GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ e-Government a informatizace veřejné správy podzim 2023 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení I. • Analyzujte současný stav a budoucnost prostorových dat ve veřejné správě na základě webových stránek a perezentací Digitální a informační agentura (dia.gov.cz) • Kriticky zhodnoťte z pohledu budoucnosti GI ve VS! • 15 – 20 minut + diskuze. Realizace – 3. 10. • Vedení – Olga Belová GIS ve veřejné správě Zvládnete to lépe než prvňáci?? Ekonomická hodnota informací ve veřejném sektoru je značná!! Jejich využití je atraktivní pro soukromý sektor, protože vysoké fixní výdaje na jejich pořízení již uhradil veřejný sektor! E-GOVERNMENT A INFORMATIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY eGovernment musí sloužit všem Czech POINT KIVS Komunikační infrastruktura veřejné správy Zákon o eGovernmentu Centrální registry Czech eGovernment switches ON GIS ve veřejné správě Proč? • Služba pro občana • Údaje občan dokládá pouze jednou • Efektivní výkon veřejné správy • Transparentní prostředí • Jednoznačná práva a povinnosti • Zjednodušení procesů při výkonu VS Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Základní pojmy Registr – datová báze, spravovaná v rámci informačního systému veřejné správy na základě zákona. Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Struktura Základní – nemovitostí a územní identifikace, obyvatel, osob, práv a povinností Partnerské – využívající referenční data ze základních registrů Ostatní – bez vazby na referenční data ze základních registrů Zvláštní – tajné služby, armáda, informace v režimu utajení Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru Prováděn vždy editorem, může nabývat stavů: • Nový údaj – Např. zápis narozeného občana – Nový údaj, nové ID (nový referenční údaj) • Změna stávajícího údaje – Např. změna stavu občana ze svobodný na ženatý – Změna hodnoty u stávajícího údaje, v registru zůstává uložena i původní podoba údaje • „Smazání“ stávajícího údaje – Např. úmrtí občana – Změna stávajícího údaje do jiného stavu Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru • Žádný údaj není možno z registru smazat, pouze nabývá dalšího stavu • Všechny údaje v registrech musí být historizovány, je tedy možné zobrazit stav záznamu v kterémkoli čase od vzniku registru – „časové pohledy“. Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru Prováděn vždy jednoznačně specifikovaným okruhem oprávněných osob na základě jednoznačně definovaných činností. Pro jednotlivé registry je určeno: • Kdo? • Co? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Sdílení dat registrů Základní referenční vazba • Sdílení dat mezi základními registry, vazba je vždy obousměrná Referenční vazba • Sdílení dat mezi registry a základními registry (základní, partnerské, ostatní, zvláštní). • Sdílení dat mezi klientskými informačními systémy Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Právo na informace Každý občan a osoba má právo na: • Výpis údajů o sobě z registrů • Výpis záznamů o čtení údajů o sobě oprávněnými osobami • Výpis záznamů o referenčních vazbách do jiných registrů (základní, partnerské, ostatní, zvláštní) Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Základní registry Schematická prezentace Jak to všechno funguje? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RUIAN Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Složen ze dvou částí: •Územní identifikace •Nemovitostí RUIAN Územní identifikace •Územní a správní členění státu •Ulice, domy, adresní body •Část nemovitostí popíšeme později UIR RUIAN Územní identifikace - aktualizace •Na základě legislativy a prováděcích předpisů (správní členění) •Na základě rozhodnutí orgánů veřejné moci (dům, adresa) UIR Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Čím je referenční? •Ve všech registrech se adresa uvádí odkazem do tohoto registru •Ve všech registrech se nemovitost uvádí odkazem do tohoto registru Registr obyvatel Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr obyvatel Registr obyvatel •Občané s trvalým bydlištěm •Cizinci s povolením k pobytu •Občané jiných států se záznamem v registrech státu Registr obyvatel Identifikátor občana Registr obyvatel •Nutné zavést bezvýznamový identifikátor občana a nahradit stávající rodné číslo – nutná podmínka pro integraci dat v základních registrech Registr nemovitostí a územní identifikace Registr obyvatel Vazby na referenční data Registr obyvatel •Adresy jsou přebírány výhradně z RUIAN Příjmení Registr obyvatel Jméno identifikátor Okres Obec Část obce Ulice a čp PSČ 653-877999-65281 Novák Karel Plzeň-město Plzeň Jižní předměstí 331 62 Škroupova 18 Registr obyvatel Čím je referenční? Registr obyvatel •Ve všech registrech jsou obyvatelé (občané) uvádění odkazem na registr obyvatel prostřednictvím identifikátoru Registr osob •Registr všech osob s právní subjektivitou Registr osob Registr osob Registr osob •Fyzické osoby •Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku •Samostatně hospodařící rolník nezapsaný v obchodním rejstříku •Fyzická osoba podnikající dle jiných zákonů než živnostenského a zákona o zemědělství nezapsaná v obchodním rejstříku •Zemědělský podnikatel fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku •A obdobně pro fyzické osoby zapsané v obchodním rejstříku Registr osob Registr osob •Právnické osoby •Tuzemské •Zahraniční •Mezinárodní Registr osob Registr osob •Právnické osoby - tuzemské obchodněprávní: vznik a fungování