E0380 Vybrané nástroje ochrany životního prostředí - EIA a LCA LCA- RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D., RECETOX EIA - Ing. Stanislav Postbiegl, Jacobs Clean Energy s.r.o. MU IJI 1) Úvod - skupiny nástrojů ochrany ŽP LCA- pravidelná výuka v pátek 12:30-14:00 2) Úvod do metody LCA a její struktura Fáze I - definice cílů a rozsahu hodnocení 3) Fáze II - inventarizace 4) Fáze III - hodnocení environmentálních dopad 5) Fáze III - metodika ReCiPe 6) Fáze IV - interpretace LCA 1) Uvod - skupiny nástrojů ochrany ZP LCA- pravidelná výuka v pátek 12:30-14:00 2) Úvod do metody LCA a její struktura Fáze I - definice cílů a rozsahu hodnocení 3) Fáze II - inventarizace 4) Fáze III - hodnocení environmentálních dopadů 5) Fáze III - metodika ReCiPe 6) Fáze IV - interpretace LCA EIA - výuka proběhne blokově ve 4 termínech 1) teorie, legislativa návaznosti na stavební řízení a jiné povolování 2) jednotlivé odbornosti - zdraví, hluk, ovzduší biota, půda, doprava, apod. 3) příklady, zadání případové studie ^ í ? Life Cycle ŕWLysis Co znamenají zkratky LCA a EIA Life Circular Assessment & Ecological Influence Assessment Last Cycle Assessment & Environmental Influence Assessment Life Circular Assessment & Ecological Impact Assessment Last Cycle Assessment & Ecological Influence Assessment Life Cycle Assessment & Environmental Impact Assessment Žádná z výše uvedených není správne Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at polLev.com/app Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostredí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) t J^jP Ukliďme Česko Ukliďme okolí RECETOXu Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá (motivační) - pozitivní x negativní © When poll is active, respond at poLLev.com/lindan443 Směrem k přírodě působí nástroje OŽP: Vždy pozitivně Vždy Některé negativně pozitivně, jiné _negativně Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Směrem ke znečišťovateli působí nástroje OŽP: Vzdy pozitivně Vzdy Některé negativně pozitivně, jiné _negativně Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) III. Koncepční (plánovací) nástroje IV. Ekonomické nástroje (daně, poplatky, dotace...) V. Informační nástroje (výchova a osvěta) VI. Dobrovolné nástroje (EMAS, ekolabeling,...) iui When poll is active, respond at pollev.com/Lindan443 Kolik hlavních skupin nástrojů OZP v CR máme? 2 4 6 8 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at polLev.com/app I. Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP - zaštiťují všechny ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Instituce: - Ministerstva - MŽP, MZ... - Ústřední orgány státní správy - (SÚJB, BÚ) - Specializované správní úřady s celostátní působností (ČIŽP) - Veřejné stráže SUJB I. Organizační a institucionální nástroje Publikováno 14. 2. 201G SPOUŠTĚNI ELEKTRÁRNY Dukovany se znovu rozbíhají. Průšvih se sváry stál 2,5 miliardy! Jaderná elektrárna - ilustrační foto Tenata: jaderná elektrárna Dukovany sváry odstávka elektřina energetika ČEZ domácí To se mi líbí V Tweel 0 Jaderná elektrárna Dukovany včera obnovila výrobu energie na druhém bloku. Do provozu se vrací i první blok, ten by měl začít energii vyrábět dnes. Odstávky na obou blocích kvůli opakované kontrole svárů trvaly delší dobu než bylo v plánu. Škody činí 2,5 miliardy korun! CIZP I. Organizační a institucionální nástroje Novinky.cz Přihlásit se Seznam Hledej Hlavní stránka » Krimi Muž z Brna měl v mrazáku stovky chráněných brouků, nabízel je po 8 dolarech za kus Za osm dolaru za kus (asi 200 korun) nabízel na zahraničních serverech sedmatřicetiletý muž z Brna roháče obecné či tesaříky zavalité. Nyní čelí kvůli neoprávnenému nakládání s chráněnými živočichy policejnímu stíhání. Už na konci loňského roku brněnská kriminálka odhalila další dva podobné podnikavce. ..nemít poj i SJEDNAT CESTOVNÍ . POJIŠTĚNÍ ONLINE ' W pátek 17. února 2017.11:22 - Brno Nej větší „rybou", která uvízla v síti detektivu, je a Roháči obecní nalezeni při domovní prohlídce FOTO: Petr Kuze ke, Právo f vr 1 Lezernt sako M 499.