Sebe-napojení Duchapřítomnost Neuvědomuji si své ztrácení v přemýšlení o minulosti či budoucnosti nebo ve vnitřních dialozích. Identifikuji se se svým přemýšlením. "Jsem schopen rozlišovat, kdy jsem ztracený ve vlastním přemýšlení, dialozích nebo reakcích, a kdy jsem skutečně duchem přítomný. " "Jsem schopen si uvědomovat své myšlenky a aktivně jednat, spíše než reagovat. Jsem schopen se aktivně do stavu duchapřítomnosti směřovat. " "Dokážu být uvolněný a bdělý vůči tomu, co se právě děje. Uvědomuji si vlastní záměr a možnost volby, otevřeně přijímám to, co je. Zároveň vnímám perspektivu minulosti a budoucnosti. " "Bytí v přítomném okamžiku, neztrácení se v přemýšlení, vnitřních dialozích, emocionálních reakcích." Pozorování vs. Interpretace "Nerozlišuji pozorování a interpretace, svá hodnocení a předpoklady považuji za fakta. " "Dokážu si uvědomit některé své interpretace a přijmout, že nejde o fakta, zejména při pohledu na minulé události. Málokdy se mi to daří v reálném čase. " "Běžně si zvládám si uvědomovat své jednodušší interpretace a vyjasňovat si pozorování, někdy s krátkým zpožděním. Dokážu si své předpoklady ověřit s druhými v konverzaci. " "Bez usilí dokážu rozpoznat pozorování a interpretace, své interpretace si v konverzaci běžně ověřuji. Dokážu rozplést i své komplexnější interpretační vzorce. " Uvědomování si vjemů a jejich rozlišování od vlastních interpretací. Ověřování svých interpretací. Uvědomování emocí "Své emoce nevnímám, bráním se jim, nebo se v nich ztrácím. Identifikace s emocemi. " "Dokážu své emoce rozeznávat, zejména u minulých zážitků. Uvědomuji si hodnotu svého prožívání." "Dovoluji si své emocionální prožívání, uvědomuji si je a přijímám je, vyžaduje to však úsilí." "Bez zásadního úsilí přijímám své emoce, včetně studu, bezmoci či dalších, které se často skrývají. Dokážu být svým vnitřním procesům přítomen." Uvědomování emocí a tělesných vjemů v plné škále. Schopnost je vyjádřit. Sebe-přijetí "Mám zvyk se odsuzovat a obviňovat, obhajovat, nebo se bránit ""pýchou."" " "Dokážu si uvědomit své sebe-posuzování a jeho důsledky, toužím po sebe-přijetí." Uvědomuji si svou zvýšenou schopnost přijímat své prožívání a činy a rodící se schopnost citlivě jednat v souladu se svým prožíváním. Přijímám se a pečuji o sebe (včetně těch méně viditelných a méně společensky přijímaných aspektů sebe). Bezpodmínečné přijímání vlastního prožívání. Přijetí zodpovědnosti za své prožívání "Ze svého prožívání většinou obviňuji druhé, sebe nebo vnější okolnosti. " "Někdy si obviňování či ""kritiku"" uvědomuji, málokdy však dokážu převzít za své prožívání odpovědnost. " "Uvědomuji si, když jsem vyveden z rovnováhy a slouží mi to jako signál k sebe-napojení." "Žiju ve vědomí, že moje prožívání vychází z mého vnímání mých potřeb." "„Vlastnictví“ svých emocí, neobviňování." Napojení na potřeby "Nerozlišuji strategie a potřeby, nezažil jsem stav napojení se na své potřeby." Racionálně rozumím konceptům potřeb a strategií. Dokážu své prožívání dát do souvislosti se svými potřebami. "Běžně rozlišuji své potřeby a strategie, dokážu být ve strategiích flexibilní. Dokážu se napojit na energii svých potřeb při cvičeních." "Mám přístup k energii svých potřeb i v situacích, kdy je vnímám jako nenaplněné. Žiju ve vědomí, že cokoliv, co lidé dělají, vychází z jejich touhy po živosti, a potřeby jsou projevem této touhy." "Rozlišování potřeb a strategií, napojování se na zdroj, který vědomí potřeb nabízí." Vracení se z reaktivity "Svou reaktivitu si neuvědomuji ani zpětně, veřím ve správnost své reaktivity a jednání z ní vyplývajícího. (Různé reaktivní vzorce: uražený / útok / panika)." "Jsem schopen si svou reaktivitu uvědomit zpětně, dokážu pochopit, co bylo spouštěčem, a chápu důsledky svého reaktivního jednání. " "Svou reaktivitu si dokážu uvědomit s malým zpožděním, s úsilím se dokážu zastavit, začít se na sebe napojovat, a hledat svůj opravdový záměr. Dokážu svou reaktivitu signalizovat druhým a případně se za ni omluvit." "Reaktivní reakce a vnitřní stažení si většinou uvědomuji v reálném čase. Dokážu se zastavit, najít svůj záměr, a zůstat přítomen v situaci. Případné zpracování dokážu odložit na vhodnou chvíli. " "Napojování se na sebe, zejména po nárazu na spouštěč, uvolňování se ve svém prožívání a vracení se do duchapřítomnosti." "Do oblasti sebenapojení patří i další oblasti -- např. truchlení a prožívání smutku, vděčnost, ..." Empatie Empatie "Na sdělení druhých běžně odpovídám kritikou, radou, přesunutím pozornosti, nebo ""to jsem zažil taky"". Hluboká sdělení neumím slyšet." "Často se ztrácím v příběhu druhého, někdy však za tím, co říká dokážu slyšet jeho prožívání. Někdy v sobě objevím chuť dávat druhým prostor a svou soustředěnou pozornost. " "S trochou úsilí se mi daří slyšet ve sděleních lidí i hlubší roviny významu a prožívání. Jsem si vědom možností odpovědí, které mám, ne vždy je ale dokážu využít dovedně." "Je pro mě snadné dávat druhým prostor a svou pozornost, a bezpodmínečné přijetí jejich prožívání. Dokážu dobře a citlivě rozlišit, kdy je vhodnější zachovat ticho, kdy reflektovat prožívání nebo