Kdo chrání životní prostředí? (2) Právo životního prostředí, MUNI 2023 Veřejná správa ´Státní správa: ´ústřední, ´regionální, ´místní. ´ ´ ´Samospráva: ´územní, ´zájmová. ´ Státní správa ´= veřejná správa uskutečňovaná státem; ´přímí vykonavatelé = státní orgány – správní úřady (vláda, ministerstva a jiné správní úřady, státní zastupitelství, veřejné sbory, hlava státu); ´Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon (článek 2 Ústavy). Vykonavatelé veřejné správy ´Přímí vykonavatelé = správní orgány a organizační jednotky – správní úřady: 1.vláda (články 67 – 78 Ústavy), 2.ministerstva a jiné správní úřady (čl. 79 Ústavy), 3.státní zastupitelství (čl. 80 Ústavy), 4.veřejné sbory – policie, hasiči…, 5.prezident republiky (čl. 54 – 66 Ústavy). ´Nepřímí vykonavatelé = orgány samosprávy (čl. 105 Ústavy). Územní orgány státní správy ´státní správu vykonávají obce a kraje, ale i specializované „dekoncentrované“ územní orgány státní správy (nikdo přesně neví, kolik jich je…) ´Příklady: krajská ředitelství policie, katastrální úřady, krajské veterinární správy, oblastní inspektoráty práce, OSSZ, GFŘ, OFŘ, FÚ (…) Samospráva ´souběžně se státní správou se podílí na realizaci veřejných záležitostí; ´jedná se o výkon vymezených úkolů správy státu samostatnými veřejnoprávními subjekty (územními a zájmovými); ´V ČR existuje tzv. smíšený model státní správy a samosprávy ´ ´ ´ Územní samospráva ´ČR se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky (čl. 99 Ústavy). ´Obce – specifika u statutárních měst, hl. m. Prahy, svazků obcí. ´Kraje – specifika regionů soudržnosti (NUTS). Smíšený model veřejné správy ´Územní samosprávné celky (obce a kraje) vykonávají ´1. tzv. samostatnou působnost (= samosprávu) a ´2. tzv. přenesenou působnost (= státní správu). Profesní a zájmová samospráva ´zejména tzv. komory, společenstva. Definičními znaky profesní/zájmové samosprávy jsou: ´ rozpočtová nezávislost na státu (ale státní dozor), právní osobnost, personální základ jako zvláštní důvod členství, jednání i v obecném (veřejném) zájmu a výkon veřejné moci vůči určité skupině obyvatel. ´Příklady: advokátní komora, lékařská komora. Formy činnosti veřejné správy ´Normativní správní akty; ´Individuální správní akty; ´Interní normativní akty; ´Individuální služební akty (pokyny); ´Opatření obecné povahy; ´Veřejnoprávní smlouvy; ´Faktické úkony s přímými právními důsledky. Organizace ochrany ŽP ´Vláda a ministerstva (MŽP, MZe, MMR, MK, MO, MZd, MinFin) ´Česká inspekce ŽP ´Agentura ochrany přírody a krajiny ČR a Správy národních parků ´Stráže přírody/lesní stráže/rybářské stráže ´Obce a kraje (…) Spolková činnost -Občanská sdružení – zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů (do konce r. 2013) -Spolky – § 214 - § 302 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (od r. 2014) ´ - zapisují se do spolkového rejstříku: www.justice.cz ´ ´ Veřejný ochránce práv ´Veřejný ochránce práv (ombudsman) působí podle zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností. ´Působnost „ochránce“ se nevztahuje např. na Parlament, prezidenta a vládu, NKÚ, OČTŘ a soudy ani na obce/kraje při výkonu samosprávy. Ombudsman ´Moderní veřejná správa má být ovládána vnitřními „principy dobré správy“; lze je s nadsázkou připodobnit ke „svědomí“ institucí J ´Principy uceleně formuloval ombudsman dr. Otakar Motejl ve formě „Desatera“ již v roce 2006. Tyto principy doplňují zákonné zásady, které uvozují správní řád přijatý v roce 2004. Principy dobré správy (VOP, 2006) ´1. soulad s právem ´2. nestrannost ´3. včasnost ´4. předvídatelnost ´5. přesvědčivost ´6. přiměřenost ´7. efektivnost ´8. odpovědnost ´9. otevřenost ´10. vstřícnost Jak se obracet na ombudsmana ´Představení instituce VOP a její působnosti (www.ochrance.cz) ´ 1 2 3 5 4 ØSystematické návštěvy míst, kde se nalézají osoby omezené na svobodě (působnost od 1. ledna 2006) ØOchrana proti diskriminaci (působnost od 1. prosince 2009) ØSledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění (od 1. ledna 2012) ØOchránce sleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením (od 1. ledna 2018) ØOchrana osob před jednáním úřadů a institucí jmenovaných v zákoně, pokud je toto jednání: •v rozporu s právem •neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy •v případě nečinnosti Působnost a činnost ochránce Životní prostředí – co to je? ´Ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy, energie … ´Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, § 2: „Vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje.“ Můžeme životní prostředí vlastnit? ´Jako celek nikoliv ´Předmětem vlastnictví mohou být pouze některé složky životního prostředí: půda, horniny, rostliny, živočichové (jen někteří) ´Nelze vlastnit: ovzduší, povrchové a podzemní vody, zvěř … Právo ŽP = ochranářské normy ´Ústava, Listina základních práv a svobod ´Mezinárodní smlouvy ´Právo Evropské unie ´Složkové zákony (př. o ochraně přírody a krajiny, vodní zákon, o ochraně ovzduší ..) ´ prováděcí předpisy a předpisy obcí a krajů ´ ´ Zákon o životním prostředí ´zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí ´- vymezuje základní pojmy ´- stanovuje základní zásady ochrany životního prostředí -stanovuje povinnosti právnických a fyzických osob při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí a při využívání přírodních zdrojů - ´Princip trvalé udržitelnosti ´ Zákon o ŽP – legální definice -životní prostředí -ekosystém -ekologická stabilita -únosné zatížení území -trvale udržitelný rozvoj -přírodní zdroje -znečišťování a poškozování životního prostředí -ochrana životního prostředí -ekologická újma ´ ´ Zásady ochrany ŽP -přípustná míra znečištění území -ochrana práv -předběžná opatrnost -informovanost a osvěta -prevence -odpovědnost původce ´+ -účast veřejnosti – Aarhuská úmluva, další předpisy ´