07/12/2022 1 Legislativa a management ekosystémů Petr Pařil O čem to bude? • Zákon o ochraně přírody a krajiny 114/1992 – problémy a střety – ÚSES – VKP – Výjimky • Náhrady škod u ZCHD a omezení v ZCHÚ • Horní zákon – problémy rekultivací • Vodní zákon – revitalizace a renaturace – výjimky u ZCHD – manipulační řád a nakládání s vodami – povodně • Nepůvodní druhy v různých zákonech • Lesní zákon a ochrana přírody • Agroenvironmentální opatření • Správní řízení • Stížnosti a odvolání 07/12/2022 2 zákon o Ochraně přírody a krajiny (114/1992 sb.) - citace vybraných paragrafů I. (2) Ochrana přírody a krajiny podle tohoto zákona se zajišťuje zejména • a) ochranou a vytvářením územního systému ekologické stability krajiny (legislativní podpora ÚSES) • b) obecnou ochranou druhů planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů (obecně jsou chráněny populace všech druhů) a zvláštní ochranou těch druhů, které jsou vzácné či ohrožené … (zvláště chráněné druhy – tj. ZCHD ve vyhlášce 395) • d) ochranou dřevin rostoucích mimo les (stromy rostoucí na nelesních pozemcích vyžadují výjimku k pokácení, nově neplatí u soukrom. osob) • f) účastí na tvorbě a schvalování lesních hospodářských plánů s cílem zajistit ekologicky vhodné lesní hospodaření (orgány OP se vyjadřují k plánům závazným pro lesní hospodáře) • g) spoluúčastí v procesu územního plánování a stavebního řízení s cílem prosazovat vytváření ekologicky vyvážené a esteticky hodnotné krajiny (orgány OP se vyjadřují k územnímu plánům a stavbám) zákon o Ochraně přírody a krajiny (114/1992 sb.) - citace vybraných paragrafů II. (2) Ochrana přírody a krajiny podle tohoto zákona se zajišťuje zejména • g) spoluúčastí v procesu územního plánování a stavebního řízení s cílem prosazovat vytváření ekologicky vyvážené a esteticky hodnotné krajiny (orgány OP se vyjadřují k územnímu plánům a stavbám) • h) účastí na ochraně půdního fondu, zejména při pozemkových úpravách (OP se vyjadřuje k úpravám a může zohlednit např. VKP či ÚSES) • i) ovlivňováním vodního hospodaření v krajině s cílem udržovat přirozené podmínky pro život vodních a mokřadních ekosystémů … (OP se vyjadřuje ve vodoprávním řízení jak k ZCHD tak nakládaní s vodami, morfologii toku – je to VKP, atd.) • j) obnovou a vytvářením nových přírodně hodnotných ekosystémů, například při rekultivacích a jiných velkých změnách ve struktuře a využívání krajiny (možnost zásahu OP při nevhodné rekultivaci) • k) ochranou krajiny pro ekologicky vhodné formy hospodářského využívání, turistiky a rekreace 07/12/2022 3 Zvláštní postavení zák. 114/1992 vůči ostatním zákonům • zákony vůči kterým je ve zvláštním („nadřízeném“) postavení: – lesní zákon – vodní zákon – územní plánování – stavební řád – další … • v některých ustanoveních však mají přednost tyto zákony jsou v tzv. „speciálním“ postavení • časté střety založené na odlišném právním výkladu – rozhoduje soud Krajinný ráz a výstavba (zák.č. 114/1992 Sb.) § 12 • (1) Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika místa či oblasti je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině. • (2) K umisťování a povolování staveb, jakož i jiných činnostech, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Podrobnosti ochrany krajinného rázu může stanovit ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem. • (3) K ochraně krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami, který není zvláště chráněn podle části třetí tohoto zákona, může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park a stanovit omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území. 07/12/2022 4 Krajinný ráz a výstavba ZCHÚ (zák.č. 114/1992 Sb.) § 44 Souhlas k některým činnostem ve zvláště chráněných územích • (1) Bez závazného stanoviska orgánu ochrany přírody nelze učinit: – ohlášení stavby, – vydat územní rozhodnutí, – územní souhlas, – stavební povolení, – rozhodnutí o změně užívání stavby, – kolaudační souhlas, je-li spojen se změnou stavby, – povolení k odstranění stavby – či k provedení terénních úprav podle stavebního zákona, – povolení k nakládání s vodami a k vodním dílům, – povolení k některým činnostem či udělit souhlas podle vodního zákona na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti. ÚSES (z. 114/1992 Sb. + Vyhláška 395/1992) § 59 Zajištění pozemků k tvorbě systému ekologické stability • (1) K zajištění podmínek pro vytváření systému ekologické stability se v dohodě s vlastníkem pozemku uskuteční opatření, projekty a plány podle § 4 odst. 1. • (2) Vyžaduje-li vytváření systému ekologické stability změnu v užívání pozemku, se kterou jeho vlastník nesouhlasí, nabídne mu pozemkový úřad výměnu jeho pozemku za jiný ve vlastnictví státu v přiměřené výměře a kvalitě, jako je původní pozemek, a to pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část pozemku původního. • (3) Na pozemky nezbytné k uskutečnění opatření, projektů a plánů tvorby systému ekologické stability podle § 4 odst. 1 se nevztahují ustanovení o ochraně zemědělského půdního fondu • Metodická pomůcka pro vyjasnění kompetencí - Věstník MŽP č. 8/2012 Možnosti financování • Při realizacích a údržbě skladebných částí ÚSES lze využít dotačních programů MŽP, M Zemědělství a M. místního rozvoje - www.dotace.nature.cz. ÚSES 07/12/2022 5 