1 Ukažte, že pro všechna 𝑥 reálná platí (−𝑥)2 = 𝑥2 . Budete pak souhlasit i s tím, že |𝑥|2 = 𝑥2 ? 2 Přesvědčte svého souseda, že druhá mocnina jakéhokoli reálného čísla je nezáporná. Tedy že 𝑥2 ≥ 0 pro jakékoli 𝑥 reálné. 3 Dokažte, že platí vztah (𝑎 + 𝑏)2 = 𝑎2 + 2𝑎𝑏 + 𝑏2 . Zvládli byste to ilustrovat i obrázkem? (Zkuste to pomocí ploch: 𝑎𝑏 je plocha obdélníka o stranách 𝑎 a 𝑏.) 4 A čemu se rovná (𝑎− 𝑏)2 ? Dovedete to odvodit z předchozího vztahu, aniž byste museli znova roznásobovat závorky? 5 Potřebujeme ještě další vztahy pro (−𝑎 + 𝑏)2 a (−𝑎 − 𝑏)2 ? Čemu se tyto výrazy rovnají? 6 Když je pro každé 𝑥 reálné 𝑥2 ≥ 0, bude také platit (𝑥 − 1)2 ≥ 0? A co takhle 𝑥2 + 1 ≥ 2𝑥? 7 Ověřte si (třeba pomocí vzorce z úlohy 3), že se dá psát: 1. 𝑥2 + 4𝑥 + 7 = (𝑥 + 2)2 + 3; 2. 𝑥2 − 2𝑥 − 2 = (𝑥 − 1)2 − 3; 3. 2𝑥2 − 4𝑥 = 2(𝑥 − 1)2 − 2; 4. −𝑥2 + 3𝑥 + 1 = − (𝑥 − 3 2) 2 + 13 4 . Přepsání do takového tvaru se říká „doplnění na (úplný) čtverec“. 8 Sami zkuste do tohoto tvaru přepsat následující polynomy: 1. 𝑥2 − 6𝑥 + 8; 2. −𝑥2 − 9; 3. −2𝑥2 + 3𝑥 − 5; 4. Troufnete si převést i obecný kvadratický polynom 𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 (𝑏, 𝑐 jsou jakákoli reálná čísla)? 9 Jak vypadá graf funkce 𝑎𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 v závislosti na 𝑎, 𝑏, 𝑐? (Pomůže Vám k tomu bod 4 předchozí úlohy.) Odmocnina z reálného čísla 𝑥 (kterou označíme √𝑥 ) je takové 𝑅 ≥ 0, pro které platí 𝑅2 = 𝑥. 10 Z definice, kterou jsem dal do rámečku, je jasné, že √𝑥 je vždy nezáporná (pokud vůbec existuje). Dává ovšem smysl dělat odmocninu ze všech reálných čísel? Nebo to u některých smysl nedává? (Vizte úlohu 2.) 11 Je vidět, že odmocnina a druhá mocnina se „tak nějak“ ruší navzájem. Ale jak je to přesně? 1. Kdy dává výraz √ 𝑥2 smysl a čemu je pak roven? 2. Kdy dává smysl výraz (√𝑥 )2 a čemu je roven? 12 Často funguje vztah√ 𝑥𝑦 = √𝑥 ⋅√ 𝑦 . Zkuste si ho dokázat. Myslíte, že se může někdy pokazit? 13 Zkuste vyřešit rovnici √ 𝑥 + 1 + √𝑥 + 3 = 1. 14 Ubezpečte se, že rovnice 𝑥2 = 4 má dvě řešení: +2 a −2. 15 Zkuste řešit následující rovnice: 1. (𝑥 − 1)2 = 9; 2. (𝑥 + 2)2 = 1; 3. (𝑥 − 4)2 = 0; 4. (𝑥 + 1)2 + 3 = 0. Na čem závisí, kolik má která taková rovnice řešení? (Z předchozí úlohy vidíte, že některé takové rovnice mohou mít dvě řešení. Mohou mít některé víc řešení? A míň?) 16 Zvládli byste doplněním na čtverec vyřešit libovolnou kvadratickou rovnici 𝑥2 +𝑎𝑥+𝑏 = 0? Bude to snadné, pokud jste si v úloze 8 doplnili na čtverec obecný polynom. Kolik může mít taková rovnice reálných řešení? Na čem to závisí? 