Mgr. Jana Vašíčkova, Ph.D. .vasi_____|l@recetox.muni.cz • odpad = movitá věc, které se člověk zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit • produkt lidské činnosti • závažné důsledky pro životní prostředí • ztrátu zdrojů ve formě materiálu i energie • politika v EU - snížení jejich dopadu na životní prostředí a zdraví + větší účinnost využívání zdrojů v EU Kategorizace odpadů podle vlastností • stavební společnosti • domácnosti a municipality (měst a obce) • průmyslové společnosti a živnostníci • drobná výroba, služby, průmysl, zemědělství • specifická oblast: kontaminované lokality a kontaminovaná půda -tzv. staré historické zátěže - vznikaly nesprávným nakládáním s kapalnými a tuhými odpady. • dnes vznikají nedodržením norem čí haváriemi Statistika produkce odpadů EU-27 v roce 2020 • celková produkce odpadů ze všech ekonomických činností a domácností 2 151 milionů tun (zahrnuje i minerální odpad) • 781 milionů tun (bez minerálního odpadu • V průměru 4.8 tun odpadu na obyvatele EU-27 (zahrnuje i minerální odpad), 1.7 tun bez minerálního octoadu • zpracovalo se přibližně 2 149 milionů tun odpadů • ! patří sem i zpracování odpadů dovezených do EU, hlášená množství tudíž nejsou přímo srovnatelná s údaji o vyprodukovaném odpadu https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Waste generation, 2020 (kg per capita) 25 000 Waste excluding major mineral waste a Major mineral waste Note sorted on total waste generated (') This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence (J) 2018 data. Source Eurostat (online data code env_wasgen) eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste_statistics#Total_waste_generation Toky odpadů podle jejich zdroje Stavebnictví 11 % Výroba 3% 4 27% O O Povrchová a důlní téžba 9 Domäcnosü 16% Waste generation by economic activities and households, EU, 2020 (% share of total waste) Agriculture, forestry and Energy fishing Services 2 3% 10% (except wholesale of waste and scrap) 4 5% Households.^ 95 % M Waste/ water 10 7 % Wholesale of waste and scrap 0 5% Manufactunng 10.9 % Construction 37.1 % Mining and quarrying 23 4 % Source Eurostat (online data code env_wasgen) eUTOStatl Energetika Jiné zdroje https://ec.euroDa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation https://www.eea.europa.eu/cs/siRnalv/signalv-2014/clankv/odpadv-problem-ci-zdroi Waste generation by economic activities and households, 2020 (% share of total waste ) Mining and Manufacturing Energy Waste/water Construction Other economic Households quarrying and demolition activities EU 23.4 10.9 2.3 10.7 37.1 6.0 9.5 Belgium 0.0 20.9 1.5 31.4 30.5 7.9 7.8 Bulgaria 81.6 4.2 5.2 2.9 1.6 2.5 2.0 | Czechia 0 3 12 1 11 15 5 42 9 12 2 15.9 | Denmark 0.1 5.4 3.9 7.5 54.8 10.3 18.0 Germany 1.3 13.7 2.0 12.0 56.3 5.1 9.6 Estonia 15.2 24.6 35.0 4.6 9.8 7.4 3.4 Ireland (') 14.2 24.7 1.1 10.7 13.6 24.4 11.4 Greece 36.6 17.8 6.1 13.2 1.1 7.3 18.0 Spain 2.3 12.5 0.7 20.3 30.7 11.5 22.0 France 0.1 7-1 0.4 8.0 67.6 6.3 10.7 Croatia 11.6 7.5 1.1 16.3 23.8 19.5 20.2 0.8 37.8 4.1 16.6 Cyprus 6.9 9.5 0.1 6.5 50.2 9.8 17.0 Latvia 0.0 17.0 4.1 33.7 9.7 12.9 22.6 Lithuania 1.0 32.7 2.3 18.4 8.3 16.3 20.9 Luxemboura 1 1 65 03 35 a?i 42 7? Hungary 0.8 15.8 11.2 9.8 27.1 6.1 29.1 Netherlands 0.1 10.6 0.4 7.4 65.4 8.7 7.4 Austria 0.1 7.5 0.6 3.5 76.5 5.2 6.7 Poland 36.6 16.1 6.6 13.4 13.0 6.6 7.8 | Portugal- 17.8 1.3 m iol 3i i I Romania 84.3 4.6 3.1 2.0 0.9 2.2 3.0 12.1 3.8 6.3 51.4 8.4 Slovakia 1,6 24.0 5.5 8.9 9.0 32.5 18.5 Finland 75.1 8.2 0.8 1.0 11.8 1.0 2.1 Sweden 3.1 1.2 4.5 9.3 2.3 3.1 Iceland (') 0.0 24.4 0.0 1.9 3.9 29.6 40.2 Liechtenstein u- -T5- -T5- -rxrr -rrr -3W -nr -61- Norway 1.3 13.6 1.6 8.0 44.2 12.9 18 4 Montenegro 25.3 2.5 29.0 0.3 13.8 10.5 18.5 North Macedonia 35.1 35.0 0.5 17.9 3.8 7.7 0.0 Serbia 77.9 1.9 13.5 0.8 1.2 1.1 3.5 Data vychází výhradně z údajů shromážděných v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2150/20Í statistice odpadů. (3) This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence. Source: Eurostat (online data code: env wasgen) Celková produkce odpadů, celková produkce ostatních a nebezpečných odpadů v ČR [tis. t], celková produkce odpadů na obyvatele, celková produkce ostatních a nebezpečných odpadů na obyvatele v ČR [kg.obyv.-l], 2009-2020 celková produkce odpadů, celková produkce ostatních a nebezpečných odpadů [tis. tl celková produkce odpadů rta obyvatele, celková produkce ostatních a nebezpečných odpadů na obyvatele [kg.obyv.1] 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 I Celková produkce odpadů (levá osa) Celková produkce ostatních odpadu {levá osa) I Celková produkce nebezpečných odpadů (levá osa) • Celková produkce odpadů na obyvatele (pravá osa) ■ Celková produkce ostatních odpadů na obyvatele (pravá osa) •Celková produkce nebezpečných odpadů na obyvatele (pravá osa) Předpověď produkce odpadů na rok 2030 a 2050 2016 2030? 