UNII R E C E T O X SCI E0270 TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Legislativa ochrany ŽP RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. Vybrané mezinárodní úmluvy v ochraně ZP Ochrana ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států (1979) (Convention on Long-range TransboundaryAir Pollution - LRTAP) - ČSSR ratifikovala a v platnost pro ČR vstoupila r. 1984 Cíh - omezování, postupné snižování a předcházení znečišťování ovzduší - výměna informací, v odborných konzultacích, výzkumu a monitoringu - týká se např. emisí sloučenin S, oxidů N, těkavých organických látek, perzistentních organických polutantů, těžkých kovů Oj destruction Aircraft emissions —J (NOt. Black Carbon. Sulfate) TROPOSPHERE LONG-RANGE TRANSPORT OF AEROSOLS AND GASES O3 production Cities Natural and anthropogenic emissions from me Earth (CH* CO, CO* VOCs, Sulfate. Black Carbon, Dust. N 0 CFCs, NO,, O3) comical Sulfur wKisiiim emissions ™«fromoceans forests and other Ecosystems t— M M * Evaporation and Convection 9L' - a^nrtP FREE TROPOSPHERE BOUNDARY LAYER Agriculture Transportation Oceans 1 1 1 1 1 1 1 1 I t I « I t -t i Vybrané mezinárodní úmluvy v ochraně ZP Ochrana ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států (1979) - ČSSR ratifikovala a v platnost pro ČR vstoupila r. 1984 Cíl: - omezování, postupné snižování a předcházení znečišťování ovzduší - výměna informací, v odborných konzultacích, výzkumu a monitoringu - týká se např. emisí sloučenin S, oxidů N, těkavých organických látek, perzistentních organických polutantů, těžkých kovů Úmluva o ochraně ozonové vrstvy (Vídeň, 1985) - ČSFR přistoupila k Úmluvě 1990 Protokol o látkách, které porušují ozonovou vrstvu (Montrealský protokol -1987) + Londýnský (1990), Kodaňský (1992) a Pekingský (1999) dodatek Cíl: - snížit či zcela zakázat výrobu a používání látek poškozujících 03 vrstvu Země - jedná se především o freony (CFC) a některé další halogenované sloučeniny - modelování vývoje koncentrace CFC v atmosféře na základě v případě přijetí jednotlivých Protokolů (a Dodatků) _ 15 000 -i No Protocol Montreal 1987 London Copenhagen 1992 Beijing 1999 Zero emissions Predicted abundance Thousand parts per trillion 15 Effective stratospheric chlorine" 10 No protocol 5 - Zero emissions -1-1-1-1-1-1-1—1-1 I i 1 1980 2000 2020 2040 2060 2080 2100 ' Chlorine end :-:nne ere the molecules responsible lor ozone depletion "Effediv* chlgrine' is a way id measure ihe destructive potential of all ODS gases emitted in the itralasphne. Cases per million people per year 500^ No protocol 0 I I i-1-1-r-1-1-1-1-1-r 1980 2000 2020 2040 2060 2080 2100 Ochrana Klimatu Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (Rio de Janeiro, 1992) - ČR ratifikovala r. 1993 a v platnost vstoupila r. 1994 - Úmluva poskytuje rámec mezinárodním vyjednávání o řešení: - problematiky snižování emisí skleníkových plynů - vyrovnávání se s negativními dopady změny klimatu - finanční a technologickou podporou rozvojovým zemím Ochrana Klimatu Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (Rio de Janeiro, 1992) - ČR ratifikovala r. 1993 a v platnost vstoupila r. 1994 - Úmluva poskytuje rámec mezinárodním vyjednávání o řešení: - problematiky snižování emisí skleníkových plynů - vyrovnávání se s negativními dopady změny klimatu - finanční a technologickou podporou rozvojovým zemím Čtyři hlavní principy Úmluvy: I) mezigenerační spravedlnost, t.j. chránit klimatický systém ve prospěch nejen současné, ale i příštích generací; II) společná, ale diferencovaná odpovědnost —> ekonomicky vyspělé země nesou hlavní odpovědnost za rostoucí koncentrace GHG v atmosféře, přičemž jejich povinností je i poskytovat pomoc rozvojovým zemím; III) chránit zejména ty části planety, které jsou náchylnější na negativní dopady změn klimatického systému, tj. těch zemí, které jsou v rámci svého hospodářského vývoje a geografického umístění zranitelnější; IV) princip tzv. předběžné opatrnosti, t.j. nutnosti neodkládat řešení problému, a