- I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné Stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu, kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Povinnosti - Prokázat se průkazem strážce a nosit služební odznak - Dohlížet na dodržování právních předpisů v dané oblasti - Oznamovat neodkladně závady, nedostatky, škody nadřízenému orgánů 4Tť I DOPORUČUJEME vnazeieno Woľtair MVaill; Chytrá řešení pro každého BYDLENÍ HOBBY DOTACE CENY ENERGIE CHYTRÁ DOMÁCNOST STAV Stráž přírody má nové pravomoci. Jak to ovlivní návštěvníky? W 26.1. 2022 I Bára Kocmántová | Komentáře: 0 Novela zákona o invazivnrch druzích dává ochráncům prírody vyšší pravomoci. Ty by jim mely pomoci lépe bojovat proti žhářům, vandaLům a neoprávněným vstupům nebo vjezdům autem. Jak to ovlivní návštěvníky chráněných obLastí a co na novelu říkají sami členové lesní stráže a stráže ochrany prírody? 1 STRÁŽCI PŘÍRODY ÚVODNÍ STRÁNKA ASOCIACE STRÁŽCŮ PŘÍRODY STRÁŽ PŘÍRODY V ČR STRÁŽCI V EVROPĚ A VE SVĚTĚ sponzorsKe aary. Asociace strážců je od 1.1. 2014 zapsaná ve spolkové rejstříku pod spis.značkou L 2962 vedenou u Krajského soudu v Ústí nad Labem Kodex strážce Dlouhá léta jsme jako strážci měli pocit že v právních předpisech o stráži přírody, není řečeno vše. Zákon a vyhláška stanoví, kdo se může stát strážcem, jeho práva a povinnosti. Ale není tam, jaký byl měl strážce BÝT- z hlediska lidských a morálních kvalit či jak by měl vystupovat ve službě. Inspirováni zahraničními kolegy jsme se shodli na následujícím desateru pravidel, kterými se snažíme při výkonu strážní služby v našich chráněných územích řídit. • Strážce svým vystupováním na veřejnosti reprezentuje státní ochranu přírody. • Strážce je loajální k orgánu, který jej ustanovil - ve styku s veřejností zastává názory 00R • Strážce při plnění svých povinností zachovává důstojnost - svou vlastní i osob, se kterými přichází do styku. • Strážce je aktivní v přístupu ke svěřeným úkolům i k návštěvníkům. • Strážce zná svěřené území, jeho hodnoty a seznamuje s tím i druhé. • Strážce dbá na průběžné zvyšování své kvalifikace (vč. jazykové) i udržování fyzické kondice. • Strážce upřednostňuje podání informace a poučení před sankcí. • Strážce vystupuje rozhodně a profesionálně. • Strážce usiluje o dobré vztahy s místní komunitou - obyvateli, hospodařícími subjekty a orgány veřejné správy. • Strážce ve službě je vždy řádně ustrojen a upraven. Přijato valnou hromadou Asociace strážců dne 9. 4. 2010 v CHKO Moravský kras. IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) v Jaké jsou nepřímé nástroje OZP? Nobody has responded yet. Hang tight! Responses are coming in, Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Getheipatpollev.com/app ■ Normativní (administrativní) nástroje založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy stěžejní prvek politiky ochrany ŽP tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUVODY □ le vyhlášky MH3DG7. Sb. H otiriut iľ m budovy Typ budovy: RCKJiniiy (lúiľi Adresa: LilomBŕiCQ STÁVAJÍCÍ STAV PO RĚAUZACI DOPORUČENI Celková plocha: ■ ■ ■ . ■ A t B I o •« r ~o> I E> n F> ^^^^ Můrna vypottena rotnt spoiřcba energie v kWh.m2.rok 0 Celková vypočtena roCni dodaná energie vGJ 11.7 0,0 Podíl dodané energie připadají na Jednotlivé rast v % Vyišpůni Chlazení Vůirům Teplá voda Osvetlení CeJ kc-m 55.3 0.0 19,1 20.B 4.3 100.0 Ptúkaz vypracoval .'!■:■■..-■ a ...ii Iňq. Zpracovatel Osvtdstm i.: Dalgm vypracování: 1.1 200$ muslvp16'.'Q0c.vm MĚSTSKÝ ÚŘAD Š LAPÁN IC E Masarykovo náměstí 100/7, 664 51 Šlapanice pracoviště Opuštěná 9/2, 656 70 Brno odbor životního prostředí Váš dopis značky/ze dne: Číslo jednací: Spisová značka: Vyřizuje/linka: E-mail: V Brne dne; Datová schránka: /29. Q6.2016 OŽP-ČJ/42235-16řTOJ O2P/7g36-2016/TOJ/2 Ing. Jana Tomandlová/533 304 770 tomaridlova@sla panice cz 18.07.2016 2xfbbgj Komplexní vyjádřeni k záměru realizovat akci: „Komunikace na pozemku p. č. 251/109, k. ú. Proseč u Březiny" Městský úřad Šlapanice. odbor životního prostředí (dále jen MěÚ Šlapanice, odbor ŽP) jako věcně a místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle ust. §§ 66 a 109 odst, 3 písm, b) zákona č. 128/2000 Sb,, o obcích, v platném znění, a ust. § 2 zákona č 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanoveni obcí s rozšířenou působností prověřil předloženou žádost í ostatní podklady. Podle dokladů předložených