jinak podpořit druhého v jeho procesu. " "Schopnost být přítomen prožívání druhého. Vytváření prostoru, ve kterém se druhý cítí bezpečně, přijímaný, pochopený a brán vážně. Neztrácení se v příběhu." Naslouchání "Když poslouchám druhého, odbíhám často k vlastním myšlenkám a je pro mě těžké udržet pozornost. Své nutkání komentovat nebo doptávat se moc neovládám. Případné ticho je mi nepříjemné a mám nutkání je něčím vyplnit." "Uvědomuji si, že význam sdělení druhého a moje vlastní vnitřní procesy jsou rozdílné věci a dokážu je v konkrétních situacích rozlišit. Soustředěné naslouchání pro mě vyžaduje úsilí." Při cvičeních naslouchání nebo běžných situacích ze života naslouchám pozorně a uvolněně. Ve vyhrocených situacích ale tuto schopnost ztrácím. "Při naslouchání jsem uvolněný, dokážu dobře vnímat význam jeho slov i ve vyhrocenějších chvílích. Snadno si povšimnu svých vlastních procesů, které naslouchání spouští, svou pozornost dokážu přesunout zpět ke sdělení, které poslouchám. Dokážu vycítit, kdy je můj vstup užitečný, sdílené ticho si užívám. " "Schopnost soustředěně a uvolněně vnímat druhého, chápat význam toho, co se snaží říct." Reflektování a překládání "Málokdy dokážu zopakovat, co druhý říkal. Věřím, že lidé doslovně myslí to, co říkají." "Jsem si vědom toho, že sdělení mohou mít i jiné roviny významu. S pomocí kartiček nebo seznamu pocitů a potřeb dokážu zformulovat, co se možná snaží sdělit." "Dokážu reflektovat, co se mi druhý snaží říct. Ne vždy to vyjádřím přesně. Často mi mé vlastní reflektování zní jako šroubované." "Dokážu snadno a plynule přeformulovávat význam sdělení druhých, ujišťovat se o jeho správnosti a druhým dávat jistotu, že byli pochopeni. Citlivě směřuji hloubku významu. Moje reflexe zní přirozeně. " "Schopnost svými slovy vyjádřit, co se mi druhý snaží sdělit. Překládání obviňování do pocitů a potřeb." Zvládání reaktivity druhého "Na reaktivitu odpovídám vlastními reaktivními vzorci: bojem, defenzivou, vyhýbáním se, submisivitou apod. " "Uvědomuji si jaký efekt na náš vztah mají moje odpovědi na reaktivitu/emoci druhých a uvědomuji si, že jde často o moje vlastní vzorce chování a reagování." "S úsilím si dokážu zachovat sebe-napojení, i když je druhý v emoci, a odpovědět upřimností nebo empatií. Objevuje se ve mě zvědavost k tomu, co druhý v té chvíli může prožívat." "Zachovávám si duchapřítomnost a sebe-napojení i v případech, kdy druhý je velmi reaktivní. " "Schopnost neztrácet vlastní rovnováhu a duchapřítomnost, přijímat fakt, že druhý prožívá intenzivní emoci a moudře reagovat." "K Empatii patří i další oblasti: rozlišování kognitivní a afektivní empatie, práce s otázkami, práce s tichem ..." Upřímnost Čistota vyjádření "Když chci něco sdělit, mluvím často o druhém a nálepkách, které mu dávám. O svém prožívání mluvím většinou ve třetí osobě (""člověk se cítí...""). " "Zvládám si všímat, kdy používám hodnocení, obvinění, a jsem si vědom, že odkazují k mému prožívání a potřebám. Ne vždy sám sebe dokážu přeložit. " "Když se vyjádřím skrze svoje hodnocení, jsem většinou schopen vyjasnit své prožívání, například skrze 4 kroky. " "Ve svých vyjádřeních zřetelně pojmenovávám svoje prožívání, označuji svoje dohady a interpretace a přijímám za ně zodpovědnost. Dokážu dokončovat své nedořečené výroky (např. konverzační prosby)." "Schopnost vyjádřit to, co chci, bez obviňování, útoků, apod." Iniciativa a odvaha "Konverzacím, které mohou být nepřijemné, se vyhýbám, nebo do nich jdu ve zřetelně bojovném módu. " "Uvědomuji si svůj strach z potenciálně nepřijemných konverzací, dělám první kroky k jeho překonání. " "Jsem si vědom své kapacity, začínám mít důvěru ve své schopnosti zvládat náročné konverzace. " Nepřijemné konverzace otevírám vědomě a se záměrem. Reakci druhého dokážu dovedně zpracovat. Iniciativa v otevírání potenciálně nepřijemných konverzací Jasnost a úplnost "Mé výroky zůstávají často nejasné, sám nevím, co chci, aby si z nich posluchač vzal. Často se zamotávám, nebo opakuji. " "Když se zamotávám, dokážu si toho všimnout a zastavit se. Ne vždy se mi podaří najít, co chci vyjádřit. " "Většinou dokážu zřetelně vyjádřit hlavní aspekty svého sdělení. Dávkování, sdělování protichůdného apod. zůstává obtížné." "Dokážu jasně formulovat všechny relevantní aspekty sdělení (i protichůdné) a vhodně je dávkovat tak, aby pro posluchače byly pochopitelné. " Srozumitelné vyjádření více různých aspektů sdělení a vědomí záměru sdělení. Zranitelnost O svém prožívání nemluvím. "O svém prožívání dokážu někdy mluvit, ale používám třetí osobu (""člověk se cítí...""), zlehčuji význam apod. " "Dokážu přímo sdílet některé aspekty svého prožívání. U těch aspektů, u kterých to neumím, si dokážu uvědomit svůj strach." Zvládám sdílet i hluboké a citlivé aspekty svého prožívání a mám přitom pevnou důvěru v sebe i v druhého - tedy necítím se přitom slabý. "Schopnost ""odhodit štít"" a mluvit upřímně i o věcech, které mohou být pro mě citlivé." "Prosby, návrhy, konstruktivnost" Aktivní prosby "To, co chci, si většinou vynucuji. // Nedokážu si otevřeně říct o to, co chci." "Dokážu si uvědomit svoji připoutanost