to ani v tom případě, že doposud nelze některé důsledky změny klimatu přesně kvantifikovat. KjÓtSkv protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (1997) - ČR ratifikovala r. 2001 a v platnost vstoupila r. 2005 en - do roku 2012 snížit emise GHG v celkovém průměru 5,2 % v porovnání s rokem 1990 - závazkem ČR (EU) je snížení emisí o 8% oproti roku 1990 KY TO o Emisí Pleníkových plynů v ČR ve srovnáni se závazkem Kjot&kěho protokolu Stav a postup řešení - emise GHG v ČR činily v r. 2012 124,2 mil t COo -> cca 27 % pod hodnotou kjótského závazku - snížení emisí v EU - systém evropského obchodování s emisními povolenkami 1950 19 S2 195-1 M9Í 1997 1993 1959 1000 řdOl 2002 2003 zdw): l>ttp.-//}t!élkatorf. fw. a/lMator.php?grour>=lISB(&iwír!njit=8S&siib_ril^l &pmcess=l - sdružuje největší emitenty (asi 45% emisí GHG v EU) - povolenky na vypouštění GHG přidělovány do r. 2013 zdarma - od roku 2013 probíhá nákup povolenek v aukcích Hlavní strategický dokumentem ČR - Politika ochrany klimatu v ČR (2017) Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (2015) - adaptace na negativní dopady změny klimatu. KjÓtSkv protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (1997) - ČR ratifikovala r. 2001 a v platnost vstoupila r. 2005 - 2012 v Dauhá dojednán dodatek - prodloužení platnosti protokolu do roku 2020 + závazek EU a dalších zemí dále snižovat emise C02ekv. (EU např. o 20-30 % ve srovnání s rokem 1990 KY TO Pařížská dohoda k CC (2015) - navazuje na Kjótský protokol od roku 2020 - cí[: Zamezit růstu teploty o 2 °C oproti předindustr. období - v pJatnpstLod 2016 - 55/55, podepsaly USA, Čína Indie EU policy on the environment EU policy on the environment is reflected in its legislation and supported by some financial programmes. The 7th Environment Action Programme of the EU. entitled Living wett, within the limits or" our planer runs to 2020 and focuses on 3 priority areas for action: * To protectr conserve and enhance the Union's natural capital * To turn the Union into a resource-efficient, green, and competitive low-carbon economy * To safeguard the Union's citizens from environment-related pressures and risks to health and wellbeing Carrmsiioo EU environmental legislation Mapping the EU environmental policy: > 250 pieces of legislation 1. General: environmental impact assessment (EIA) strategic environmental assessment (SEA) ecoaudits & ecolabels access to information, public participation and access to justice in environmental matters liability for environmental damages 2. Sources of pollution: industries: IPPC licensing air quality: ETS (Kyoto) water quality noise pollution waste management nuclear & industrial safety (Seveso) chemical substances (REACH) 3. Use of natural resources: soil protection biodiversity: conservation of fauna & flora, biotechnology (GMOs) Environmentálni legislatíva EU ^> Vnitrostátní environmentálni právní předpisy vycházejí z více než 80 % z unijní úpravy! ^> Jak zcela zásadní průřezové nástroje ochrany životního prostředí: posuzování vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí (SEA/EIA), institut integrovaného povolování (IPPC) tak také hmotněprávní regulace dílčích oblastí životního prostředí => dohromady tvoří tzv. systém unijního práva životního prostředí, Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Cíle stanovené ve svých Smlouvách naplňuje Evropská unie pomocí pěti druhů právních aktů. Nařízení (Regulation) - uplatňují se automaticky v celém rozsahu a jednotně ve všech zemích Unie, a to okamžitě po jejich vstupu v platnost, aniž by se musely provádět do vnitrostátního práva. REGULATION (EU) 2020/741 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 25 May 2020 on minimum requirements for water reuse Table 2 - Reclaimed water quality requirements for agricultural irrigation Reclaimed water quality class Indicative technology target Quality requirements E, coli (number/100 ml) BOD, TSS (mg/l) Turbidity (NTU) Other A Secondary treatment, filtration, and