. výroby, nedostatek pracovních sil v zem., plýtvání jídlem, neúroda, konfiskace zem. půdy státem Opakování odpřednášeného učiva • Environmentální historie Českých zemí I 1. Jaké krajinné relikty z pleistocénu byste nalezli v ČR v současnosti? 2. Proč je důležité studovat období posledního interglaciálu? 3. Jaká jsou specifika holocénu oproti riss/würm interglaciálu? 4. Přiřaďte typické rysy daného klimatu k jeho názvu: Opakování odpřednášeného učiva 1. holocenní klimatické optimum, zalesněné vrcholky hor, objev zemědělství 2. růst teploty a srážek po posledním glaciálu, ústup stepi a tundry 3. pokles teploty a srážek, časté střídání suchých a vlhkých období 4. výrazně sušší období, vyšší teplota než v současnosti 5. chladnější a vlhčí období než v současnosti, období Římské říše 6. růst teploty a srážek, poslední přežívající stepi na údolních spraších a) preboreál (8000–7800 př. n. l.) b) boreál (7800–6000 př. n. l.) c) atlantik (6000–4000 př. n. l.) d) epiatlantik (4000–1250 př. n. l.) e) subboreál (1250–750 př. n. l.) f) subatlantik (750 př. n. l.–600 n. l.) Opakování odpřednášeného učiva • Environmentální historie Českých zemí I 1. Jaké krajinné relikty z pleistocénu byste nalezli v ČR v současnosti? ledovcová jezera, eratické balvany, kamenná pole, spraše, říční terasy, zdroje pro těžbu, endemitní rostliny a ekotopy 2. Proč je důležité studovat období posledního interglaciálu? Stav krajiny v předchozích interglaciálech = obdoba stavu krajiny v holocénu bez lidských zásahů Opakování odpřednášeného učiva • Environmentální historie Českých zemí I 3. Jaká jsou specifika holocénu oproti riss/würm interglaciálu? • rozvoj lidské civilizace a přímý vliv na krajinu • nižší T vzduchu, vlhkost a oceanita • nižší lesnatost (ústup hnědozemí na úkor černozemí) • absence některých teplomilných druhů (cesmín, zimostráz) • pravděpodobně delší doba trvání 4. Přiřaďte typické rysy daného klimatu k jeho názvu: Opakování odpřednášeného učiva 1. holocenní klimatické optimum, zalesněné vrcholky hor, objev zemědělství - 2. růst teploty a srážek po posledním glaciálu, ústup stepi a tundry - 3. pokles teploty a srážek, časté střídání suchých a vlhkých období - 4. výrazně sušší období, vyšší teplota než v současnosti - 5. chladnější a vlhčí období než v současnosti, teplotní výkyvy, období Římské říše - 6. růst teploty a srážek, poslední přežívající stepi na údolních spraších a) preboreál (8000–7800 př. n. l.) b) boreál (7800–6000 př. n. l.) c) atlantik (6000–4000 př. n. l.) d) epiatlantik (4000–1250př. n. l.) e) subboreál (1250–750 př. n. l.) f) subatlantik (750 př. n. l.–600 n. l.) a b c d e f Opakování odpřednášeného učiva 1. růst teploty a srážek po posledním glaciálu, ústup stepi a tundry 2. růst teploty a srážek, poslední přežívající stepi na údolních spraších 3. holocenní klimatické optimum, zalesněné vrcholky hor, objev zemědělství 4. pokles teploty a srážek, časté střídání suchých a vlhkých období 5. výrazně suší období, vyšší teplota než v současnosti 6. chladnější a vlhčí období než v současnosti, teplotní výkyvy, období Římské říše a) preboreál (8000–7800 př. n. l.) b) boreál (7800–6000 př. n. l.) c) atlantik (6000–4000 př. n. l.) d) epiatlantik (4000–1250př. n. l.) e) subboreál (1250–750 př. n. l.) f) subatlantik (750 př. n. l.–600 n. l.) How Wolves Change Rivers • Jak vlci ovlivnili řeky v Yellowstoneu?