ZÁKLADNÍ TEZE O HODNOCENÍ XS160 – Zpětná vazba a hodnocení Hodnocení … učení … pro učení … jako samo učení Sumativní ■ Závěrečné, finální, koncové ■ Cílem je posoudit ZDA a v JAKÉ KVALITĚ žák ovládá dané učivo ■ Minulost (Co bylo) ■ Směřuje „ven“ (žák, rodič, škola) ■ Známky, body, procenta, razítka, slovní hodnocení, vysvědčení Formativní ■ Průběžné, sleduje pokrok ■ Cílem je ovlivnit žákův výkon tak, aby dosáhl cíle ve stanovené kvalitě ■ Budoucnost (Co bude) ■ Směřuje dovnitř (žák, učitel) ■ Slovní komentáře, symboly, ústní ZV, kritéria, cíle, důkazy o učení, vrstevnické hodnocení, … MÝTUS č. 1 Známky X Formativní hodnocení MÝTUS č. 2 Známky = Zpětná vazba MÝTUS č. 3 Slovní hodnocení = Formativní hodnocení MÝTUS č. 4 Formativní hodnocení  Hodnocení ZÁKLADNÍ TEZE A MÝTY Otázky? Co nás čeká dál? STRATEGIE FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ XS160 – Zpětná vazba a hodnocení STRATEGIE č. 1 Cíle učení a kritéria ■ Učitel ví, kam jde (plánujeme odzadu) ■ Žáci ví, co po nich chceme ■ Žáci ví, jak poznat kvalitu práce ■ Všichni můžou snáze hodnotit, kde jsme STRATEGIE č. 2 Důkazy o učení ■ Učitel ví, jak půjde získávat důkazy o učení ■ Žáci tvoří důkazy o učení svojí prací ■ Třídní diskuze + pozorování ■ Žákovské produkty (prac. listy, formativní testy) STRATEGIE č. 3 Efektivní zpětná vazba ■ Míří na žákův výkon, ne na osobu žáka ■ Popisný jazyk ■ Vodítka pro další postup ■ Více práce pro žáka, než pro učitele STRATEGIE č. 4 Vrstevnické hodnocení ■ Žáci se učí navzájem ■ Provázáno s cíli a kritérii ■ Šetří čas učiteli ■ Učí se ti, co dávají ZV, i ti, co dostávají STRATEGIE č. 5 Sebehodnocení a metakognice ■ Navázáno na cíle a kritéria ■ Žák přebírá odpovědnost za své učení ■ Žáci přemýšlí o tom, co a JAK se učí ■ Žáci přemýšlí o svých strategiích učení STRATEGIE FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ Otázky? Co nás čeká dál? CÍLE UČENÍ XS160 – Zpětná vazba a hodnocení SMART ■ Specifické / Konkrétní ■ Měřitelné / Hodnotitelné ■ Ambiciózní / Přiměřeně obtížné, dosažitelné ■ Relevantní / Důležité (motivace) ■ Termínované / Časově ohraničené Kontext učebních cílů Vzdělávací cíl má 3 složky ■ Adresát ŽÁK ■ Činnost žáka CHÁPE ■ Obsah vzdělávání FUNKCI SRDCE Vzdělávací cíl ŽÁK CHÁPE FUNKCI SRDCE Vzdělávací cíl ŽÁK CHÁPE FUNKCI SRDCE Vzdělávací cíl ŽÁK VYSVĚTLÍ FUNKCI SRDCE Odhal nefunkční Vzdělávací cíl ■ Vydejte se do terénu – na naše pokusné školy ■ Hledejte funkční a nefunkční cíle ■ Vždy mějte argument, proč není funkční Odhal nefunkční Vzdělávací cíl 1. Žák uvede vše, co ví o návykových látkách. 2. Žáci se budou učit o návykových látkách a jejich vlivu na člověka. 3. Žák popíše, jak návykové látky ovlivňují život člověka a jeho blízkých. 4. Žák ví, jak odmítnout užití návykové látky. 5. Žák uvede argumenty, proč jsou některé návykové látky legální. 6. Žák vyjádří souhlas s užíváním návykových látek. 7. Žák vyjmenuje důvody, které mohou vést k užívání návykových látek. Dekontextualizace ■ Příklad: Žák popíše pád římské republiky ■ Cíl: Žák vysvětlí, proč dochází k nahrazení nefunkčních státních institucí ■ Kontext: Římská republika Dekontextualizace ■ D. William: Výroba cukru a výrobci cukru. => Vliv výroby na výrobce Kontext: Výroba cukru. => Posouzení úspěchu: Zvládnou žáci využít naučené v aplikaci na jiné odvětví? Např. produkce banánů. Dekontextualizace Váš úkol = Plán výukové jednotky ❑ kontext (třída, počet žáků, typ školy, předmět, čas) ❑ téma