2050* © StatiSta 2021 O ňddfiioRal Information Shov/ sounce O https://www.statistaxom/statistics/9166 Odpadové hospodářství ČR • odpadovým hospodářstvím se rozumí činnosti: • předcházení vzniku odpadů, nakládání s odpady, následná péče o místo, kde jsou odpady trvale uloženy a kontrola • první zákon o odpadech v roce 1991 • 185/2001 Sb. „dosavadní" zákon o odpadech a o změně některých dalších zákonů • 541/2020 Sb. „nový" zákon o odpadech • zákon stanovuje práva a povinnosti osobám v oblasti odpadového hospodářství • klade důraz na předcházení vzniku odpadů • stanoví hierarchii nakládání s nimi • prosazuje základní principy ochrany životního prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady https://www.mzpxz/C1257458002F0DC7/cz/plneni_povinnosti_pokyn_odpady/$FILE/OODP_Pokyn_NZ_Prechodna_^ Odpadové hospodářství ČR • Základní pravidla zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech a jeho prováděcími právními předpisy. • Cíle pro nakládání s odpady a opatření pro jejich dosažení jsou stanoveny Plánem odpadového hospodářství ČR (POH ČR). • Plnění je vyhodnocováno prostřednictvím Hodnotících zpráv. • S POH ČR musí být v souladu také plány odpadového hospodářství krajů. • Evidence odpadů - podklady pro správní a kontrolní činnost, podrobné informace o produkci a nakládání s odpady • Oblast nakládání s odpady zahrnuje také přeshraniční přepravu odpadů z ČR a do ČR či přes její hranice. • Přeshraniční přeprava je upravena právními předpisy EU a je povolována v rámci správního řízení tak, aby byly minimalizovány její rizika a dopady na životní prostředí. https://www.mzp.cz/cz/odpady_podrubrika Plán odpadového hospodářství ČR nástroj pro řízení odpadového hospodářství ČR a pro realizaci dlouhodobé strategie odpadového hospodářství. Povinnost ČR zpracovat plán nakládání s odpady na jejím území je stanovena ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech. Plán odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 - 2024 s výhledem do 2035. Nařízení vlády č. 352/2014 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 - 2024, kterým se vyhlašuje závazná část POH ČR. 11. května 2022 vláda ČR schválila aktualizaci Plánu odpadového hospodářství ČR s výhledem do roku 2035. • Aktualizace hlavní strategie odpadového hospodářství. • zakomponovány veškeré cíle novelizovaných evropských směrnic, nového zákona o odpadech, zákona o výrobcích s ukončenou životností a novely zákona o obalech. https://www.mzp.cz/cz/poh_cr_prislusne_dokumenty Plán odpadového hospodářství ČR • POH je klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obalovými odpady a výrobky s ukončenou životností. • Hlavními cíli strategie je jednoznačně přechod k oběhovému hospodářství, předcházení vzniku odpadů, zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. • Plán se zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle hierarchie odpadového hospodářství a plnění evropských cílů ve všech oblastech nakládání s odpady. • Strategie navržená v POH ČR vede k odklonu odpadů ze skládek skrze předcházení odpadů, zvýšení recyklace a materiálové využití odpadů. https://www.mzp.cz/cz/poh_cr_prislusne_dokumenty Strategické cíle uvedené v POH ČR • Předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů. • Minimalizace nepříznivých účinků vzniku odpadů a nakládání s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. • Udržitelný rozvoj společnosti a přiblížení se k evropské „recyklační společnosti". • Maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů a přechod na oběhové hospodářství. Hierarchie technik řešení odpadového hospodářství prevence - HEJLE PSI ZPŮSOB 1 MINIMALIZACE opětovné využití recyklace energetické VYUŽIV "'skládkování nejhqrsí možnost https://arnika.org/hierarchie-nakladani-s-odpady Legislativa ČR Zákon • 477/2001 Sb. Zákon o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) - Novela 2022 • 541/2020 Sb. „nový" zákon o odpadech • 542/2020 Sb. Zákon o výrobcích s ukončenou životností Nařízení • 111/2002 Sb. Nařízení vlády, kterým se stanoví výše zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů • 352/2014 Sb. Nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015-2024 https://www.mzp.cz/www/platnalegislativa.nsf Legislativa ČR Vyhláška 8/2021 Sb. Vyhláška o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (Katalog odpadů) 16/2022 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností 30/2021 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o obalech 273/2021 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady 345/2021 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností prostřednictvím publikovaných metodik upravuje MŽP způsob plnění povinností právě v tomto, zatím legislativně nepokrytém období: Nová legislativa a metodické pokyny https://www.mzp.cz/cz/legislativa_metodicke_pokyny_odpady https://www.mzp.cz/www/platnalegislativa.nsf Nakládání s odpady v EU (2018) Polovina 54.8 % odpadů byla odstraněna jinak než spalováním a stále zaznamenáváme nárůst Zbývající 45.8 % nevyužit potenciál 6% 6.3% J 10.1 % Dlouhodobým cílem snížit