Životní prostředí a zdraví Úvodní seminář 25/9/2023 prof. Jakub Hofman doc. Petra Bořilová Linhartová Co nás dnes čeká? § §Kam jsme se to dostali? è RECETOX § § §Co tu budeme dělat? è studium ŽPZ § § §Jak bude fungovat seminář E1000? § § § § 2 •anketa mezi studenty ŽP&Z 1 • • •anketa mezi studenty ŽP&Z 1 •seznamovací aktivita • • •diskuse, Q&A Nažhavte své mobilní telefony 3 § Poll Title: Jak se teď cítíte? https://www.polleverywhere.com/multiple_choice_polls/ktRBTJTH6MWyEwdgLxXJu?flow=Default&onscreen=pe rsist 5 Poll Title: Do not modify the notes in this section to avoid tampering with the Poll Everywhere activity. More info at polleverywhere.com/support Kde jste studovali na střední škole? https://www.polleverywhere.com/clickable_images/Y1BwMoe32byD3N7LF0wDO Poll Title: "Studuji na Masarykově univerzitě" - jaké pocity ve vás tato skutečnost vyvolává? https://www.polleverywhere.com/free_text_polls/oKNcgFTD9OUokPqGK8E40 Poll Title: Která témata programu ŽPaZ vás nejvíce zajímají? https://www.polleverywhere.com/multiple_choice_polls/zy9beMq5KgaYxUOEuFqMW?flow=Default&onscreen=pe rsist Poll Title: Jaké další téma vás na studiu ŽPaZ zajímá? https://www.polleverywhere.com/discourses/uSeRMp9K1rPDE1d9sdOD3 Poll Title: Máte zájem zapojit se do výzkumných či výukových aktivit centra RECETOX již v prvním ročníku? https://www.polleverywhere.com/multiple_choice_polls/TRccdjiT1v5uO6BYwWFP4?flow=Default&onscreen=pe rsist Kam jsme se to dostali [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] RECETOX RECETOX je samostatný ústav PřF MU Zaměřuje se na výzkum a vzdělávání v oblasti environmentálních a zdravotních rizik souvisejících s chemickými látkami kolem nás. RECETOX pilíře: §výzkum §vzdělávání §výzkumná infrastruktura §science-to-policy §aplikace výsledků výzkumu § Výzkum §studium kontaminantů, jejich chování, modelování dálkového transportu a bioakumulace v živých organismech §vztahy mezi chemickými látkami, prostředím, biologickými systémy a lidským zdravím a důsledky na místní, regionální a globální úrovni §faktory ovlivňující lidské zdraví a životní pohodu, tzv. exposom, chemickou bezpečnost a vývoj biotechnologií, materiálů a bioinformatických nástrojů pro biomedicínu Obsah obrázku muž, ve tmě Popis byl vytvořen automaticky 5 výzkumných programů Vzdělávání §Životní prostředí a zdraví §Matematická biologie a biomedicína §vzdělání na pomezí biologie, chemie, epidemiologie, environmentálních věd, matematiky, statistiky a informatiky §studijní programy vycházejí z dlouholetých zkušeností RECETOXu s VŠ výukou a také ze společenské, vědecké a firemní poptávky po specificky vzdělaných odbornících §studenti jsou zapojeni do výzkumných projektů a mohou se zúčastnit mezinárodních stáží na prestižních výzkumných ústavech a univerzitách v Evropě a Severní Americe Výzkumná infrastruktura §RECETOX koordinuje mezinárodní výzkumnou infrastrukturu pro výzkum exposomu EIRENE §funguje na principu „open access“ = kapacity jsou poskytovány interním i externím uživatelům §nejmodernější výzkumné zázemí umožňuje realizovat interdisciplinární výzkum a provádět: oanalýzu širokého spektra antropogenních a přírodních látek a toxinů v environmentálních či biologických matricích o odlouhodobé environmentální a populační studie o ovývoj komplexních softwarových nástrojů pro správu, analýzu, interpretaci a vizualizaci dat 14 Science to Policy Součástí RECETOX jsou: Národní centrum pro toxické látky propojuje výstupy výzkumu a inovační potenciál RECETOXu s potřebami partnerů z řad státní správy, úřadů a soukromého sektoru a identifikuje možnosti uplatnění v oblasti životního prostředí a zdraví v České republice. Regionální centrum Stockholmské úmluvy podporuje budování kapacit pro nakládání s chemickými látkami a globální monitorovací a informační systémy toxických chemických látek. Je také partnerem vybraným organizacemi OSN UNEP, WHO, UNIDO, UNDP. Centrum spolupráce WHO v oblasti účinků toxických látek na životní prostředí a lidské zdraví. Činnosti související s Basilejskou, Rotterdamskou a Minamatskou úmluvou o rtuti. § Brno Living Lab Koncept Živé laboratoře Brno byl představen ve spolupráci s městem Brnem, Jihomoravským úřadem a občany, kteří se účastní našich výzkumných projektů. Brno Living Lab je platforma pro lepší komunikaci a sdílení dat mezi vědci, tvůrci politik, občany a dalšími regionálními aktéry, která je otevřená více výzkumným týmům MU a externím uživatelům. Obsah obrázku stojící, pózování Popis byl vytvořen automaticky 100 research projects running in total RECETOX v 2022 Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky RECETOX Zajištěním stability a dlouhodobé udržitelnosti přírodního a sociálního prostředí zvyšujeme dalším generacím šanci na kvalitní život § Výsledky ankety § Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Kdo ve vás vzbudil zájem o stav životního prostředí a jeho vliv na lidské zdraví?