PŘÍSTUP K PŘÍRODNÍM SLOŽKÁM KRAJINNÉHO RÁZU RNDr. Martin Culek, Ph.D. Geografický ústav Př. Fak. MU Projev přírodních podmínek • 1. Přímo utvářející krajinný ráz-skály, mlhy… • 2. Přes rozumné využívání krajiny… • Za kladnou estetickou hodnotu pak považovány: • Znaky harmonie, harmonického měřítka • Znaky trvalé udržitelnosti (Löw) • Znaky laskavé péče • Nejsou identické pojmy atraktivita a estetika, i když se částečně překrývají. Přírodní, přírodovědná a senzuální hodnota přírodních složek • Přírodní hodnota ? • Přírodovědná hodnota (př: švihlík, zkameněliny) • Senzuální hodnota (působí - nepůsobí) • Přírodní hodnota = přírodovědná*senzuální Ignorace – Chyba (architektonická bezohlednost) Respektování – schování díla – popření přírody – využití přírody Díla mají korunovat přírodní prostředí PŘÍSTUP K PŘÍRODNÍMU PROSTŘEDÍ U KRAJINNÉHO RÁZU Postoj k přírodnímu prostředí • Vrcholek hory Postoj č. 1: Respektování - Skrytí • Christian Müller a Bjarne Mastenbroek Švýcarské Alpy, - v blízkosti termálních lázní Vals, - přísné stavební nařízení: - nesmí se zde stavět moderní domy - narušily by původní ráz horského městečka, - pár m od staré stodoly - navrhli švýcarští architekti Ngorongoro, Tanzanie, horní okraj kráteru, Serena Lodge Postoj č. 2: Respektování – Sladění, mystično • Ing. arch. Karel Hubáček 1963, stavba 1966-73 • Námitky. Hubáček: „navržená stavba vrchol kopce nerozmělňuje, nýbrž jej dotváří a podporuje růst jeho vrcholu“. • 1969 nejvyš. ocenění Mezinárodní unie architektů cena Augusta Perreta. Je to nejvýznamnější ocenění, kterého kdy český architekt dosáhl. • V roce 2000 byla stavba oceněna titulem „Nejvýznamnější česká stavba 20. století“. 1998 kulturní památka, 2006 NKP Vrabinec – kužel a dům, foto: Chráněná území ČR Zlatý vrch Foto: Milan Pekky Bouška, Panoramio Postoj č. 3: Respektování – Provokace (protipól) Vodojem: Brno- Kohoutovice Ing. arch. Tomáš Černoušek, 1969 Postoj č. 4: Ignorace – architektonická bezohlenost Dlouhé Stráně Vysílač na Lysé hoře 1976-1980 Děkuji za pozornost k úvodní části ! V prezentaci jsou použity fotografie z archivu autora i z internetových otevřených zdrojů.