k tomu, co chci. // Dokážu si uvědomit, když si o to, co chci, neříkám, nebo když moje prosba není zřetelná." "Své prosby často dokážu formulovat explicitně, někdy s úsilím, nebo potřebuji na nalezení vhodné prosby několik kroků. Jsem otevřený nesouhlasu a umím jej zpracovat. " "Své prosby běžně formuluji expliticně a jasně, zároveň s dostatečnou měkkostí a otevřeností k odmítnutí. Používám mikro-prosby a moje paleta proseb je široká." "Ochota říkat si o to, co potřebujeme. Schopnost formulovat jasné a vykonatelné prosby. Nepřipoutanost k souhlasu, konstruktivní zvládání odmítnutí." Konverzační prosby (connection requests) Tok konverzace nesleduji. "Vím o základních typech konverzační prosby (prosby o reakci, reflexi, apod.)" Dokážu v běžné konverzaci použít základní konverzační prosby. "Vědomě a zacíleně vtahuji druhého do konverzace, ověřuji si pochopení mých sdělení. " "Předávání slova, vtahování druhého do konverzace, ověřování pochopení" "Vědomí širšího kontextu, facilitace a práce s konflikty" Konverzační a situační kontext Nevím o možných konverzačních kontextech. "Chápu základní kontexty a jsem schopen vidět, jak může dojít k míjení se v očekáváních od konverzace." Dokážu si vyjasnit situační kontext a vzít jej v potaz při vedení konverzace. "Uvědomuji si prostředí, situační kontext a jeho omezení (čas, pozornost, ...) a implicitní očekávání a konverzaci tomu přizpůsobuji. Dokážu si vhodný kontext vytvořit. " "Schopnost vnímat kontext situace a přizpůsobit tomu svůj ""styl"" a kroky." Rámování a přechody Nevím o možnostech rámování a označení přechodů. "Vím, o možnosti konverzace rámovat, a označovat přechody, prakticky to však většinou nevyužívám." "Když se na konverzaci připravím předem, dokážu ji dobře zarámovat. Přechodů si všímám, někdy na ně zvládnu přímo upozornit. " "Konverzace běžně a dovedně rámuji, používám explicitní svolení, agendu, cíl apod. Srozumitelně označuji přechody mezi rámci a fázemi. " Schopnost rámovat konverzaci na jejím začátku nebo v průběhu a přispívat tak ke sdíleným očekáváním a jasnosti. Jasné komunikování přechodů. Sledování konverzačních vláken Konverzační vlákna nesleduji. Vím o možnostech sledování konverzace. S úsilím dokážu rekapitulovat obsah. "Když se na trackování konverzace zaměřím, dokážu jej použít (např. s poznámkami). " "Podle potřeby dokážu zmapovat, kde jsme, jak jsme se tam dostali, a co jsme nechali po cestě. Sleduji ""open loops"", souvislosti témat apod. " "Vědomé sledování konverzačních vláken, vědomí, jak jsme se dostali tam, kde jsme, a co podstatného jsme nechali po cestě." De-eskalace Netuším jak zklidnit situaci. "Když se mne situace přímo emočně či fakticky nedotýká, dokážu přispět k jejímu sklidnění." S úsilím dokážu sklidnit některé vypjaté situace vědomým používáním naučených technik. "Dokážu vědomě obnovovat harmoniii bez většího úsilí nehledě na to, jaké je moje zapojení. Dokážu dovedně využívat humor a udržet si nadhled." "Schopnost zklidnit vypjatou situaci, facilitovat uvolnění a harmonizovat kolektiv." Kontrolovaná eskalace "Nedokážu otevírat konflikty. Neumím pracovat s lidmi, kteří ""se o tom nechtějí bavit"". V takových případech ustoupím nebo se přizpůsobím." "Dokážu vyvovlat konflikt, ale nekontroluji způsob, jakým se to stane. Neovládám intenzitu a styl, se kterými do konfliktu vstupuji." Dovedu vyvolat nebo zvýšit tlak v konfliktu s vypětím úsilí. Dokážu částečně kontrolovat jakým způsobem konflikt eskaluji. Konflikty eskaluji vědomě a s pozorností na potřeby celku. Dokážu vyvíjet tlak kontruktivním způsobem na správných místech. "Schopnost kontrolovaně eskalovat nebo zvýšit tlak tak, aby si druhá strana ""všimla"", že se děje něco špatně. " ##### Sheet/List 2 ##### Self-connection Presence Neuvědomuji si své ztrácení v přemýšlení o minulosti či budoucnosti nebo ve vnitřních dialozích. Identifikuji se se svým přemýšlením. "Jsem schopen rozlišovat, kdy jsem ztracený ve vlastním přemýšlení, dialozích nebo reakcích, a kdy jsem skutečně duchem přítomný. " "Jsem schopen si uvědomovat své myšlenky a aktivně jednat, spíše než reagovat. Jsem schopen se aktivně do stavu duchapřítomnosti směřovat. " "Dokážu být uvolněný a bdělý vůči tomu, co se právě děje. Uvědomuji si vlastní záměr a možnost volby, otevřeně přijímám to, co je. Zároveň vnímám perspektivu minulosti a budoucnosti. " "Being attentive to what is happening right now. Not lost in thinking, emotional reactions, etc. " Feelings Awareness "Své emoce nevnímám, bráním se jim, nebo se v nich ztrácím. Identifikace s emocemi. " "Dokážu své emoce rozeznávat, zejména u minulých zážitků. Uvědomuji si hodnotu svého prožívání." "Dovoluji si své emocionální prožívání, uvědomuji si je a přijímám je, vyžaduje to však úsilí." "Bez zásadního úsilí přijímám své emoce, včetně studu, bezmoci či dalších, které se často skrývají. Dokážu být svým vnitřním procesům přítomen." Ability of experiencing and identifying emotions and physical sensations in full spectrum. Self-acceptance "Mám zvyk se odsuzovat a obviňovat, obhajovat, nebo se bránit ""pýchou."" " "Dokážu si uvědomit své sebe-posuzování a