dne 29.06.2016 zamýšlí žadatel obec Březina, Březina 24, 679 05 Krtiny zastoupená Michalem Bittnerem, Březina 286, 679 05 Březina realizovat v k. ú. Proseč u Březiny na pozemku p. č. 251/109 komunikaci pro zajištění přístupu a příjezdu pro plánovanou výstavbu obytně zástavby. Z hlediska vlivu uvažovaného záměru na jednotíívé složky životního prostředí v rozsahu své věcné působnosti stanovené zvláštními předpisy dává toto komplexní vyjádřeni: 1. MěÚ Šlapanice, odbor ŽP jako příslušný vodoprávní úřad, posoudil předložený záměr podle ust. § 18 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů v platném zněni (dále jen vodní zákon), a zjistil, že je možný. 2. Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím státní správu v obíasti nakládáni s odpady podle ust. § 79 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném zněni a je nutné, aby byly splněny následující podmínky: • Upozorňujeme, že pří stavbě musí být odpady tříděny dle druhu a kategorie, do skupiny 20 lze zařadit pouze odpady vznikajíc! z nevýrobní činnosti, které mají charakter komunální odpad tzn. odpady ze staveb zde nebudou zařazeny!!! * Zeminu a jiný přírodní materiál vytěžený béhem stavebních činností lze využít v případě, že vlastník zeminy prokáže, že bude použita v přirozeném stavu vmiste stavby a že jejím použitím nepoškodí nebo neohrozí životni prostředí nebo lidské 1 Illlllllllllllllll muslvp16v00cwm MĚSTSKÝ ÚŘAD ŠLAPANICE Masarykovo náměstí 100/7, 664 51 Šla panice pracoviště Opuštěná 9/2. 656 70 Brno odbor životního prostředí Váš dopis značky/ze dne: ŮIslo jednaď Spisová značka: Vyřizuje/linka: E-mail: V Brně dne: Datová schránka: 129.06.2016 OŽP-ČJ/42235-16/TOJ OŽP/7936-2016rrOJ/2 Ing. Jana Tornandlová/533 304 770 tomandlova@slapanice.cz 18.07.2016 2xfbbgj Komplexní vyjádření k záměru realizovat akci: „Komunikace na pozemku p. č. 251/109, k. ú. Proseč u Březiny" Městský úřad Šlapanice, odbor životního prostředí (dále jen MěŮ Šlapanice, odbor ŽP) jako věcně a místně příslušný obecni úřad obce s rozšířenou působností podle ust. §§ 66 a 109 odst 3 pism. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcich, v platném znění, a ust. § 2 zákona č. 314/2002 Sb., o stanoveni obci s pověřeným obecním úřadem a stanoveni obci s rozšířenou působností, prověřil předloženou žádost í ostatní podklady. Podle dokladů předložených dne 29.06.2016 zamýšlí žadatel obec Březina, Březina 24, 679 05 Krtiny zastoupená Michalem Bittnerem, Březina 286, 679 05 Březina realizovat v k. ú. Proseč u Březiny na pozemku p. č. 251/109 komunikaci pro zajištěni přístupu a příjezdu pro plánovanou výstavbu obytné zástavby. Z hlediska vlivu uvažovaného záměru na jednotlivé složky životního prostředí v rozsahu své věcné působnosti stanovené zvláštními předpisy dává toto komplexní vyjádření: 1. MěÚ Šlapanice, odbor ŽP jako příslušný vodoprávní úřad, posoudil předložený záměr podle ust. § 18 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů v platném znění (dále jen vodní zákon), a zjistil, že je možný. 2. Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím statni správu v oblasti nakládání s odpady podle ust. § 79 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném znění a je nutné, aby byly splněny následující podmínky: zdraví. V případě, že zemina bude použita na jiných stavbách (pozemcích), je nutno doložit rozbor podle přílohy č. 10 vyhlášky č. 294/2005 Sb., z kterého bude patrno, že jsou splněny stanovené limity. Rozbory včetně původu zeminy budou doloženy u kolaudace, • U odpadů bude zajištěno přednostně využití odpadů před jejich odstraněním v souladu s plánem odpadového hospodářství Jihomoravského kraje. • Upozorňujeme, že původce odpadu musí v místě jeho vzniku odpad třídit dle druhu a kategorie. V případě, že vzhledem k následnému způsobu využití či odstraněni odpadů není třídění nebo oddělené shromažďování nutné, může od něj původce upustit na základě souhlasu k upuštěni od třídění vydaného MéŮ Šlapanice, OŽP Stavební odpady nelze zařadit pod katalogovým čislem 200307 • objemný odpadl 3. Záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem ochrany zemědělského půdního fondu podle zákona č. 334/1992 Sb, o ochraně zemědělského půdního fondu v platném zněni, (dále jen zákona o ochraně ZPF) a je nutné, aby byla splněna následující podmínka: • Pro uvedený záměr musí žadatel podat žádost o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze ZPF podle § 9 odst. 8 zákona o ochraně ZPF vydaný formou závazného stanoviska v souladu s ust § 10 odst 1 nebo formou rozhodnutí v souladu s ust. § 21 odst. 1 téhož zákona věcně a místně příslušným orgánem ochrany ZPF, kterým je zdejší odbor životního prostředí. 