množství produkovaných odpadů, podporovat využívání odpadu jakožto zdroje a dosáhnout vyšších úrovní recyklace a bezpečného odstraňování odpadu https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Waste treatment by type of recovery and disposal, 2020 (% of total treatment) ■ Recovery • Recycling Recovery - Backfilling Energy recovery Disposal - Landfill and other Disposal • Incineration without energy recovery (') 2018 data (z) This designation is without prejudice to positions on status, and is in hno with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo Declaration of Independence Source Eurostat (online data code env wastrt) eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Waste_treatment_by_type_of_recovery_and_disp Treatment rates for domestically generated waste excl. major mineral wastes in the EU, 2010 to 2018 {%) 100% 80% 40% ___ 20% 0% Recycling (RCV_0) ■ Backfilling (RCV_B) Energy recovery (RCV_E) z Incineration (INC) Other disposal (DSP_0) ■ Landfilling (DSP_D) 2010 2012 2014 2016 201S Source: Eurostat (online data code: env_wasoper) eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste statistics#Total waste generation Podíl vybraných způsobů nakládání s odpady na celkové produkci odpadů v ČR [%], 2009-2020 Podii skládková ných odpadů Podři spalovaných odpadů Podfi energeticky využitých odpadů — ■ Podfi materiálově využitých odpadů 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 European Commission CIRCULAR ECONOMY Closing the loop AN AMBITIOUS EU CIRCULAR ECONOMY PACKAGE • akční plán oběhového hospodářství • stimulovat přechod Evropy k oběhovému hospodářství, • posílit globální konkurenceschopnost, • podpořit udržitelný hospodářský růst • vytvářet nová pracovní místa • Implementaceakčního plánu oběhového hospodářství EU do legislativy ČR • strategie Cirkulární Česko 2040 https://ec.europa.eu/environment/circular-economy/index en.htm Cirkulární ekonomika RESOURCES WASTE WĽ • koncept, ve kterém neexistuje odpad • cílem je přeměnit odpad v další zdroje • inspiraci v přírodních ekosystémech • uzavírání toků materiálů ve funkčních a nekončících cyklech, kde neztrácejí hodnotu • čerpání energie z obnovitelných a udržitelných zdrojů • navrhování takových produktů a služeb, které nemají negativní dopady na přírodní ekosystémy a lidské zdroje https://incien.org/cirkularni-ekonomika/ https://www.finance.cz/528474-trendy-v-ceske-ekonomice/ Cirkulární ekonomika Q LINEÁRNÍ EKONOMIKA v \ suroviny vyrobit 1 cfiítribucc » odpad mmmm Cirkulární ekonomika - principy • uzavření kruhu zdrojů - přetavení odpadového materiálu zpět na zdroje • zpomalení toku zdrojů - zvýšení životnosti výrobků pomocí promyšlených technologií a designu. Zvýšení možnosti náhrady dílů, oprav, vylepšení a přestavby (například zavedení větší modularity produktů) • narovnání toku zdrojů - změna spotřebitelského chování (z vlastnění na sdílení), zvýšení produktivity využívání zdrojů Cirkulární Česko 2040 • Prosazení principů oběhového hospodářství a oběhové hospodářství jako prioritu České republiky. • Předpoklady, cíle a opatření aby byla Česká republika prostřednictvím cirkulární ekonomiky dlouhodobě odolná vůči budoucím environmentálním hrozbám včetně změny klimatu a rozvíjela celkově udržitelný společenský systém. • Strategický rámec se zaměřuje na 10 prioritních oblastí https://www. mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/news_20230621_Cirkularnim u-Cesku-jsme-o-krok-bliz-Vlada-schvalila-prvni-Akcni-plan-pro-cirkularni-ekonomiku-do-roku-2027/$FILE/AP_C%C4%8C_2040.pdf Cirkulární Česko 2040 • Produkt a design: zavádět v maximální možné míře nové výrobní metody využívající nejmodernější technologie k cirkulárnímu navrhovania udržitelné výrobě produktů. Doporučuje se třeba využívání druhotných recyklovaných materiálů a předcházení vzniku odpadu při výrobě. • Průmysl, stavebnictví a energetika: cílem je dosáhnout stavu, kdy se standardně využívají druhotné suroviny. Ty primární pouze tam, kde je to nezbytně nutné. • Bioekonomika a potraviny: snížení množství potravinových obalů a efektivnější práce s bioodpadem. Podporováno má být například kompostování biologicky rozložitelných odpadů. • Spotřeba a spotřebitelé: spotřebitelé více využívali cirkulární produkty. Výrobky by měly být opětovně využívány, a dostávat tak „druhý" život. Omezit by se mělo využívání jednorázových výrobků. • Odpadové hospodářství: odpad má být zásadně omezován. Maximum možného se má recyklovat a opětovně použít. Skládkování je zakázáno a na skládky se má ukládat pouze zcela nevyužitelný odpad. Podporovat by se měl rozvoj recyklačních technologií. https://www.tydenikhrotxz/clanek/jak-chce-cesko-prejit-k-cirkularni-ekon Cirkulární Česko 2040 • Ochrana vody: klíčová maximální možná úspora vody. Ta se také maximálně recykluje. Na půdě se hospodaří udržitelně s cílem zadržení vody v krajině. Podporovány mají být třeba projekty znovuvyužití a recyklace odpadní vody v průmyslu či výzkum nových technologií pro nakládání