je zakotveno v obchodním zákoníku a souvisejících předpisech, veřejnoprávní: jedná se o stát, jeho organizační složky, územní celky a další subjekty veřejného charakteru působící na základě dílčích zákonů z této oblasti, občanskoprávní: vznik a fungování vycházejí z práva na sdružování zakotveného v občanském zákoníku a upřesňujících předpisech pro jednotlivé dílčí oblasti. Registr nemovitostí a územní identifikace Registr obyvatel Registr osob Vazby na referenční data Registr osob Název Registr osob Právní forma IČ Adresa Stat.zástupce 234517011 Ocelárna Plzeň a.s. Akciová společnost Novák Karel, Žitná 7, Praha Průmyslová 17, Plzeň, 306 14 • Adresa je přebírána z Registru nemovitostí a územní identifikace • Statutární zástupce je přebírán z registru obyvatel Registr osob Registr osob •Specifická část Registru osob je Registr Subjektů veřejné správy •Zahrnuje všechny veřejnoprávní osoby •Důležitý typ – orgán (veřejné moci) •Nemusí mít vlastní subjektivitu •Pak je vždy součástí jiné veřejnoprávní osoby •př. Živnostenský úřad, Stavební úřad •Cíle funkčnosti této části registru osob: •Určení hierarchie a vazeb v rámci struktury veřejné správy •Určení územní působnosti •Určení nadřízenosti a podřízenosti •Organizační struktura, pracovní pozice a konkrétní zaměstnanci a ostatní související osoby •Sdílení základních informací pro komunikaci •Jednotná aktualizace Subjekty VS Zpět k RUIAN UIR Katastr nemovitostí Katastr nemovitostí •Uchovává informace o nemovitostech a jejich vlastnostech •Obsahuje státní mapová díla •Katastrální mapy •ZABAGED •Ortofoto •Adresní body Registr obyvatel Registr osob Registr nemovitostí a územní identifikace Vazby na referenční data UIR Katastr nemovitostí Registr nemovitostí Číslo parcely Katastr Druh Vlastník 145/7 Bolevec Ostatní plocha 1/2 Karel Novák, Žitná 7, Praha 1/2 Ocelárna Plzeň, Průmyslová 17, Plzeň • Vlastníci jsou přebírány buď z registru obyvatel, nebo z registru osob Registr práv a povinností Uchovává informace o právech a povinností osob a obyvatel na základě: •Právních předpisů •Podzákonných norem •Z toho vyplývajících agend a činností (služeb veřejné správy) •Rozhodnutí orgánů veřejné moci Činnosti +gendy Legislativa Rozhodnutí orgánů VS Registr práv a povinností Registr práv a povinností Činnosti a agendy subjektů VS: Činnosti – kdo, co a proč dělá ve struktuře: •Název činnosti •Identifikační kód •Samospráva/státní správa •Hlavní výstup činnosti •Gestor činnosti •Důvod výkonu činnosti (zákon, vyhláška, rozhodnutí) •Instance •Typová činnost (ano/ne) •Kdo vykonává •Vazba „kdo danou činnost vykonává“ je vůči registru osob – subjekty VS Činnosti +gendy Legislativa Registr osob Subjekty VS Registr práv a povinností Registr práv a povinností Příklad činnosti •Název činnosti: vydávání cestovních dokladů •Identifikační kód: 5423772 •Samospráva/státní správa: Státní správa •Hlavní výstup činnosti: vydaný cestovní doklad •Gestor činnosti: •Důvod výkonu činnosti (zákon, vyhláška, rozhodnutí): •Instance: první •Typová činnost (ano/ne): ANO •Kdo vykonává: Činnosti +gendy Legislativa Registr osob Subjekty VS Ministerstvo vnitra zákon č. xxxx 2005 Sb. Obecní úřady s rozšířenou působností Registr práv a povinností Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry • Zajišťuje základní referenční vazby • Registry zdánlivě komunikují přímo mezi sebou • Např.: • adresa bydliště do záznamu občana • občan jako statutární zástupce obchodní společnosti do registru osob • obchodní společnost jako účastník řízení do rozhodnutí orgánu veřejné moci • parcela jako údaj v rozhodnutí orgánu veřejné moci • obchodní společnost jako vlastník parcely • občan jako účastník řízení Rozhraní pro komunikaci Komunikační rozhraní Zajišťuje komunikaci a integrační vazby na těchto úrovních 1. Mezi základními registry 2. Mezi základními registry a dalšími registry veřejné správy (partnerské registry) 3. Mezi registry a uživateli Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry • Ve skutečnosti komunikace a integrační vazby probíhají výhradně prostřednictvím komunikačního rozhraní • Tím je zajištěno, že registry jsou schopné dle potřeby komunikovat navzájem mezi sebou, aniž by se propojoval každý s každým! Např.: adresa bydliště do záznamu občana Potřebuji doplnit adresu Adresa Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi základními registry a dalšími registry veřejné správy (partnerské registry) • Je nutné, aby i v jiných registrech veřejné správy byly referenční údaje vazbou do příslušného základního registru Např.: Údaje o občanovi v daňové evidenci Finančního úřadu Informační systém Ministerstva financí Potřebuji údaje o občanovi Karel Novák, Škroupova 18 Plzeň Rozhraní pro komunikaci Registr osob Registr obyvatel Registr práv a povinností Registr nemovitostí a územní identifikace Komunikační rozhraní Mezi registry veřejné správy a uživateli • když potřebuje úředník údaje z některých registrů • nebo když je chce občan fyzicky (např. na CzechPointu) Informační systém Ministerstva financí CzechPoint úřad Restaurace CzechPoint Česká pošta Potřebuji výpis z Katastru nemov. k parcele č.235/3 Vlastník: Karel Novák, Škroupova 18 Plzeň Jaký je stav mých daňových nedoplatků Není uhrazena daň z příjmu GIS ve veřejné správě Zadání cvičení II. • Prezentujete možnosti využití prostorového registru RUIAN pro veřejnou správu, soukromou sféru a občana, kriticky zhodnoťte a popište jeho silné a slabé stránky. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Lenka Černohousová