C3800 Materiály pro konzervaci a restaurování Mgr. Gabriela Vyskočilová, Ph.D. gabriela.vyskocilova@mail.muni.cz Kancelář: C12/309 Obsah přednášky • Organizace semestru • Vaše očekávání • Konzervátor • Kdo to je • Co dělá • Vzdělání • Kodex • Terminologie • Obsah předmětu Organizace semestru Úterý 11:00 – 11:50 Učebna A8/309 Online 1.10.; 12.11.; Odpadá 22.10 Ukončení 1) Povinná část: Prezentace na Vámi vybrané téma Cca na 15 min Tvoří 50 % známky - prezentací dosáhnete na C 2) Dobrovolná část: Průběžné úkoly, aktivity, minitesty Umožní zlepšit hodnocení až na A Očekávání Co od studia očekávám?? Proč chci tento obor studovat?? Jakou mám motivaci ke studiu?? Co si představuji, že jednou budu dělat?? https://www.menti.com/alrw2vsn1hpy 32 45 25 1. DÚ Konzervátor Kdo to je a co dělá? Who is a Museum Conservator? https://www.youtube.com/watch?v=BpNl51Eb6qE&ab_channel=FineArtsMuseumsofSanFrancisco https://www.youtube.com/watch?v=WskdpDVviNI&ab_channel=MilwaukeeArtMuseum What is conservation? https://www.youtube.com/watch?v=yytGiAQEzd0&ab_channel=MuseumsVictoria Conservation 101: What is an art conservator https://www.youtube.com/watch?v=TwSDX4_95X0 The Birth of Art Conservation: Early Restoration Works https://www.youtube.com/watch?v=b2NAnx0SM74&ab_channel=DigItWithRaven Conservation 101: What is Art Conservation? https://www.youtube.com/watch?v=spBsKJDN2Cw&ab_channel=DigItWithRaven Reading Rants: The Reasons for Conservation https://www.youtube.com/watch?v=_9KdhC3YZ_c&ab_channel=DigItWithRaven Restaurování: koexistence umění a vědy https://www.youtube.com/watch?v=Cdxle5A0XGw What Chemists Do – Art Conservation Science https://www.youtube.com/watch?v=tlTxbfvsL4o&ab_channel=ACSWebinars https://www.youtube.com/watch?v=Qn5TAySC46w&ab_channel=ACSWebinars https://www.youtube.com/watch?v=jKZyiB4t6G0&ab_channel=ACSWebinars Konzervátor-restaurátor je: • vzdělaný, kvalifikovaný a zkušený profesionál schopný provádět komplexní zásahy na předmětech kulturního dědictví při dodržování zásad Dokumentu o profesi konzervátora-restaurátora Činnosti konzervátora - restaurátora • Podílí se na všech činnostech muzea týkajících se ochrany předmětů rozhodování o podmínkách deponování, prezentování, transportu, studování – zachovat dobrý fyzický stav • Řídí se standardními vědeckými postupy – výzkum pramenů, analýza, interpretace – získání nových vědeckých poznatků a uchování pro budoucnost • Konzervace (sanační, preventivní, restaurování) – nedílnou součástí je průzkum • Průzkum – úvodní krok k získání informací o předmětu; interdisciplinární (humanitní i přírodovědný); struktura, materiál, výroba, rozsah a příčiny degradace, změny, nánosy, ztráty • Dokumentace – foto, obrazová a textová, doplněná o odebrané vzorky – trvale uložena • Vyhodnocení výsledků průzkumů a návrh postupu konzervace 1) Materiálový a technologický, většinou nedestruktivní metody analýzy 2) Popis předmětu – název, datace, materiál, rozměry, značky, popisky 3) Stav předmětu – rozsah poškození, určení 4) Důkazy předchozího ošetření Vstupní průzkum Konzervátorský záměr 1) Reflektuje veškeré výsledky průzkumu 2) Plán zásahů (ošetření) včetně alternativ 3) Návrh na rozšířený průzkum – podrobné materiálové analýzy 4) Etapizace kroků 5) Navrhované konzervátorské prostředky včetně charakteristik 6) Popis výhod a rizik navrhovaných postupů a prostředků 7) Doporučení pro zajištění vhodných podmínek uložení a transportu (preventivní) 8) Návrh ceny 1) Zpráva o průzkumu a ko-re záměr 2) Popis skutečně použitých postupů 3) Použité prostředky a materiály 4) Interpretace materiálového složení 5) Materiály odebrané během zásahu a jejich uložení 6) Nově zjištěné informace 7) Změny vzniklé během ošetření – popis stavu po 8) Fotodokumentace