s odpadními vodami. • Věda a výzkum: prioritu mají projekty, které se zabývají cirkulární ekonomikou. Část státního financování výzkumu a vývoje bude vyčleněna konkrétně na projekty související s cirkulární ekonomikou a programy výzkumu a vývoje. V úvahu připadá i zřízení specializovaného inovačního fondu pro oběhové hospodářství, který by nabízel granty, nebo zavedení inovačních voucherů pro technologie zaměřené na oběhové hospodářství. • Vzdělávání a znalosti: vštípení principů cirkulární ekonomiky už těm nejmladším. Problematika má být začleněna do všech úrovní vzdělávání. Podporováno bude s tím související technické vzdělávání. Stát předpokládá, že do roku 2050 se přechodem na cirkulární ekonomiku vytvoří zhruba padesát tisíc nových pracovních míst vyžadujících znalosti a kompetence oběhového hospodářství. Cirkulární Česko 2040 • Ekonomické nástroje: cílení státních podpor a dotací na projekty, které naplňují principy cirkulární ekonomiky. V úvahu připadá podporovat ve veřejných zakázkách ty podniky, které používají výrobky s obsahem druhotných surovin a recyklátů. Strategie také připouští zavedení povinného zohledňování otázek oběhovosti při zadávání veřejných zakázek a jejich vynucování. Možností je také revize zpoplatnění nebo zdanění primárních surovin. • Při rozvoji cirkulárních měst a infrastruktury mají být maximálně využívány druhotné suroviny. Města a obce budou motivovány ke zlepšování systémů třídění odpadů. Podporována bude i veřejnost, a to například při budování komunitních zahrad a komunitního kompostování. K ekologicky funkčním městům by měly napomáhat moderní technologie. https://www.mzp.cz/cz/news 20210621 OECD-dokoncila-analyzy-k-priprave-strategie-obehoveho-hospodarstvi-CR V čem je problém? Kulturní bariéry Tržní ?ari éry Regulatorní bariéry Technologické bariery - A N • bariéry, které brání zavádění principů cirkulární ekonomiky do praxe • kulturní - spotřebitelé nemají zájem o ekologicky odpovědné produkty - češi jsou tradicionalisté • tržní - vysoké náklady při přechodu na cirkulární podnikání • technologické - špatná dostupnost nových technologií a jejich vysoké pořizovací náklady • regulatorní-výrobních postupy výrobků či prodejních kanálů a nakládání s výrobkem je svázána nějakým typem regulace Příklady z praxe ??? Využíváte nějaké z těchto služeb ve svém životě? • zálohování plastových obalů • sjednocení počtu a složení typů obalů • zvýšení životnosti obalů v přepravě balíčků • recyklace stavebního materiálu a bioodpadu • digitalizace a aplikace zefektivňující procesy - Liftago, Uber, Airbnb, Nesnězeno a řada dalších • IKEA- Druhý život nábytku • Cyrkl-tržiště s odpady • recyklace a nové využívání odpadních látek - využívání odpadního tepla, přetváření odpadu ze skláren v nové designové výrobky. • internet věcí - REKOLA, Kolínská chytrá klíčenka apod. • sdílení majetku https://www.hubpraha.cz/event/iak-je-na-tom-cirkularni-b^^ https://incien.org/wp-content/uploads/2021/06/Cirkularni-Cesko-priklady-uspesnych-ceskych-p Komunální odpad OBJEMNÝ OOrjUl, KEHEZPf ĚHV DDF A D * mUHJUlT ELĚJÍTRQSř DTHEB1ĽE NEDÁVEJTE Pfl D SlM DO řOPELNJC ANI KE KOríTEJHEftÚH HA T íLDfN]! Tria ODPADí MŮŽETE ODEVZDAT V FUihKE NDBILHÉHD SVOZU DC-PADU VE VAÍf OBU Ú H EMĚ NEfia !J.-. 5BĚFWY DVĹiRMEBd ElO SftmLNJĽH N AD OS K TOMU U ŘÍENVCH. Děkujeme, že třídíte! 3F www.stredoceska-kampan.cz Komunální odpad • Komunální odpad - je podle platné legislativy veškerý odpad vznikající při činnosti fyzických osob (domácností) na území obce. • dále jsou zahrnuty i odpady vyprodukované subjekty zapojenými do obecního systému sběru odpadů, tj. např. školy, úřady ci drobní živnostníci včetně odděleně sbíraného komunálního obalového odpadu skupiny 1501 Katalogu odpadů • Zbytkový komunální odpad je složka komunálního odpadu, která zbývá po vytřídění využitelných a nebezpečných složek a objemného odpadu. • Tuhý komunální odpad (TKO) - je komunální odpad, který si za běžných atmosférických podmínek uchovává svůj tvar • Domovní odpad - je odpad z domácností a z činností spojených s úklidem obytných objektů. Jedná se především o běžný odpad z denní spotřeby domácností. • Biologicky rozložitelný odpad-je jakýkoli odpad, který je schopen anaerobního nebo aerobního rozkladu (např. potraviny, odpad ze zeleně, papír) Celková produkce komunálních odpadů v ČR [tis. t], produkce komunálního a směsného komunálního odpadu v přepočtu na obyvatele v ČR [kg.obyv.-l], 2009-2020 celková produkce komunálních odpadů ttis.t] produkce komunálního a směsného komunálního odpadu v přepočtu na obyvatele [kg.obyv.1] G 000 5 000 4 000 3 000 2 000 1 000 600 — 500 400 300 200 100 Komunální odpad vyjma směsného {levá osa) i Směsný komunální odpad {levá osa) • Komunální odpad v přepočtu na obyvatele (pravá osa) ■Směsný komunální odpad v přepočtu na obyvatele (pravá osa) 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 201G 2017 2018 2019 2020 V roce 2020 činila produkce komunálních odpadů v přepočtu na obyvatele 535,5 kg.obyv.