jeho důsledky, toužím po sebe-přijetí." Uvědomuji si svou zvýšenou schopnost přijímat své prožívání a činy a rodící se schopnost citlivě jednat v souladu se svým prožíváním. Přijímám se a pečuji o sebe (včetně těch méně viditelných a méně společensky přijímaných aspektů sebe). Accepting oneself with unconditional caring Tzking ownership of one's feelings "Ze svého prožívání většinou obviňuji druhé, sebe nebo vnější okolnosti. " "Někdy si obviňování či ""kritiku"" uvědomuji, málokdy však dokážu převzít za své prožívání odpovědnost. " "Uvědomuji si, když jsem vyveden z rovnováhy a slouží mi to jako signál k sebe-napojení." "Žiju ve vědomí, že moje prožívání vychází z mého vnímání mých potřeb." Living from the knowledge that my emotons are not caused by others. Needs consciousness "Nerozlišuji strategie a potřeby, nezažil jsem stav napojení se na své potřeby." Racionálně rozumím konceptům potřeb a strategií. Dokážu své prožívání dát do souvislosti se svými potřebami. "Běžně rozlišuji své potřeby a strategie, dokážu být ve strategiích flexibilní. Dokážu se napojit na energii svých potřeb při cvičeních." "Mám přístup k energii svých potřeb i v situacích, kdy je vnímám jako nenaplněné. Žiju ve vědomí, že cokoliv, co lidé dělají, vychází z jejich touhy po živosti, a potřeby jsou projevem této touhy." Discerning needs and strategies. Connecting and honoring needs of all parties. Availability of the inner resource of needs. Recovering from reactivity "Svou reaktivitu si neuvědomuji ani zpětně, veřím ve správnost své reaktivity a jednání z ní vyplývajícího. (Různé reaktivní vzorce: uražený / útok / panika)." "Jsem schopen si svou reaktivitu uvědomit zpětně, dokážu pochopit, co bylo spouštěčem, a chápu důsledky svého reaktivního jednání. " "Svou reaktivitu si dokážu uvědomit s malým zpožděním, s úsilím se dokážu zastavit, začít se na sebe napojovat, a hledat svůj opravdový záměr. Dokážu svou reaktivitu signalizovat druhým a případně se za ni omluvit." "Reaktivní reakce a vnitřní stažení si většinou uvědomuji v reálném čase. Dokážu se zastavit, najít svůj záměr, a zůstat přítomen v situaci. Případné zpracování dokážu odložit na vhodnou chvíli. " Reactivity is internal resistance to what is. Recovery is letting go of that resistance. Observing vs Interpreting "Nerozlišuji pozorování a interpretace, svá hodnocení a předpoklady považuji za fakta. " "Dokážu si uvědomit některé své interpretace a přijmout, že nejde o fakta, zejména při pohledu na minulé události. Málokdy se mi to daří v reálném čase. " "Běžně si zvládám si uvědomovat své jednodušší interpretace a vyjasňovat si pozorování, někdy s krátkým zpožděním. Dokážu si své předpoklady ověřit s druhými v konverzaci. " "Bez usilí dokážu rozpoznat pozorování a interpretace, své interpretace si v konverzaci běžně ověřuji. Dokážu rozplést i své komplexnější interpretační vzorce. " Distinguishing interpretations from observations "Do oblasti sebenapojení patří i další oblasti -- např. truchlení a prožívání smutku, vděčnost, ..." . . Empathy Empathy "Na sdělení druhých běžně odpovídám kritikou, radou, přesunutím pozornosti, nebo ""to jsem zažil taky"". Hluboká sdělení neumím slyšet." "Často se ztrácím v příběhu druhého, někdy však za tím, co říká dokážu slyšet jeho prožívání. Někdy v sobě objevím chuť dávat druhým prostor a svou soustředěnou pozornost. " "S trochou úsilí se mi daří slyšet ve sděleních lidí i hlubší roviny významu a prožívání. Jsem si vědom možností odpovědí, které mám, ne vždy je ale dokážu využít dovedně." "Je pro mě snadné dávat druhým prostor a svou pozornost, a bezpodmínečné přijetí jejich prožívání. Dokážu dobře a citlivě rozlišit, kdy je vhodnější zachovat ticho, kdy reflektovat prožívání nebo jinak podpořit druhého v jeho procesu. " " Being present with another's experinence, with unconditional acceptance of the person. " Listening "Když poslouchám druhého, odbíhám často k vlastním myšlenkám a je pro mě těžké udržet pozornost. Své nutkání komentovat nebo doptávat se moc neovládám. Případné ticho je mi nepříjemné a mám nutkání je něčím vyplnit." "Uvědomuji si, že význam sdělení druhého a moje vlastní vnitřní procesy jsou rozdílné věci a dokážu je v konkrétních situacích rozlišit. Soustředěné naslouchání pro mě vyžaduje úsilí." Při cvičeních naslouchání nebo běžných situacích ze života naslouchám pozorně a uvolněně. Ve vyhrocených situacích ale tuto schopnost ztrácím. "Při naslouchání jsem uvolněný, dokážu dobře vnímat význam jeho slov i ve vyhrocenějších chvílích. Snadno si povšimnu svých vlastních procesů, které naslouchání spouští, svou pozornost dokážu přesunout zpět ke sdělení, které poslouchám. Dokážu vycítit, kdy je můj vstup užitečný, sdílené ticho si užívám. " " Ability of relaxed and focused listening, ability to hear the deep meaning of what has been said. " Paraphrasing and translating "Málokdy dokážu zopakovat, co druhý říkal. Věřím, že lidé doslovně myslí to, co říkají." "Jsem si vědom toho, že sdělení mohou mít i jiné roviny významu. S pomocí kartiček nebo seznamu pocitů a potřeb dokážu zformulovat, co se možná snaží sdělit." "Dokážu reflektovat, co