HTML, CSS
Cvičení 1
Webová kartografie – úvod
Podzim 2022 Filip Leitner
1 83.4% globálně (https://www.bankmycell.com/blog/how-many-. ph.on. es. -.ar. e-. i.n-. t.he. -w.
o.rl. d.) – v roku 2016 to bolo len 49.4%
.
Proč?
1
Pro navštívení webu stačí napsat pár znaků (někdy ani to ne!) do zařízení, které má většina z nás
v kapse1
Vyvíjíte na platformě, která má dosah miliard lidí.
Můžete si dělat co chcete! Nelíbí se vám mapa? Udělejte lepší! Buďte zvídaví. Jak to funguje?
2
3
4
Filip Leitner HTML, CSS
Webová kartografie 3 / 46
Obrázok, na ktorom je mapa Automaticky generovaný popis
Obrázok, na ktorom je mapa Automaticky generovaný popis
https://mapa.idsjmk.cz
https://what3words.com/sady.hubka.vetvy
http://www.rleonardi.com/interactive-resume/
Co je to web?
World Wide Web
web vs. internet https://www.internetlivestats.com/
Filip Leitner
HTML, CSS
Nástroje
Co budete potřebovat?
Textový editor – budeme psát kód
Visual Studio Code, Sublime Text, Atom.io, Brackets, PSPad, …
Internetový prohlížeč – výsledek si potřebujete prohlédnout, neustále budete používat vývojářské
nástroje
Google Chrome, Firefox, Safari, Chromium, Vivaldi, Opera, Internet Explorer, Konqueror, …
Git – pro správu kódu, spolupráci, nahrávání výsledku, etc. (není podmínkou)
Filip Leitner
HTML, CSS
Co se naučíme?
základy HTML, CSS, JavaScriptu práce s OGC standardy
řešit problémy (psaní kódu je jenom výrazový prostředek)
HTML, CSS, JavaScript, … jsou cizí jazyky, za 2 hodiny týdně vás nikdo cizí jazyk nenaučí.
Bylo by dobré samostudium.
Filip Leitner
HTML, CSS
Co je to HTML?
Hypertext Markup Language Standard W3C
aktuální verze HTML 5 HTML se skládá z elementů
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Webová kartografie 12 / 46
Filip Leitner
HTML, CSS
HTML elementy
HTML dokument tvoříme pomocí tagů
tagy jsou párové (html, head, p, …) a nepárové (img, meta, br, …)
I’m a paragraph.
And I have an attribute.
We can be nested.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Webová kartografie 13 / 46
Filip Leitner
HTML, CSS
Anatomie HTML
Filip Leitner
HTML, CSS
Hlavní stránka webu se zpravidla jmenuje index.html
...
ovlivňuje chování webové stránky
není běžně viditelná v prohlížeči
název, kódování znaků, popis,kľúčové slová, autor …
Page title
Filip Leitner
HTML, CSS
primární obsah webu
texty, videa, obrázky, odkazy, …
Filip Leitner
HTML, CSS
I’m a heading.
Followed by a paragraph.
Tipy
v názvech souborů a cestách k nim nepoužívejte diakritiku, mezery a velká písmena
používejte angličtinu v kódu a názvech souborů
odsazujte kód
používejte zvýraznění syntaxe v textovém editoru naučte se pracovat s cestami k souborům:
) relativní cesty – používejte pro odkazování na obsah v rámci vlastního webu (a při odevzdávání
cvičení), např. index.html nebo
../img/image.png (tzn. o jednu úroveň složky výše, složka img, soubor image.png)
) absolutní cesty – používejte pro odkazování na obsah na jiných
webech, např. http://example.com/image.png
i toto je absolutní cesta: file:///C:/Users/waldo/my_web.html ← téměř vždy bude špatně použít tuto
formu na webu!
Procvičování 1
vytvořte si soubor index.html
vyplňte název stránky, základní metainformace do těla stránky vložte libovolný text
stránku si otevřete v prohlížeči
Filip Leitner
HTML, CSS
Texty
Filip Leitner
HTML, CSS
Seznamy
tagy ul (odrážky), ol (číslovaný seznam), li (položky seznamu)
pokud chceme více úrovní seznamu, nový seznam vložíme do tagu li, který chceme více rozvést (Tea →
Black tea, Green tea)
Tabulky
Filip Leitner
HTML, CSS
Tabulky nejsou ve výchozím stavu stylované. Více na W3Schools
I’m a table caption
I’m a cell on the first row.
Me too.
I’m a cell on the next row.
Procvičování 2
obsah této stránky vložte do svého index.html a pokuste se jej naformátovat odpovídajícím
způsobem:
https://bl.ocks.org/3a98f100801d293b8f115b81595a41d6
Filip Leitner
HTML, CSS
Obrázky
Filip Leitner
HTML, CSS
Struktura obsahu
Filip Leitner
HTML, CSS
I’ll stand aside.
I’ll take the main part.
Semantic Elements in HTML
WWF
thematic grouping of content, typically with a heading...