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 20 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jak jste se o programu Životní prostředí a zdraví dozvěděli?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 21 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jaká byla vaše hlavní motivace k zápisu na studijní program Životní prostředí a zdraví?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 22 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Která z těchto disciplin vás baví více než ostatní?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 23 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jaké metody výuky upřednostňujete?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 24 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jakou metodu zkoušení upřednostňujete?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 25 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jaké jsou vaše hlavní zdroje informací o dění ve společnosti?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 26 Učitelé Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: V jakém sektoru by mělo být vaše vysněné zaměstnání?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 27 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Co byste považovali za svojí hlavní motivaci při hledání zaměstnání?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 28 Výsledky ankety Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Myslíte si, že má aktivní přístup jednotlivce významný vliv na stav životního protředí?. Počet odpovědí: 35 odpovědí. 29 Výsledky ankety Hra na chodbě §Prosím, pojďte s námi na chodbu Co tu budeme dělat? 31 Obsah obrázku sport, Tanec, osoba, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Studovat Životní prostředí a zdraví !!! §https://www.recetox.muni.cz/vzdelavani/vyuka-v-recetox §https://www.recetox.muni.cz/student Laboratoře a biobanka Bc NMgr PhD > Environmental Health Sciences > > > > Matematická biologie se specializacemi Matematická biologie a biomedicína Biomedicínská bioinformatika Epidemiologie a modelování Životní prostředí a zdraví se specializacemi Životní prostředí a zdraví Environmentální chemie a toxikologie Výuka na RECETOX Environmentální zdraví Co budu studovat 34 https://www.muni.cz/bakalarske-a-magisterske-obory/24088-zivotni-prostredi-a-zdravi Environmentální chemie a toxikologie ̶důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy ̶vhodná pro studenty se zájmem a talentem pro chemii a biologii ̶ Environmentální zdraví ̶vztahy životního prostředí a lidského zdraví a zdraví populací ̶vhodná pro studenty se zájmem o biologii člověka a jeho interakci s životním prostředím ̶ Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Moderní styl výuky, interaktivní semináře, případové studie, mnoho laboratorních cvičení, práce v terénu Možnost zahraničních stáží díky rozsáhlé síti spolupracujících institucí Spolupráce s aplikovanou praxí, možnost stáží a exkurzí Napojení na reálné projekty s tématikou ŽP Výuku zajišťují přední experti daných oborů + mezinárodní prostředí, moderní laboratoře, skvělá atmosféra a osobní přístup 35 Co se naučím chemie ekologie životní prostředí voda půda vzduch environmentální chemie toxikologie znečištění ekotoxikologie práce s informacemi prezentační dovednosti angličtina psaní odborného textu Environmentální chemie a toxikologie Environmentální zdraví biomedicína biologie člověk analýza dat zdraví epidemiologie společnost vlastnosti chemických látek a jejich interakce, jejich chování v ŽP, identifikace a měření polutantů fungování a stavba živých systémů, biologické funkce a procesy od buněk až po ekosystémy, vlivy polutantů na živé systémy problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat funkce živých systémů od molekulární úrovně po celého člověka, vlivy prostředí na zdraví jednotlivce vztah ŽP a zdraví lidské populace, ochrana veřejného zdraví problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat 36 Co se naučím chemie ekologie životní prostředí voda půda vzduch environmentální chemie toxikologie znečištění ekotoxikologie práce s informacemi prezentační dovednosti angličtina psaní odborného textu Environmentální chemie a toxikologie Environmentální zdraví biomedicína biologie člověk analýza dat zdraví epidemiologie společnost vlastnosti chemických látek a jejich interakce, jejich chování v ŽP, identifikace a měření polutantů fungování a stavba živých systémů, biologické funkce a procesy od buněk až po ekosystémy, vlivy polutantů na živé systémy problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat funkce živých systémů od