tematického celku (+oblasti RVP) ❑ cíle výukové jednotky + kritéria (včetně diferenciace) ❑ harmonogram výukové jednotky včetně jednotlivých aktivit ❑ materiálové zajištění (co je k realizaci potřeba) ❑ použití alespoň 1 techniky pro zjišťování porozumění žáků ❑ použití alespoň 1 techniky pro zisk důkazů o učení ❑ vytvořit alespoň dvě klíčové otázky ❑ identifikovat alespoň dvě mylné představy Váš úkol = Plán výukové jednotky ❑ během prvního víkendu know-how k vytvoření ❑ tvoříte samostatně a odevzdáváte do ISu do 21. 11. ❑ na druhém víkendu s tím pracujeme ❑ dostanete zpětnou vazbu ❑ finálně odevzdáváte do 16. 12. Váš úkol = Plán výukové jednotky ❑ kontext (třída, počet žáků, typ školy, předmět, čas) ❑ téma tematického celku (+oblasti RVP) ❑ cíle výukové jednotky + kritéria (včetně diferenciace) ❑ harmonogram výukové jednotky včetně jednotlivých aktivit ❑ materiálové zajištění (co je k realizaci potřeba) ❑ použití alespoň 1 techniky pro zjišťování porozumění žáků ❑ použití alespoň 1 techniky pro zisk důkazů o učení ❑ vytvořit alespoň dvě klíčové otázky ❑ identifikovat alespoň dvě mylné představy Vzdělávací cíle: taxonomie Revidovaná taxonomie Taxonomie 3: Marzano a Kendall Vytvoř si svůj cíl PROBER SE RVPČKEM VYBER SI TÉMA NAFORMULUJ SI CÍL CÍLE UČENÍ Otázky? Co nás čeká dál? CÍLE UČENÍ JAK S NIMI PRACOVAT XS160 – Zpětná vazba a hodnocení Jak pracovat s cíli učení A. Kdy sdělovat cíle učení? V úvodu? V průběhu? Nikdy? Proč? B. Mají se cíle učení stanovovat individuálně, nebo hromadně pro celou třídu/ročník? Proč? C. Mají se žáci podílet na stanovování cílů učení? Proč? Jak pracovat s cíli učení ROLE: - časoměřič (hlídá 5 minut) - mluvčí (získává názory a shrnuje) - hlídač férového zapojení všech - studnice myšlenek Kdy sdělovat cíle učení? A. Kdy sdělovat cíle učení? V úvodu? V průběhu? Nikdy? Proč? Kdy sdělovat cíle učení? A. Kdy sdělovat cíle učení? V úvodu? V průběhu? Nikdy? Proč? => V úvodu, ale není to vhodné vždy Stanovovat cíle hromadně? B. Mají se cíle učení stanovovat individuálně, nebo hromadně pro celou třídu/ročník? Proč? Stanovovat cíle hromadně? B. Mají se cíle učení stanovovat individuálně, nebo hromadně pro celou třídu/ročník? Proč? => Stanovit stejný cíl učení, diferenciovat kritéria úspěchu / M-M-M Jak v diferencované třídě ■ Metoda M/M/M ➢ Musí ➢ Měl by ➢ Může Jak v diferencované třídě ➢ Musí: vyjmenovat 3 způsoby, jak Římané ovlivnili život ve 21. století ➢ Měl by: rozhodnout, která římská inovace byla nejpřínosnější ➢ Může: vysvětlit, jak se římské inovace vyvinuly za posledních 2 000 let Mají se podílet žáci? C. Mají se žáci podílet na stanovování cílů učení? Proč? Mají se podílet žáci? C. Mají se žáci podílet na stanovování cílů učení? Proč? ■ Motivace. ■ Větší pravděpodobnost, že žáci cíle dosáhnou. ■ Přijímají spoluodpovědnost za své učení. ■ Učitel udává rámec, ve kterém se žáci pohybují. CÍLE UČENÍ JAK S NIMI PRACOVAT Otázky? Co nás čeká dál? CÍLE UČENÍ A KRITÉRIA XS160 – Zpětná vazba a hodnocení Váš úkol = Plán výukové jednotky ❑ kontext (třída, počet žáků, typ školy, předmět, čas) ❑ téma tematického celku (+oblasti RVP) ❑ cíle výukové jednotky + kritéria (včetně diferenciace) ❑ harmonogram výukové jednotky včetně jednotlivých aktivit ❑ materiálové zajištění (co je k realizaci potřeba) ❑ použití alespoň 1 techniky pro zjišťování porozumění žáků ❑ použití alespoň 1 techniky pro zisk důkazů o učení ❑ vytvořit alespoň dvě klíčové otázky ❑ identifikovat