Právně-komunikačn environmentálních problémů Expertní skupina Frank Bold • Frank Bold je mezinárodní tým právníků s kancelářemi v Bruselu, Praze, Brně, Ostravě a Krakově. • Prosazujeme svobodu a férovost a pomáháme veřejným institucím, firmám a občanům dělat dobrá rozhodnutí. • Propojujeme podnikání se společensky prospěšnými cíli. Svou právní expertízou se snažíme v co největší míře podporovat aktivity, které vidíme jako přínosné, například využití obnovitelných zdrojů. • Ani jako právníci advokátní kanceláře nepracujeme na projektech škodlivých pro životní prostředí a mimo ekonomického hlediska zvažujeme u ^ zakázek také hledisko etické. Frank Bold 3 Expertní skupina Frank Bold Frank Bold Society • srozumitelné právní poradenství pro veřejně aktivní občany, podpora obnovitelných zdrojů energie a hájení práva na čistý vzduch, odpovědnost velkých korporací, boj s korupcia dohled nad odpovědností státu vůči svým občanům Frank Bold Advokáti • stavební právo a územní plánování, právo životního prostředí, energetické právo • pokrýváme všechny oblasti práva mimo právo trestní Frank Bold spolřiros: s r.jísnim cmezeným r *Ä W Frank Frank Frank Bold Bold Bold Society Fundacja Kids w Polikj pfljobfdjpolrt scowls Frank Bold Advokáti Frank Bold Advisory -. riiiVľ"! n-iímr-fm = r|j«r n- o-ií-ir-ym Frank Bold Energy • obchodní a provozní modely energetických projektů, distribuce energie ve stavebních projektech Frank Bold Právní aspekty Přípustná míra zatížení životního prostředí definována legislativou - větší zátěž povolená ve veřejném zájmu • co je/není ještě přípustné - legislativní limity ve složkových zákonech, směrnice • co je veřejný zájem - klimatické žaloby, vývoj judikatury (např. těžba) 1. Dodržování stávající legislativy, vynucování povinností Směrem k úřadům - účastí ve správních řízeních (EIA) Požadavek vynucení povinností provozovatelů 2. Změna nevyhovující legislativy, nová právní úprava (komunitní energetika) 3. Role evropského práva Frank Bold Komunikace • Základní funkce komunikace: informovat, instruovat, přesvědčit, vyjednat, pobavit • Proč je potřebná: nezbytná v rámci advocacy a lobbingu - dosahování vytyčených cílů, ovlivňování veřejného mínění, informování o úspěchu/problému • Existuje velké množství komunikačních nástrojů -nejefektivnější je jejich kombinace, která se odvíjí od cílového publika • Příklady komunikačních nástrojů: letáky, inzerce, reklama, akce (přímé akce, happeningy, výstavy, demonstrace), internet - internetové zpravodajství, novinky, lobbying, mailing (rozesílka materiálů na vybrané adresy) tiskové zprávy, tiskové konference ■- r> u a další Frank Bold < ADVOCACY Jednoduchá definice advokacríi práce (v anglictiné'advocacy) je: „Verejná podpora pro myšlenku, plán nebo způsob, jak neco dělat" Advokacríi práce je organizovaná snaha, která: • je zameTená na verejné instituce (politické, úredríi), soukromé organizace (firmy) i veřejnost, • usiluje, aby výse zmíněni učinili konkrétní rozhodnutí, napr. prijali legislativu, nebo zmenili zavedenou praxi a postoje, • je/i součásti je presveclčbváríi a vytvářeni legitimního tlaku na ty, kteri maji moc o veci rozhodnout, • má vytčené jasné cíle, nabízí a prosazuje konkrétní reseríi a důvody, proč se má zmena stát, • většinou (ale ne nutne"vzcly) cíľi na systémovou zmenu, • je realizovaná na lokálni, regionální, celostátní i mezinárodni úrovni. Zdroj: Rukověť zdánlivě bezmocných - jak naplánovat advokační kampaň Frank Bold 7 ADVOCACY Q GENERATE ENGAGE SUSTAIN THE MOMENTUM ENCOURAGE A ACTION r Zdroj: https://www.webjunction.org/explore-topics/advocacy-in-action.html Frank Bold 8 Je to kampaň! Komunikace a konkrétní environmentálni kauzy 1. Definovat cíl kampaně - čeho chceme dosáhnout 2. Selektovat konkrétní prostředky a kroky, kterými dosáhneme cíle, průběžně postup ověřovat, zda vede skutečně k vytečenému cíli 3. Dle konkrétních prostředků a kroků selektovat relevantní stakeholdry a publikum a) Některé kroky dělá ČR, jiné dotčené samosprávy a obyvatelé, NGOs b) Publikum, pro které je kauza relevantní-tlak veřejnosti na stakeholdry, fundraising, www.vodanebouhli.cz Frank Bold 9 Je to kampaň! Komunikace a konkrétní environmentálni kauzy 4. Definovat konkrétní komunikační příležitosti a vytvořit komunikaci sestavenou podle konkrétního publika - ČR, Brusel a) jaká je hlavní