průběhu a po 9) Jména spolupracovníků 10)Doporučení pro uložení a zacházení 11)Shrnutí, závěr, vyhodnocení Dokumentace ▪ Zachování komplexní hodnoty ▪ Reversibilita a rozpoznatelnost zásahu ▪ Zásahy prováděny jen na základě známých faktů, ne jen předpokladů ▪ Používání ověřených a trvale odstranitelných materiálů ▪ Minimalizace zásahů ▪ Konzervace odstraněných částí a jejich zachování ▪ Pečlivá dokumentace Základní požadavky při konzervování - restaurování Konzervátor Jaké má vzdělání? Become a Conservator || 7 Steps to Become an Art Conservator / Museum Conservator / Object Doctor! https://www.youtube.com/watch?v=r07b32d2AC8&ab_channel=TheCon servationStarter Become a conservator https://aiccm.org.au/conservation/become-a-conservator/ Vzdělání konzervátora-restaurátora • Absolvent odpovídajícího bakalářského, magisterského studia nebo uznaného ekvivalentu • Součástí vzdělání je teoretická výuka i odborná praxe, vedoucí k rozvoji schopnosti řešit problémy konzervace systematickým přístupem, užitím průzkumu a výzkumu a kritickou interpretací výsledků • Od počátku vzdělávání musí být studenti vedeni k pochopení skutečnosti, že každý předmět je jedinečný Studium by mělo zahrnovat • Etické principy konzervace • Historie konzervování a restaurování • Přírodní vědy (chemie, fyzika, biologie aj.) a jejich aplikace • Společenské vědy (muzeologie, dějiny umění, archeologie aj.) a jejich aplikace • Historie materiálů a technik, technologií a výrobních procesů • Identifikace a studium degradačních procesů • Metody dokumentace (fotodokumentace, konzervátorská zpráva) • Průzkum a jeho interpretace • Teorie, metody, techniky a materiály preventivní a sanační konzervace • Reprodukční techniky • Právní problematika, management • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, ochrana životního prostředí Konzervátor Čím se řídí? Etická pravidla a standardy ▪ Profesní etický kodex konzervátora-restaurátora ICOM-CC, (New Delhi, 2008) http://www.icom-cc.org/47/about/definition-of-profession- 1984/#.XkpzamhKjIV ▪ E.C.C.O (European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations) – Professional Guidlines I. – III. (2002-2004) http://www.ecco-eu.org/ ▪ Dokument z Vantaa (2000) – Návrh evropské strategie PK ▪ Teamwork for Preventive Conservation, ICCROM (1994) – metodika pro management PK – indikátory PK (vyhodnocovací nástroj PK v muzejích) ▪ Kurzy ICCROM ▪ Etický kodex ICOM (1986, 2004) Dokument o profesi K-R • Stanovuje základní cíle, zásady a požadavky vztahující se k profesi K-R • Určuje roli K-R při ochraně kulturního dědictví v muzeích a galeriíích ČR • Definuje a podporuje specifický muzejní přístup k ochraně předmětů kulturního dědictví • https://www.cz-museums.cz/web/amg/zakladni- dokumenty/dokument-o-profesi-konzervatora-restauratora AMG Asociace muzeí a galerií • https://www.cz-museums.cz/web/amg/titulni Etický kodex 1. K-R přistupuje ke každému předmětu dle zásad kodexu 2. K-R respektuje komplexní hodnotu předmětu 3. K-R má právo odmítnout požadovaný zásah, o kterém se domnívá, že je v rozporu s kodexem 4. K-R se musí snažit o rozšiřování svých znalostí a dovedností a zvyšovat kvalitu své práce 5. K-R pracuje přímo s předměty a je zodpovědný vlastníkovi a celé společnosti 6. K-R má povinnost předložit vlastníkovi všechny možnosti konzervace a obhájit zvolený postup 7. K-R nesmí zatajovat informace o způsobu a rozsahu konzervace 8. K-R při rozhodování nesmí opomenout žádný prostředek a nástroj preventivní konzervace 9. K-R je povinen odstoupit, pokud by zásah poškodil autenticitu; doporučit jiný postup (např. kopie) 10.K-R může odstranit část materiálu jen pro zlepšení srozumitelnost či ochrany; odstraněné části dokumentovány a případně konzervovány a uloženy 11.K-R usiluje o maximální srozumitelnost a trvanlivost dokumentace; 12.K-R je vázán mlčenlivostí v případě informací, které by mohly ohrozit bezpečnost předmětu; nesmí zamlčet nezvratně podložené pochybení 13.K-R má povinnost poskytnout veškerou možnou pomoc při záchraně v krizových situacích 14.Konzervace je interdisciplinární obor, proto je nezbytná spolupráce s odborníky z jiných oborů! 