se mi druhý snaží říct. Ne vždy to vyjádřím přesně. Často mi mé vlastní reflektování zní jako šroubované." "Dokážu snadno a plynule přeformulovávat význam sdělení druhých, ujišťovat se o jeho správnosti a druhým dávat jistotu, že byli pochopeni. Citlivě směřuji hloubku významu. Moje reflexe zní přirozeně. " Ability to use my own word to express percieved meaning of other's message. Transforming judgements to needs. Responding to other's reactivity "Na reaktivitu odpovídám vlastními reaktivními vzorci: bojem, defenzivou, vyhýbáním se, submisivitou apod. " "Uvědomuji si jaký efekt na náš vztah mají moje odpovědi na reaktivitu/emoci druhých a uvědomuji si, že jde často o moje vlastní vzorce chování a reagování." "S úsilím si dokážu zachovat sebe-napojení, i když je druhý v emoci, a odpovědět upřimností nebo empatií. Objevuje se ve mě zvědavost k tomu, co druhý v té chvíli může prožívat." "Zachovávám si duchapřítomnost a sebe-napojení i v případech, kdy druhý je velmi reaktivní. " Ability to keep inner centeredness and presence even towards reactivity and intensive emotions of others. Ability to respond wisely. "K Empatii patří i další oblasti: rozlišování kognitivní a afektivní empatie, práce s otázkami, práce s tichem ..." . . . Honesty Čistota vyjádření "Když chci něco sdělit, mluvím často o druhém a nálepkách, které mu dávám. O svém prožívání mluvím většinou ve třetí osobě (""člověk se cítí...""). " "Zvládám si všímat, kdy používám hodnocení, obvinění, a jsem si vědom, že odkazují k mému prožívání a potřebám. Ne vždy sám sebe dokážu přeložit. " "Když se vyjádřím skrze svoje hodnocení, jsem většinou schopen vyjasnit své prožívání, například skrze 4 kroky. " "Ve svých vyjádřeních zřetelně pojmenovávám svoje prožívání, označuji svoje dohady a interpretace a přijímám za ně zodpovědnost. Dokážu dokončovat své nedořečené výroky (např. konverzační prosby)." "Schopnost vyjádřit to, co chci, bez obviňování, útoků, apod." Iniciativa a odvaha "Konverzacím, které mohou být nepřijemné, se vyhýbám, nebo do nich jdu ve zřetelně bojovném módu. " "Uvědomuji si svůj strach z potenciálně nepřijemných konverzací, dělám první kroky k jeho překonání. " "Jsem si vědom své kapacity, začínám mít důvěru ve své schopnosti zvládat náročné konverzace. " Nepřijemné konverzace otevírám vědomě a se záměrem. Reakci druhého dokážu dovedně zpracovat. Iniciativa v otevírání potenciálně nepřijemných konverzací Jasnost a úplnost "Mé výroky zůstávají často nejasné, sám nevím, co chci, aby si z nich posluchač vzal. Často se zamotávám, nebo opakuji. " "Když se zamotávám, dokážu si toho všimnout a zastavit se. Ne vždy se mi podaří najít co chci vyjádřit. " "Většinou dokážu zřetelně vyjádřit hlavní aspekty svého sdělení. Dávkování, sdělování protichůdného apod. zůstává obtížné." "Dokážu jasně formulovat všechny relevantní aspekty sdělení (i protichůdné) a vhodně je dávkovat tak, aby pro posluchače byly pochopitelné. " Srozumitelné vyjádření více různých aspektů sdělení a vědomí záměru sdělení. Zranitelnost O svém prožívání nemluvím. "O svém prožívání dokážu někdy mluvit, ale používám třetí osobu (""člověk se cítí...""), zlehčuji význam apod. " "Dokážu přímo sdílet některé aspekty svého prožívání. U těch aspektů, u kterých to neumím, si dokážu uvědomit svůj strach." Zvládám sdílet i hluboké a citlivé aspekty svého prožívání a mám přitom pevnou důvěru v sebe i v druhého - tedy necítím se přitom slabý. "Schopnost ""odhodit štít"" a mluvit upřímně i o věcech, které mohou být pro mě citlivé." "Prosby, návrhy, konstruktivnost" Aktivní prosby "To, co chci, si většinou vynucuji. // Nedokážu si otevřeně říct o to, co chci." "Dokážu si uvědomit svoji připoutanost k tomu, co chci. // Dokážu si uvědomit, když si o to, co chci, neříkám, nebo když moje prosba není zřetelná." "Své prosby často dokážu formulovat explicitně, někdy s úsilím, nebo potřebuji na nalezení vhodné prosby několik kroků. Jsem otevřený nesouhlasu a umím jej zpracovat. " "Své prosby běžně formuluji expliticně a jasně, zároveň s dostatečnou měkkostí a otevřeností k odmítnutí. Používám mikro-prosby a moje paleta proseb je široká." "Ochota říkat si o to, co potřebujeme. Schopnost formulovat jasné a vykonatelné prosby. Nepřipoutanost k souhlasu, konstruktivní zvládání odmítnutí." Konverzační prosby (connection requests) Tok konverzace nesleduji. "Vím o základních typech konverzační prosby (prosby o reakci, reflexi, apod.)" Dokážu v běžné konverzaci použít základní konverzační prosby. "Vědomě a zacíleně vtahuji druhého do konverzace, ověřuji si pochopení mých sdělení. " "Předávání slova, vtahování druhého do konverzace, ověřování pochopení" . . "Vědomí širšího kontextu, nadhled, facilitace" Konverzační a situační kontext Nevím o možných konverzačních kontextech. "Chápu základní kontexty a jsem schopen vidět, jak může dojít k míjení se v očekáváních od konverzace." Dokážu si vyjasnit situační kontext a vzít jej v potaz při vedení konverzace. "Uvědomuji si prostředí, situační kontext a jeho omezení (čas, pozornost, ...) a implicitní očekávání a konverzaci tomu přizpůsobuji. Dokážu si vhodný kontext