1 Praktikum z geoinformatiky pro učitele zeměpisu – podzim 2023 Zdroje geografických dat; geo - karto - geoinfo 2 2 Geografie - kartografie - geoinformatika ̶ Definujme geografii ̶ Definujme kartografii ̶ Definujme geoinformatiku ̶ V čem se liší ̶ Co mají společného 3 Geografie kartografie, geoinformatika GEOGRAFIE je vědou studující prostorové rozšíření jevů v krajinné sféře Země, vzájemné vztahy jevů a zákonitosti vývoje krajinné sféry v čase objektem zkoumání: krajinná sféra předmětem zkoumání: prostorové rozšíření a uspořádání jevů v krajinné sféře Země, vzájemné vztahy jevů a zákonitosti vývoje krajinné sféry v čase. 4 KARTOGRAFIE je vědou , která se zabývá znázorňováním zemského povrchu, nebeských těles a objektů a zaznamenáváním vztahů a změn mezi znázorňovanými jevy. Úkolem kartografie je poznání a výzkum skutečností v prostoru a čase, k čemuž kartografie používá specifické matematické a grafické postupy a prostředky. GEOINFORMATIKA je věda o zpracování geografické informace. Věda o sběru, práci s daty, modelování, analýze a prezentaci prostorových dat a procesů, které je vyjadřují či popisují. 5 Geografická data a geografická informace Geografická data geografická informace Vizualizace geografických dat mapa a snímek – zdroje geografických informací 6 Geografická data a GIT ve výuce 7 Možnosti uplatnění výuky s GIT ve vzdělávacích oborech RVP od 1. stupně základní školy přes střední školu (gymnázium) až po vysokou školu a praxi Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika 8 GYMNÁZIUM: GEOGRAFIE – RVP G - 2007 Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika 9 INFORMATIKA NA GYMNÁZIU, dle RVP G, 2007 Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika 10 progrese a rozvoj znalostí získaných na ZŠ a další učivo: 1. prostorová data – definice atributů a metadat prostorových dat; obecné principy práce s body, liniemi, plochami, geodatabázemi, atributovou tabulkou, ukládání ve vrstvách; rozdíl mezi vektorovými a rastrovými daty; 2. hlavní složky GIS (komponenty) – podíl hlavních složek GIS (lidé, data, SW, HW, metody) na jejich funkci; 3. funkce GIT – povědomí o složitějších funkcích GIT, např. modelování situací (záplavy, tornáda, šíření znečištění ovzduší…) 4. GNSS – principy satelitní navigace, limity fungování globálních navigačních systémů; 5. DPZ – princip vzniku leteckých a družicových snímků a jejich využití ZNALOST GIT - Střední škola - G Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika 11 Přínosy výuky s GIS z pohledu učitelů a žáků Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika 12 Kompetentost Absence Metodika Zdroj: https://gitdoskol.ped.muni.cz/metodika Zápatí prezentace13 Geografický projekt a jeho GIT aktivity 1. Aktivita 1 - využívá a rozvíjí mapové dovednosti nad vybranými mapami včetně volby mapy – vyhledání vhodných zdrojů, mapy, mapové servery, šk. atlas, web atlasy, kladení otázek na čtení, analýzu a intepretaci 2. Aktivita 2- mapy a snímky v pravých barvách, porovnávání mapy a snímku, popis snímků podle mapy, rozpoznávání objektů na snímků v pravých barvách (čtení, analýza a intepretace), Google Earth, Google maps, mapy.cz a další 3. Aktivita 3 – snímky v nepravých a pravých barvách, čtení, analýza a intepretace snímků, Sentinel Playground a další 4. Aktivita 4 – porovnávání dvojic snímků, vývoj vegetačního nebo vlhkostního indexu během roku na vybraných plochách, intepretace informací, Timelapse ze snímků, EO browser 14 Zdroje geografických dat ̶ Výběr a sdílení zkušeností a tipů se studenty 15 ZDROJE – Česká republika ̶ Komplexní a topografické ̶ Národní Geoportál Inspire ̶ Mapové portály krajů ̶ CUZK ̶ Digitální mapy měst ̶ Katastrální úřad ̶ Tematické ̶ Geologická služba https://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy- online/mapove-aplikace ̶ UHUL https://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy- online/mapove-aplikace ̶ Rozvojové – územní plány obcí ̶ Staré mapy ̶ http://oldmaps.geolab.cz/ ̶ …………………………………… Atlasy Mapy.cz atlas https://atlas.mapy.cz/ Kartografie - https://skolnimapy.cz/ Dnešní svět - https://www.dnesni- svet.cz/skolni-atlasy/ 16 Zdroje ̶ Mapy.cz ̶ Google Maps https://www.google.com/maps/ ̶ Open Street Maps https://www.openstreetmap.org/ Další zdroje národní ̶ USGS https://apps.nationalmap.gov/viewer/ ̶ CANADA https://natural-resources.canada.ca/ ̶ Sdílení…… 17 Další zdroje národní 18 Školní atlasy ̶ Vydavatelství Kartografie Praha ̶ Terra – Školní atlas dnešního světa 19 SAMOSTATNÁ PRÁCE: GEO_GIT PROJEKT Úkoly 1. Pracujte se zdroji a vyhledejte vhodné vizualizace geografickýchch dat z mapových portálů, digitálních atlasů a ze školních atlasů (nevynechejte je) 2. Vytvořte si podsložku pro tyto materiály, materiály zde ukládejte včetně seznamu zdrojů. Podsložku využijte i pro další zajímavé a vhodné materiály, na které v průběhu práce na projektu narazíte. Využijete je postupně v průběhu práce na projektu Výstupy ze cvičení 2 Sestavení zdrojů geografických dat k tématu, výběr map, výběr map ze školních atlasů, výběr map z dalších zdrojů. Průběžné ukládání do nové podsložky z názvem cca: Mapy_snimky_ foto