ÚSES (z. 114/1992 Sb. + Vyhláška 395/1992) § 68 Opatření ke zlepšování přírodního prostředí • (1) Vlastníci a nájemci pozemků zlepšují podle svých možností stav dochovaného přírodního a krajinného prostředí za účelem zachování druhového bohatství přírody a udržení systému ekologické stability. • (2) K provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody mohou uzavírat orgány ochrany přírody či obce s vlastníky či nájemci pozemků písemné dohody. Písemnou dohodou lze upravit rovněž způsob hospodaření ve zvláště chráněných územích a ptačích oblastech. • (3) Orgány ochrany přírody jsou oprávněny provádět samy či prostřednictvím jiného zásahy ke zlepšení přírodního a krajinného prostředí podle odstavce 1, neučiní-li tak k výzvě orgánu ochrany přírody vlastník či nájemce pozemku sám, zejména pokud jde o ochranu zvláště chráněných částí přírody a významných krajinných prvků. • (4) Vlastníci a nájemci dotčených pozemků jsou povinni strpět provádění zásahů podle odstavce 3 a umožnit osobám, které je zajišťují, vstup na pozemky. Orgán ochrany přírody je povinen předem vyrozumět vlastníky či nájemce o rozsahu a době zásahu. Za případné škody vzniklé vlastníkům či nájemcům pozemků v souvislosti s těmito zásahy odpovídá orgán ochrany přírody, který zásahy nařídil. Tím není dotčena odpovědnost osob provádějících tyto zásahy. ÚSES „Dřeviny rostoucí mimo les“ (z. 114/1992 Sb.) • jednotlivě rostoucí stromy, skupiny i stromořadí na nelesních pozemcích • kácení - pozor! - neurčuje vzhled porostu ale určení pozemku = pokud v „Katastru nemovitostí“ není „lesní pozemek“ platí odlišná pravidla potřeba povolení (pokud nejste vlastník pozemku) • velikost dřevin, pro které není třeba povolení ke kácení dřevin, stanoví prováděcí předpis – vyhláška MŽP č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení • kácí se mimo vegetační sezónu (např.hnízdění 15.3.-31.8.) – výjimky v případě akutního ohrožení nicméně je potřeba zdokumentovat oprávněnost zásahu Památné stromy • mimořádně významné stromy, skupiny či stromořadí • návrh na vyhlášení může podat každý občan na pověřené obecní a městské úřady správy NP, CHKO vojenské újezdy - MŽP • vyhlašování a rušení památných stromů, souhlas s ošetřením vždy „rozhodnutím“ • metodika z roku 2010 • mohou být zároveň i VKP nebo jejich součástmi. DŘEVINY 07/12/2022 6 Kácení stromů mimo les (§ 8 114/1992) • (1) je potřeba povolení • (2) bez povolení: – z důvodů pěstebních, to je za účelem obnovy porostů nebo při provádění výchovné probírky porostů, – při údržbě břehových porostů prováděné při správě vodních toků ( dle § 47 zákona oč. 254/2001 Sb., o vodách) – k odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení elektrizační a plynárenské soustavy, prováděném při provozování těchto soustav (zák. 458/2000 Sb.,- energetický zákon), – z důvodů zdravotních – oznámení písemně 15 dnů předem OOP - může pozastavit, omezit nebo zakázat • (4) je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu – oznámit OOP do 15 dnů po kácení a doložit podmínky pro tento postup (tj. ohrožení) • bez povolení (Vyhl.189/2013 Sb.) – mimo VKP nebo stromořadí (> 10 stromů) – do obvodu kmene do 80 cm ve výšce 130 cm nad zemí – plocha zapojených porostů do 40 m2 – plantáž dřevin a v zahradách (tj. u domu v zastavěném území) – NOVĚ BEZ VYJÍMKY • Správci vodních toků jsou povinni – pečovat o koryta vodních toků – udržovat břehové porosty tak, aby se nestaly překážkou znemožňující plynulý odtok vody při povodni (§47 odst. písm.b vodního zákona) DŘEVINY Ochrana památných stromů z. 114/1992 Sb. + Vyhláška č. 64/2011 Sb. § 46 Památné stromy a jejich ochranná pásma • (1) Mimořádně významné stromy, jejich skupiny a stromořadí lze vyhlásit rozhodnutím orgánu ochrany přírody za památné stromy. • (2) Památné stromy je zakázáno poškozovat, ničit a rušit v přirozeném vývoji; jejich ošetřování je prováděno se souhlasem orgánu, který ochranu vyhlásil. • (3) Je-li třeba památné stromy zabezpečit před škodlivými vlivy z okolí, vymezí pro ně orgán ochrany přírody, který je vyhlásil, ochranné pásmo, ve kterém lze stanovené činnosti a zásahy provádět jen s předchozím souhlasem orgánu ochrany přírody. Pokud tak neučiní, má každý strom základní ochranné pásmo ve tvaru kruhu o poloměru desetinásobku průměru kmene měřeného ve výši 130 cm nad zemí. V tomto pásmu není dovolena žádná pro památný strom škodlivá činnost, například výstavba, terénní úpravy, odvodňování, chemizace. • (4) Zrušit ochranu památného stromu může orgán ochrany přírody jen z důvodu, pro který lze udělit výjimku dle § 56. • V § 56 je stanoveno, že výjimky ze zákazů tvořících základní ochranné podmínky památného stromu podle § 46 odst. 2 může orgán ochrany přírody povolit v případech, kdy jiný veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody, nebo v zájmu ochrany přírody DŘEVINY 07/12/2022 7 Ochrana památných stromů z. 114/1992 Sb. + Vyhláška č. 64/2011 Sb. § 47 Evidence a označování památných stromů • (1) Památné stromy jsou evidovány v ústředním seznamu (§ 42 odst. 1 a 2). • (2) Na označení památných stromů se užívá malého státního znaku České republiky. • V § 39 zákona je zakotvena možnost smluvní ochrany mj. i stromů, kdy je možno vyhlásit strom za památný strom na základě písemné smlouvy mezi vlastníkem dotčeného pozemku a orgánem, který je příslušný k vyhlášení památných stromů. • Ustanovení § 90 odst. 1 bylo novelou zákona č. 114/1992 Sb. upraveno, nově se obecné předpisy o správním řízení vztahují i na řízení podle § 46 odst. 2. Souhlas s ošetřováním památných stromů je tedy od účinnosti zákona č. 349/2009 Sb., tj. od 1. 