MUNI RECETOX Životní prostředí a zdraví Úvodní seminář 23/9/2024 Jakub Hofman, Petra Bořilová Linhartová, Jakub Urík, Michal Bittner Rozárka Jílková Co nás dnes čeká? Kam jsme se to dostali? RECETOX • anketa mezi studenty ŽP&Z 1 Co tu budeme dělat? studium ŽPZ • anketa mezi studenty ŽP&Z 1 • seznamovací aktivita Jak bude fungovat seminář E1000? • diskuse, Q&A I RECETOX Nažhavte své mobilní telefony MU N I R E C E T 0 X Jak se teď cítíte? Kde jste studovali na střední škole? Join by Web PollEv.com/lindan443 ■larj uyuj i 1 chotébui / .'i.-l i■ i Oóra / P'TOfi Ar... L*Sno alle Lipsko ' o Drážďany Chetnnrii Cvikov M o" ^Karlovy Varv í-~'- Labem £\ Irx ° Vratislav Konin a Kalii o LOJ LEU Lodž o jste studovali na střední škole? Jelení Hora c valbrich ĽJ Opoli Čenstochová ca o ' o o \ Praha Hradec Krylovo o Pardubice Plzeň Česko X ^\ Hlivic* ť* S rl Katovice Krakov : Ostrava. BiiskoBěi* Nový Sad*c D t . - - Rakousko Slovensko Budapest Živlom Oóf* 0 Lešm LehrHte Drážďany0 ° Vra«s,av chT"VÄ wiirfr - %J&,£~ ° jaw* m p., .-a ''. Pruszkówo * < Piaseczno Siedlci Lodž o ' o Psbianice HU Radom r na Luh \ Jelení Hora = o ,. ... Censtochova H Opoíi •«* ' . Af f\ • °Kat^ŕ "rakov Ta|no, —/^un/ Slovensko Kielce . Kyjev . Khíb ipfiiMbí: A Krosno Piem,r Bila Cflrkva Buna Lie pusa Debrecín r h-'-^Salu Maie BalaMare u Pefvo:pa|: :eava äBotogari ° \ Moldavsko Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app "Studuji na Masarykově univerzitě" - jaké pocity ve vás tato skutečnost vyvolává? JoínbyWeb PollEv.com/lindan443 "Studuji na Masarykově univerzitě" - jaké pocity ve vás tato skutečnost vyvolává? wooow juhů nevim taHknhrk/raiPČekává nínejistota hm73t res doatbeřenadradene woow™ycoze /bombahrdo^neJlste poctenahezky desive proud radost zvědavost Start the presentation to see ^ Instructions Responses ; More -j> Clear responses "Studuji na Masarykově univerzitě" - jaké pocity ve vás tato skutečnost vyvolává? výsledek z 2023 .vděČnOStvw, studujuuu stres televizi (T^normalnihrdé roman siávaii ra®síom^, ff) publication >65% in Q1 11%inTOP5% 47 new colleagues 6 new postdocs 299 employees 3 core facilities 9000 analyzed samples 219 projects implemented ESFRI EIRENE Rl development UNI RECETOX RECETOX Zajištěním stability a dlouhodobé udržitelnosti přírodního a sociálního prostředí zvyšujeme dalším generacím šanci na kvalitní život MUNI Healthy planet We conserve the planet for future generations by combating global environmental challenges. Human well-being We investigate factors affecting the development of chronic health conditions and generate new tools for diagnosis and treatment. Výsledky ankety MU N I R E C E T O X Výsledky ankety Kdo ve vás vzbudil zájem o stav životního prostředí a jeho vliv na lidské zdraví? 33 responses Rodina Kamarádi Učitel Lektor z kroužku Média Vlastní iniciativa Výzkumná činnost/vlastní zájem střední škola MU N I RECETOX 26 Výsledky ankety Jak jste se o programu Životní prostředí a zdraví dozvěděli? 33 responses Od vyučujících Od spolužáků Ze dnů otevřených dveří Z webu MU Z webu RECETOX Z propagačních akcí (tématické přednášky na vaší škole, exkurze...) Z propagačních letáků Z veletrhu (např. Gaudeamus) Ze sociálních sítí MU NI RECETOX 27 Výsledky ankety Jaká byla vaše hlavní motivace k zápisu na studijní program Životní prostředí a zdraví? 