vytvořit. " "Schopnost vnímat kontext situace a přizpůsobit tomu svůj ""styl"" a kroky." Framing + Transitions Nevím o možnostech rámování a označení přechodů. "Vím, o možnosti konverzace rámovat, a označovat přechody, prakticky to však většinou nevyužívám." "Když se na konverzaci připravím předem, dokážu ji dobře zarámovat. Přechodů si všímám, někdy na ně zvládnu přímo upozornit. " "Konverzace běžně a dovedně rámuji, používám explicitní svolení, agendu, cíl apod. Srozumitelně označuji přechody mezi rámci a fázemi. " Schopnost rámovat konverzaci na jejím začátku nebo v průběhu a přispívat tak ke sdíleným očekáváním a jasnosti. Jasné komunikování přechodů. Tracking Konverzační vlákna nesleduji. Vím o možnostech sledování konverzace. S úsilím dokážu rekapitulovat obsah. "Když se na trackování konverzace zaměřím, dokážu jej použít (např. s poznámkami). " "Podle potřeby dokážu zmapovat, kde jsme, jak jsme se tam dostali, a co jsme nechali po cestě. Sleduji ""open loops"", souvislosti témat apod. " "Vědomé sledování konverzačních vláken, vědomí, jak jsme se dostali tam, kde jsme, a co podstatného jsme nechali po cestě." Práce s konfliktem Tahání za uši "Nedorozumění většinou nedokážu zaregistrovat. Když už si jich všimnu, tak buď rezignuji, nebo na druhého útočím. " Dokážu citlivě a důsledně řešit nepochopení se či odlišné interpretace. "Prevence a čištění nedorozumění, důslednost v zajištování vzájemného porozumění." De-eskalace Netuším jak zklidnit situaci Kontrolovaná eskalace "Schopnost kontrolovaně eskalovat nebo zvýšit tlak tak, aby si druhá strana ""všimla"", že se děje něco špatně. " Omluva a smíření "Uznání a učení se z vlastních chyb, bez pocitu viny, studu a sebetrýznění." Transformování konfliktu "Schopnost využít konflikt a napětí k napojení se, porozumění a hledání řešení pro obě strany." Integrování potřeb všech "Schopnost vnímat potřeby všech (včetně sebe) a respektujícím způsobem vybírat svoje jednání tak, aby prospívalo všem." ##### Sheet/List 3 ##### Dovednost I II III IV Duchapřítomnost Neuvědomuji si své ztrácení v přemýšlení o minulosti či budoucnosti nebo ve vnitřních dialozích. Identifikuji se se svým přemýšlením. "Jsem schopen rozlišovat, kdy jsem ztracený ve vlastním přemýšlení, dialozích nebo reakcích a kdy jsem skutečně duchem přítomný. " "Jsem schopen si uvědomovat své myšlenky a aktivně jednat, spíše než reagovat. Jsem schopen se aktivně do stavu duchapřítomnosti směřovat. " "Dokážu být uvolněný a bdělý vůči tomu, co se právě děje. Uvědomuji si vlastní záměr a možnost volby. Otevřeně přijímám to, co je. Zároveň vnímám perspektivu minulosti a budoucnosti. " "Bytí v přítomném okamžiku, neztrácení se v přemýšlení, vnitřních dialozích, emocionálních reakcích." Uvědomování svých emocí "Své emoce nevnímám, bráním se jim, nebo se v nich ztrácím. Identifikace s emocemi. " "Dokážu své emoce rozeznávat, zejména u minulých zážitků. Uvědomuji si hodnotu svého prožívání." "Dovoluji si své emocionální prožívání, uvědomuji si je a přijímám je, vyžaduje to však úsilí." "Bez zásadního úsilí přijímám své emoce, včetně studu, bezmoci či dalších, které se často skrývají. Dokážu být svým vnitřním procesům přítomen." Uvědomování svých emocí a tělesných vjemů v plné škále. Schopnost je vyjádřit. Sebe-přijetí "Mám zvyk se odsuzovat a obviňovat, obhajovat, nebo se bránit ""pýchou."" " Dokážu si uvědomit své sebe-posuzování a jeho důsledky. Toužím po sebe-přijetí. Uvědomuji si svou zvýšenou schopnost přijímat své prožívání a činy a rodící se schopnost citlivě jednat v souladu se svým prožíváním. Přijímání a péče o sebe. Přijímám se a pečuji o sebe (včetně těch méně viditelných a méně společensky přijímaných aspektů sebe). Bezpodmínečné přijímání vlastního prožívání. Přijetí zodpovědnosti za své prožívání "Ze svého prožívání většinou obviňuji druhé, sebe nebo vnější okolnosti. " "Někdy si obviňování či ""kritiku"" uvědomuji, málokdy však dokážu převzít za své prožívání odpovědnost. " "Uvědomuji si, když jsem vyveden z rovnováhy. Slouží mi to jako signál k sebe-napojení." "Žiju ve vědomí, že moje prožívání vychází z mého vnímání mých potřeb." "„Vlastnictví“ svých emocí, neobviňování." Napojení na potřeby "Nerozlišuji strategie a potřeby, nezažil jsem stav napojení se na své potřeby." Racionálně rozumím konceptům potřeb a strategií. Dokážu své prožívání dát do souvislosti se svými potřebami. "Běžně rozlišuji své potřeby a strategie, dokážu být ve strategiích flexibilní. Dokážu se napojit na energii svých potřeb při cvičeních." "Mám přístup k energii svých potřeb i v situacích, kdy je vnímám jako nenaplněné. Žiju ve vědomí, že cokoliv, co lidé dělají, vychází z jejich touhy po živosti, a potřeby jsou projevem této touhy." "Rozlišování potřeb a strategií, napojování se na zdroj, který vědomí potřeb nabízí." Vracení se z reaktivity "Svou reaktivitu si neuvědomuji ani zpětně, veřím ve správnost své reaktivity a jednání z ní vyplývajícího. (Různé reaktivní vzorce: uražený / útok / panika)" "Jsem schopen si svou reaktivitu uvědomit zpětně, dokážu pochopit, co bylo spouštěčem, a chápu důsledky svého reaktivního