molekulární úrovně po celého člověka, vlivy prostředí na zdraví jednotlivce vztah ŽP a zdraví lidské populace, ochrana veřejného zdraví problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat 37 Co se naučím chemie ekologie životní prostředí voda půda vzduch environmentální chemie toxikologie znečištění ekotoxikologie práce s informacemi prezentační dovednosti angličtina psaní odborného textu Environmentální chemie a toxikologie Environmentální zdraví biomedicína biologie člověk analýza dat zdraví epidemiologie společnost vlastnosti chemických látek a jejich interakce, jejich chování v ŽP, identifikace a měření polutantů fungování a stavba živých systémů, biologické funkce a procesy od buněk až po ekosystémy, vlivy polutantů na živé systémy problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat funkce živých systémů od molekulární úrovně po celého člověka, vlivy prostředí na zdraví jednotlivce vztah ŽP a zdraví lidské populace, ochrana veřejného zdraví problémy ŽP, zpracování a hodnocení dat Jaké budu mít předměty 38 1. ročník Jaké budu mít předměty 39 2. ročník Jaké budu mít předměty 40 3. ročník Bez popisku Kdo v tom bude se mnou 41 Bez popisku Doc. Bořilová Linhartová Zástupce garanta Bc programu ŽPZ Prof. Hofman Garant Bc programu ŽPZ Prof. Klánová Ředitelka RECETOX Tereza Nováková Studijní referentka Dr. Urík Průvodce studiem RECETOX 42 Bez popisku 43 se můžu zapojit do výzkumu a zpracovávat závěrečnou práci Doc. Babica Buněčná a tkáňová toxikologie Prof. Hofman Půdní environmentální chemie a toxikologie Doc. Vrana Chemodynamika znečištění ŽP Výzkumný program Environmentální chemie a toxikologie Doc. Hilscherová Bioanalytická toxikologie a další… Dr. Adamovský Mechanistická toxikologie Kde Dr. Ondřej Adamovský Doc. Pavel Babica Prof. Luděk Bláha Doc. Klára Hilscherová Prof. Jakub Hofman Prof. Bláha Environmentální toxikologie Doc. Branislav Vrana Dr. Lisa Melymuk Dr. Melymuk Chemické polutanty a expozice člověka 44 ̶se můžu zapojit do výzkumu a zpracovávat závěrečnou práci Kde Bez popisku Prof. Pikhart Environmentální epidemiologie Dr. Budinská Integrativní bioinformatika a biostatistika Bez popisku Bez popisku Doc. Čupr Hodnocení lidské expozice a rizik Výzkumný program Environmentální zdraví Doc. Bořilová Linhartová Environmentální genomika Prof. Bobák a další… Doc. Popovici Prof. Dobrovolná Environmentální fyziologie Jak na to? Nenechte si ujet začátek §https://www.muni.cz/studenti/strategie-uspesneho-studenta Pozor na: neznalost či chybný výklad pravidel // pozdní řešení potíží // špatné rozvržení studia a času // neúspěšné ukončení předmětu // absence ... Zvažte studijní stáž v zahraničí §https://www.sci.muni.cz/student/zahranicni-pobyty Nevzdávejte se ani v těžkostech §https://www.muni.cz/studenti/jsme-jedno-ucho Uvažujte o studiu jako části většího celku vaší kariéry §https://kariera.muni.cz/pro-studenty-a-absolventy/nase-sluzby/sluzby-pro-studenty § 45 Obsah obrázku oblečení, Lidská tvář, osoba, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Nebojte se ... vše se dá zavčas řešit § 46 Geologie Zkoušející: Mgr. Vít > Seminář E1000 Environmental legislation-Part Rámec E1000 Green chemistry: how ECHA can help European industry to use safer chemicals Free Vector | Illustration with global warming problem What Is Organic Soil? Sorting the Gulf Ecosystem | National Geographic Society 7 Causes of Air Pollution & What Are the Main Air Pollutants? - GenV Effects | Facts – Climate Change: Vital Signs of the Planet Ecosystem Vector Art & Graphics | freevector.com Agriculture Products & Irrigation Systems | Xylem Czech Republic Urban Area How bad design is driving the 'take-make-waste' economy - What Design Can Do Impact of Environmental Exposures on the Microbiome and Human Health ŽP --> globální problémy ŽP a člověk --> chemické látky jako motto env problémů --> znečištění půdy, vody, ovzduší + globální změna klimatu --> dopady: na organismy, člověka a ekosystémy --> speciální segmenty: zemědělství, město, odpady --> co stím (link do dalšího semestru) Organizace semináře E1000 §aktuální program na webu: https://www.recetox.muni.cz/student/seminare/e1000 §povinná účast na minimálně 11 seminářích §účast aktivní §zkouška 1.docházka – min účast 2.odborná esej na vylosované téma (0-30 bodů) 3.krátká prezentace eseje s diskusí (0-10 bodů od vyučujících + 0-10 bodů od studentů) §zadání tezí na konci semestru s termínem odevzdání do konce semestru, prezentace po skupinách ve cca 4 zkouškových termínech ... § 49 Organizace semináře E1000 §3 kredity ECTS odpovídají 75 – 90 hodinám práce studenta §13 setkání po 2 hod odpovídá 26 hodinám §zbývá 49 - 64 hodin na samostudium, psaní eseje a přípravu na kolokvium § 50 Hodiny se souvislou výplní Děkujeme za Vaši dnešní účast! § 51