-l. Graf 7 Nakládání s komuno lni im i odpady v roce 2D1E Municipai wrasíe management; 2013 ■ 3ŕdádkov_ní V Landfiľirg ■ Spalován; ■' lncm_r_tion * Recyk lace /"Recyclng Zdroj: Český statistický úřad Tabulka 2: Produkce a nakládání s komunálními odpady v ČR v letech 2009-2021 Komunální odpady PRODUKCE VYUŽITO Z toho MATÉftlÁOVĚ VYUŽfTO Z toho ENERGETICKY VYUŽITO ODSTRANĚNO z. toho SKLÁDKOVÁNÍ JINÉ NAKLÁDÁNÍ Rok 2009 5,3 mil. t 29 Ší 23% 6% 64% 64% 7% Rok 2010 5,4 mil. t 33% 24% 9% 59% 59% 8% Rok 2011 5,4 mil. t 42% 31% 11% 55% 55% 3% Rok 2012 5,2 mil. t 42% 30% 12% 54% 54% 4% Rok 2013 5,2 mil. t 42% 30% 12% 52% 52% 6% Rok 2014 5,3 mil. t 47% 35% 12% 48% 48% 5% Rok 2015 5,3 mil. t 47% 36% 11% 47% 47% 6% Rok 2016 5,6 mil. t 50% 38% 12% 45% 45% 5% Rok 2017 5,7 mil. t 50% 38% 12% 45% 45 % 5% Rok 2018 5,3 mil. t 51% 39% 12% 46% 46% 3% Rok 2019 5,9 mil. t 53% 41% 12% 46% 46% 1% Rok 2020 5,7 mil. t 51% 39% 12% 48% 48 % 1% Rok 2021 5,9 mil. t 50% 38% 12% 48% 48% 2% U odstraňování komunálních odpadů dominuje skládkování. V roce 2020 činilo množství komunálních odpadů odstraněných skládkováním 2 737,3 tis. t. https://www.mzpxz/C1257458002F0DC7/cz/odpady_podrubrika/$FILE/OODP-Souhrnna_data_2009_2021-20221031.pdf Podpora třídění využitelných složek komunálního odpadu Plasty Papír SKLO Průměrný obyvatel ČR vyprodukuje za rok 30 kg plastového odpadu. Toto množství by zaplnilo 1 až 2 žluté kontejnery (doporučená měrná hmotnost 16 až 35 kg/m1). Průměrný obyvatel ČR vyprodukuje za rok 40 kg papírového odpadu. Toto množství by zaplnilo 1 celý modrý kontejner (doporučená měrná hmotnost 25 až 70 kg/m3). Průměrný obyvatel ČR vyprodukuje za rok 20 kg odpadového skla. Kontejner na sklo za rok naplní 5 až 13 osob (doporučená měrná hmotnost 100 až 260 kg/mJ). Biologicky rozložitelné odpady Zákon o odpadech § 33a: • a) biologicky rozložitelný odpad - jakýkoli odpad, který podléhá aerobnímu nebo anaerobnímu rozkladu, (např. potraviny, odpad ze zeleně, papír) • b) biologickým ocjpadem - biologicky rozložitelný odpad ze zahrad a veřejné zeleně, potravinársky a kuchyňský odpad z domácností, restaurací, stravovacích nebo maloobchodních zařízení a srovnatelný odpad ze zařízení potravinářského průmyslu, Rozdělení podle původu: • odpady a zbytky rostlinného a živočišného původu • papír a textil • zelený odpad • dřevo • živočišný odpad • kalyzČOV http://www.enviweb.cz/110294 Biologicky rozložitelné komunální odpady (BRKO) Odpady z údržby obecní zeleně Biologicky rozložitelné složka směsného komunálního odpadu QO Separace sběru na úrovní domácností Možnosti nakládání BRKO • Bioplynové stanice, kompostárny, spalovny, skládky • Energetické využití • spalování (spalovny komunálního odpadu) • výroba tuhého alternativního paliva • anaerobní digesce • výroba paliva z biomasy • Materiálové využití • kompost • substrát a mulč - suroviny pro dřevozpracující průmysl • použití kalů na zemědělské půdě • Skládkování BRKO povoleno ale je nežádoucí -produkce metanu! Legislativa o odpadech č. 541/2020 Sb. Komplexní nová odpadová legislativa, nově upravujících problematiku odpadového hospodářství • zvyšuje poplatky za skládkování • mění koncepci zpoplatnění občanů za odpady • povinnosti obcí v podobě každoročním informování občanů o obecním systému a jeho fungování. • Cílem nového zákona je: * zvýšení třídění a recyklace odpadů * odklon od skládkování a s tím související plnění povinných evropských cílů https://www.mzp.cz/cz/legislativa_metodicke_pokyny_odpady https://www.mzp.cz/cz/news_09042019-nova-odpadova-legislativa-recyklace-komunalnich-odpadu-trideni https://www.mzp.cz/cz/navrh_zakona_o_odpadech Nový balíček odpadové legislativy Ministerstva životního prostředí • Klíčové prvky legislativy o odpadu patří: 2025 2030 2035 Recyklace komunálního odpadu 55% 60% 65% Recyklace obalových materiálů 65% 70% Míra skládkování komunálního odpadu 10% Recyklace specifických obalových materiálů Papír a karton 85% Železné kovy 80% Hliník 60% Sklo 75% Plast 55% Dřevo 30% Povinnost tříděného sběru je posílena a rozšířena na • nebezpečný domácí odpad (do konce roku 2022), • biologický odpad (do konce roku 2023), • textil (do konce roku 2025) Do roku 2025 se má z domácího odpadu znovu využívat a recyklovat >55% Do roku 2035 skládkovat komunálního odpadu <10% EU28 Dánsko Malta Kypr Německo Lucembursko Irsko* Rakousko Nizozemí Francie Finsko Řecko Itálie Spojené království* Portugalsko* Slovinsko** Litva Španělsko Švédsko Belgie Lotyšsko Bulharsko Chorvatsko Maďarsko Estonsko Slovensko Česká republika Polsko Rumunsko 47% 48% 8% 19% 66% 48% 42% 59% 53% 42% 42% 17% 51% 45% 30% 58% 50% 30% 49% 54% 28% 32% 21% 35% 32% 23% 34% 44% 15% 25% 1% 92% 81% 1% 17% 22% 3% 1% 22% 3% 82% 28% 28% 49% 24% 31% 57% 1% 1% 72% 64% 78% 51% 12% 66% 50% 37% 80% https://www.mzp.cz/cz/news 42019-nova-odpadova-legisLal recyklace-komunalnich-odpid trideni Realita • úroveň recyklace v roce 2017 je přibližně 38 % = zrecyklovat asi o 900 tisíc tun komunálních odpadů více než nyní! • novela