disinfection < 10 < 10 < 10 < 5 Legionella spp.: < 1 000 cfu /I where there is a risk of aerosolisarion Intestinal nematodes (helminth eggs): < 1 egg/1 for irrigation of pastures or forage B Secondary treatment, and disinfection < 100 In accordance with Directive 91/271/EEC (Annex L Table 1) In accordance 'with Directive 91/271/EEC (Annex I, Table 1) - C Secondary treatment, and disinfection < 1 000 - D Secondary treatment, and disinfection < 10 000 - L 177/32 EN Official Journal of the European Union 5.6.2020 REGULATION (EU) 2020/741 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL Reclaimed water quality class Indicati A Secondary rrea disinfection B Secondary rrea C Secondary rrea D Secondary rrea L 177/46 EN Official Journal of the European Union 5.6.2020 Article 16 Entry inro force and. applicariou This Regulation shall enter into force on the twentieth day following chit of its publication in the Official journal of the European Union. It shall apply from 26 June 2021. This Regulation shall be binding in it; entirety and directly applicable in all Member states, Done at Brussels, 2 ü May 2020. Eur the European Parliament The President D M. SASSOU For the Council The President A. METTLKO-ZGOMBIC Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/166, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy pro přenosy látek do ovzduší, vody, půdy. • Stanoví povinnost ohlašovat přenos nebezpečných odpadů při produkci nad 2 t/rok 17 _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/166, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy pro přenosy látek do ovzduší, vody, půdy. • Stanoví povinnost ohlašovat přenos nebezpečných odpadů při produkci nad 2 t/rok ČR: Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování ŽP • Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění: • Provozovatel uvedený v nařízení EP a rady ES č. 2006/166 • Provozovatel jiný než uvádí směrnice 2006/166 nebo provozovatel v nařízení uvedený, který provozuje činnost s nižší kapacitou než uvádí nařízení • Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy: • Podle přímo použitelného předpisu ES (2006/166) • Přenosy látek mimo provozovnu v odpadech při překročení prahových hodnot stanovených nařízením vlády (NV č. 145/2008 Sb.) 18 Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Cíle stanovené ve svých Smlouvách naplňuje Evropská unie pomocí pěti druhů právních aktů. Nařízení (Regulation) - uplatňují se automaticky v celém rozsahu a jednotně ve všech zemích Unie, a to okamžitě po jejich vstupu v platnost, aniž by se musely provádět do vnitrostátního práva. Směrnice (Directive) - vyžadují, aby členské státy EU dosáhly určitého výsledku, ponechávají jim však svobodu volby v tom, jak to učiní - k dosažení cílů stanovených ve směrnici musí členské země přijmout opatření, aby mohly tuto směrnici začlenit do vnitrostátního práva (tzv. provedení). No L 157m VuT, Official Journal of the European Communicici 10. 10. 96 COUNCIL DIRECTIVE 96f€UEC of 24 September 1996 concerning integrated pollution prevention and control THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION, Having regand to the Treaty establishing the European Community, and in particular Article I3Ü& (t) thereof quiring authorization prior to any operation or substantial modification of industrial installations which may cause air pollution; No L 157m VuT, Official Journal of the European Cůmcniinirjci 10. 10. 