Jak (ne)přednášet BAKALÁŘSKÝ A DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ K. TOMANOVÁ Formální náležitosti Ø Prezentace 5. ročníku - max 15 minut + diskuze Ø Hodnocení všemi studenty 3. a 4. ročníku (zpětná vazba, soutěž) Ø Zvěte školitele, konzultanty, lidi ze skupiny 3 Co přednáším? Ø Co chci říci? Proč se danou otázkou zabývám, co přináší, co se ví a neví? Ø Hypotéza Ø Příběh, co je zajímavé a nečekané? ◦… ◦… Ø Teprve potom prezentace Ø Čas! ◦ ◦ Komu přednáším? Ø Co se očekává? Ø Ø Hloubka tématu vs. zjednodušování Ø Formální stránka Ø Nácvik na obhajobu – ale tady to není obhajoba… Jak přednáším Obsah obrázku symbol, logo, design Popis byl vytvořen automaticky Nadpis (30pt) vs. Nadpis (48pt) Text vel. 20pt vs. text vel. 24pt vs. text velikosti 32pt o dobrá odrážka oToto je odrážka, která odráží text, který bych chtěla říci, ale vlastně ho celý čtu… a spolu se mnou i ostatní v publiku, což odvádí pozornost od toho, co říkám oPřepleky, chybi, … Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní Mám zajímavé téma které samotné je na čtyři řádky, takže nikdo jej nezvládne pochopit Potřebujeme nejdřív vědět A Ale zapomněl jsem ještě říct B, vlastně ne, C, ale když nad tím tak přemýšlím, tak asi spíš B… … Takže … Ehm…. jak všichni víme ze základní školy Díky koncentraci 0,255468 mg/l a času 2563min při 6200 otáčkách jsme úplně zapomněli, co má být výstupem… A teď vám ukážu všechny grafy a výsledky, když už jsem je stejně musel zpracovat… (ale to jste si už četli na začátku) Nebo celé téma není vidět, protože jsem příliš kreativní Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Úvod Ø Nezapomínám na hlavní otázku, téma Ø Souvislosti – co se ví, co se neví, proč mě to zajímá Ø Otázka, na kterou hledám odpověď Ø Ø Postupné vysvětlení pojmů, zkratek, zavedení ikon ze schémat (Reactome, Biorender, jiné), … Ø Ø Hypotéza! TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… ÚVOD 9 Obsah obrázku text, kresba, ilustrace, Kreslený film Popis byl vytvořen automaticky Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní POŘÁD MŮŽU MÍT TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… ÚVOD 10 + zdroje! (zvlášť u článků) Obsah obrázku snímek obrazovky, diagram, origami, design Popis byl vytvořen automaticky Metody ELISA, WB, barvení, … - k čemu konkrétně jsme použili? Při písíárku jsme to dali washovat… Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní POŘÁD TÉMA, POKUD UZNÁM ZA VHODNÉ …. METODY 11 Výsledky (vs. Lokalizace DVL v buňce) návodné komentáře: to nás překvapilo…; toto odpovídá očekávání, protože už víme, že když x, tak y; z literatury víme, že … ) Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… VÝSLEDKY 12 „A tady vidíme výsledky, takže u CK1 to nevyšlo významně, u NEK2 to taky nevyšlo významně, u TTBK vidíme významnost tady a tady“… Vs. „Jak jsme čekali, použití CK1 nevedlo k …, jako jediné funkční se ukázalo použití kinázy TTBK2. Což dává smysl, protože už víme, že zrovna ona má …./je tam a tam/….“ Obr. XY Effects of DVL-associated kinases on DVL3 subcellular localization Dipl. práce M. Micka Obrys usmívajícího se obličeje se souvislou výplní Obrys rozzlobeného obličeje se souvislou výplní TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… VÝSLEDKY 13 Závěr (vs. Jaké faktory vedou ke kardiomyogenezi?) Ø Na co jsem přišel Ø S čím jsou mé výsledky v souladu, jak to zapadá do kontextu Ø Které otázky to ještě vzbuzuje, kam se výzkum ubírá? Ø Co je třeba ještě udělat? TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… ZÁVĚR 14 Poděkování Laboratoři, publiku, … Výzva k otázkám TÉMA PRÁCE KTERÉ JE DLOUHÉ, ALE CHCI, ABY SI HO LIDI PAMATOVALI A MOHLI SE K NĚMU VRÁTIT… ÚVOD 15 Zdroje Seznam článků, ze kterých jsem čerpal/a obrázky, schémata Pro zájemce o relevantní literaturu, možno skrýt až za poděkování Formát citací jako v diplomce: Autoři, Článek, rok, časopis, … DOI ŠTEFKOVÁ Kateřina, Alkalická fosfatáza v diferenciaci embryonálních kmenových buněk. Brno, 2009. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, PřF. Dostupné z http://is.muni.cz/th/xxxx. MICKA Miroslav, Vztah mezi post-translačními modifikacemi a funkcí u proteinů Wnt dráhy. Brno, 2020. Diplomová práce. Masarykova univerzita, PřF. Dostupné z http://is.muni.cz/th/xxxx Pelcová Martina, Umění prezentace a jak na to. Magazín M [online časopis], 2013. Dostupné z https://www.em.muni.cz/student/3536-umeni-prezentace-a-jak-na-to, cit. 7. 11. 2023 Osm tipů Jak prezentovat - https://www.em.muni.cz/student/5046-8-rad-jak-spravne-prezentovat Tipy od University of Trent: https://www.trentu.ca/academicskills/how-guides/how-write-university/how-approach-any-assignment/cr eating-effective-powerpoint-slides Bad presentation - https://24slides.com/presentbetter/bad-powerpoint-examples-you-should-avoid Otázky oponentů + předtuchy Otázka oponenta (stručně) + odpověď – co otázka, to slide Relevantní detailní schémata, další výsledky, grafy, … Těžko na cvičišti… Kdo chce zapálit, musí sám hořet Opakování matka moudrosti Trénink dělá mistra Zpětná vazba je dobrý sluha, ale zlý pán Instruktážní video ČSO Lukáš Hrdlička – Jak prezentovat 21 22