Veřejné zakázky zadávané státní správou a samosprávou, PPK, PPOPFK, požadavky k výběrovým řízením, příspěvky na péči vlastníkům pozemků, ceny obvyklé apod.) Veřejné zakázky ◼ zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů ◼ zadáním veřejné zakázky se pro účely tohoto zákona rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce ◼ veřejnou zakázkou je: ◼ veřejná zakázka na dodávky, ◼ veřejná zakázka na služby, ◼ veřejná zakázka na stavební, ◼ … ◼ zadavatel je povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení (různé druhy zadávacích řízení), neníli dále stanoveno jinak – viz ◼ veřejný zadavatel a zadavatel ◼ zadavatel je osoba, která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní veřejné zakázky použije více než 200 000 000 Kč, nebo více než 50 % peněžních prostředků, poskytnutých z: ◼ a) rozpočtu veřejného zadavatele ◼ b) rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou případů, kdy je veřejná zakázka plněna mimo území Evropské unie ◼ za zadavatele se považuje také jiná osoba, která zahájila zadávací řízení, ačkoliv k tomu nebyla povinna, a to ve vztahu k tomuto zadávacímu řízení a do jeho ukončení Zásady zadávání veřejných zakázek ◼ zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady: ► zásadu transparentnosti ► zásadu přiměřenosti ► zásadu rovného zacházení ► zásadu diskriminace + zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit ◼ viz znění § 6 zákona č. 134/2016 Sb. Veřejná zakázka malého rozsahu ◼ veřejnou zakázkou malého rozsahu je veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší v případě veřejné zakázky: a) na dodávky nebo na služby částce 2 000 000 Kč, nebo b) na stavební práce částce 6 000 000 Kč (pozn. obojí bez DPH) ◼ zadavatel není povinen zadávat veřejnou zakázku v režimu zákona č. 134/2016 Sb. – může tak ale učinit (!) ◼ zadavatel má povinnost dodržet zásady zadávání veřejných zakázek ◼ u veřejných zadavatelů stanoveny postupy při zadávání veřejných zakázek interními právními předpisy ◼ požadavky týkající se postupu při zadávání veřejných zakázek bývají součástí dotačních programů ◼ povinnost uveřejnění smlouvy v registru smluv (NE do 50.000 Kč bez DPH) Náklady obvyklých opatření MŽP ◼ Náklady obvyklých opatření (NOO) slouží k posuzování žádostí a projektů v dotačních programech s cílem zajistit porovnatelný přístup a efektivní vynakládání finančních prostředků. ◼ Podle zaměření položek jsou NOO členěny do 10 oblastí. Položky v jednotlivých oblastech uvádějí cenu obvykle podporovaných opatření a představují obvyklou finanční částku, za kterou je možno realizovat určitý typ opatření. Částka zahrnuje všechny nezbytné činnosti a materiály potřebné k realizaci opatření včetně nákladů na dopravu. ◼ Náklady obvyklých opatření jsou tvořeny základní položkou, v odůvodněných případech upravenou koeficienty (příplatky za ztížené přírodní podmínky apod.), které se sčítají, pokud není uvedeno jinak. Ceny jsou uváděny bez DPH. ◼ NOO zahrnuje široké spektrum činností, které nemusí být vždy v souladu s předmětem podpory konkrétního dotačního programu, tzn. činnost uvedená v NOO neznamená vždy způsobilý výdaj. ◼ Projektům, které NOO překročí, je třeba věnovat zvýšenou pozornost, mohou být špatně navržené nebo naopak obsahují další potřebné realizační prvky, které nejsou pro daný typ opatření běžné, nebo vycházejí ze specifické situace v místě realizace. Tento typ projektů je možné realizovat v případě zvýšeného zájmu ochrany přírody. ◼ Realizace podporovaných opatření zpravidla probíhá v souladu se Standardy péče o přírodu a krajinu, které vydává AOPK ČR a které jsou ke stažení na www.standardy.nature.cz. Případné odchylky od postupů obsažených ve standardech musí být důvodné (specifické podmínky v místě realizace apod.). ◼ https://www.mzp.cz/cz/naklady_obvyklych_opatreni_mzp Dohody podle § 68 a § 69 ZoOPK ◼ vlastníci a nájemci (uživatelé) pozemků zlepšují podle svých možností stav dochovaného přírodního a krajinného prostředí ◼ písemné dohody k provádění péče o pozemky (způsobu hospodaření v ZCHÚ a ptačích oblastech) ◼ veřejnoprávní dohody sui generis ◼ podmínky - vymezení konkrétních věcných a časových podmínek zajišťujících zájmy ochrany přírody ◼ možnost poskytnutí finančního příspěvku podle § 69 ◼ výhody a nevýhody dohod X smlouvy o dílo ◼ „možnost“ poskytnutí finančního příspěvku k záměrům podle § 68 ◼ zdržet se určité činnost nebo naopak provést dohodnuté práce v zájmu zlepšení přírodního prostředí ◼ úhrada: ◼ účetně či jinak prokázané újmy na pozemcích zemědělsky či lesnicky obhospodařovaných ◼ úhrada věcných, materiálových a osobních výdajů spojených s výkonem