96 council niRRCnvE-: w/gi/vc of 2^ September 1996 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ THE COU Having cě Corn muni Ministerstvo životního prostředí Ä Domovská stránka H O integrované prevenci Q. Hledat C Aktuálni ľľzeni Im Zařízení j= Seznamy Externí odkazy MPO GEOPORTÁL (IPPC zařízení) Verejne prístupná informace Prihlásení Národní legislativa Do českého právního rádu byla směrnice (dříve 96/61/ES) o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPCJ transponována zákonem č. 76/2002 Sb.. o integrované prevenci a omezováni znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) ze dne 5. února 2002. Zákon o integrované prevenci vstoupil v účinnost 1. ledna 2003 a byl novelizován následujícími předpisy: zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem č zákonem zákonem zákonem zákonem zákonem č zákonem č 521/2002 Sb. 437/2004 Sb. 695/2004 Sb. 444/2005 Sb. Sb. (klíčová novela - vydáno úplné znění zákonem č. 435/2006 Sb.) Sb. (vyjmuta problematika integrovaného registru znečišťování do samostatného zákona) Sb l Sb. i Sb. (klíčová novela, transpozice směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích) i Sb. Sb J7Sb. Sb_ (úprava návaznosti na stavební zákon) ÍO Sb. >1 Sb. 284/2021 Sb_ (úprava návaznosti na stavební zákon, účinné od 1. července 2023) Zákon o integrované prevenci definuje hlavní pojmy, obsah žádosti a rozhodnutí, procesy a roli jednotlivých účastníků. V příloze č. 1 jsou popsány činnosti, jejichž provozovatelé mají povinnost mít integrované povolení. Kromě povolovacích a změnových řízení jsou řešeny i problematiky deliktů, sankcí a výměna informací o nejlepších dostupných technikách. Integrované povolení nahrazuje řadu složkově vydávaných správních aktů. jejichž seznam je pravidelně aktualizován. K zákonu o integrované prevenci je vydán pouze jeden prováděcí předpis. Jedná se o vyhlášku č. 2SS/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci (20. září 2013 nabyla platnosti a 5. října 2013 nabyla účinnosti), kterou se stanoví následující vzory a související vysvětlivky k jejich vyplnění: No L 2J7/2Í Official Journal . zákonem č. 437/2004 Sb. zákonem č. 695/2004 Sb. zákonem č. 444-"2005 Sb. zákonem č. 222.:2u0£ Sb. (klíčová novele zákonem c. 25/2008 Sb. (vyjmuta probler zákonem č. 227 zákonem č. 281 zákonem č. 85^ zákonem č. 69/; zákonem č. 64.^ zákonem č zákonem i zákonem t zákonem č zákonem č. Sb 3b l Sb. Sb. (klíčová novels, i Sb. so J7Sb. ^2 Sb_ (úprava návazí íosb. >1 Sb. zákonem č. 284/2021 Sb_ (úprava návazí Zákon o integrované prevenci definuje hl provozovatelé mají povinnost mít integro^ nejlepsích dostupných technikách. Integr K zákonu o integrované prevenci je vydá integrované prevenci (20. září 2013 nab} vyplnění: bliky: ŕ;a ST PRVNÍ hlava i ÚVODNÍ USTANOVENI Účel a pŕtJmel Zaíkorlä (1} Účelem zákona je, v souladu .h právem H v rop-ských společenství,1) dosáhnout vysoké úrovne ochn-ny životního p ros tředí j ako Lelku, ) zabezpečit integrovaný výkon veřejné správy při povolování provozu zařízeni a zřídit i provozovat integrovaný registr Znečisťovaní životního proHtředí. (2) Tento zákon a) Klanov Ľ povinnosti pro vozo v ate IĹi zařízení, b) upravuje poKtup při vydávaní integrovaného povolení. c) zřizuje integrovaný registr znec lk rov á ni životního p rostřed í. sta no v í způsob s h m m ažifo v in í údaj ú o emLsícb a pfenosetb litek evidovaných v tomto registru a poskytování údajů z neho, d) upravuje podmínky pro propojení dosavadních inf ormac nícb systémů v oblasti ochrany životního prostředí s integrovaným regiKtrem znečisťování životního prostředí, e) s lanov i p ůso bnosti o rgá n ú veřej né s p ri v y pod le tohoto zákona, f) upravuje systém výmeny informaci o nejlepsích dostupných technikách, g) stanoví Kankce za ponjKeni povinností Ktanove-ných tímto zákonem. (3) Tento zákon se nevztahuje na a) znečistení způsobené vniknutím radioaktivních Látek } do životního príjs tředí, b) vypouštění radioaktivních látek do životního prostředí i emisní limity stanovené pro tyto látky podle zvláštního právního předpisuj) c} nakládání s geneticky modifikovanými organismy podle zvláštního právního předpisu.4) Základní pojmy Pro účely tohoto zákon a.Ke rozumí a} zařízením technická jednotka a technologická jednotka uvedená v příloze c. 1 k tomuto zákunu rtebosouhor souvisejících technických i technologických jednotek nacházejících se v jednom pn>-vOZu, jestliže alespoň jedna tito jednotka je uvedena v příloze c. 1 k tomuto zákonu a nejde-li o jednotky používané k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výríibku