ÚVOD DO PŘEDMĚTU Alternativní GIS – volně dostupné programy a data Úvod • 0/2, z • Podmínky ukončení - účast na cvičeních – 1 neomluvená absence – doučit sami - prezenční listina - přednášky nejsou, někdy budou v rámci první hodiny cvičení - cvičení – nebodováno, odevzdávat dokud neuznáno - konzultace po předchozí domluvě Diskuze a zpětná vazba - Výběrový předmět - Diskuze vítána - aktivita a kvalitní cvičení budou odměněny při kontrole cvičení - vyvolávání podle generátoru náhodných čísel – raději se zapojujte dobrovolně - když nevíte, tak se zeptejte svého okolí – vzájemná konzultace vítaná – ale ne spolupráce na cvičení - Zpětná vazba žádoucí - připomínky, reakce, návrhy vítány - nejen ve studentské anketě (ale i v ní) Diskuze a zpětná vazba reakce z dřívějších let: • „Méně klikání na cvičení, více praktických komplexních úloh, spíše vést předmět formou projektové výuky.“ • „Když člověk trochu zaspal část výkladu, tak se ztratil. Bylo by fajn u těch věcí, které dělají studenti poprvé, říkat jak malým dětem, že teď klikneme na tohle…“ • „Q-Gis se už nyní probírá v předchozích předmětech. Je na zvážení, jak moc ho zde probírat.“ • „Chce to víc času na SQL příkazy pro analýzu v prostoru.“ • „Příjemné zopakování geodatabází, které jsme na bakaláři jenom proletěli.“ • „Chtělo by se to víc dozvědět o volně dostupných datech.“ • „Q-Gis Cloud by bylo dobré se studenty odzkoušet v hodině (nejenom jim to nechat jako domácí práci).“ • „Chtěl bych jen navrhnout software do dalších let HEC-RAS (program určený pro hydrologické modelování).“ Diskuze a zpětná vazba reakce z dřívějších let: • „Občas stávkuje software na počítačích v učebně.“ • „Přišlo mi zbytečné řešit odevzdávání cvičení na několik pokusů, aby byla cvičení dokonalá. Chápu, že jsme se měli něco naučit, ovšem většinu těch věci jsme si vyzkoušeli, případně koho to zaujalo, tak se bude rozvíjet dále. Takto jsme nad předmětem za dva kredity strávili stejně času jako nad ostatními předměty (což samozřejmě bylo kolikrát způsobené problémy se softwarem). Myslím, že by bylo fajn nechat studenty odevzdat cvičení, napsat jim k tomu poznámky ale nechat opravu dobrovolně na nich.” • „Dobrý předmět! Jen ty dva kredity jsou v porovnání s jinými celkem málo.“ • „Znalosti z tohoto předmětu nyní využívám v práci. Jediná škoda je, že tento předmět má pouze 2 kredity, rozhodně by si zasloužil více kreditů.“ Sylabus 1. QGIS 2. SAGA GIS 3. PostgreSQL + PostGIS 4. Geoserver 5. OpenStreetMap a otevřená data A jejich vzájemné propojení. V tomto předmětu nejde o přehled volně dostupných programů, ale o ukázku jejich využitelnosti. Možnost dodat další témata dle Vašeho zájmu. Zdroje informací • manuály k programům QGIS, PostGIS, SAGA GIS… • Google, diskuzní fóra… • přednášky českých guru přes free GIS – Landa, Růžička… • https://gismentors.cz/ Zdroje informací • na VŠB nebo ČVUT mají tyto předměty tradici • guruové Růžička a Landa mají na svých stránkách spousty materiálů • často na ně budu odkazovat – např.: • 155YFSG Free software GIS • http://geo.fsv.cvut.cz/gwiki/155FGIS_Free_software_GIS Zdroje informací – český pantheon Jan Růžička / https://www.linkedin.com/in/jan-ruzicka- 77977544/ Martin Landa http://geo.fsv.cvut.cz/gwiki/Ing._Martin_ Landa,_Ph.D. Zdroje informací – český pantheon Jáchym Čepický http://les-ejk.cz/about/ a řada dalších… Viz např. http://gismentors.cz/