Posuzování vlivů na ŽP, integrovaná prevence (10) Právo životního prostředí, MUNI 2023 Právní rámec ´ zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí ´zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci ´Integrovaná prevence a omezování znečištění (Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC) je způsob regulace průmyslových a zemědělských činností ve vztahu k životnímu prostředí ´ Výkon státní správy ´Orgány posuzování vlivů: -Ministerstvo životního prostředí -orgány kraje - krajský úřad ´ ´Orgány integrované prevence: -Ministerstvo životního prostředí -Ministerstvo průmyslu a obchodu -Ministerstvo zemědělství -Ministerstvo zdravotnictví -krajské úřady -ČIŽP -krajské hygienické stanice ´– CENIA – odborná podpora České informační agentury ŽP ´ Co se rozumí posuzováním vlivů? ´posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví = proces, jehož cílem je získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů, a přispět tak k udržitelnému rozvoji společnosti -Proces EIA probíhá vždy dříve, než jsou záměry povoleny a realizovány ´Posuzují se: -vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví -vlivy na životní prostředí - živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní dědictví a na jejich vzájemné působení a souvislosti ´ Předmět posuzování ´Záměry - stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu nebo které podle stanoviska orgánu ochrany přírody mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti = EIA (Environmental Impact Assessment) ´a ´Koncepce - strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané = SEA (Strategic Environmental Assessment) ´jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí. ´ Navazující řízení ´= řízení vedené k záměru nebo jeho změně, které podléhají posouzení vlivů záměru na životní prostředí, jde-li o ´- řízení dle stavebního zákona - územní řízení, stavební řízení, společné územní a stavební řízení, opakované stavební řízení, řízení o dodatečném povolení stavby ´- řízení o povolení hornické činnosti, řízení o stanovení dobývacího prostoru, řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem ´- řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami ´- řízení o vydání integrovaného povolení ´ Navazující řízení ´- řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje ´- řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů -řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z výše uvedených řízení ´- řízení o změně rozhodnutí vydaného ve výše uvedených řízeních k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska ´ Posuzování vlivů záměru na ŽP ´ = zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých významných vlivů provedení i neprovedení záměru na životní prostředí ´- zahrnuje i návrh opatření k předcházení možným významným negativním vlivům na životní prostředí provedením záměru, k vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci těchto vlivů, popřípadě ke zvýšení příznivých vlivů na životní prostředí provedením záměru, a to včetně vyhodnocení předpokládaných účinků navrhovaných opatření, a dále návrh opatření k monitorování možných významných negativních vlivů na životní prostředí, nevyplývají-li z požadavků jiných právních předpisů ´ Posuzované záměry ´Záměry dle přílohy 1 zákona (př. rafinerie, elektrárny, zařízení ke spalování paliv, zařízení k výrobě železa, celostátní železniční dráhy, dálnice a silnice vyšších tříd, ČOV, výrobní závody na výrobních plochách od stanoveného limitu…) ´ -kategorie I (podléhá posuzování vždy) a kategorie II (zjišťovací řízení) -Pozn: zjišťovacímu řízení se přezdívá „malá EIA“ ´ ´ Posuzované záměry ´Posuzované, pokud je tak stanoveno ve zjišťovacím řízení: ´a) změny záměru kategorie I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí a pokud nedosahují limity ´b) záměry kategorie II ´c) změny záměrů kategorie II ´d) podlimitní záměry, které dosáhnou alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty, nacházejí se ve zvláště chráněném území nebo jeho ochranném pásmu podle zákona o ochraně přírody a krajiny a příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení, a jejich změny; záměry dle stanoviska §45i ZOPK; ´ Neposuzované záměry ´Neposuzují se záměry, o kterých rozhodne vláda z důvodu -obrany -bezprostředního odvrácení nebo zmírnění důsledků mimořádné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, majetek obyvatelstva nebo životní prostředí, pokud by mohlo posuzování tyto účely nepříznivě ovlivnit -jiného převažujícího veřejného zájmu (vždy po vyjádření MŽP) ´ Průběh procesu -oznámení příslušnému úřadu -zjišťovací řízení -zpracování dokumentace -veřejné projednání -posudek -závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí -ověření dokumentace pro navazující řízení -navazující řízení ´ Oznámení ´Ten, kdo hodlá provést záměr (oznamovatel), je povinen předložit oznámení záměru příslušnému úřadu – náležitosti stanoveny zákonem (obchodní firma, IČ, sídlo, název záměru … ) ´- podlimitní záměr – úřad sdělí, zda bude podléhat zjišťovacímu řízení ´- ostatní záměry (+ podlimitní, které podléhají zjišťovacímu řízení) – úřad zveřejní na internetu ( informační portál www.cenia.cz), rozešle dotčeným orgánům, územně samosprávným celkům (informace na úřední desce) → vyjádření dotčených orgánů a veřejnosti, dotčené veřejnosti, ÚCS ´ Zjišťovací řízení ´a) záměry kategorie I – upřesnění informací o záměru ´b) ostatní záměry – zjištění, zda záměr (změna) může mít významný vliv na životní prostředí, nebo významně ovlivnit lokality NATURA 2000 a zda bude posuzován -provádí se dle zákonných kritérií (parametry a umístění záměru; vyjádření veřejnosti, DOSS, ÚSC) ´Ukončení do 45 dnů (+ až 25) ode dne zveřejnění informace o oznámení: ´a) písemným závěrem, že záměr bude dále posuzován ´b) rozhodnutím, že záměr posuzován nebude ´ Dokumentace ´oznamovatel zajistí zpracování oprávněnou autorizovanou osobou (zákonné náležitosti = údaje o oznamovateli, o záměru, o stavu životního prostředí v dotčeném území, charakteristika vlivů na ŽP a veřejné zdraví, porovnání případných variant řešení, všeobecně srozumitelné shrnutí netechnického charakteru J) ´- úřad do 10 dnů zašle k vyjádření dotčeným správním úřadům a ÚSC, zajistí zveřejnění na internetu a zašle zpracovateli posudku ´→ vyjádření dotčené veřejnosti, veřejnosti, dotčených správních úřadů, ÚSC do 30 dnů ´→ na základě vyjádření nebo doporučení zpracovatele posudku lze dokumentaci vrátit k přepracování ´ Veřejné projednání ´koná se, obdržel-li příslušný úřad odůvodněné nesouhlasné vyjádření veřejnosti k dokumentaci ´- zveřejnění informace o jeho konání nejméně 5 dnů předem, nejpozději 30 dnů po vyjádření k dokumentaci ´- nedostaví-li se oznamovatel nebo zpracovatel dokumentace nebo posudku může být veřejné projednání zrušeno a svoláno nové ´- pořizuje se záznam (protokol dle správního řádu) ´ Posudek -příslušný úřad zajistí zpracování oprávněnou autorizovanou osobou, náklady posudku však uhradí investor -zpracovatel posudku nesmí posuzovanou dokumentaci přepracovávat ani ji doplňovat -zákonné náležitosti (základní údaje, posouzení dokumentace, posouzení technického řešení, posouzení navržených opatření, vypořádání obdržených vyjádření, posouzení akceptovatelnosti záměru z hlediska vlivů na ŽP a veřejné zdraví, návrh stanoviska) ´ = dílčí i celkové posouzení akceptovatelnosti záměru z hlediska vlivů na životní prostředí a návrh stanoviska ´ Závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na ŽP -zákonné náležitosti – název, rozsah, umístění, podmínky realizace, odůvodnění -vydává se do 30 dnů ode dne obdržení posudku -zasílá se oznamovateli, dotčeným správním orgánům a dotčeným územním samosprávným celkům + zveřejnění ´- je podkladem pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů ´platnost 7 let, lze opakovaně prodlužovat o 5 let ´ Ověření dokumentace pro navazující řízení ´oznamovatel předkládá dokumentaci k provedení záměru nejdříve 90 dnů před zahájením navazujícího řízení a nejpozději den před zahájením ´- příslušný úřad ověřuje na základě oznámení o zahájení řízení navazujícího řízení soulad dokumentace pro navazující řízení s dokumentací, která byla posuzovaná ´a) změny záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí → nesouhlasné závazné stanovisko ´b) bez významných negativních změn → souhlasné závazné stanovisko (verifikační stanovisko neboli Coherence Stamp) ´ ´ ´ ´ Navazující řízení ´informace o řízení – zveřejňují se veřejnou vyhláškou na internetu ´- považuje se vždy za řízení s velkým počtem účastníků ´- veřejnost může uplatňovat připomínky k záměru ´- dotčená a veřejnost a dotčený ÚSC se mohou stát účastníky řízení ´- dotčená veřejnost může podat odvolání, i když nebyla účastníkem řízení a následně podat žalobu, soud rozhodne do 90 dnů ´ Posuzování vlivů koncepce na ŽP ´zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení koncepce a jejích cílů, a to pro celé období jejího předpokládaného provádění ´ zahrnuje i návrh opatření k předcházení nepříznivým vlivů na ŽP, k jejich vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci, příp. ke zvýšení příznivých vlivů Posuzované koncepce ´koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1, zpracovávané v oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody, ´koncepce, u kterých podle stanoviska orgánu ochrany přírody nelze vyloučit významný vliv na soustavu NATURA 2000 ´pokud je tak stanoveno ve zjišťovacím řízení ´koncepce podle stavebního zákona ´ Neposuzované koncepce ´koncepce zpracovávané pouze pro účely obrany státu ´ koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí, při kterých dochází k závažnému a bezprostřednímu ohrožení životního prostředí, zdraví, bezpečnosti nebo majetku osob ´ finanční a rozpočtové koncepce ´ ´ Proces posuzování -oznámení -zjišťovací řízení -návrh koncepce a zpracování vyhodnocení jejích vlivů životní prostředí -veřejné projednání návrhu koncepce (nepovinné) -stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví -schvalování koncepce -sledování a rozbor vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví Integrovaná prevence – oč jde ´Účelem zákona je, v souladu s právem Evropské unie, dosáhnout vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku uplatněním integrované prevence a omezování znečištění vznikajícího činnostmi uvedenými v příloze č. 1 k tomuto zákonu (tzn. v energetice, výrobě a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemickém průmyslu, nakládání s odpady …) ´→ zákon „IPPC“ upravuje ´- postup vydávání integrovaného povolení -povinnosti provozovatelů zařízení, která podléhají IP -náležitosti systému výměny a zveřejňování informací o BAT (tj. nejlepší dostupné technice), ´- informační systém integrované prevence ´ Zařízení ´= stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 k tomuto zákonu probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů ´- za zařízení se považuje i stacionární technická jednotka, ve které neprobíhá žádná z činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, jestliže pro ni bylo požádáno o vydání integrovaného povolení ´ Integrované povolení ´= rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují → -vodní zákon, zákon o odpadech, lázeňský zákon, zákon veterinární zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o ochraně ovzduší, zákon o vodovodech a kanalizacích -Pozor: integrované povolení nenahrazuje povolení stavby ´ Řízení o vydání integrovaného povolení ´Specifika: -předběžná informace o náležitostech žádosti před jejím podáním -účastníci řízení (vlastník, provozovatel, obec, kraj, spolky, zaměstnavatelské svazy, hospodářské komory…) -nejlepší dostupné techniky (BAT) = z hlediska dosažení vysoké úrovně ŽP -integrované povolení = cílem ochrana zdraví lidí a ochrana ŽP -povinnosti provozovatele zařízení (bez integrov. pov. nelze provozovat) -přezkum závazných podmínek integrovaného povolení (každých 8 let) -zveřejňování v Informačním systému integrované prevence ´ Zveřejňování ´Informační systém integrované prevence – je součástí jednotného informačního systému životního prostředí ´- informace o žádosti, rozhodnutí o žádosti, rozhodnutí o odvolání, informace o udělených výjimkách z úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami ´ - změny provozovatelů zařízení, ohlášené údaje o plnění podmínek integrovaného povolení, zprávy o kontrolách -seznam odborně způsobilých osob včetně vydaných osvědčení o zápisu, - informace o závěrech o nejlepších dostupných technikách a referenčních dokumentech o nejlepších dostupných technikách, ´ - další informace z oblasti integrované prevence ´