a p tím: esu; za zařízení Ke považuji i další technické jednotky a technologické jednotky nebo jejich soubor neuvedené v příloze č. 1 k tí j m utí j zá ko nu. j ck tliže p ro vo zOv a tel zařízen í pro né požádá O vydání integrovanéhtj povolení, b) znečistením lidskou činností přímo ci nepřímo způsobené vniknutí látek, vibraci, hluku, tepla nebo jiných forem neionizujícího záření do ovzduší, víxJv nebo půdy, které může být škodlivé pro zdraví človeka nebo zvířat nebo může nepříznivé ovlivnit kvalitu životního prostředí nebo mů že vést ke š kod im n a hmo tném majetku nebo J Sni iíi n Iii K*jv 96/61/ĽS Zjé diu 24. zifľ 19% ů ill tajrú v±iw p revaid ioniízování in*5iiiŕiiĹ Itů zhodím lí li ■< růpik é kůliliií 479/2O00/ĽS ze div 17. červeníc 2000 ú iiiij) lull til ucl l.\mji.tktliíi íiilisníVů icgituu ř.ntíiíiíní jwdlt flinku 15 SiiiiViiiíe K idy 96/61/ĽSzí dní 24. zirf 19% o in ugroviní prevenci t ůmízůviní znaí iitíri. 2) Ziků n í. 17/1992 Sb., ú iivůuiíni průiiFídí, ví zlíní pozdí jSícli püedpaiS. Ziků n í. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů ni iivůtníprůiifíd/i ú zniůií níkury^cli iůuviiíjíctli ř.dknnů (ziktiiiú jwi.tu-zůvíii/ vlrvů mIívůtn/průitfíd/). '■ Ziků n .. 13/1997 Sh^ ů mírovém v>n E^inl'jadtfiiÉ aiír^iťi iůiiizujíďliů ziT^ai í (atľ iuův^ ŕ.u'knnj x ú zm£i^ idúplnäií iiükitivdi i-.dkniiů, ví znůií půzdrjíídi přůdpiiíi *) Ziků n ä. 153/2000 Sbn a naklddiiií t geneticky niůd i fl ků vin y nii ůijiniiiiiy a produkty t ú zmíní níkitry-cli .Miuvi.ttjiíiili zákonů. _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Rámcová směrnice o vodách • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, • zavazující členské státy dosáhnout dobrého kvalitativního a kvantitativního stavu vnitrozemských povrchových vod, brakických vod, pobřežních vod a podzemních vod do roku 2015 (za určitých podmínek lze umožnit odklad dosažení dobrého stavu až do roku 2027). • Právní závaznosti nabyla 22. 12. 2000 a do 22. 12. 2003 ji byly členské státy EU povinny transponovat do svých národních předpisů. 23 _ v Příklad transpozice práva EU do legislativy CR EU: Rámcová směrnice o vodách • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, • zavazující členské státy dosáhnout dobrého kvalitativního a kvantitativního stavu vnitrozemských povrchových vod, brakických vod, pobřežních vod a podzemních vod do roku 2015 (za určitých podmínek lze umožnit odklad dosažení dobrého stavu až do roku 2027). • Právní závaznosti nabyla 22. 12. 2000 a do 22. 12. 2003 ji byly členské státy EU povinny transponovat do svých národních předpisů. ČR: V ČR proběhla transpozice Rámcové směrnice o vodách prostřednictvím: • Zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon) • Zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) • Zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů 24 Nová směrnice EU o čištění městských odpadních vod ^ Postoj Evropského parlamentu přijatý v prvním čtení dne 10. dubna 2024 k přijetí směrnice Evropského paramentu a Rady (EU) 2024/... o čiěténi městských odpadních vod (přepracovaně zněni]'1' P9_T c1 GODC2022J0345 (Text s významem pro E HP) EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE, s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na cl. 192 odst. 1 této smlouvy, s ohledem na návrh Evropské komise, po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům, s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru'2', s ohledem na stanovisko Výboru regionů1 :\ v souladu s řádným legislativním postupem'J:, vzhledem k těmto důvodům: (1) Směrnice Rady 91/271/EHS byla několikrát podstatně změněna . Vzhledem k tomu, že je třeba provést další změny, měla by být uvedená směrnice z důvodu přehlednosti přepracována. (2) Voda je základním statkem, který patři všem a který všichni využívají jako zásadní, nenahraditelný a pro život nepostradatelný přírodní zdroj, a je třeba jej posuzovat a integrovat ve třech jeho, (3) Směrnice 91/271/EHS stanoví právní rámec pro odváděli, čištění a vypouštění