12. 2009 udělován ve správním řízení. • Ochrana stromů a zejména parků dle zákonů o památkové péči – cenné zámecké zahrady, stromořadí a parky – střety s bobrem (kauza lednice) DŘEVINY Významné krajinné prvky § 3, odst. 1, písm. b zák. 114/1992 • „ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část krajiny utvářející její typický vzhled nebo přispívající k udržení její stability.“ • „ze zákona“ – veškeré lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera a údolní nivy; - se neregistrují (zvláště pokud v ZCHÚ) • registrované VKP – v odůvodnitelných případech, kdy ochrana nedostatečná, (vyhlašují pověřené obce) - zápisem do seznamu VKP • rozhodnutí o registraci - § 6 zákona a § 7 vyhlášky č. 395/1992. účastníky jsou vlastníci oznamuje nájemcům, stavebnímu úřadu a obci, zrušit pouze v případě veřejného zájmu • zároveň nemovitou památkou podle zákona o státní památkové péči č. 20/1987 Sb.). Ochrana VKP • § 4, odst. 2 uvádí, že VKP „jsou chráněny před poškozováním a ničením. Využívají se pouze tak, aby nebyla narušena jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo oslabení jejich stabilizační funkce. • K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení VKP nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit závazné stanovisko orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy, změny kultur pozemků, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů.“ • kdo zásah zamýšlí, je povinen požádat o závazné stanovisko vždy, když je zde pouhá možnost takového ovlivnění – rozhodnutí ve správním řízení • vydán souhlas či nesouhlas se zamýšlenou činností – zda je nezbytný popř. náhradní opatření (§ 67 odst. 4 114/92). • stanoví podmínky - způsob a doba realizace 07/12/2022 8 Výjimky ze zákazů v ZCHÚ Možné jen když: • veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody • v zájmu ochrany přírody • pokud povolovaná činnost významně neovlivní zachování stavu předmětu ochrany ZCHU Kompetence: záměry místního a regionálního charakteru – povoluje: • správa NP a CHKO • krajské úřady • odbory MŽP + újezdní úřady armády veřejný zájem (výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody) • usnesení vlády Rozhodnutí obsahuje : • podmínky a rozsah • důvody umožňující povolení Vstupy, management, výjimky – kdo odpovídá? • vstup do ZCHÚ mimo značené stezky – při průzkumu a managementu střety s ochrannými podmínkami ZCHÚ – NPR a NPP zákaz přímo ze zákona – další maloplošná ZCHÚ stanovena v ochranných podmínkách vyhlášení • kauzy Šumava, NPR Nesyt atd. – v případě managementu zodpovědný ten kdo fyzicky prováděl a ne ten kdo dané práce objednal – podobně i veškeré kácení, výjimky ZCHD atd. – výjimky udělovány konkrétní osobě či práv subjektu který má právo pak činnost udělat 07/12/2022 9 Výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin (ZCHD) • v režimu správního řízení dle správního řádu (zák. č. 500/2004 Sb.) Náležitosti žádosti (§ 56 zák. 114/1992 Sb.) • základní identifikační údaje Žadatel : – jméno a příjmení / název žadatele – adresa trvalého pobytu / sídla – adresa pro doručování (liší-li se) – právní forma (pouze u právnických osob) – IČ nebo obdobný údaj (pouze u právnických osob) – datum narození (pouze u fyzických osob) – jméno a příjmení statutárního zástupce (pouze u právnických osob) • označení správního orgánu, jemuž je určeno. – krajské úřady (PP, PR mimo ZCHÚ + ochr.pásma a VP = vojenské prostory) – správy NP a CHKO (NPR, NPP, území NP a CHKO) – újezdní úřady (ve vojenských prostorech) a MŽP • podpis osoby, která činí podání Výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin (ZCHD) z § 49,50 zák. 114/92 • jiný veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody • je přímo v zájmu ochrany přírody – neexistuje jiné uspokojivé řešení – povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého stavu druhu – důkazní břemeno je na žadateli o výjimku • + u evropsky chráněných druhů musí být navíc splněny tyto důvody pro udělení: – možné škody na majetku, chovech, lesích, polnostech, zdraví obyvatel, sociální situaci – výzkum a záchranné programy – pro ptáky výzkum odchyt a další využití i v malém množství žadatel: • uvede chráněný druh a počet jedinců, pro které požaduje výjimku • uvede zakázanou činnost, pro kterou požaduje výjimku + zdůvodní a popíše svůj požadavek • uvede lokalitu pro kterou výjimku žádá • stanoví časový rozsah záměru • uvede další známé účastníky správního řízení – občanská sdružení (hlavním posláním dle stanov je ochrana přírody) – musí ale oznámit správnímu orgánu svoji účast v řízeních (každoročně a konkrétním úřadům) 07/12/2022 10 Přechodně chráněné plochy § 13 zákona 114/1992 • území s dočasným nebo nepředvídaným výskytem významných rostlinných nebo živočišných druhů, nerostů nebo paleontologických nálezů. • rozhodnutí o vyhlášení na předem stanovenou dobu či na opakované období. V • omezí zničení, poškození nebo rušení vývoje předmětu ochrany • újma vlastníku či nájemci (nikoliv nepatrná) - na jeho žádost (doložení doklady) finanční náhrada od orgánu ochrany, který chráněnou plochu vyhlásil • typicky hnízdiště či migrační zastávky na tahu ptáků, trdliště a zimoviště či teplotní refugia ryb Katastr nemovitostí • je potřeba uvádět správná parcelní čísla pozemků v daném katastrálním území (k.