15.K-R přispívá k rozvoji profese sdílením zkušeností a získaných informací Legislativa a uplatňování PK v muzejní praxi ▪ Zákon č. 122/2000 SB., o ocharně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů ▪ Vyhláška Č. 275/2000 k zákonu o ochraně sbírek muzejní povahy (§1 Trvalé uchování sbírek muzejní povahy a jednotlivých sbírkových předmětů…) ▪ Metodický pokyn MK ČR k zajišťování správy, evidence a ochrany sbírek muzejní povahy v muzeích a galeriích ČR nebo územními samposprávnými celky (r. 2001) ▪ Metodický pokyn k zajištění průkaznosti evidence sbírkových předmětů a stanovení režimu zacházení se sbírkou v muzeích a galeriích (r. 2007) ▪ Metodický pokyn k ochraně sbírek muzejní povahy a sbírkových předmětů před krádežemi, vloupáním a požárem (r. 2010) ▪ Metodika k uchovávání předmětů kulturní povahy (r. 2018) ▪ https://www.cz-museums.cz/web/deni_v_oboru/muzejni-legislativa Standardy ČSN EN ČSN EN 15757 - Ochrana kulturního dědictví - Požadavky na teplotu a relativní vlhkost prostředí s cílem zamezit mechanickému poškození organických hygroskopických materiálů, k němuž dochází v důsledku klimatu ČSN EN 15758 - Ochrana kulturního dědictví - Postupy a přístroje pro měření teploty vzduchu a teploty povrchů objektů 2011 ČSN EN 15946 - Ochrana kulturních památek - Zásady balení pro přepravu (condition report) ČSN EN 15898 - Ochrana kulturního dědictví - Základní obecné termíny a definice ČSN EN 15759-1 - Ochrana kulturního dědictví - Vnitřní prostředí - Část 1: Pokyny pro vytápění kostelů a kaplí ČSN EN 15759-2 - Ochrana kulturního dědictví - Vnitřní prostředí - Část 2: Řízení větrání za účelem ochrany budov a sbírek ČSN EN 15999-1 - Ochrana kulturního dědictví - Směrnice pro vitríny používané pro výstavy a pro dlouhodobé uchovávání sbírkových předmětů - Část 1: Obecné ČSN EN 16085 - Ochrana kulturního dědictví - Metodika odběru vzorků z objektů kulturních památek - Obecná pravidla ČSN EN 16242 - Ochrana kulturního dědictví - Postupy a přístroje na měření vlhkosti ve vzduchu a výměny vlhkosti mezi vzduchem a kulturní památkou ČSN EN 16141 - Ochrana kulturního dědictví - Doporučení pro řízení vnitřního prostředí - Studijní depozitáře: definice a charakteristické vlastnosti prostorů určených pro uchování a studium kulturních památek ČSN EN 16893 - Ochrana kulturního dědictví - Doporučení pro umístění, konstrukci a úpravy budov nebo místností určených k uložení sbírek kulturního dědictví ČSN EN 16648 - Ochrana kulturního dědictví - Způsoby přepravy ČSN P CEN/TS 16163 - Ochrana kulturního dědictví - Směrnice a postupy pro výběr vhodného osvětlení do Terminologie • Restaurování • Konzervace • Preventivní konzervace • Sanační konzervace • Průzkum • Předmět kulturního dědictví • Sbírkový předmět • Celistvost - integrita Restaurování a konzervace - činnosti, za účelem odvrácení dalšího poškozování, chátrání sbírkových předmětů a památek a vytvoření podmínek pro jejich dlouhodobé zachování. • z lat. „conservatio“ - zachování • Zastřešující výraz pro preventivní a sanační konzervaci i restaurování • Zahrnuje veškerou péči o předměty kulturního dědictví za účelem zachování jejich komplexnosti. Ochrana, uchování památky, sbírkového předmětu ve stavu, ve kterém se památka dochovala s pozdějšími historickými opravami. • Nedílnou součástí je průzkum Konzervování/konzervace Soubor