Zvládneme vybudovat digitální technické mapy krajů a DMVS? Karel Štencel Konference ISSS 2022 16. května 2022 • Jsem přesvědčen, že ano. – Trochu se bojím jestli to zvládneme úplně ve všech krajích, ale uděláme maximum. – Jsem si ovšem jistý, že v některých krajích bude datový obsah kvalitnější - úplnější - lépe využitelný, než v jiných krajích. Zvládneme vybudovat DTM krajů a DMVS? Digitální technické mapy Karel Štencel • Jsem přesvědčen, že ano. – Ovšem jen v omezené míře. – To má i pozitiva – kraje do zprovoznění dalších subsystémů DSŘ doplní datový fond DTM a naučí se s nimi pracovat. Budou DTM použitelné i bez DSŘ? Digitální technické mapy Karel Štencel • Agendy stavebního řízení a územního plánování • Projekční a investiční příprava staveb • Správa majetku • Veřejný majetek (stát, kraje a obce jsou i vlastníky TI) • Sítě technické a dopravní infrastruktury (vlastníci, provozovatelé) • Rozvoj infrastruktury včetně vysokorychlostních sítí • Zdroj údajů pro ÚAP, výkon JIM a další Využití DTM Digitální technické mapy Karel Štencel • Vedení technických map není povinné – To v důsledku vede k tomu, že se s jejich existencí nemůže počítat např. pro zjednodušení postupů ve stavebním řízení • Neplatí prováděcí předpisy/pravidla, které by sjednocovaly vedení technických map na straně jejich správců. V čem současný stav nevyhovuje? Stránka 5 Digitální technické mapy Karel Štencel Ukázka existující DTM Digitální technické mapy Karel Štencel Stránka 7 ▪ Zavedena zákonem č. 47/2020 Sb. – novela zákona o zeměměřictví ▪ Správcem DTM bude kraj v přenesené působnosti ▪ Může správu vymezené území smluvně předat jinému subjektu (ŘSD, SŽ) ▪ Odlišný režim pro editaci údajů o sítích a pro editaci polohopisu prostorové situace (objekty nesíťového charakteru) ▪ U síťového obsahu budou editorem budou přímo „síťaři“ (vlastník, provozovatel nebo správce) – tedy i obce! ▪ U ostatního obsahu bude editorem kraj na základě podkladů, které získá od stavebníků ▪ O prvcích se povedou údaje, které stanovuje vyhláška č. 393/2020 Sb. Digitální technická mapa kraje Digitální technické mapy Karel Štencel Stránka 8 Nová ustanovení zákona o zeměmřictví Technická mapa tedy obsahuje nejen sítě… Digitální technické mapy Karel Štencel Stránka 9 Nová ustanovení zákona o zeměmřictví …, ale i polohopis prostorové situace. Digitální technické mapy Karel Štencel Architektura řešení digitálních technických map Stránka 10 Národní úroveň (IS DMVS) Krajská úroveň (14 x IS DTM) ČÚZK kraje 10 Digitální technické mapy Karel Štencel Stránka 11 ▪ KR má 16 členů ▪ 2 zástupci ČÚZK ▪ 14 zástupců krajů resp. HMP ▪ Jako stálí hosté se zúčastňují zástupci SŽ a ŘSD Koordinační rada správců DMVS a DTM Digitální technické mapy Karel Štencel Co to znamená pro vlastníky sítí - např. pro obce? Stránka 12 Digitální technické mapy Karel Štencel 1. Existuje osoba, která má v rámci kraje koordinaci na starost. • Na tuto osobu se mohou vlastníci DTI obracet. 2. Klíčovou rolí v projektu DTM krajů je role vlastníka dopravní a technické infrastruktury. • Elektro, plyn, vodovod, kanalizace, telekomunikace, dopravní infrastruktura V případě obcí • místní komunikace • vodovod • kanalizace • veřejné osvětlení • metropolitní a obdobné telekomunikační sítě Co to znamená pro vlastníky sítí - např. pro obce? Stránka 13 Digitální technické mapy Karel Štencel 3. DTM přináší pro všechny vlastníky dopravní a technické infrastruktury (tedy i obce) povinnost předávat údaje o svých sítích přímo do DTM kraje. 4. Před zprovozněním (reálně přelom 2022 a 2023) na výzvu krajského úřadu musí vlastníci DTI předat jimi vedené údaje o objektech a zařízeních, které jsou obsahem DTM kraje • tedy jak údaje o sítích (ty budou po naplnění do databáze již dále muset aktualizovat), • tak údaje o ZPS, pokud nějaké mají ve svých systémech. • tato data už si v několika krajích kraje vyžádaly Stránka 14 Digitální technické mapy Karel Štencel 5. Data budou předávána bezplatně. • Předání dat o sítích není novou povinností, protože vlastníci dopravní a technické infrastruktury mají povinnost bezplatně předávat údaje o svých sítích orgánům územního plánování k dalšímu využití. Co to znamená pro vlastníky sítí? Co to pro vlastníky DTI znamená? Stránka 15 Digitální technické mapy Karel Štencel 6. Vlastníci provozující své informační systémy: • Hlavním úkolem bude úprava současných informačních systémů (správu zpravidla zajišťují odborné firmy) tak, aby byla do DTM krajů předána všechna kvalitní data (ZPS i DTI) a nedošlo tak k jejich znehodnocení. 7. Vlastníci neprovozující své informační systémy (typicky malé obce): • ZPS nepředávají • Zůstává však povinnost předat údaje pro prvotní naplnění údajů o sítích DTI a příprava na jejich budoucí pravidelnou aktualizaci do DTM kraje • SMS (s podporou MMR, MPO, ČÚZK a dalších) má zájem o nalezení možnosti pro pořízení SW nástroje pro malé obce k plnění jejich povinností editora DTM. • Vzniká Dohoda o spolupráci Stránka 16 Digitální technické mapy Karel Štencel 8. Vlastníci DTI jsou tedy primárně zodpovědní za úvodní předání a následnou aktualizaci dat o vlastních sítích • Tuto povinnost mohou zajistit buď vlastními kapacitami, prostřednictvím svých informačních systémů, nebo ji mohou zajistit prostřednictvím externího subjektu. Takovým subjektem může být firma, která spravuje datový obsah např. podnik Vodovody a kanalizace (VaK) pro obce • Malí vlastníci si mohou objednat přípravu dat pro předání do DTM kraje u odborné firmy a totéž pak udělat i v případě potřeby aktualizace dat Co to pro vlastníky DTI znamená? Co tedy musí vlastníci DTI udělat? Stránka 17 Digitální technické mapy Karel Štencel 1. Inventuru/shromáždění dokumentace o svých sítích 2. Vyjasnění, jak zajistí úvodní naplnění dat do DTM kraje 3. Vyjasnění, jak zajistí následnou aktualizaci Kde jsou informace? Stránka 18 Digitální technické mapy Karel Štencel Děkuji za Vaši pozornost. karel.stencel@cuzk.cz www.cuzk.cz Stránka 19 Digitální technické mapy Karel Štencel