ú.) – jinak jsou na ně vázané právní akty neúčinné! • POZOR 2 různé evidence – katastr nemovitostí (list vlastnictví L.V. - majitel) – současný platný na webu – evidence pozemků (stará neplatná) – ve starých mapách (možná záměna!) • na parcelní čísla se váže: – vyhlašování ZCHÚ včetně ochranných pásem – podmínky výjimek ZCHÚ, ZCHD – kácení – plány péče – náhrady škod • důležitý i druh pozemku – podle něho probíhá veškerý management, kácení atd. (lesní, nelesní, zemědělská půda atd. 07/12/2022 11 Ústřední seznam ochrany přírody č. 114/1992 Sb. + vyhláška č. 64/2011 Sb. • zřizovací listiny a odborná dokumentace: – zvláště chráněných území (ZCHÚ) – památných stromů – smluvně schráněných území – lokalit soustavy NATURA 2000 • evropsky významných lokalit (EVL) • ptačích oblastí – uvedeno včetně parcelních čísel v KN • digitálním registr ÚSOP http://drusop.nature.cz Renaturace vodních toků • samovolný rozpad vodních děl zlepšující ekologický stav toků (korytotvorné procesy) – destrukce regulací, opevnění, příčných překážek – jezů, hrází – doprovázeno erozně akumulačními procesy vodní dílo (§ 55 vodního zák.) • (1) Stavby, které slouží k usměrňování režimu povrchových vod – přehrady, hráze, vodní nádrže, jezy a zdrže, – upravená koryta vodních toků, – ochrana před povodněmi (hráze, propusti atd.) – meliorace, zavlažování a odvodňování pozemků, stavby k plavebním účelům – stavby k využití vodní energie (MVE) – vodočty – hrazení bystřin a strží – stavby potřebné k nakládání s vodami (odběry, výpusti) • (2) Vodohospodářské úpravy (není stavbou) jsou zemní práce a změny terénu, jimiž se podstatně mění přirozená koryta vodních toků • Stavby je dle zákona povinnost udržovat ve zkolaudovaném stavu! - blokují revitalizace i renaturace • rušení stavby - pokud úprava dále nepotřebná – podnět dává vlastník (správce toku) a povoluje vodoprávní úřad – vyřazení majetku z evidence (zák. o majetku ČR §14, odst.7) - jednoduché pokud nebyla omylem zařazena do evidence – vlastník musí strpět na svém pozemku přirozené koryto (§ 50, pís. h) vodního zák.) , stejně i majitelé sousedících pozemků (§ 51) – rušení jezu – v korytě ohrožující zbytky stavby, odstranění – revitalizace ani úprava koryta není stavbou! – nemusí se udržovat jako zkolaudované vodní zákon 07/12/2022 12 Změny koryta Změna trasy koryta: • Opustí-li vodní tok vlivem přírodních sil při povodni své přirozené koryto a vznikne-li tím koryto nové, mohou vlastníci pozemků, správce vodního toku, jakož i oprávnění k nakládání s vodami, kteří jsou dotčeni novým stavem, žádat jednotlivě nebo společně vodoprávní úřad o povolení vrátit vodní tok na svůj náklad do původního koryta. Stát může žadatelům, kteří obdrží povolení, na obnovu koryta vodního toku po povodni přispět (§ 102, odst.1). • Neobnoví-li se původní stav, stát vykoupí pozemek původního nebo nového koryta vodního toku, jestliže mu tento pozemek vlastník dotčeného pozemku nabídne. Toto neplatí pro dotčené pozemky ve vlastnictví obcí. vodní zákon Povodňové stavy Plány pro zvládání povodňových rizik mohou zahrnovat rovněž podporu udržitelného využívání území, zlepšení schopnosti půdy zadržovat vodu a kontrolované zaplavení určitých oblastí v případě výskytu povodně. (§ 64a vodního zák.) Regulace v záplavových územích §66 • (1) Záplavová území jsou administrativně určená území, která mohou být při výskytu přirozené povodně zaplavena vodou. Jejich rozsah je povinen stanovit na návrh správce vodního toku vodoprávní úřad... • (2) V zastavěných územích, v zastavitelných plochách podle územně plánovací dokumentace, případně podle potřeby v dalších územích, vymezí vodoprávní úřad na návrh správce vodního toku aktivní zónu záplavového území podle nebezpečnosti povodňových průtoků. (voda >1 m a proudění > 1 m3.s-1 při Q100) – bez staveb a úprav ale porušuje se (zmenšení retence a průchodnosti) Území určená k řízeným rozlivům povodní (§ 68) : • (1) Za území určená k řízeným rozlivům povodní se považují pozemky nezbytné pro vzdouvání, popřípadě akumulaci povrchových vod veřejně prospěšnými stavbami na ochranu před povodněmi, k nimž bylo omezeno vlastnické právo dohodou nebo postupem podle § 55a. Jedná se buď o stavby typu suchá nádrž (průtočný poldr, který se plní jen za vysokých průtoků) nebo klasický poldr (plní se z boku při povodňových stavech). • (2) Za škodu vzniklou řízeným rozlivem povodní na půdě, polních plodinách, lesních porostech a stavbách v území podle odstavce 1 náleží poškozenému náhrada, kterou poskytuje v penězích stát zastoupený Ministerstvem zemědělství. vodní zákon 07/12/2022 13 Vodní zákon - další možné střety (254/2011 Sb.) • toky a nádrže jako habitat chráněných druhů (ZCHD) – při prokázaném výskytu nutná k zásahu výjimka ze zák. 114/92 se stanovením podmínek – většinou udělena ale nutná kontrola podmínek – mihule, škeble, velevrub, ryby, původní raci, brouci, hnízdotvorka pospolitá … – střety s kormoránem (neplatí