Podmínky a průběh presenční zkoušky z FaDB v roce 2024/2025 Zkouška bude písemná a bude obsahovat následující dvě části. Pro úspěšné složení zkoušky je nutné dosažení alespoň klasifikačního stupně E v obou těchto částech nezávisle (viz upřesnění níže). Tyto části se však nebudou rovnoměrně podílet na celkovém hodnocení (vyšší podíl bude mít rozsáhlejší druhá část). 1. Samostatně nakreslit všechny fylogenetické stromy do požadované úrovně (viz soubor "Požadovaná fylogeneze, 2023" ve studijních materiálech). • Více než 10 odchylek od správného řešení bude klasifikováno jako nedostatečné (F). Odchylkou se rozumí: (i) chyba ve větvení, která mění smysl fylogenetického postavení jednotlivých taxonů, (ii) chybějící nebo nesprávný taxon pro danou větev fylogeneze, (iii) velká míra zkomolení názvu taxonu. Drobné chyby v transkripci budou hodnoceny jako poloviční odchylka, případně tolerovány. • Používejte pouze vědecká jména taxonů! Zkuste si stromy doma nakreslit, jako by to bylo při zkoušce. Využijte on-line procvičování: https://is.muni.cz/auth/do/sci/UBZBiol/um/system/final/pages/cviceni.html 2. Test s otevřenou odpovědí, sestávající z 20 otázek v celkové výši 80 bodů a pokrývajících rovnoměrně veškerou probíranou látku. • Otázky nebudou s možností výběru správné odpovědi. Budou popisné, většinou vyžadující stručně vyjádřenou odpověď. Bude uvedena bodová dotace plné odpovědi. • Pokud bude vyžadováno uvedení zástupců (konkrétních druhů), jejich uvedení vědeckým (=“latinským“) jménem bude hodnoceno plným počtem bodů, bez ohledu na to, zda uvedete i jejich české jméno. Pro studenty EEBIO platí, že pokud uvedou pouze české jméno, získají polovinu bodů. U studentů učitelských kombinací bude pro plný počet bodů dostačující české jméno. Toto neplatí v případě, že bude vyžadováno nakreslit fylogenetický strom. • Příklady otázek: Definujte monofyletický taxon a uveďte tři libovolné příklady takových taxonů (6 bodů). Nakreslete vývojový cyklus krvinkovek (Haemospororida) (3 b.). Co je to gemulace, k čemu slouží a kde se vyskytuje (4 b.). Vyjmenujte pět apomorfií skupiny Ecdysozoa (5 b.). Nakreslete řez žížalou, popište zejména apomorfní struktury (5 b.). Nakreslete základní fylogenezi měkkýšů (Mollusca) (6 b.). Stručně a výstižně popište tělní morfologii a anatomii plžů (Gastropoda) (5 b.). Vývoj vylučovacích orgánů, nakreslit a popsat základní typy (8 b.). Uveďte pět skupin hmyzu s proměnnou dokonalou (Holometabola) (5 b.). Jmenujte dvě základní skupiny blanokřídlých (Hymenoptera), z každé jednu čeleď (4 b.). Uveďte tři druhy spodnookých plžů (Hygrophila) (3 b.). Příklady druhů se budou týkat naší fauny, pro člověka významných druhů a zejména druhů, které byly probírány i na cvičení. • Hranicí pro složení druhé části je získání alespoň 50 % možných bodů (tedy 40 z 80 bodů), zbývající polovina bodů bude mezi vyšší klasifikační stupně více méně rovnoměrně rozdělena (vyšší rozpětí bude pro stupeň A). • K výslednému hodnocení se bude připočítávat 0–10 bodů z první části (10 b. = fylogeneze bez chybně, 0 b. = 10 chyb, tj. hranice pro složení 1. části). Při neúspěšném složení druhé části se opakuje celá zkouška (bez ohledu na úspěchy dosažené v části fylogeneze). Při neúspěchu v první části a zároveň hodnocení A-C v druhé části, je možné opakovat pouze 1. část. V opačném případě je nutné opakovat obě části. Jediným nutným vybavení je funkční psací pomůcka. Pište prosím čitelně a stručně, ideální jsou heslovité odpovědi. Přeji hodně úspěchů a příjemné chvíle strávené s bezobratlými ☺ Michal Horsák