Dvě ukázky zápisu z reálného náslechu hospitace – on line výuka, 10.12.2020, výuka on line, dvě skupiny po cca 25 min, časy 8,40 a 9,05 Studentka XXXXXXXX Odkaz: příprava studentky viz níže, použitá ppt - převzatá od provázející učitelky zeměpisu Celková charakteristika: Kontext Monika vedla výuku on-line pro dvě po sobě jdoucí skupiny, výuku otevřela provázející učitelka, po té předala výuku studentce. Využita byla prezentace (Východní Afrika), kterou studentka převzala od paní učitelky. Výuce on-line předcházela úvodní prezenční hodina ve škole v předchozím týdnu (výuka společná – provázející učitelka a Monika) Stejně tak bude navazovat a probíhat i výuka v dalším týdnu. Výuku významně ovlivnila on-line forma a čas – pouze 25 minut a částečně i technický problém v konci výuky (zhavaroval kvíz s opakováním učiva). Charakteristika Monika byla jistější a klidnější ve druhé hodině, výklad byl obsahově lepší a více kontaktní se žáky. Atmosféra on-line skupiny byla velmi dobrá. Je potřeba myslet na klidnější výklad, nespěchat tolik a raději pomaleji probrat méně a více mluvit o souvislostech – nehrnout tolik dopředu bez výkladu vztahů. Stále myslet na hlavní úkol – rozvíjet geografické myšlení, kladení geografických otázek, provazování učiva s naší přítomností, s užitečností pro život. Takto se i připravovat. Ujasnit si cíle výuky (zde byl kladen důraz na počty států a některá nej, ale trochu unikal kontext, význam regionu, celková charakteristika). Velká témata typu chudoba, nemoci a další pak byly jen zmíněny, ale je to dosti ploché, zkratkovité. Jsou to prostě těžká témata, na něž je potřeba více času, pokud by se měla probrat s porozuměním. Pokud by to byla prezenční výuka, tak jistě zařadit práci s atlasem, také např. chudobu dokumentovat i s daty a porovnávat s Českou republikou pro lepší pochopení a představu dětí. Ad Plánování výuky: soustředit se na cíle, napsat si je zcela praktickym stejně tak klíčové pojmy a promyslet si, kolik na to mám času, zda je to zvládnutelné, raději počítat s rezervou Ad Podmínky učení: dobrá a povzbuzující atmosféra, oslovování jmény Ad Podpora učení: trochu unikal smysl – proč učíme o Východní Africe, v čem je to pro nás zajímavé, důležité, co nás spojuje a v čem jsme jiní, Ad obsah – drobné chyby ve výkladu, metody - daná on line výukou, práce s chybou žáka se moc nedala rozpoznat, jistá hektičnost a časový stres Ad Zpětná vazba: Monika měla velmi dobrý postřeh ke své výuce, tj. určitě se bude i díky tomu stále zlepšovat, diskutovaly jsme o tom, že je to vlastně celoživotní proces a ona je nyní na začátku. Závěr a doporučení: Hospitace proběhla v netypickém prostředí on-line výuky bez mé znalosti výuky předcházející. Klidnější výklad, méně je více, soustředit se na vztahy a geografické myšlení. Přeji Monice, aby se jí geografie dobře učila, má k tomu velice dobré předpoklady. Hana Svatoňová, 10. 12. 2020 Příprava studentky: Ročník: 7. třída Tematický celek: Regionální geografie – Afrika Téma hodiny: Východní Afrika – úvod Očekáváné výstupy: Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů; Z-9-1-02 používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii Z-9-3-03 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států; Dílčí cíle: 1. žák vymezí rozlohu východní Afriky na mapě 2. žák popíše přírodní, společenské a hospodářské poměry východní Afriky Dovednosti: čtení mapy, třídění informací Náměty pro terénní výuku: Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce: Makroregiony světa – Africký makroregion – Východní Afrika Mezipředmětové vazby: ČJ – formulace odpovědi Pomůcky: PC nebo mobil, internet Příprava učebny: Online výuka Individuální přístup: V rámci této hodiny není individuální možný. Scénář hodiny Činnost žáků: Úvodní část - žáci se seznamují s náplní hodiny Výklad - žáci sledují výklad učitele, komunikují s ním a odpovídají na jeho otázky Závěrečná aktivita - žáci absolvují společně kvíz v aplikaci menti.com (opakování látky z hodiny) - rozloučení Čas: 2 min 15 min 10 min Metody/činnost učitele: Úvodní část - učitel žáky přivítá a seznámí žáky s tématem hodiny Výklad - učitel provádí výklad s pomocí prezentace (viz pod tabulkou), komunikuj s žáky a ptá se na různé otázky Závěrečná aktivita - učitel provází žáky kvízem - shrnutí hodiny, rozloučení Hodnocení aktivit žáků v hodině: Aktivita žáků při výkladu, závěrečné opakování v aplikaci menti.com Hodnocení výuky – sebereflexe učitele: Jméno studenta: xxxxxx Škola: xxxxx Datum: xxxxx Třída: 7. B Téma: Arabská severní Afrika Fakultní/provázející učitel: xxxxxx Hospitující osoba xxxxx Stručný komentář k hospitované hodině: V hospitované hodině bylo několik silných momentů, na nichž je možné do budoucna stavět. Jednalo se především o jasné strukturování hodiny a její rozdělení do dílčích aktivit. Jako přínosnou bych označil úvodní motivačně-aktivizační skupinovou aktivitu žáků spočívající v intenzivní práci s geografickými pojmy, která současně sloužila jako upevnění učiva. Oceňuji také zdařilý výběr učiva – práci pouze s modelovými státy a doprovodnou PPT prezentaci. Za zmínku stojí také několik momentů, jež by bylo možné v průběhu budoucích pedagogických praxí zlepšit. Jedná se zejména o úvod hodiny – zde by bylo na místě nejprve seznámit žáky s obsahem/cílem hodiny a vysvětlit jim relevanci a smysluplnost tématu. Velmi doporučuji věnovat zvláštní pozornost kázni žáků (nikoli během skupinové práce, ale především ve fázích hodiny, kdy byl dominantní výklad učitele). Doporučuji v některé z příštích hodin vyzkoušet různé možnosti ukázňování žáků, a to i za cenu upozadění výukového obsahu. Práce s kázeňskými technikami je výbornou prevencí před únavou hlasu i celkovou ztrátou učitelské vášně a energie vyplývající z překřikování žáků