městských odpadních vod a vypouštění biologicky odbouratelných odpadních vod z určitých promyslových odvětví. Městské o srážkového odtoku a ostatních odpadních vod jiného původu. Odpadní vody z institucí, jako jsou kanceláře, školy kuchyně s přípravnou potravin atd., které vznikají převážně jako produkt lidskéh 91/271/EHS je chránit životní prostředí před nepříznivými účinky, které má vypouštění nedostatečně vyčištěných městských odpadních vod. Směrnice přispěla k dosažení cílů stanovených směrnici Evropsk předpisy. Tato směrnice by měla i nadále sledovat stejný cíl a zároveň přispívat i k ochraně veřejného zdraví v souladu s přístupem Jedno zdraví", jehož cílem je udržitelným způsobem vyvážit a optimáti vody vypouštěny do vod ke koupání nebo do vodních útvarů využívaných k odběru pitné vody nebo jsou-li městské odpadní vody využívány jako ukazatel pro parametry relevantní pro veřejné zdraví. Měla by nu informacím o správě v oblasti odvádění s čištění městských odpadních vod. Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Rozhodnutí (Decision) závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisu EUROPEAN COMMISSION Brussels, 27.8.2015 JOIN(2015) 32 final JOINT DECISION OF THE EUROPEAN COMMISSION AND THE HIGH REPRESENTATIVE OF THE UNION FOR FOREIGN AFFAIRS AND SECURITY POLICY on the participation of the European Union in various organisations for cooperation to prevent and counter terrorism Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Rozhodnutí (Decision) - závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisu Doporučení (Recommendation) doporučením mohou orgány EU dát najevo svůj názor a navrhnout určité kroky, aniž by z nich vyvozovaly zákonnou povinnost pro toho, komu jsou určena doporučení nejsou právně závazná C 296/4 EN Official fournal of rhe Eiuropean Union 5.12.2009 RECOMMENDATIONS COUNCIL COUNCIL RECOMMENDATION of 30 November 2009 on smoke-free environments (2009fC 296f02) n□. council o-: :i:e: mtlopeian l"neok. Having regard to the Treaty esrabl ishing the Eiuropean Community, and in particular the- second subparagra ph. of Article 152(4-) thereof. exposure at their workplace in the- Eiuropean Union in 2002. A further 72 000 adult deaths, including those of 16 400 non-smokers, were linked to ETS exposure at home. Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Rozhodnutí (Decision) - závazné právní akty, které se vztahují na jednu nebo více zemí EU, podniky či jednotlivce dotčená strana musí obdržet oznámení a rozhodnutí nabývá účinku dnem doručení tohoto oznámení rozhodnutí není třeba provádět do vnitrostátních právních předpisu Doporučení (Recommendation) doporučením mohou orgány EU dát najevo svůj názor a navrhnout určité kroky, aniž by z nich vyvozovaly zákonnou povinnost pro toho, komu jsou určena doporučení nejsou právně závazná Stanovisko (Opinion) nástroj, který orgánům EU umožňuje učinit prohlášení, aniž by vyvozovaly jakékoli právní povinnosti týkající se tématu stanoviska stanoviska nejsou právně závazná 23.7.2015 EN Official Journal of the European Union C 241/1 COMMISSION OPINION of 22 July 2015 on the measure adopted by the Netherlands prohibiting the use of permanent dermal fillers for aesthetic purposes (2015/C 241/01) This opinion is based on Article 14b, fourth subparagraph, of Council Directive 93/42/EEC of 14 June 1993 concerning medical devices By letter of 11 July 2014, the Dutch authorities notified the Commission of the draft decree amending Zaměření a struktura legislativy v oblasti ŽP Další EU dokumenty? Např. Sdělení (Communication) - Komise obvykle vydává sdělení k hodnocení politik a k identifikaci problémů v určité oblasti politiky. - Komise může objasnit stávající politiky a poskytnout rámec pro jejich výklad. - Sdělení i výklad jsou nezávazné - jsou to strategie, vyjadřující cíle a plány EU - Na základě Sdělení vznikají konkrétní, právně závazné akty (Směrnice, Nařízení...) EVROPSKÁ KOMISE V Bruselu dne 11.12.2019 COM(2019) 640 finál SDĚLENÍ KOMISE Zelená