odpadového zákona počítá s nárůstem poplatku za uložení odpadu na skládky • 500 Kč za tunu uloženého komunálního odpadu na 800 Kč v roce 2021, v roce 2023 na 1000 Kč, v roce 2025 na 1500 Kč až na 1850 Kč v roce 2029. Třídit se vyplatí • Podpora třídění v obcích - třídicí sleva: • Třídicí sleva bude vztažena k množství odpadů uložených na skládky za rok a obyvatele. • K odklonu od skládkování by obcím měl pomoci také PAYT = Pay-as-You-Throw • platba poplatku za komunální odpad podle toho, kolik ho občan skutečně vyprodukuje. • Systému PAYT dává nový zákon jasná pravidla, chce tím obce motivovat k jeho zavádění. Konec skládkování využitelných odpadů • Konec skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů, posun na rok 2030 • Průmysl bude moci lépe využívat druhotné suroviny https://www.envigroup.cz/novy-odpadovy-zakon-bude-ucinny-od-ledna-2021-rozhodla-snemovna.html https://arnika.org/odpadova-politika-cr https://www.odpadv-online.cz/nova-odpadova-legislativa-ide-dnes-do-vladv/ A CO SE ZAMĚŘIT PŘI ZAVÁDĚNÍ MOTIVAČNÍCH SYSTÉMŮ • Za hlavní milníky pro zavedení správného nástroje pro fungování motivačních systémů, např. i PAYT považujeme: 1. Evidence nádob - v obci zavést pořádek v umístění nádob, jejich počtu, velikosti, komu patří a na jaký odpad jsou určeny. 2. Přístup k datům ze strany obce i svozové společnosti 3. Informovanost občanů - ochota občanů zapojit se do daného systému, je jasné vysvětlení, co zavedení daného systému obnáší a co múze přinést jak obci/svozové společnosti, tak i jim samotným. 4. Udržitelnost řešení pro svozovou společnost a zjednodušení evidence svozu odpadu - systém který umožní snadné realizování svozu odpadů a následné využití získaných dat pri svozu pro další agendy (fakturace, evidence odpadů atd.). 5. Žádné prodlevy při svozu - díky použití RFID čipů je jejich načítání zcela automatické pomoci čteček umístěných přímo na svozovém vozidle a systém tak nepřidělává práci samotné obsluze manipulaci s ruční čtečkou. Obsluha tedy vykonává stále stejné úkony jako před nasazením systému a čas svozu se neprodlužuje. 6. Nákup nástrojů podle vytyčených cílů - má obec za cíljDOuze identifikaci realizovaných výsypů a chce postavit poplatek za komunální odpad práve na tomto údaji nebo chce vážit každou popelnici a fakturovat za vyvezené kilo? Cílů, které zavedení takového systému má přinést muže být několik a mohou se u každé obce/svozové společnosti lišit. Toto je potřeba vzít v potaz a vybavit tak vozidla pouze tím, co skutečně využijí. Trocha statistiky pro ČR z roku 2018 odpad aktivně třídí 73 % Čechů v roce 2001 to bylo jen 48 % obyvatel ČR Každý obyvatel vytřídil průměrně 49 kg odpadu Sběrnými nádobami je pokryto 99 % území ČR Průměrná docházková vzdálenost se nám snížila na 91 metrů, oproti FAKTA O TOM, CO VYHAZUJEME 96 z roku 2016 487 kilogramů je průměrná produkce komunálního odpadu za rok 2017 na jednoho obyvatele ČR. 413 tisíc kontejnerů na tříděný odpad je nyní v ČR, 63 kilogramů odpadu vytřídil loni průměrný Čech (nejlepší je Olomoucký kraj, kde vytřídí jeden obyvatel v průměru 76 kilogramů, nejhcräí je Prah? se 46 kilogramy) B 91.« m w ■ w je průměrná vzdálenost od domu na sběrné místo tříděného odpadu, na jedno připadá 124 lidi. https://www.samosebou.cz/2019/05/26/vysledky-trideni-a-recyklace-odpadu-za-rok-2018/ Kvíz * Společnost EKO-KOM uvádí, že pravidelně třídí odpad 72 % obyvatel České republiky a rovněž kvalita třídění se zlepšuje. • pollev.com/ianavasickov514 Prevence vzniku odpadů • Nevytvářet zbytečný odpad - někdy není potřeba kupovat nové „trendy" věci, ale opravit původní. Při nákupech uvažovat o tom, jak zužitkovat použitou věc i poté, co se stane odpadem. • Kvalita vody z vodovodu je minimálně stejně dobrá jako voda balená - minerální vody kupovat ve vratných skleněných lahvích. • Nakupovat ekologicky - preferovat výrobky, které lze roztřídit a uložit do kontejnerů na separovaný sběr. Upřednostňovat výrobky z recyklovaných materiálů (včetně obalů). • Třídění odpadu - především papír, sklo, kovy, plasty a textil. • Kompostování-veškerý kuchyňský odpad (s výjimkou zbytků masa) + veškerý zelený materiál ze zahrádek Jak můžeme snížit produkci odpadů a lépe je zužitkovávat? Nej lepším způsobem, jak snížit dopady odpadů na životní prostředí, je především předcházet jejich vzniku. Mnoho věcí, které vyhazujeme, lze opětovně použít a z jiných je recyklací možné získat suroviny. Co možná nejméně by měl skončit na skládkách 1 Opravujte a opětovná používejte výrobky. Kupujte použité zboží a prodávejte nebo darujte věci, které nepotřebujete 6 Potravinový odpad 1/3 jídla celosvětově nedoputuje na naše talíře = 1.3 billionů tun jídla ročně V EU to činí 58 miliónu tun odpadu = odhadované náklady tak činí 143 miliard EUR Lidé ve vyspělých zemích vyhodí průměrně 95-115 kg jídla na osobu/rok ÍtTtTtMtTt Ife i15" —Jp https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste_en THE YEAR 2050 GLOBAL POPULATION 10 BILLION tttmttmttm GLOBAL DEMAND FOR ANIMAL PROTEIN 