již náhrady za ZCHD), odlišné na tocích • „přílišná“ údržba toků s odkazem na Zákon o vodách – dříve byl zákon 114/92 zvláštní vůči těmto a měl prioritu – dnes bohužel nemá prioritu • tok a niva - významný krajinný prvek (VKP) ze zákona (ve zúženém pojetí zák. 114 ale musí plnit „funkce“ nivy aby požívala ochrany) • nepůvodní druhy - introdukce ryb v rámci rybářského hospodaření, nelegální přenosy nepůvodních druhů raků vodní zákon Vodní zákon a OOP (254/2011 Sb.) • Vlastníci vodních děl jsou mj. povinni – udržovat vodní dílo v řádném stavu, – dodržovat schválený manipulační řád a podmínky, za nichž bylo vodní dílo povoleno (§59 odst. 1 písm. a,b vodního zákona) • OOP se vyjadřuje: – ve vodoprávním řízení – povolení pro nakládaní s vodami (na určitou dobu) – manipulační řády vodních děl • jezy • nádrže, rybníky • závlahové soustavy • odběry vod atd. (zasněžování chybí) • malé vodní elektrárny • po skončení platnosti žádost o obnovu povolení pro nakládání s vodami • nebo změna manipulačního řádu – stanovení podmínek pro provoz – lze např. uložit jinou výšku hladiny – postavení rybího přechodu vodní zákon 07/12/2022 14 Přírodě blízká obnova těžebního prostoru • nastavení zákonů na staré rekultivace technického typu (lesnické, zemědělské a hydrické) • těžba rašeliny mimo horní zákon (zák. 61/1956) • platby za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu (zák. 334/1992 o ochraně ZPF) – lesní monokultury a těžební jezera dočasně vyňaty ze ZPF = odvody jen 1% ceny – sukcesní plochy trvale vyňaty = odvody 100% (problém) • možnosti řešení: – zalesnění spontánní sukcesí naplní lesní zák. – následně jako lesy ochranné či zvláštního určení (pro zachování biologické různorodosti“ § 8 odst. 2 písm. f). lesního zák.) – do pozemku vodní plocha katastrálně zahrnout i nezaplavený pás u břehů – sukcesí vzniklý trávník prohlásit za „trvalý travní porost“ dle K.N. horní zákon Horní zákon a střety s OP • Horní (44/1988) a stavební zák. (183/2006) • „závazná stanoviska“ a vyjádření OOP – prosazování přírodě blízké obnovy – vyhlášení dobývacího prostoru - Horní z. – stanovení území pro těžbu (Stavební zák.) – schválení Plánu přípravy, otvírky a dobývání (POPD) u dobývacích prostorů či plánu využívání u nevýhradních ložisek – jeho součástí i Rekultivační plán – § 65 zákona č. 114/1992 - rozhodnutí podle zvláštního předpisu, jimiž mohou být dotčeny zájmy chráněné zákonem • Výjimky a Souhlasy OOP – výjimky k zásahu do ZCHÚ a ZCHD – výjimky k zásahu do VKP • výskyt ZCHD - vyhlášení přechodně chráněné plochy (§ 13, odst. 1. 114/1992) • registrace VKP nebo vymezení ÚSES • krajní ohrožení - stanovení podmínek pro výkon činnosti nebo přímo její zákaz (§ 66, 114/1992) • u nových těžebních záměrů lze vhodně nastavit rekultivaci už během EIA horní zákon 07/12/2022 15 Další problémy a přístupy k těžbě Staré rekultivační plány • závazný „Souhrnný plán sanace a rekultivace“ (SPSR) • u starých velkých lomů - rozhodnutí státní správy, která může zrušit pouze soud • ALE objevily se nové skutečnosti (výskyt ZCHD) nebo právní aspekty (platná legislativa OP) Připomínkování koncepčních dokumentů: • zásady územního rozvoje krajů • územní plány obcí atd. Správy CHKO a NP • stanovit obecné principy obnovy po těžbě Spolupráce s těžaři: • ekonomická argumentace - sukcese je levnější než tradiční rekultivace zemědělské, lesnické či hydrické (střety s potřebou utratit fondy na rekultivaci) • zlepšení obrazu firmy u veřejnosti (PR), spolupráce na studiích k vlivu managementu horní zákon Introdukce, reintrodukce, záchranné přenosy • zák. 114/92 Sb. (Ochrana přírody a krajiny) – „záměrné rozšiřování geograficky nepůvodních druhů“, ale i „reintrodukce a záchranné přenosy“ – vše na výjimku • EU -Nařízení Rady (ES) č. 708/2007 o používání cizích a místně se nevyskytujících druhů v akvakultuře Vodní prostředí: • Zákon o rybářství (č. 99/2004 Sb.) - „nepůvodní se rozumí taková geograficky nepůvodní nebo geneticky nevhodná anebo neprověřená populace ryb a vodních organismů, která se vyskytuje na území jednotlivého rybářského revíru méně než tři po sobě následující generační populace“ – zcela nevhodné! • Zákon o vodách (vodní zákon) (č. 254/2001 Sb.) - „vypouštění nepůvodních a geneticky nevhodných a neprověřených ryb a ostatních vodních živočichů do toků a vodních nádrži vázáno na souhlas příslušného vodoprávního úřadu“ (zde obec s rozšířenou působností) 07/12/2022 16 Geograficky nepůvodní druhy (§ 5, odst. 4 zák. 114/1992) • „záměrné rozšíření geograficky nepůvodního druhu rostliny či živočicha do krajiny je možné jen s povolením orgánu ochrany přírody“. • snaha úmyslně rozšířit nepůvodní druh • neplatí: – pro rostlin, pokud se hospodaří podle schváleného lesního hospodářského plánu nebo hospodářské osnovy • nepůvodní druh (geograficky) - není součástí přirozených společenstev určitého regionu. povolení ve správním řízení: • obecní úřady obcí s rozšířenou působností (mimo ZCHÚ a jejich OP) • krajské úřady (PR, PP + OP) • správy NP a CHKO včetně NPR a NPP (pokud není v základních ochranných podmínkách zakázáno) • újezdní úřady (VP) Stanovení výše škod • bobr, vydra, velké šelmy, los • vyhláška č. 360/2000 Sb., o stanovení způsobu výpočtu výše náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy na: – vymezených domestikovaných zvířatech, – psech sloužících k jejich hlídání, – rybách, – včelstvech, včelařském zařízení, – nesklizených polních plodinách – na lesních porostech Metodika stanovení • vydra - uvádí jednotný způsob výpočtu výše náhrady škod • připravuje se novelizace vyhlášky a nová metodika výpočtu náhrad • kormorán - paušální platby za vzniklé škody (v EU chráněni obecně všichni ptáci směrnicí o ptácích) ŠKODY 07/12/2022 17 Náhrada újmy (zák.