GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ IX Strategie GIVS podzim 2023 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení IX. • Na libovolném pracovním portále zkuste nalézt pracovní příležitost pro geografa či kartografa a srovnejte požadované požadavky na uchazeče se současným studiem na GÚ. Vypracujte každý alespoň jednu variantu. Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie) 5 Dohoda o spolupráci - snahy MV o formulování „geoinformační strategie státu“ (opora v INSPIRE) dlouhodobě neúspěšné - přelom v polovině roku 2012 – na spolupráci při vypracování geoinformační strategie • pod koordinací MV • bez zvýšené potřeby finančních prostředků se dohodly − společný záměr předložen ministrem vnitra k projednání vládě v říjnu 2012. Usnesení vlády ČR č. 837/2012 − vláda ČR dne 14. listopadu 2012 • schválila záměr vypracování GeoInfoStrategie • uložila - ministru vnitra vypracovat návrh GeoInfoStrategie ve spolupráci s ministry životního prostředí, pro místní rozvoj, obrany a dopravy a předsedou ČÚZK a předložit ho vládě do 28. února 2014 - ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy poskytovat podporu při zpracovávání návrhu Strategie • doporučila hejtmanům, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí při zpracovávání návrhu GeoInfoStrategie spolupracovat Projekt tvorby GeoInfoStrategie − je postupováno v souladu s „Metodikou přípravy veřejných strategií“ ( www.verejne-strategie.cz ) • usnesení vlády ČR ze dne 2.5.2013 č. 318 − orgány Organizační struktury projektu Tvorba GeoInfoStrategie • Gestor (předseda Řídicího výboru) - MV • Řídicí výbor • Koordinátor projektu (MV) • Zpracovatelský tým • Konzultační tým − VS, profesní sdružení, akademická sféra • Pracovní skupiny − pro konkurenceschopnost, pro datovou oblast, pro globální architekturu a technická řešení, pro regulační rámec, … − do procesu tvorby jsou zapojeny další zainteresované subjekty veřejné i soukromé sféry. „Rok 2020 +: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové informace.“ • Prostorové informace a související služby jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, bezpečnost a trvale udržitelný rozvoj. • Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby. 8 Vize GIS ve veřejné správě Strategické cíle 1. Zajištění garantovaných služeb veřejné správy – pro správu a efektivní využívání prostorových informací – pro činnosti veřejné správy a další široké využití celou společností 2. Vybudování národní infrastruktury – pro tvorbu, správu a propojení datového fondu prostorových informací veřejné správy 3. Zkvalitňování a další rozvoj datového fondu – prostorových dat pro jejich využívání veřejnou správou a celou společností 4. Koordinace a rozvoj institucionálního zajištění – oblasti prostorových informací a podmínek pro jejich správu a využívání GIS ve veřejné správě Klíčová témata 1. Změna regulačního rámce 2. Koordinace oblasti prostorových informací 3. Tvorba Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) 4. Národní integrační platforma pro prostorové informace (NIPPI) 5. Národní geoportál (NGP) 6. Služby nad prostorovými daty ve veřejné správě 7. Využívání prostorových informací pro třetí strany 8. Publikování otevřených dat a otevřených služeb 9. Lidské zdroje a vzdělávání 10. Plnění mezinárodních závazků a mezinárodní interoperabilita GIS ve veřejné správě OBSAH PŘÍLOH AKČNÍHO PLÁNU – Jak naplnit cíle? 1. Popis opatření (k naplnění cílů) – výstup činnosti pracovních skupin – cca 75 opatření 2. Harmonogram realizace – přehled jednotlivých opatření v členění po etapách viz schéma dále 3. Soubor indikátorů – pro měření dosažení cílů či efektů jednotlivých úrovní implementace 4. Popis projektů – resortní projekty s vazbou na GeoInfoStrategii – základ budoucího katalogu projektů – základního nástroje pro koordinaci aktivit v oblasti prostorových informací GIS ve veřejné správě ROZPOČET A ZDROJE FINANCOVÁNÍ Náklady • uvedeny u každého opatření • v tuto chvíli vyčíslitelné 1 260 mil. Kč • na opatření z fáze realizační budou upřesněny prostřednictvím studií proveditelností či analýz, které budou zpracovány v analytické etapě. Zdroje financování • Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) – OPZ, IROP • státní rozpočet (gestor za realizaci opatření) • program veřejných zakázek ve VaVaI pro potřeby státní správy „BETA“ prostřednictvím TAČR. GIS ve veřejné správě Změny v AAP • První etapa neúspěšná: – Zpoždění financování z EU. – Nedostatečné personální kapacityy. • Prioritizace opatření: – P0: opatření již realizováno nebo jej realizovat nebudeme - duplicity, integrace, – P1: velmi prioritní, jeho realizace je nezbytná, – P2: opatření, které je vhodné realizovat, ale tato realizace není stěžejní, – P3: opatření, které nyní není prioritní, a je velmi pravděpodobné, že bude v budoucnu významně přepracováno či zrušeno s ohledem na aktuální situaci. GIS ve veřejné správě P3: opatření, která nyní nejsou prioritní, • O51 Zřízení oborové komise pro další vzdělávání v oblasti prostorových informací • O53 Zakotvení principu certifikace ověření kvality prostorových informací do právního řádu. • O56 Definice prioritních směrů výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O57 Příprava návrhu koordinace a sdílení výzkumných kapacit v oblasti prostorových informací • O58 Posilování spolupráce VS s akademickým a neziskovým sektorem v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O60 Příprava systému komplexních vzdělávacích aktivit pro oblast prostorových informací AAG 2016: Fostering Transformative Research in the Geographical Sciences. GIS ve veřejné správě Co se povedlo v rámci GISTR 2014 - 2020 GIS ve veřejné správě Prioritní opatření GISTR 2020+ Národní infrastruktura pro prostorové informace 22