opatření s cílem zpomalit poškozování a minimalizace všech rizikových faktorů Optimalizace podmínek uložení, prezentování a manipulaci (ochranu před působením záření, polutantů ve vzduchu i ve vodě, zabránit biologickému narušování objektů) Týká se všech muzejních pracovníků! Preventivní konzervace Zachovat vnější vzhled památky a původní materiál – upřednostňovány technologie vedoucí k minimálnímu narušení komplexní hodnoty předmětu; záměna materiálu (zhotovení makety, apod.) vede ke ztrátě technologických zvláštností tvorby daného objektu, charakterizujících původnost a individualitu techniky, kterou použil autor díla při jeho tvorbě • Stabilizace fyzického stavu (přímý zásah) Sanační konzervace z lat. „restauratio" – obnovení všechny druhy prací, zaměřené jak na zachování díla či památky, tak i na maximálně možné zohlednění jejího původního vzhledu Interpretuje celistvost-integritu předmětu Hlavním cílem je dosažení srozumitelnosti V určité míře dochází k obnovení původní funkčnosti-účinnosti předmětu (estetická, technická, hudební aj.) Zahrnuje doplňování chybějících či silně poškozených prvků, omezujících srozumitelnost Restaurování Průzkum – cílem je • identifikace předmětu kulturního dědictví, včetně prostředí kde se nachází • zjištění všech dostupných informací o něm, včetně stanovení jeho stavu • chemické složení • rozsah a příčiny poškození • technologie výroby • datace • přehled předešlých zákroků • Na základě průzkum se stanovují vhodné postupy a opatření Předmět kulturního dědictví - věc movitá či nemovitá, přírodnina či lidský výtvor, významná pro pochopení vývoje přírody i lidské společnosti a uchování paměti. Je proto určena k trvalému uchování pro budoucí generace Sbírkový předmět - věc movitá či nemovitá, přírodnina či lidský výtvor, která je součástí sbírky muzejní povahy zapsané v CES MK ČR; součást přírodního a kulturního dědictví ČR Celistvost-integrita předmětu - soubor materiálových, technických a estetických hodnot, které spolu historicky souvisejí. Součást integrity tvoří také stopy související s jeho používáním či poškozením a následné úpravy významné z hlediska historie a života lidské společnosti Co mohou být předměty kulturního dědictví • Architektonické památky • Díla sochařská, malířská a grafická (volné umění) • Umělecké předměty denní potřeby (užité umění) • Výrobky lidových řemesel • Písemné památky • Archeologické nálezy • Technické památky • A mnoho jiných Čemu se budeme v přednáškách věnovat 1) Rozpouštědla a lepidla 2) Sklo, smalt, keramika, kámen 3) Kosti, kůže a textil 4) Dřevo 5) Kovy Chemické materiály, technologie a jejich použití v restaurování a konzervování historických a kulturních památek jsou velmi různorodé a zahrnují všechny třídy organických a anorganických látek 1. Úkol Cca 1-2 odstavce: Co od studia čekáte? Jaké byly/jsou Vaše představy o studiu? Čemu byste se chtěli věnovat? Změnil se Váš pohled na studovaný obor a jak? Proč jste si vybrali tento obor? Dnešní AHA moment https://docs.google.com/presentation/d/1TbE56Y- PJmXhiAkUBTcdLzApIYCuMIiaeyUeC_NxQBs/edit?usp=sharing Odkazy a zdroje • Komise konzervátorů-restaurátorů AMG; Dokument o profesi konzervátorarestaurátora: www.amg.cz • Památková péče – MK ČR; Dokumentace restaurování: www.mkcr.cz • E.C.C.O. – Evropská konfederace konzervátorských svazů; ECCO Professional Guidelines: www.ecco-eu.org • The V&A Conservation Department "Ethics Checklist 2004“ : www.vam.ac.uk/res_cons/conservation/advice/policies/ index.html • Metodické centrum konzervace Technického muzea v Brně; www.mck.technicalmuseum.cz • Zelinger, J., Šimůnková, E., Kotlík, P.: Chemie v práci konzervátora a restaurátora, 1982 • Kopecká, I., Svobodová, E.: Metody průzkumu historických materiálů, 2019