prací v zájmu ochrany přírody ◼ jednorázově / opakovaně (max. 5 let) ◼ dobrovolnost ◼ výchozí podklad – Náklady obvyklých opatření MŽP Dohody podle § 69 ZoOPK DOTAČNÍ ZDROJE ◼ Operační program Životní prostředí (OPŽP) ◼ Program péče o krajinu (PPK) ◼ Program Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny (POPFK) ◼ Podprogram Správa nezcizitelného státního majetku ve zvláště chráněných územích (MaS) ◼ Program rozvoje venkova (PRV) ◼ Norské fondy ◼ LIFE+ ◼ Nadace Partnerství, Nadace Veronica, Nadace VIA, ◼ a další více viz http://www.dotace.nature.cz/ Program péče o krajinu (PPK) ◼ národní dotační titul ◼ dotace až do výše 100 % vynaložených nákladů na vlastní realizaci opatření ◼ 3 podprogramy ◼ Podprogram pro zlepšování dochovaného přírodního a krajinného prostředí (PPK volná krajina) = provádění drobného managementu a dalších drobných neinvestičních jednoletých opatření ve volné krajině ◼ blíže viz http://www.dotace.nature.cz + http://www.mzp.cz Program Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny (POPFK) ◼ POPFK - záměry realizující adaptační opatření zmírňující dopady klimatické změny na vodní, lesní i mimolesní ekosystémy ◼ realizace opatření vyplývajících: ◼ z plánů péče o ZCHÚ ◼ ze souhrnu doporučených opatření pro ptačí oblasti ◼ záchranných programů ◼ programů péče pro ZCHD rostlin a živočichů. ◼ financování monitoringu a podkladových materiálů ◼ dotace až do výše 100 % celkových nákladů akce ◼ šest podprogramů – liší se předmětem podpory + žadateli: ◼ zajištění povinností orgánů ochrany přírody ve vztahu k ZCHÚ a zajišťování opatření k podpoře předmětů ochrany PO a EVL ◼ realizace a příprava záchranných programů a programů péče o zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů ◼ adaptační opatření pro zmírnění dopadů klimatické změny na vodní ekosystémy ◼ adaptační opatření pro zmírnění dopadů klimatické změny na nelesní ekosystémy ◼ adaptační opatření pro zmírnění dopadů klimatické změny na lesní ekosystémy ◼ zajištění podkladových materiálů pro zlepšování přírodního prostředí a monitoring krajinotvorných programů ◼ první dva podprogramy - pouze AOPK ČR a správy NP, ostatní jsou otevřené ◼ blíže viz http://www.dotace.nature.cz Operační program Životní prostředí (OPŽP) ◼ největší zdrojem veřejných prostředků v environmentální oblasti ◼ 5 prioritních os: ◼ Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní ◼ Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech ◼ Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika ◼ Ochrana a péče o přírodu a krajinu ◼ Energetické úspory ◼ program primárně financovaný z fondů EU + kofinancovaný z národních zdrojů a ukládající příjemci podpory povinnost X % finanční spoluúčasti z celkových způsobilých výdajů Program rozvoje venkova (PRV) ◼ především v rámci tzv. agroenvironmentálně-klimatických opatření ◼ = podpora mimoprodukčních funkcí zemědělství ◼ zemědělsky hospodařící subjekt ↔ správce krajiny (?) ◼ snaha o zvýšení ekologické stability krajiny a zachování + zvýšení přírodní rozmanitosti na zemědělsky obhospodařované půdě. ◼ nutno dodržovat stanovené podmínky ◼ 5 let ◼ nařízení vlády č. 75/2015 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření a o změně nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů Agroenvironmentálně-klimatická opatření, která jsou tvořena těmito podopatřeními: a) integrovaná produkce ovoce, b) integrovaná produkce révy vinné, které se člení na tituly: 1. základní ochrana vinic a 2. nadstavbová ochrana vinic, c) integrovaná produkce zeleniny, d) ošetřování travních porostů, které se člení na tituly: 1. obecná péče o extenzivní louky a pastviny, 2. mezofilní a vlhkomilné louky hnojené, 3. mezofilní a vlhkomilné louky nehnojené, 4. horské a suchomilné louky hnojené, 5. horské a suchomilné louky nehnojené, 6. trvale podmáčené a rašelinné louky, 7. ochrana modrásků, 8. ochrana chřástala polního, 9. suché stepní trávníky a vřesoviště a 10. druhově bohaté pastviny, e) zatravňování orné půdy, které se člení na tituly: 1. zatravňování orné půdy běžnou směsí, 2. zatravňování orné půdy druhově bohatou směsí, 3. zatravňování orné půdy regionální směsí, 4. zatravňování orné půdy podél vodního útvaru běžnou směsí, 5. zatravňování orné půdy podél vodního útvaru druhově bohatou směsí a 6. zatravňování orné půdy podél vodního útvaru regionální směsí, f) biopásy, které se člení na tituly: 1. krmné biopásy a 2. nektarodárné biopásy a g) ochrana čejky chocholaté. Přehled veřejných finančních nástrojů péče o přírodu a krajinu + základní info: ◼ viz - http://www.dotace.nature.cz/ Děkuji vám za pozornost a přeji pěkný zbytek dne. ☺