č. 218/2004 Sb.) • finanční kompenzace za omezení při zemědělském nebo lesním hospodaření při kterém vznikne újma • poskytuje ji stát vlastníkovi či nájemci zemědělské půdy, lesního pozemku nebo rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže • podmínky pro finanční kompenzaci ( § 58 zák.) : – ochrana zvláště chráněných území, soustavy Natura 2000 a památných stromů, zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů – opatření v plánech systémů ekologické stability krajiny podle § 4 odst. 1 zákona – rozhodnutí, závazného stanoviska nebo souhlasu vydaného podle tohoto zákona • výše náhrady jen do výše rozdílu oproti hospodaření bez omezení • posuzují regionální pracoviště AOPK ČR – správy CHKO • žádost za každý rok zvlášť do konce března následujícího roku • melodický pokyn k náhradám Rybářství a náhrada škod • náhrada škod chráněnými živočichy 115/2000 Sb. • povinen ohlásit škodu do 48 hodin od jejího vzniku příslušnému orgánu ochrany přírody • písemně, musí být podložena doklady a podklady potřebnými pro posouzení nároku a – jedná-li se o škodu na rybách – musí být předložena do 10 dnů ode dne zjištění škody a nejpozději do šesti měsíců ode dne, kdy ke vzniku škody došlo • identifikace žadatele • uvést parcelní čísla všech rybníků (po výlovu zůstaly vypuštěné nebo bez rybí obsádky ) – nelze čerpat na vodní toky • popis příčin vzniku škody a uvedení rozsahu škody: částka v Kč • místní šetření a vystaví protokol z místního šetření, ve kterém potvrdí či vyvrátí přítomnost vydry • označení vybraného živočicha, který škodu podle poznatků žadatele způsobil, - popis opatření žadatele, které učinil k zabránění vzniku škody, - způsob poskytnutí náhrady škody (např. převedením finančních prostředků • odborný či znalecký posudek se až dodatečně, po podání žádosti RYBÁŘSTVÍ 07/12/2022 18 Lesní zákon - zákazy (1) V lesích je zakázáno (§ 20) • b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty, • c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin, • d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat, • j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních – střety s neukázněnými freeridery • k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa, Z těchto zákazů nelze udělit ani výjimku: • m) narušovat vodní režim a hrabat stelivo, • n) pást dobytek, umožňovat výběh hospodářským zvířatům a průhon dobytka lesními porosty, nevztahuje se: (3) Zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 se nevztahují na činnosti, které jsou prováděny při hospodaření v lese (§ 20 odst. 2); (4) Vlastník lesa může povolit výjimku ze zákazů uvedených v odstavci 1 písm. a) až k). (pokud neporuší práva jiných vlastníků) zákon o lesích Lesní zákon – povinnosti a zákazy při „obnově a výchově“ lesa (1) Vlastník lesa je povinen obnovovat lesní porosty stanovištně vhodnými dřevinami a vychovávat je včas a soustavně tak, aby se zlepšoval jejich stav, zvyšovala jejich odolnost a zlepšovalo plnění funkcí lesa. Ve vhodných podmínkách je žádoucí využívat přirozené obnovy; přirozené obnovy nelze použít v porostech geneticky nevhodných. (2) Při mýtní těžbě úmyslné nesmí velikost holé seče překročit 1 ha a její šíře na exponovaných hospodářských souborech jednonásobek a na ostatních stanovištích dvojnásobek průměrné výšky těženého porostu. Šířka holé seče není omezena při domýcení porostních zbytků a porostů o výměře menší než 1 ha. (4) Je zakázáno snižovat úmyslnou těžbou zakmenění porostu pod sedm desetin plného zakmenění; to neplatí, jestliže se prosvětlení provádí ve prospěch následného porostu nebo za účelem zpevnění porostu. (6) Holina na lesních pozemcích musí být zalesněna do dvou let a lesní porosty na ní zajištěny do sedmi let od jejího vzniku; v odůvodněných případech může orgán státní správy lesů při schvalování plánu nebo při zpracování osnovy nebo na žádost vlastníka lesa povolit lhůtu delší. Na povolení této delší lhůty se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. – výjimka díky kůrovcové kalamitě na 5 let zákon o lesích 07/12/2022 19 Les jako významný krajinný prvek • VKP chráněny před poškozováním nebo ničením = k určitým zásahům je třeba závazné stanovisko orgánu ochrany přírody • LHP (lesní hospodářský plán) vyhláška Mze 84/1996 Sb. o lesním hospodářském plánování – ovlivňuje hospodářské záměry a postupy vlastníků lesa – obnova lesa, jeho druhová skladba, rozsah úmyslné těžby – ke schválení závazné stanovisko OOP (viz § 4, odst. 3 114/1992 – formou „rozhodnutí“ – krajský úř., správy CHKO a NP • kompenzace za omezení lesního hospodaření umožňuje ustanovení § 58 114/1992 (písemně uplatněného nároku) – zákon o náhradě škod • „dozor v ochraně lesa“, (zák. 282/1991 Sb. – zřízena i Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) a stanovena její působnost v „ochraně lesa“. • ČIŽP