4. Záměrem jsou dotčeny pozemky určené k plnění funkci lesa nebo zájmy chráněné orgánem státní správy lesů podle zákona č, 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplněni některých zákonů (lesní zákon) a je nutné, aby byla splněna následující podmínka: • Pro účely územního řízení musí žadatel podat zdejšímu odboru životního prostředí žádost podle § 14 odst. 2 lesního zákona, o souhlas s dotčením pozemků ve vzdálenosti do 50 m od kraje lesa (na přiloženém formuláři), doplněnou vyjádřením vlastníka lesa popř. odborného lesního hospodáře. 5. Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných orgánem ochrany přírody a krajiny, u nichž je k výkonu státní správy příslušný pověřený obecni úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností ve smyslu ustanovení §§ 76 odst, (2) a 77 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v platném znění. 6. Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných zákonem č. 449/2001 Sb., o myslivosti, v platném znění. 7 Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím státní správu v oblasti ochrany ovzduší podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, a je nutné, aby byla splněna následující podmínka: Upozorňujeme, že při stavbě musí být odpady tříděny dle druhu a kategorie, do skupiny 20 lze zařadit pouze odpady vznikající z nevýrobní činnosti, které maji charakter komunální odpad tzn. odpady ze staveb zde nebudou zařazeny!!! Zeminu a jiný přírodni materiál vytěžený během stavebních činností lze využít v případě, že vlastník zeminy prokáže, že bude použita v přirozeném stavu vmiste stavby a že jejim použitím nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí nebo lidské Při realizaci stavby požadujeme dbát na eliminaci prašnosti přijetím a aplikaci účinných organizačních a technických opatření. 1 2 IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí Výhody - radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně - tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) deník.cz ZPRÁVY SPORT PODNIKÁNÍ NÁZORY MAGAZÍN PODCASTY MIMINKA O DENÍKU SPECIÁLY PRÁCE SOUT EVROPA PRO ČECHY ČESKO 5VÉT EKONOMIKA ENERGIE REGIONY KRIMI KULTURA ČEŠI V ČÍSLECH ČTENÁŘ REPORTÉR PELÍŠKY SLAVÍ 25: Zkuste si kviz k Legenda mi mu filmu Jana Hrebejka. Dáte plný počet? lT ^ Zprávy > Ekonomika Mittal kromě prášení moc hlučí, zatím má výjimku 0++■*+■* NEhodnccEnn, buďte srvni! O Iva Havlíčková 13 ■ □ Ostrava - Nejen znečištěné ovzduší trápí obyvatele žijící v okolí hutního gigantu ArcelorMittal Ostrava. Nepříjemný a zdraví ohrožující je také hluk. Limity huť významné překračuje. Na krku má kvůli tomu i žalobu. ArcĚlorMittai Ostrava. | Foto:DENÍK/MirasSav Kucej Hučeni, boucháni, plsketpFi brzděni vaděnu, připadne Jirvŕ druh hluku. To je každodenní reaLlta provozu hutni společnosti ArcelorMittal Ostrava. „V denní době nejsou Limity až tak překračovány. Horší je to v noci. Na některých místech je to o deset í více decibelů," konstatovaL PaveLJíríček z Krajské hygienické stanice se sídlem v Ostrave. Přijímačky nanečisto Tipy a triky z vašeho regionu Limity, které pLatí pro stacionární zdroje, tedy i pro huť, povoLují v denní dobé hluk v chráněných prostorech, tedy hLavně v obytných zónách, do výše maximélrd 50 decibelu, v noci o doset cccbclú mcíc, tedy AI. Život ca l : Ht^i^i^i^ III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky —> většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty Kolik typů poplatků či daní k ochraně ZP v CR mame? 10 15 >19 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app III. Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) III- Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, z miner. olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) 1 SO tisíc Kč 200 tisíc 36 miliard Kč nŮ*M