9 O O 2050 Food waste iceberg What we see Deforestation + Eroded land Biodiversity loss Climate change What we dont see f Increased water scarsity Produkce potravin zemědělství má dopad na životní prostředí spotřeba pitné vody • splachování hnojiv a pesticidů do vodních toků zároveň nejvíce přispívá k jejich znečištění produkce skleníkových plynů urychluje ztrátu biodiverzity důvod intenzivního odlesňovaní w iß i 7.7 Kg 2,835g C02 114g CH4 170 mg 15,400 L 200 m2 1 KG PROTEIN Feed ČH4 Greenhouse Gas (GHG) emissions Ammonia emissions A A A /yv \ Water requirements Land requirements Není hodnota našeho jídla mnohem vyšší než ukazuje naše cenovka? Jaké jsou zdroje potravinového odpadu v Evropě? Přibližná třetina celosvětová produkce potravin přijde nazmar nebo skončiv odpadu. Potravinový odpad znamená také závažnou ztrátu jiných zdroju, jako je půda. voda. energie a práce. Výroba Vedlejší produkty, jako jsou jatečně upravená těla a kosti při výrobě masa Deformované výrobky Poškazené výrobky Nadvýroba Velkoobchod a maloobchod Změny teploty Estetické normy Vadný oba Nadměrné zásoby Veřejné stravov Neexistuiíci nabídka různě velkých porcí nebo absence možnosti, aby si zákazníci odnášeli zbytky domů Potíže při odhadu poptávky Nezohledněni přání zákazníků 14% Domácnosti Nákup příliš velkého množství ^^^3 Nesprávné skladování Nesrozumitelné údaje na etiketě Vyhazování část potravin, např. slupek jablek nebo chlebových kůrek Příprava příliš velkých porcí Vyhazováni zbytků 25% Průměrná domácnost vyhodí asi 25 % zakoupených potravin [v hmotnostním vyjádření). V EU každoročně vzniká přibližně 180 kg potravinových odpadů na osobu. Přibližně třetina celosvětové produkce potravin přijde nazmar nebo skončiv odpadu. Zdroje: Přípravná studie Evropské komise o potravinovém odpadu [2010], FAO Více se dozvíte na: www.eea.europa.eu/waste Jak potraviny, které koupíme, sníme či naopak nesníme, ovlivňují životní prostředí? Než se potraviny dostanou k nam na talíř, musí se vyrobit, zpracovat, zabalit, dopravit a distribuovat. Každý z těchto kroků spotřebovává zdroje, vytváří další odped a způsobuje zneóštsnf. I 1 1 I C □ 5 co Zemědělská výroba I. Distribuce a maloobchodní prodej ca,- Vstupy - osivo, krmiva, hnojiva, stroje, využití půdy, spotřeba vody atd. Zemědělská výroba potravin, víáken a paliv v Evropě vytváří: 90 % 50-80 % Bmisi čpavku [NH ). které maji množství dusíku ve vodních la* Zpracování a balení Príprava a spotřeba g. - a; B II ta I 10% dopad na kvalitu ovzduší emisí skleníkových plynů (včetně útvarech, který nepříznivě ovlivňuje 80 % emisi metanu] přispívajících kvalitu vody a vodní ekosystémy ke zméne klimatu Hierarchie technik nakládání s potravinovým odpadem Lidská spotřeba i Materiálové a energetické využití Spalování ^^kládkován^^á Snižování nadprodukce efektivní nakládání ta r Hospodářská a domácí zvířata, ZOO r Kompostování, bioplynové stanice Odstraňování odpadu onverze potravinového odpadu do biomasy larev hmyzu Black soldier fly Hermetia illucens Hmyz jako inovativní model cirkulární ekonomiky Proč Hmyz? i Waste to Value Využití organických zbytků Tvorba proteinů a tuků Vazba CO Potenciál: 87.6 millionů tun potravinovéh o odpadů je vyhozeno v EU! The environmental footprint of insects vs meat TjHf olK-süum.-* jnd Hie cjivirrjnmcntHhl Ltiipsft uf farming Insuls vcrsüi hvrttucL I ■ ■■=-■ Cj-rt-nhuLnrrq.-rLf-', Eningy 11 ■.- ■ 111.1 r,.', -, :. h Ltf product 1kg ef L ruin r [1*1 Inst« □ o 13.16 167.23 • i 1,700 t 17.68 Pork S7 O 37 16S.5 5,000 47 chicken □ 14 o 27 11G 2,500 57*5% 55.5 112 122.5 221 10,000 45% 201 Hmyz jako hospodářské zvíře.... • Chov hmyzu až do jeho prvního prodeje v živém stavu je považován za zemědělskou prvovýrobu • Obecné podmínky a povinnosti pro chovatele • Zákon č. 166/1999 Sb., veterinární zákon • Prostory pro chov hmyzu musí vyhovovat požadavkům na stavby zemědělské prvovýroby určené pro chov hospodářských zvířat (§ 50 vyhlášky č. 268 /2009 Sb.) Hmyz jako hospodářské zvíře.... Pro lidskou spotřebu smí být použity pouze následující druhy hmyzu: Pro krmné účely je možné použít následující druhy hmyzu: i 1. potemník moučný (Tenebňo molitor) \ ^ potemník moučný (Tenebrio molitor) 2. potemník stájový (Alphitobius diapeňnus) 3. cvrček domácí (Acheta domesticus) 4. saranče stěhovavá (Locusta migratoria) potemník stájový (Alphitobius diapeňnus) |j 3. cvrček domácí (Acheta domesticus) li ji 4. bráněnka {Hermetia illucens) í H 5. cvrček banánový {Gryllus assimilis) 6, moucha domácí (Musea domestica) Požadavky na krmení hmyzu určeného na výrobu zpracované živočišné bílkoviny > zdravotně nezávadný rostlinný materiál (nesmí být shnilý, zkažený, kontaminovaný a podobně) > substráty s obsahem: ■ Rybí moučky Krevních výrobků z nepřežvýkavců Hydrogenfosforečnanu a fosforečnanu vápenatého živočišného původu Hydrolyzovaných bílkovin z nepřežvýkavců nebo z kůží přežvýkavců * Želatiny a kolagenu z nepřežvýkavců ■ Vajec a vaječných výrobků Miéka a mléčných výrobků Medu ■ Tavených/škvařených