má zakotvenu působnost „zjišťovat nedostatky a škody na funkcích lesa jako složce životního prostředí“ – časté střety protože posuzuje hlavně ochranu hospodářských funkcí lesa zákon o lesích Pastva v lese • stanovení odchylných opatření dle zák. 289/1995 o lesích - ve věci řízené pastvy v lesních porostech • pastva dobytka prováděná v lese výhradně za účelem hospodaření v lese (tj. pokud přispěje k obnově nebo udržení žádoucího stavu lesního ekosystému) není podle § 20 odst. 1 písm. n) lesního zákona zakázána; vychází z § 36 lesního zákona (lesy zvláštního určení a ochranné v ZCHÚ) • zdůvodnění rozhodnutí: – pastva je efektivnějším a historicky vhodnějším způsobem hospodaření než kosení a výřez keřů a výmladků – cílem je dosažení přirozené skladby porostů odpovídající danému stanovišti • postup je navržen v lesním hospodářském plánu nebo rozhodnutím MŽP zákon o lesích 07/12/2022 20 Lesní zákon a předmýtní těžba (289/1995 Sb.) • ochranářský zájem: – střední, nízký les a pařeziny – (dříve v ČR významně zastoupeny – vazba světlomilných druhů) • ALE – vlastníci lesa jsou povinni přednostně provádět těžbu nahodilou (§33 odst. 1 lesního zákona) – škody polomy, škůdci – provádět opatření proti hmyzím škůdcům (§ 32 lesního zákona) – udržení zakmenění (nad 0,7) – „obnova“ (předmýtní těžba) před mýtní zralostí do 80 let stáři není povolena – nastaveno historicky proti tzv. „loupežení lesa“ + ekonomické důvody (úbytek v průmyslové éře) • řešením lesy zvláštního určení se speciálním LHP a plánem péče – zavedení managementu k ochraně druhů který při běžném hospodaření není možný – předmýtní těžba – zakmenění pod 0,7 • stanovení odchylných opatření dle zák. 289/1995 o lesích o trvalém udržení sníženého zakmenění porostů pod sedm desetin plného zakmenění zákon o lesích Oplocování lesů • střety s volným pohybem druhů (migrační překážky) • oplocení lesa pro účely zájmového chovu zvěře • § 32 odst. 7 oplocování lesa zcela zakázáno, aby „nedošlo ke zneužívání oplocení jako prostředku k zamezení výkonu práva užívání lesů veřejností • výjimka ze zákazu oplocení: – lesních školek, – ochrana porostu před zvěří, – obory – farmové chovy zvěře • pokud chce vlastník výjimku k oplocení – musí požádat o zařazení lesa do lesů zvláštního určení – požádat o výjimka ze zákazu les oplotit zákon o lesích 07/12/2022 21 Zákon o myslivosti (449/2001 Sb.) • normované stavy zvěře – podhodnoceny při sčítání v honitbě • dokrmovací zařízení (eutrofizace) a umisťování staveb (posedy) • vypouštění nepůvodních druhů – nutná výjimka 114/1992 (některé druhy neudělováno – bažant) • nelegální odstřel a trávení ZCHD – část ZCHD stále zařazena ve zvěři • další … Agroenvironmentální opatření (Nařízení vlády č. 79/2007 Sb.) • součástí Programu rozvoje venkova • homogenní hospodaření na „půdních blocích“ • problémy: – pevně stanovené termíny seče, – počty sečí, – kosení nedopasků – další podmínky nevyhovující druhům či přírodním stanovištím • Metodika opatření (79/2007 Sb.) – stanoví kde se vyjadřuje OOP a kdy je výjimka možná – mulčování, přísev, obnova ve ZCHÚ, ochranných pásmech NP a ptačích oblastí, válení a smykování • OOP svým souhlasem může upravit podmínky – např. povolení vynechání jedné seče u dvousečných luk, odložení seče či změna povinnosti seče nedopasků – složení regionální travní směsi, ošetřování travních porostů, stanovení ploch nevhodných pro aplikaci „opatření“ 07/12/2022 22 Dotační programy podporující péči o přírodu a krajinu • Operační program Životní prostředí (OP ŽP) • Program péče o krajinu (PPK) • Program Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny (POPFK) • Podprogram Správa nezcizitelného státního majetku ve zvláště chráněných územích (MaS) • Program rozvoje venkova (PRV) • Příspěvky na hospodaření v lesích • LIFE+ • Regionální operační programy NUTS II • Národní programy MZe v oblasti vod • Operační program Rybářství • Obnova území postiženého povodní v roce 2010 Vypalování • při hromadění stařiny za specif. podmínek (předjaří, lehké povrchové sežehnutí před obdobím aktivity živočichů – hmyzu) • v budoucnu možné za příslušných bezpečnostních opatření (ohlášení, zajištění kontroly a pohotovosti, odborná organizace) • zatím legislativně blokováno • Zákon o požární ochraně 133/1985 Sb. – § 5 odst. 2, § 17 odst. 3 Právnické osoby a fyzické osoby nesmí vypalovat porosty – dozor osoby starší 18 let a za bezvětří, – hasební prostředky v množství přiměřeném rozsahu – v bezpečné vzdálenosti od budov, po oheň uhašen a zahrnut zeminou, – předem oznámit územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru kraje. – přestupku na úseku požární ochrany § 78 odst.1 - pokuta do výše 25 000,- osobě či práv. osobě 500 tis. • Zákon o myslivosti 449/2001 Sb. – § 11 odst. 3 Uživatelé honiteb jsou povinni provádět v době nouze dostupná a přiměřená opatření k záchraně zvěře, zejména ve spojitosti se záplavami, povodněmi, lesními požáry a extrémně vysokou sněhovou pokrývkou • Zákon o lesích 289/1995 Sb. - zakázáno • management možný pouze náhodným vzplanutím 07/12/2022 23 Seznam dotčených zákonů • zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti • zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu • zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon • zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech • zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí • zákon č. 289/1995 Sb., lesní zákon • zákon č. 254/2011 Sb., vodní zákon • zákon č. 99/2004 Sb., o rybářství • zákon č. 200/1994 Sb., o zemědělství • zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu • nařízení vlády č. 242/2004 Sb., o provádění agroenvironmentálních opatření • zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon • zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně • zákon č. 115/2000 Sb., o náhradách škod způsobených vybranými chráněnými živočichy • zákon č. 16/1997 Sb., o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů • zákon č. 100/2004 Sb., o obchodování s ohroženými druhy • zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a její nápravě • zákon č. 162/2003 Sb., o zoologických zahradách Správní řízení (zák. č. 500/2004 Sb.) • vede ho správní orgán OP (v řízeních jiných orgánů státní správy je dotčeným orgánem státní správy = vydává „závazná stanoviska“) Zahájení řízení: • v případě „žádosti“ je zahájeno dnem ji příslušný OOP dostal • dnem, kdy správní orgán „Oznámení o zahájení“ účastníkům doručí • účastník řízení: – ze zákona – do řízení se přihlásit (lze i po zahájení řízení) Náležitosti: • kdo podává, které věci se týká a co navrhuje Průběh: • „ústní jednání“ – OOP přizve všechny jemu známé účastníky, při velkém počtu účastníků oznámí i veřejnou vyhláškou na úřední desce (ne každý se může dovědět) – účastníkům nutno doručit 15-30 (dle složitosti případu) dní předem Rozhodnutí • do 60 dnů od zahájení řízení (ve složitých případech do 90 dnů) • zakládá, mění nebo ruší práva nebo povinnosti fyzické či právnické osoby • obsahuje „Výrok“ = jak OOP rozhodl a „Odůvodnění“ = proč tak rozhodl – často rozhodují formální nedostatky než věcná náplň – je potřeba nemít v podání formální chyby • všem účastníkům musí být prokazatelně doručeno - až pokud se nikdo neodvolá pak nabývá právní moci (= činnost začít hned ALE je potřeba vyčkat do nabytí právní moci! • nečinnost - OOP nevydá rozhodnutí, závazné stanovisko nezahájí řízení v zákonné lhůtě - pak podat žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti nadřízenému orgánu 07/12/2022 24 Odvolání proti rozhodnutí • v odvolací lhůtě 15 dnů se podává orgánu OP, který ho vydal • orgán může rozhodnutí zrušit nebo změnit když plně vyhoví odvolateli a zároveň nezpůsobí újmu některému z účastníků řízení (není časté) • nevyhoví odvolání = postoupí nadřízenému odvolacímu orgánu (např.Ministerstvo ŽP – příslušný územní odbor) • náležitosti odvolání: – kdo se odvolává – které věci se týká (= proti kterému rozhodnutí směřuje) – co se navrhuje • v jakém rozsahu je rozhodnutí napadáno (celé nebo část) a v čem je rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí • odvolat se lze proti „Výroku“ a nikoliv jen proti jeho „Odůvodnění“ • včas podané a přípustné odvolání má „odkladný účinek“ = nenastává právní moc, vykonatelnost ani jiné právní účinky rozhodnutí (§ 85 odst. 1 správního řádu). • odklad rozhodnutí neplatí ale § 90 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. u: – zřízení přechodně chráněné plochy (§ 13 cit. zákona) – omezení nebo zákazu činnosti (§ 66 cit. zákona – odebrání rostlin a živočichů (§ 89 cit. zákona) Právo na informace • zákon o svobodném přístupu k informacím (č. 106/1999 Sb.) • zákon o právu na informace o životním prostředí (č. 123/1998 Sb.) • orgánu státní správy může být písemně položen dotaz či žádost o informace - ústně, písemně, telefonicky, elektronicky • je potřeba přesně formulovat jaké informace jsou požadovány – lépe když formuluje zkušená osoba • jinak může být žádost odmítnuta s různým odůvodněním (úřad přesné info nemá, žádost je příliš rozsáhlá atd.) – ALE úřad musí vydat „rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace“(123/1998 Sb.) • vyřízení do 15 dnů (106/1999 Sb.) nebo 30 (123/1998 Sb.) • při poskytnutí informací může úřad požadovat uhrazení nákladů souvisejících s poskytnutím informací (elektronicky bezplatně) – např. náklady na okopírování dokladů a informací + hodinová sazba úředníka na zpracování • nelze poskytnout z důvodu při: – ochraně osobních a individuálních údajů a osobnosti, – duševního vlastnictví nebo obchodního tajemství – v dalších případech vymezených zákonem č. 123/1998 Sb. 07/12/2022 25 Stráž přírody (z. 114/1992, § 81, 81a a 81b) zpravodaj (nemá pravomoci) strážce může: • zjišťovat totožnost osob • ukládat a vybírat blokové pokuty • vstupovat na cizí pozemky • zadržet ke zjištění totožnosti osobu podezřelou • požadovat pomoc nebo součinnost policie • pozastavit rušivou činnost za škodu způsobenou členem stráže odpovídá stát (§ 81b) Stížnost • proti chování úředních osob nebo proti postupu OOP • lze ji podat písemně nebo ústně (nutný písemný záznam) • pokud je stížnost předmětná musí být činěna opatření k nápravě • povinnost prošetřit a vyřídit stížnost do 60 dní od doručení - stěžovatel musí být o řešení vyrozuměn • pokud stěžovatel nesouhlasí s řešením lze si stěžovat na nadřízený správní orgán • pokud není OOP k řešení příslušný, postoupí dál a informuje stěžovatele 07/12/2022 26 Je krásné dělat něco pro přírodu … … ale bez dodržování zákonů to nejde … …. i když s nimi je to velmi těžké