33 responses Zájem o životní prostredí Zájem o lidské zdraví a kvalitu lidského života Zájem o biologickou a chemickou podstatu životního prostľedí a zdraví MU N I R E C E T 0 X 28 Výsledky ankety Která z těchto disciplin vás baví více než ostatní? 33 responses Biologie Chemie Lidské zdraví Životní prostředí MU NI RECETOX 29 Výsledky ankety Jaké metody výuky upřednostňujete? 33 responses 0 5 10 15 20 25 MUNI RECETOX 30 Výsledky ankety Jakou metodu zkoušení upřednostňujete? 33 responses Písemný test Ústní zkouška Esej MUNI RECETOX 31 Výsledky ankety Jaké jsou vaše hlavní zdroje informací o děníve společnosti? 33 responses Sociální sítě Noviny (včetně internetových) Televize Kamarádi Odborná nebo populárně naučná literatura 30 (90.9%) UNI RECETOX 32 Výsledky ankety V jakém sektoru by mělo být vaše vysněné zaměstnání? 33 responses Výzkum a vývoj Mezinárodní/státní/regionální správa Vzdělávání Zdravotnictví Nezisková sféra Konzultační sféra Vlastní podnikání Ještě nevím Energetika MU N I RECETOX 33 Výsledky ankety Co byste považovali za svojí hlavní motivaci při hledání zaměstnání? 32 responses Výše příjmu Pomoc druhým Zkoumat, vynalézat, objevovat něco nové Zlepšit životní prostředí Možnost kariérního postupu Stabilita firmy Abych viděla smysl v tom, co budu dělat a aby to bylo užitečné pro druhé MU N I RECETOX 34 Výsledky ankety Myslíte si, že má aktivní přístup jednotlivce významný vliv na stav životního protředí? 33 responses # Ano • Ne MU N I RECETOX Poznejme se! MUNI RECETOX MUNI RECETOX Co tu budeme dělat Studovat Životní prostředí a zdraví!!! Výuka na RECETOX Environmentálni chemie a toxikologie - důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy - vhodná pro studenty se zájmem a talentem pro chemii a biologii Environmentálni zdraví - vztahy životního prostředí a lidského zdraví a zdraví populací - vhodná pro studenty se zájmem o biologii člověka a jeho interakci s životním prostředím https://www.muni.cz/bakalarske-a-maqisterske-obory/24088-zivotni-prostredi-a-zdravi MU N I RECETOX Co se &j naučím Environmentálni zdraví Environmentálni chemie a toxikologie angličtinárky (^analýza dat ŕ prezentační \ V dovednosti ) 41 psaní odborného textu /"^^práce^^x \jnfo rmacemi^/ ECETOX Chemický blok Q. . ...... 1 Biologicky blok Co se naucirr Cprezentační \ dovednosti J Environmentálni blok psaní í odborného X^^textu 42 V environmentálním a doplňkovém bloku budete řešit současné problémy životního prostredí. Zaměříte se na základní toxikologické, ekotoxikologické a environmentálne chemické disciplíny, které propojují základní biologickou a chemickou podstatu přírodních dejú. Matematika a biostatistika vám umožní odpovídajícím způsobem zpracovat, analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit data. A také si zdokonalíte své interpretační, prezentační a komunikační dovednosti. Naučíte se vědecky diskutovat a psát odborný text. m bloku se zaměříte na ngování živých systémů. Naučíte at jejich mikroskopickou ■ickou stavbu. Porozumíte funkcím a procesům na úrovni orgánů, organismů, celých (osystémů. Díky získaným uchopíte vlivy polutantú a dalších /otním prostředí na živé systémy. lečnosl epidemiologie ECETOX Co se naučím Environmentálni chemie a to":'-'--:- Cprezentační \ dovednosti ) z' psaní ( odborného X^^textu Environmentálni blok V environmentálním a doplňkovém bloku budete zkoumat současné problémy životního prostředí. Matematika a biostatistika vám umožní zpracovat, analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit data. A také si zdokonalíte své interpretační, prezentační a komunikační dovednosti. Naučíte se vědecky diskutovat a psát odborný text. 43 \jnf o rmacemi^/ Biomedicínský blok V rámci biomedicínském bloku se zaměříte na funkce buňky jako základní stavební jednotky živých systémů. Molekulární biologie, genetika, mikrobiologie, klinická biochemie a fyziologie člověka vám dají základ pro studium klíčových předmětů tohoto oboru, kterými jsou environmentálni fyziologie a genomika. Cílem tohoto studijního bloku je položit základy pro pochopení vlivů prostředí na zdraví jednotlivce a složitosti vztahů lidského organismu a jeho mikrobioty. Epidemiologický blok V epidemiologickém bloku budete řešit současné problémy životního prostředí s důrazem na dopady na zdraví populací. Zaměříte se na základní epidemiologické předměty, jako je Úvod do zdraví populací a Ochrana veřejného zdraví, kde propojíte problematiku onemocnění s environmentálními faktory působící na lidské zdraví. i Jaké budu mít předměty 1. ročník Environmentálni chemie a toxikologie Environmentálni zdraví 1. semestr 1. semestr E1000 ŽP & zdravil - Globálníenvironmentálnívýzvy a jejich řešení E1000 ŽP & zdravil - Globálníenvironmentálnívýzvy a jejich řešení E1020 Soft-skills 1 - Počítačová gramotnost E1020 Soft-skills 1 - Počítačová gramotnost BÜ700 Buněčná biologie BÜ700 Buněčná biologie BÍ5080 Základy ekologie C7777 Zacházení s chemickými látkami C7777 Zacházení s chemickými látkami C1020 Obecná chemie C1020 Obecná chemie C1040 Obecná chemie - seminář C1040 Obecná chemie - seminář E1030 Základní chemické výpočty v environmentálních vědách E1030 Základní chemické výpočty v environmentálních vědách E2040 Introduction to Epidemiology and Environmental Health E2041 Introduction to Epidemiology and Environmental Health - practice C1460 Úvod do matematiky C1460 Úvod do matematiky C1480 Úvod do matematiky - seminář C1480 Úvod do matematiky - seminář 2. semestr 2. semestr E2000 ŽP & zdravili - Environmentálni politiky, strategie a nástroje E2000 ŽP & zdravili - Environmentálni politiky, strategie a nástroje E2020 ŽP & zdraví - týdenní terénní cvičení E2020 ŽP & zdraví - týdenní terénní cvičení E2030 Soft-skills II - Informační gramotnost E2030 Soft-skills II - Informační gramotnost BÍ4010 Základy molekulární biologie BÍ4010 Základy molekulární biologie Bi4010c Základy molekulární biologie - seminář Bi4010c Základy molekulární biologie - seminář BÍ2060 Základy mikrobiologie E2050 Laboratorní cvičení z molekulární biologie a mikrobiologie C2021 Organická chemie 1 C2700 Základy organické chemie C2022 Organická chemie 1 - seminář C2701 Základy org. chemie - seminář C4660 Fyzikální chemie 1 C4660 Fyzikálníchemie 1 C3150 Fyzikální chemie 1 - seminář C1600 Základní praktikum z chemie Jaké budu mít předměty 2. ročník