17 Ukažte, že 𝑎2 − 𝑏2 = (𝑎 − 𝑏)(𝑎 + 𝑏). Šel by k tomu taky nakreslit obrázek podobně jako v úloze 3? 18 Umělibystespomocídoplněnínačtverecukázat,žeje 𝑥2 +4𝑥+7 ≥ 3ataky−𝑥2 +3𝑥+1 ≤ 13 4 ? (Pomůže Vám úloha 7.) 19 Může se stát, že by kvadratický polynom 𝑎𝑥2 +𝑏𝑥+𝑐 (𝑎 ≠ 0) nabýval všech reálných hodnot? Proč ano nebo proč ne? 20 Když chcete umocnit na druhou číslo končící pětkou, funguje tento trik: vynásobíte obě dvě okolní celé desítky mezi sebou a přičtete 25. Tak třeba: 552 = 50 ⋅ 60 + 25 = 3025 (můžete si to ověřit třeba na kalkulačce ̈⌣). Zvládnete vysvětlit, proč to funguje? A uměli byste vyčíslit podobnou metodou i čtverce jiných čísel? 21 Ve starém Babyloně se násobilo pomocí tabulek čtverců. Představte si, že máte vypsané druhé mocniny přirozených čísel od 1 do 100. Jak se dají pomocí této tabulky (a trochy sčítání a odčítání) vynásobit jakákoli dvě dvouciferná přirozená čísla? Zlomky 𝑎 𝑏 jsouprostějinýzápisdělení 𝑎 ∶ 𝑏.Protoplatí,žekdyžčitatelzvětším 𝑥-krát,hodnota celého zlomku se také zvýší 𝑥-krát. Naopak jestliže zvětším 𝑥-krát jmenovatel, hodnota celého zlomku se zmenší 𝑥-krát. 22 Na základě úvah z červeného kastlíku vysvětlete, proč násobení zlomků funguje takto: 𝑎 𝑐 ⋅ 𝑏 𝑑 = = 𝑎𝑏 𝑐𝑑 . Stejně tak vysvětlete, proč dělení vyjde následovně: 𝑎 𝑐 / 𝑏 𝑑 = 𝑎𝑑 𝑏𝑐 . 23 Vysvětlete, proč můžeme ve zlomcích tzv. krátit: odstranit stejný nenulový činitel v čitateli i ve jmenovateli. Tedy např. 𝑎⋅𝑏 𝑎⋅(𝑐+𝑑) = 𝑏 𝑐+𝑑 . Proč je důležité, aby zkrácený činitel nebyl nulový? Pak si zkuste upravit následující zlomky: 1. 𝑎𝑏𝑐 𝑎(𝑏+𝑐) ; 2. 𝑎𝑏+𝑎𝑐 𝑏𝑐+𝑐2 ; 3. 𝑎2 +𝑎𝑏 𝑎2−𝑏2 ; 4. 𝑎2 +2𝑎+1 𝑎2−1 . 24 Stejně tak vysvětlete, proč můžeme tzv. rozšířit a násobit čitatel i jmenovatel stejným nenulovým činitelem, a proč je důležité, aby číslo, kterým rozšiřujeme, nebylo nulové. 25 Sčítatsedajíjenzlomkyse stejným jmenovatelem.Pakseprostěsečtoučitatele:např. 1 𝑎+2 𝑎 = 3 𝑎. Často ale chceme sčítat i v případě, že se jmenovatelé liší — třeba bychom chtěli sečíst 1 5 + 2 7. Jak to máme udělat? Využijte manévr rozšíření z předchozí úlohy na každý zlomek zvlášť tak, aby byly jmenovatelé stejní. Pak sečtěte jako normálně. 26 Sčítejte: 1. 𝑎2 𝑎2−𝑏2 − 2𝑎𝑏 𝑎2−𝑏2 + 𝑏2 𝑎2−𝑏2 ; 2. 𝑎𝑏 𝑏+𝑐 + 𝑎𝑐 𝑏+𝑐 . 3. 𝑎 𝑏 − 𝑏 𝑎; 4. 𝑎 𝑏 + 𝑎 𝑐 ; 5. 𝑎 𝑏 + 𝑐 𝑑 ; 6. 1+𝑥 1−𝑥 + 1−𝑥 1+𝑥. 27 Uměli byste ukázat 1 √2 +1 = √2 − 1? (Zkuste zlomek rozšířit tak, aby šel použít vztah pro 𝑎2 − 𝑏2 . Tím se odmocniny ve jmenovateli zbavíte.) 28 Naložte podobně s těmito zlomky (odstraňte všechny odmocniny ze jmenovatelů): 1. 1 2 + √3 ; 2. 1 3 − 2√2 ; 3. √39 √5 − 2√3 ; 4. 1 1 + √2 + √3 . Pro tuhle proceduru existuje malebný český název: usměrnění zlomku.