Audio – úprava a střih pro výuková videa Prezentace je vytvořena v rámci projektu ZIP, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170 Multimedia ve výuce I2 Audio – úprava a střih pro výuková videa Vyučující: Dominik Alvaro Rada rada@sci.muni.cz Multimedia ve výuce I3 Osnova ̶ Úvod do audia ̶ Základní pojmy ̶ Formáty zvukových stop ̶ Mikrofony a doporučení ̶ Audio programy ̶ Praktická část střihu a úpravy audia Multimedia ve výuce I4 Úvod do audia ̶ Co to je audio? Multimedia ve výuce I5 Úvod do audia ̶ Co to je audio? ̶ Mluvené slovo vs. hudba vs. zvukové efekty a šumy ̶ Lidské ucho – rozsah 16–20 000 Hz ̶ Nemusí být jenom omezení v lidském uchu ☺ ̶ ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=qNf9nzvnd1k&ab_channel=adminofthissite Multimedia ve výuce I6 Základní pojmy ̶ Frekvenční rozsah ̶ Vzorkovací frekvence (standard pro CD 44,1 kHz) ̶ Bitrate (kbps; většinou dostačující 128 kbps) – „kvalita“ ̶ BPM (údery za minuty; taneční hudba 120–130 a více BPM) ̶ Filtry ̶ Šum ̶ Hlasitost (dB) ̶ Mikrofonní vstupy: XLR, jack 3,5 mm (6,3 mm, 2,5 mm), USB Multimedia ve výuce I7 Formáty audio stop ̶ Typy formátů ̶ MP3 – komprese, zmenšení až na desetinu, odstranění zvuků pro člověka „nedůležitých“ ̶ wav – „ořezání“ vyšších frekvencí, bezztrátová komprese ̶ wma – speciální Windows kodek ̶ flac – bezztrátová komprese ̶ ogg – často v telefonech ̶ Je potřeba kvalitnější audio? Hudba vs. hlas? Úkoly ̶ Kolik místa zabere jedna zvuková stopa ve formátu .mp3 a.wav? ̶ Upravte přenosová rychlost (kvalitu nahrávky). Jak se změnila velikost? Multimedia ve výuce I8 Mikrofony ̶ Dynamické a kondenzátorové, případně USB mikrofony ̶ Dynamické – menší vzdálenosti, méně citlivé, větší směrovost (více osob současně) ̶ Kondenzátorové – potřeba fantomového napájení (většinou speciální zvuková karta / zařízení), přirozenější zvuk, citlivé na šum ̶ USB mikrofony – bez nutnosti externích či složitých zapojení ̶ Záhlavní, ruční, integrovaný ̶ Předem si ujasnit počet účastníků a potřebnou směrovost ̶ Frekvenční omezení a mnoho dalšího (pro profesionální využití ☺) Multimedia ve výuce I9 Doporučení pro záznam ̶ Některé šumy se špatně filtrují – využití tzv. pop filtrů ̶ Pozor na ozvěny v místnosti ̶ Předem vyzkoušet omezení hlasitosti mikrofonu Multimedia ve výuce I10 Audio programy ̶ Audacity ̶ Goldawave ̶ Adobe Audition CC ̶ Online programy (https://audiomass.co/, https://twistedwave.com/online) ̶ Současně pro úpravu videa (většinou omezené možnosti ve verzích zdarma) – příští hodina Multimedia ve výuce I11 Praktická část I ̶ Nahrajte si Váš hlas na mobilní telefon/tablet. Můžete namluvit zprávu, zazpívat (záleží na aktuálních opatřeních ☺), atp. ̶ Stejnou nahrávku proveďte i v nahrávacím studiu. ̶ Následně porovnejte nahrávky, šum a zkreslení hlasu. ̶ Úkoly ̶ Odfiltrování šumu ̶ Úprava hlasitosti ̶ Změna dynamiky hlasu Multimedia ve výuce I12 Praktická část II ̶ Úkoly ̶ „Namixujte“ několik nahrávek ̶ Vyhledejte instrumentální hudbu (či hudbu s delší předehrou) – podkres ̶ Přidání podkresu („podmazu“) k Vašemu hlasu ̶ Zkouška vytvoření vlastního „podmazu“ ̶ Youtube ̶ Zkuste převod videa na audio – vyhledejte nějaký online nástroj Multimedia ve výuce I13 Vytvoření podcastu ̶ Zamyšlení nad ̶ formou, ̶ délkou, ̶ skupinou posluchačů, ̶ tématy, … ̶ Pořízení techniky (hardwarová část) ̶ Provedení korektury nahrávky (softwarová část) ̶ Publikace (YouTube, Spotify, webové stránky…) Multimedia ve výuce I14 Dotazy a diskuze Multimedia ve výuce I15 Zdroje ̶ Formáty ukládání zvukových dat. Audiozone.cz [online]. Praha: ATLANTIDA, 2013 [cit. 2021-09-23]. Dostupné z: https://www.audiozone.cz/recenze/formaty-ukladani-zvukovych-dat-t20011.html ̶ Mikrofony. Recenzer.cz [online]. Praha: Converso Group, 2021 [cit. 2021-08-19]. Dostupné z: https://www.recenzer.cz/mikrofony/