jednání. " "Svou reaktivitu si dokážu uvědomit jen s malým zpožděním, s úsilím se dokážu zastavit, začít se na sebe napojovat, a hledat svůj opravdový záměr. Dokážu svou reaktivitu signalizovat druhým a případně se za ni omluvit." "Reaktivní reakce a vnitřní stažení si většinou uvědomuji v reálném čase. Dokážu se zastavit, najít svůj záměr, a zůstat přítomen v situaci. Případné zpracování dokážu odložit na vhodnou chvíli. " "Příklady: ""Tak já ti to nádobí teda UMEJU! """ "Napojování se na sebe, zejména po nárazu na spouštěč, uvolňování se ve svém prožívání a vracení se do duchapřítomnosti." Pozorování "Nerozlišuji pozorování a interpretace, své hodnocení a předpoklady považuji za fakta. " "Dokážu si uvědomit některé své interpretace a přijmout, že nejde o fakta, zejména při pohledu na minulé události. Málokdy se mi to daří v reálném čase. " "Běžně si zvládám si uvědomovat své jednodušší interpretace a vyjasňovat si pozorování, někdy s krátkým zpožděním. Dokážu si své předpoklady ověřit s druhými v konverzaci. " Bez usilí dokážu rozpoznat pozorování a interpretace. Své interpretace si v konverzaci běžně ověřuji. Dokážu rozplést i své komplexnější interpretační vzorce. Uvědomování si vjemů a jejich rozlišování od vlastních interpretací. Ověřování svých interpretací. "Není zde žádná zmínka o tom, že bychom neměli interpretovat." Aktivní prosby "To, co chci, si většinou vynucuji. // Nedokážu si otevřeně říct o to, co chci." "Dokážu si uvědomit svoji připoutanost k tomu, co chci. // Dokážu si uvědomit, když si o to, co chci, neříkám, nebo když moje prosba není zřetelná." "Své prosby často dokážu formulovat explicitně, někdy s úsilím, nebo potřebuji na najití vhodné prosby několik kroků. Jsem otevřený nesouhlasu a umím jej zpracovat. " "Své prosby běžně formuluji expliticně a jasně, zároveň s dostatečnou měkkostí a otevřeností k odmítnutí. Používám mikro-prosby a moje paleta proseb je široká." "Ochota říkat si o to, co potřebujeme. Schopnost formulovat jasné a vykonatelné prosby. Nepřipoutanost k souhlasu, konstruktivní zvládání odmítnutí." Truchlení "Zpracovávání vlastní bolesti, pocitu ztráty a utrpení. Otevírání se tomu co je, uvolňování odporu a vnitřní kontrakce." Transformace vlastních narativů "Uvědomování si narativů (nepřítel, oběť, pachatel, my versus oni, „zaslouží si trest“ , apod.) a jejich zpracování. Schopnost vidět lidskost u sebe i druhých." Empatie "Na sdělení druhých běžně odpovídám kritikou, radou, přesunutím pozornosti, nebo ""to jsem zažil taky"". Hluboká sdělení neumím slyšet." "Často se ztrácím v příběhu druhého, někdy však za tím, co říká, dokážu slyšet jeho prožívání. Někdy v sobě objevím chuť dávat druhým prostor a svou soustředěnou pozornost. " "S trochou úsilí se mi daří slyšet ve sděleních lidí i hlubší roviny významu a prožívání. Jsem si vědom možností odpovědí, které mám, ne vždy je ale dokážu využít dovedně." "Je pro mě snadné dávat druhým prostor a svou pozornost, a bezpodmínečné přijetí jejich prožívání. Dokážu dobře a citlivě rozlišit, kdy je vhodnější zachovat ticho, kdy reflektovat prožívání nebo jinak podpořit druhého v jeho procesu. " "Schopnost být přítomen prožívání druhého. Vytváření prostoru, ve kterém se druhý cítí bezpečně, přijímaný, pochopený a brán vážně. Neztrácení se v příběhu." Naslouchání "Když poslouchám druhého, odbíhám často k vlastním myšlenkám a je pro mě těžké udržet pozornost. Své nutkání komentovat nebo doptávat se moc neovládám. Případné ticho je mi nepříjemné a mám nutkání je něčím vyplnit." "Uvědomuji si, že význam sdělení druhého a moje vlastní vnitřní procesy jsou rozdílné věci a dokážu je v konkrétních situacích rozlišit. Soustředěné naslouchání pro mě vyžaduje úsilí." Při cvičeních naslouchání nebo běžných situacích ze života naslouchám pozorně a uvolněně. Ve vyhrocených situacích ale tuto schopnost ztrácím. "Při naslouchání jsem uvolněný, dokážu dobře vnímat význam jeho slov i ve vyhrocenějších chvílích. Snadno si povšimnu svých vlastních procesů, které naslouchání spouští, svou pozornost dokážu přesunout zpět ke sdělení, které poslouchám. Dokážu vycítit, kdy je můj vstup, komentář i otázka užitečný, sdílené ticho si užívám." "Schopnost soustředěně a uvolněně vnímat druhého, chápat význam toho, co se snaží říct.                                                                                                                                                                                                                                                                                " Reflektování a překládání "Málokdy dokážu zopakovat, co druhý říkal. Věřím, že lidé doslovně myslí to, co říkají." "Jsem si vědom toho, že sdělení mohou mít i jiné roviny významu. S pomocí kartiček nebo seznamu pocitů a potřeb dokážu zformulovat, co se možná snaží sdělit." "Dokážu reflektovat, co se mi druhý snaží říct. Ne vždy to vyjádřím přesně. Často mi mé vlastní reflektování zní jako šroubované." "Dokážu snadno a plynule přeformulovávat význam sdělení druhých, ujišťovat se o jeho správnosti a druhým dávat jistotu, že byli pochopeni. Citlivě směřuji hloubku významu. Moje reflexe zní přirozeně." "Schopnost svými slovy vyjádřit, co se mi druhý snaží sdělit. Překládání obviňování do pocitů a potřeb.                                                                                                                                                         " Zvládání reaktivity druhého "Na reaktivitu odpovídám vlastními reaktivními vzorci: bojem, defenzivou, vyhýbáním se, submisivitou apod." Uvědomuji si efekt svých zvykových odpovědí na reaktivitu druhých a na náš vztah. "S úsilím si dokážu zachovat sebe-napojení, i když je druhý v emoci, a odpovědět upřímností nebo empatií. Objevuje se ve mě zvědavost k tomu, co druhý v té chvíli může prožívat." "Zachovávám si duchapřítomnost a sebe-napojení, i když druhý je velmi reaktivní." "Schopnost neztrácet vlastní rovnováhu a duchapřítomnost, přijímat fakt, že druhý prožívá intenzivní emoci a moudře reagovat." Otevřenost ke zpětné vazbě "Schopnost slyšet, jak nás druhý vidí z jeho perspektivy. Přijímaní zpětné vazby jako informace, ne jako kritiky." Vděčnost "Schopnost vyjádřit vděčnost druhému. Přijímání a vděčnost za to, co je." Omluva a smíření "Uznání a učení se z vlastních chyb, bez pocitu viny, studu a sebetrýznění." Transformování konfliktu "Schopnost využít konflikt a napětí k napojení se, porozumění a hledání řešení pro obě strany." Integrování potřeb všech "Schopnost vnímat potřeby všech (včetně sebe) a respektujícím způsobem vybírat svoje jednání tak, aby prospívalo všem." Přijetí vzájemné provázanosti "Vědomí, že každý z nás ovlivňuje a je ovlivňován ostatními. Přijetí této vzájemné závislosti a snaha jednat v souladu s tímto vědomím." Konverzační a situační kontext "Schopnost vnímat kontext situace a přizpůsobit tomu svůj ""styl"" a kroky." Framing (Rámování) "Nevím, co od konverzace očekávám." "Konverzace běžně a dovedně rámuji, používám explicitní svolení, agendu, cíl apod." "Schopnost rámovat konverzaci, na jejím začátku nebo v průběhu, a přispívat tak ke sdíleným očekáváním a jasnosti." Tracking Konverzační vlákna nesleduji. "Podle potřeby dokážu zmapovat, kde jsme, jak jsme se tam dostali, a co jsme nechali po cestě. Sleduji ""open loops"", souvislosti témat, apod." "Vědomé sledování konverzačních vláken. Vědomí, jak jsme se dostali tam, kde jsme, a co podstatného jsme nechali po cestě." Bystand Uvědomování si aktuální dynamiky konverzace a schopnost tuto dynamiku pojmenovat. Dialog "Schopnost být v dialogu, spoluvytvářet kvalitní konverzaci." Upřímnost - čistota vyjádření a zranitelnost "Když chci něco sdělit, mluvím často o druhém a ""nálepkách"", které mu dávám. O svém prožívání mluvím většinou ve třetí osobě (""člověk se cítí..."")." "Dokážu vyjádřit své prožívání (pocity, potřeby) i své myšlenky a interpretace tak, že za ně zřetelně přijímám zodpovědnost." "Schopnost vyjádřit to, co chci, bez obviňování, útoků apod.                        " Upřímnost - iniciativa a odvaha "Konverzacím, které mohou být nepřijemné, se vyhýbám, nebo do nich jdu ve zřetelně bojovném módu." Nepříjemné konverzace vědomě a se záměrem otevírám. Reakci druhého dokážu dovedně zpracovat. Iniciativa v otevírání potenciálně nepřijemných konverzací                                                                                            Upřímnost - jasnost a úplnost "Mé výroky zůstávají často nejasné, sám nevím, co chci, aby si z nich posluchač vzal. Často se zamotávám, nebo opakuji." "Dokážu jasně formulovat všechny relevantní aspekty sdělení (i protichůdné) a vhodně je dávkovat tak, aby pro posluchače byly pochopitelné." Srozumitelné vyjádření více různých aspektů sdělení a vědomí záměru sdělení Konverzační prosby (connection requests) Tok konverzace nesleduji. "Vědomě a zacíleně vtahuji druhého do konverzace, ověřuji si pochopení mých sdělení." "Předávání slova, vtahování druhého do konverzace, ověřování pochopení" "Akce, činy, každodenní hrdinství" "Schopnost zvednout odpadek, pomoct s kočárkem nebo uvařit kafe kolegovi." Práce s konfliktem - kontrolovaná eskalace "Schopnost kontrolovaně eskalovat nebo zvýšit tlak tak, aby si druhá strana ""všimla"", že se děje něco špatně. Challenging status quo." Práce s konfliktem - de-eskalace Vlídnost a laskavost "Většinu času jsem zahořklý, dělám sarkasické poznámky, ..." V lidech vidím krásné bytosti (aniž bych tím popíral jejich stinné stránky). Laskavost a vlídnost jsou mojí součástí... "Laskavost a vlídnost jsou důsledkem dostatku vnitřních zdrojů, sebe-napojení a lásky v/k sobě." Warmth (hřejivost) v lidském kontaktu Tahání za uši "Nedorozumění většinou nedokážu zaregistrovat. Když už si jich všimnu, tak buď rezignuji, nebo na druhého útočím." Dokážu citlivě a důsledně řešit nepochopení se či odlišné interpretace. "Prevence a čištění nedorozumění, důslednost v zajišťování vzájemného porozumění" Konverzační a situační kontext Nevím o možných konverzačních kontextech. "Uvědomuji si prostředí, situační kontext a jeho omezení (čas, pozornost, ...) a implicitní očekávání a konverzaci tomu přizpůsobuji. Dokážu si vhodný kontext vytvořit." "Schopnost vnímat kontext situace a přizpůsobit tomu svůj ""styl"" a kroky."