alespoň dvě mylné představy Váš úkol = Plán výukové jednotky ❑ kontext (třída, počet žáků, typ školy, předmět, čas) ❑ téma tematického celku (+oblasti RVP) ❑ cíle výukové jednotky + kritéria (včetně diferenciace) ❑ harmonogram výukové jednotky včetně jednotlivých aktivit ❑ materiálové zajištění (co je k realizaci potřeba) ❑ použití alespoň 1 techniky pro zjišťování porozumění žáků ❑ použití alespoň 1 techniky pro zisk důkazů o učení ❑ vytvořit alespoň dvě klíčové otázky ❑ identifikovat alespoň dvě mylné představy Cíle a kritéria ■ Cíle učení = To, co chceme, aby se žáci naučili ■ Kritéria úspěchu = Měřítka posuzující úspěšnost Kritéria úspěchu ■ Konkretizují požadovaný výkon žáka ■ Umožňují sledovat žákův posun v učení ■ Hodnocení je objektivnější ■ Vhodný nástroj při vzájemném hodnocení a sebehodnocení Kritéria úspěchu CÍLE A KRITÉRIA Otázky? Co nás čeká dál? KLÍČOVÉ OTÁZKY A MYLNÉ PŘEDSTAVY XS160 – Zpětná vazba a hodnocení Otázky Dva důvody proč klást ve třídě otázky: ■ Přimět žáky přemýšlet ■ Získat důkazy o učení Klíčová otázka „Klíčová otázka je typ diagnostické otázky, u které odpovědi dávají důkaz o míře porozumění žáků, pomáhají identifikovat jedince, kterým učivo není jasné a učiteli pomáhají v rozhodování, jak má dále postupovat. Její formulace se zaměřuje na podstatu probíraného učiva, tedy na oblast, jejíž pochopení je klíčové pro další učení žáků.“ Klíčová otázka Ve kterém z těchto čtyř obrazců je čtvrtina vybarvena šedou barvou? Klíčová otázka Ve kterém z těchto čtyř obrazců je čtvrtina vybarvena šedou barvou? Klíčová otázka „Klíčová otázka je typ diagnostické otázky, u které odpovědi dávají důkaz o míře porozumění žáků, pomáhají identifikovat jedince, kterým učivo není jasné a učiteli pomáhají v rozhodování, jak má dále postupovat. Její formulace se zaměřuje na podstatu probíraného učiva, tedy na oblast, jejíž pochopení je klíčové pro další učení žáků.“ Klíčová otázka Ve kterém z těchto čtyř obrazců je čtvrtina vybarvena šedou barvou? Klíčová otázka Které věty o Měsíci jsou pravdivé? A) Produkuje světlo. B) Obíhá Zemi. C) Ve dne ho nevidíme, protože je moc světla. D) Není na něm gravitace. E) Ze Země vidíme vždy stejnou polokouli Měsíce. Klíčová otázka Které věty o Měsíci jsou pravdivé? A) Produkuje světlo. B) Obíhá Zemi. C) Ve dne ho nevidíme, protože je moc světla. D) Není na něm gravitace. E) Ze Země vidíme vždy stejnou polokouli Měsíce. Klíčová otázka Kritéria kvality Klíčová otázka – co dál? A) Většina žáků nebude znát správnou odpověď B) Poměr správných a špatných odpovědí bude přibližně stejný C) Jen několik žáků odpoví chybně Klíčová otázka Doplňte do vět apostrofy (kde je to možné, zkrácený tvar rozepište): 1) Hes very angry. 2) My dogs are unhappy. 3) Its on its way. 4) The ladies cars. Klíčová otázka – tip Nesdělujte správné řešení hned: • Žáci mají možnost své odpovědi upravit (diskuse) • Žáci přemýšlejí nejusilovněji poté, co zvolí odpověď a před tím, než zjistí, zda je správná Mylná představa „Učitelé musí předvídat, co si nejspíš budou žáci myslet a co jim pravděpodobně bude připadat matoucí. (…) Hlavním z těchto úkolů je znalost správných a mylných představ žáků.“ Mylná představa Předměty se potápějí proto, že jsou příliš těžké Mylná představa ■ Přehnané zevšeobecnění pravidla ■ Zjednodušený pohled na základní pojmy ■ Reakce selského rozumu na některé ■ Specifické pro danou kulturu, jazyk KLÍČOVÉ OTÁZKY A MYLNÉ PŘEDSTAVY Otázky? Co nás čeká dál?