tuků živočišného původu Krmné suroviny z VŽP kategorie 3 (příloha X nařízení Komise (EU) č, 142/2011; přífoha ÍV nařízeni (ES) č. 999/2001) Využití potravinového odpadu nařízení (ES) č. 1069/2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu a získané produkty, které nejsou určeny k lidské spotřebě * Je zakázáno zkrmovat kuchyňský odpad hospodářským zvířatům a rovněž je zakázáno jej používat při výrobě krmiv pro zvířata v zájmovém chovu (článek 35) • kuchyňské odpady z domácností, restaurací nebo jídelen jsou považovány za VŽP kategorie 3, přičemž definice kuchyňského odpadu je upravena v příloze I nařízení Komise (EU) č. 142/2011 a zní: „odpadem ze stravovacích zařízení se rozumí veškerý potravinářský odpad včetně použitého kuchyňského oleje s původem v restauracích, stravovacích zařízeních a kuchyních včetně ústředních kuchyní a kuchyní v domácnosti". Chov hmyzu v EU Po celém světě je konzumováno více jak 2000 druhů hmyzu Common name Latin name For feed For food (approved) For food (in application) Black soldier fty Henrietta Hfucens s K v' Common house fly Musca domestica X Yellow meaJworm Tenebrio motitor ✓ Lesser mealworm Afphitobtus diaperinus S X S House cricket Acheta domestfcus 3a:xled cricket Gryltodes sigiUotus s M S FEefd cricket GryUüs assimilis X Migratory locust Locusta migratoria X Honey bee Apis meliifera x X Uvádět na trh je možné pouze druhy ve formě schválené dle nařízení EP a R (EU) 2015/2283 Black Soldier Fly Efektivní a zdroje šetřící chov Méně vody + široká paleta krmiva Rychlý vývojový cyklus (14 dní od vajíčka po sklizeň) Hermetia illucens Vysoká míra reprodukce jedna moucha naklade asi 500 vajíček Využití organických zbytků Kvalitní bílkoviny a tuky + Hmyzí trus se používá jako substrát pro výrobu hnojiv Jedna bráněnka během deseti dnů zpracuje lOOOx své váhy. https://www.voutube.com/watch?v=zxVXLpiZ4pl Black soldier fly (BSF) 4th instar Five instars Lifespan: 13 to 18 days Black Soldier FIirs traasform organic waste into a valuable product 6 3 aquatic research Produkty Protein Hmyzí tuk Hmyzí hnojivo Chitin / Chitosan Aplikace: • Krmivo pro domácí mazlíčky Aplikace ; • krmivo • organické lubrikanty • kosmetika Aplikace ; • hnojivo Aplikace : • Medicínská technologie • adhesiva • kosmetika • plasty Bezodpadová technologie EU regulace využití hmyzu jako krmivo pro hospodářská zvířata Substrát ✓ ✓ ✓ ✓ x Black Soldier Fly {Hermetia illucens) Common Housefly {Musca domestica) Yellow Mealworm {Tenebrio molitor) Lesser Mealworm {Alphitobius diaperinus) House Cricket {Acheta domesticus) Banded Cricket {Gryllodes sigillatus) Field Cricket {Gryllus assimilis) Aplikace ✓ X ✓ ^^^^^^^^^^^ ✓ ✓ ✓ * 4% SPOTŘEBA VODY CHOVÁNO NA ZBYTKU Z LIDSKÉ SPOTŘEBY ZAONÉ EMISE METANU 100% ETICKÝ CHOV Sustainable bird food 100% organic natural fertilizer -► Natural plant fertilizer and soil improver Organic long-term fertilizer with important micro and macro nutrients High organic matter promotes humus buildup Promoting plant health through chitin Black Soldier Fly jako zdroj potravy pro zvířata ^/sanitizuje substrát - snižuje výskyt patogenů v hnoji • Escherichia coli a Salmonella enterica ^/ extrakty z larev - antimikrobiální aktivita • Staphylococcus aureus and Gramnegative Pseudomonas aeruginosa ^ neakumuluje pesticidy a mykotoxiny může akumulovat kovy Cr, Cd, Pb Výhody využívání larev hmyzu IV A ZERO WASTE CIRCULAR ECONOMY NEW PRODUCTS Transparency sustainable solution Circular economy is one of the goals set by the EU taxonomy. Part and parcel of your CSRD needs. You can create innovative products for pet and garden supplies Vize do budoucnosti Technologie bezodpadového hospodaření Udržitelné bílkoviny Snížení spotřeby vody Vytvoření oběhového hospodářství využitím organických zbytků k výrobě bílkovin na bázi hmyzu Snížení emisí skleníkových plynů nahrazením sóji a rybí moučky v krmivech. Zachování biologické rozmanitosti podporou alternativních bílkovin Snížení používání pesticidů a využití půdy Vytváření nových hospodářských příležitostí v Evropské unii UN-defined Sustainable Development Goals 2ZERO HUNGE I INDUSTRY. ^NOVATION I AND INFRASTRUCTURE LIFE BELOW WATER i DECENT WORK AND I ECONOMIC GROWTH Ú nffifflffl 1Q RESPONSIBLE 110 CLIMATE IĹ CONSUMPTION ■ 10 ACTION AND PRODUCTION I GO O Další zdroje informací.... https://www.historickavolba.cz/ http://www.zerowastecesko.cz/ https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.phpVtitle^Waste statištics/cs https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/s^ STÓQQ751/nakladani-s-odpadem-v-eu-Takta-a-cisla-intogratika https://wwwekokom.cz/cz/ostatni/o-spolecnosti/system ko m / v vs I e d k y- s vst e m u / v y ro c n i - s h rn u ti https://zaiimei.se/faq-trideni-a-recyklace-plastu-v-cr/ https://w\A/w.mzp.cz/cz/news 09042019-nova-odpadova-legislativa-recvklace-komunalnich-oclpadu-tricleňr https://arnika.org/soubory/dokumentv/odpadv/Ke stazeni/Odpadov%C 3%Al%20politika%20%C4%8CR/140827 skládková smernice tinal.pdt