message, koho a proč chceme oslovit, jaký je „call to action" vůči komu b) formát veřejnost: informování dotčené veřejnosti, definování odpovědných osob, příležitost udělat dobré rozhodnutí, dovození odpovědnosti za nečinnost nebo nesprávný postup c) formát stakeholdři: rozdělení moci, odpovědnosti, koalice x opozice; vláda/Evropská komise x parlament; politici x voliči d) práce s politiky a médii: vytváření příležitostí, samotná akce/kampaň nestačí, je potřeba, aby byla viditelná -atraktivní pro politiky/stakeholdry, kteří se budou účastnit a vyjadřovat = atraktivní pro média, důležitá je aktuálnost komunikace s ohledem na aktuální dění, které je pro stakeholdry a média, čtenáře a voliče zajímavé - zasazování kauzy do aktuálního kontextu. staré x nové technologie - tiskové zprávy a emaily vs. tweety. Frank Bold o Jak využívá komunikaci Frank Bold? Frank Bold Příklad: Komunitní energetika hlavní cíl: • Vznik střešních fotovoltaických elektráren vlastněných anebo provozovaných energetickými společenstvími nebo územními samosprávnými celky. Právní aspekty: • zahrnutí komunitní energetiky v nově připravované legislativě, do té doby úprava stávající legislativy Nástroje: komunikace v rámci advocacy, lobbingu: • rozšiřovat povědomí o institutu komunitní energetiky OZE (výhodách, možnostech podpory, jejím fungování a využívání např. i v zahraničí)+ možnostech jak realizovat nový institut ve stávajícím právním prostředí. • Vytvoření platformy, která sdružuje relevantní stakeholdry, webové stránky, webináře, podcasty, sociální sítě, kulaté stoly, články pro odborná energetická média, kde hledají informace lidé, kteří o komunitní energetice uvažují, akce pro odborníky a oblasti, kde se o využívání energetických zdrojů reálně uvažuje (typicky development) 11 ■ PLUS.ROZHLAS.cz Přibývá domácností, které chtějí vyrábět elektřinu z vlastních solárů. Naráží ale na zastaralé zákony FRANKB0LD.ORG V Rakousku vzniklo koordinační centrum pro komunitní energetiku. Pomůže s orientací v právních předpisech i... Frank Bold ZVEME VA5 HA WEB1NAB Energetická společenství, udržitelné budovy a zelené financování Bold ture Frank Frank Bold Bold Tato ňtjx ic realizována t doiacť ze Má m [ha rozpoCiu v rámci Siatmh o programu na podporu utpor energie u období 2017-2071 - Pročum EFEKT 2 ru rek 2021 tzbinfo Podcast Bold Future hutnili 50UNĽCLOUD Jak na energetická společenství od A do Z o, Frank Bold „Energetické společenství je reálná šance pro všechny občany, jak si snížit účty za energie a stát se méně závislými na centrálním dodavateli." Anna Michaíčaková, analytička Frank Bold Jak využívá komunikaci Frank Bold? Příklad: Modernizační fond • hlavní cíl: • informovat zájemce o decentralizovanou energetiku z OZE; dostat informace o možnostech k potenciálním zájemcům, kteří o možné podpoře OZE vůbec neví, nepřímo tlačit na MŽP a SFŽP k větší podpoře malých výrobců energie, zjednodušit a zpřehlednit proces podání přihlášek • nástroje: • dohled na přípravu pravidel pro čerpánífondu • výhrady/kritiku komunikujeme primárně s odbornou veřejností, a dále prostřednictvím článků k širší odborné veřejnosti (na vlastním webu, odborných médiích, v Konkrétní dopad • V prvních předregistračních výzvách o podporu z fondu se přihlásilo více než 9 000 projektů • 1200 projektů žádalo prostřednictvím formuláře Frank Bold • Především malé a „neprivilegované" individuální projekty zájemců (samosprávy, malí a střední podnikatelé), kteří by jinak o fondu možná ani nevěděli Frank Bolcř ostech na sociálních sítích) 13 Frank Bold Kauza Tu row Může situaci zlepšit budovaná podzemní stěna? VÜV TGM • Stěna je budována ve vzdálenosti cca 3 km od Uhelné (oranžová linie) • Na mapě i nově vybudované vrty ČGS (zelené trojúhelníky) • Červené trojúhelníky -stávající síť monitorovacích bodů • Žlutá plocha -doporučené doplnění monitorovacího systému - mezi rozšířením dolu a českým územím není žádný monitoring HRÁDEK Zdroj: CGS2021 Frank Bold Lužická Nisa ČR Polsko kvartérni hladina ! Kvartérní kolektor Terciární svrchní kolektor Terciární střední kolektor Terciární spodní kolektor Frank Bold jest w porzadku, väm to dovezeme cisternou. Frank Bold Frank Bold Frank Bold Živý řetěz na Trojzemí FrankBoid Výročí nelegální těžby Frank Bold Mgr. Petra Urbanovä, LL.M. petra.urbanova@frankbold.org +420 778 777 164 www.frankbold.org