dohoda pro Evropu 1. Úvod — od urgentního problému k jedinečné příležitosti Toto sdělení představuje Zelenou dohodu pro Evropskou unii a její občany. Opětovně formuluje odhodlání Evropské komise řešit problémy způsobené změnou klimatu a životního prostředí, což je definiční úkol této generace. Atmosféra se otepluje a klima se každým rokem mění. Z nsmi milinmi H mim Ťnírirh na tŕťn nlanptr ip milinn nhmŤsn ladmrtulím rv^liQ-?; VQ znečišlľnídĽĽLÍ ^ ^aoH-iil^i l^g-ň q nroónň i_ The EU Green Deal The European Green Deal is about improving the well-being of people. Making Europe climate-neutral and protecting our natural habitat will be good for people, planet and economy. No one will be left behind. The EU will: Become Protect human Life, Help companies Help ensure a climate-neutral animals and plants, become world leaders just and inclusive by 2050 by cutting pollution in clean products and transition technologies Balíčky (strategie) pro dosažení cílů Green Deal Základní struktura legislativy CR Podle Ústavy jsou právní předpisy České republiky zákonné a podzákonné (prováděcí). Sílu zákona mají též některé mezinárodní smlouvy. 1) Zákonné předpisy ■ Zákonnými předpisy jsou ústavní zákony a zákony, popř. zákonná opatření Senátu. Nejvyšší právní sílu mají ústavní zákony, které jsou v Parlamentu schvalovány též kvalifikovanou většinou. Ústavní zákon může být změněn nebo zrušen jen ústavním zákonem; ústavní zákon nemůže zrušit ani Ústavní soud. 2) Mezinárodní smlouvy ■ Mezinárodní smlouvy jsou tzv. prezidentské (jde o mezinárodní smlouvy, které ratifikuje prezident republiky), vládní a resortní. Podle čl. 10 Ústavy vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament ČR souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu České republiky. 3) Podzákonné přepisy ■ Podle Ústavy mohou vydávat podzákonné předpisy vláda a ministerstva a jiné správní úřady. Podle čl. 78 Ústavy vláda vydává nařízení. Nařízení vlády vydává vláda buď na základě konkrétníhp zmocnění v zákoně nebo na základě obecného zmocnění obsaženého v Ústavě. ■ Vyhlášky mohou být vydány jen na základě výslovného zmocnění a jen v mezích zákona, k jehož provedení jsou vydávány. 43 Legislativa v ochraně ŽP ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY Ústava CR (zákon č. 1/1993 Sb.) - nejobecnější a nejvýše postavená norma (zákon) v českém právním řádu (společně s LZPaS) Preambule My občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky. Článek 7 Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství Listina základních práv a svobod - Zák. č. 2/1993 Sb. Hlava 4 - Hospodárskej sociální a kulturní práva Článek 35 (1) Každý má právo na příznivé životní prostredí. (2) Každý má právo na včasné a úplné informace (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí - obecnější, definuje základní pojmy z oblasti ŽP, ukládá zásady a povinnosti ochrany ŽP, upravuje posuzování vlivů na ŽP a ekonomické nástroje Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny - konkrétnější - vymezuje pojmy, obecnou a zvláštní ochranu přírody, nástroje ochrany krajinného rázu, upravuje zvláště chráněná území, přístup do krajiny, ekonomické nástroje, orgány působnosti atd. Legislativní rámec ŽP v ČR Základní nosné předpisy v oblasti ochrany složek ŽP • Zákon č. 273/2010 Sb. o vodách (vodní zákon) • Zákon č. 289/1995 Sb. o lesích (lesní zákon) • Zákon č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší • Zákon č. 283/2021 Sb. stavební zákon • Zákon č. 88/2021 Sb. o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) • Zákon č. 350/2011 Sb. chemický zákon • Zákon č. 16/1997 Sb. o mezinárodním obchodě s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES) • Zákon č. 541/2020Sb. o odpadech • Zákon č. 246/1992 Sb. na ochranu zvířat proti týrání • Zákon 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na ŽP a o změně některých souvisejících zákonů (zákon EIA) • Zákon č. 243/2022 Sb. o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí + příslušné Vyhlášky