Environmentálni chemie a toxikologie Environmentálni zdraví 3. semestr 3. semestr E3000n ŽP & zdraví - Sociální, ekonomický a politický kontext (E3000n) E3000n ŽP & zdraví - Sociální, ekonomický a politický kontext E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení BKFY0121P Fyziologie 1 - přednáška BKFY0121C Fyziologie 1 - cvičení BÍ3060 Obecná genetika C3580 Biochemie C3580 Biochemie C3620 Biochemie - laboratorní cvičení C3620 Biochemie - laboratorní cvičení C3050 Organická chemie II C3100 Analytická chemie 1 C1660 Základy analytické chemie C3110 Analytická chemie 1 - seminář C1635 Analytická chemie - praktikum E3040 Ochrana veřejného zdraví E3041 Ochrana veřejného zdraví - cvičení 4. semestr 4. semestr prostor pro stáž prostor pro stáž E4020 Soft-skills IV- Prezentační dovednosti E4020 Soft-skills IV - Prezentační dovednosti BKFY0222P Fyziologie II - přednáška BKFY0222C Fyziologie II - cvičení BÍ6180 Biologie rostlin Bi6180c Biologie rostlin - cvičení BÍ6790 Biologie živočichů Bi6790c Biologie živočichů - cvičení C4050 Analytická chemie II E4070 Základy toxikologie pro přírodovědce E4070 Základy toxikologie pro přírodovědce 1 K Ľ U Ľ 1 U A E4080 Demography and Social Determinants of Health Jaké budu mít předměty 3. ročník Environmentálni chemie a toxikologie Environmentálni zdraví 5. semestr 5. semestr E5000 Oborový seminář ŽP & zdraví bc-l E5000 Oborový seminář ŽP & zdraví bc-l E5010 Bakalářská práce z ŽP & zdraví 1 E5010 Bakalářská práce z ŽP & zdraví 1 E5040 Složky životního prostredia jejich znečištění E5040 Složky životního prostredia jejich znečištění E5041 Složky životního prostredia jejich znečištěnícv E5041 Složky životního prostředí a jejich znečištění cv E5080 Obecná ekotoxikologie E5081 Obecná ekotoxikologie - cvičení C6621 Klinická biochemie 1 E5540 Biostatistika - základní kurz E5540 Biostatistika - základní kurz E5540C Biostatistika - cvičení E5540C Biostatistika - cvičení 6. semestr 6. semestr E6000 Oborový seminář ŽP & zdraví bc-ll E6000 Oborový seminář ŽP & zdraví bc-ll E6010 Bakalářská práce z ŽP & zdraví II E6010 Bakalářská práce z ŽP & zdraví II Klinická biochemie II E4060 Environmentálni zdravotní aspekty E6050 Osud toxických látek v prostředí E6051 Osud toxických látek v prostředí - cvičení E6030 Environmentálni fyziologie člověka E6080 Environmentálni genomika PV předměty pro ECT (student musí absolvovat min 5 kreditů) PV předměty pro EE (student musí absolvovat min 5 kreditů) BÍ2060 Základy mikrobiologie BÍ5080 Základy ekologie E2050 Laboratorní cvičení z molekulární biologie a mikrobiologie E5080 Obecná ekotoxikologie BÍ3060 Obecná genetika E5081 Obecná ekotoxikologie - cvičení E3040 Ochrana veřejného zdraví E6050 Osud toxických látek v prostředí E2040 Introduction to Epidemiology and Environmental Health E6051 Osud toxických látek v prostředí - cvičení E2041 Introduction to Epidemiology and Environmental Health - practice C1600 Základní praktikum z chemie J- 1 l\ L 1/ L 1 U A C1635 Analytická chemie - praktikum Kdo v tom bude se mnou Environmentálni chemie a toxikologie Prof. Hofman Garant Bc programu ŽPZ Environmentálni zdrávi Prof. Klánová Ředitelka RECETOX Doc. Bořilová Linhartová Zástupce garanta Bc programu ŽPZ UNI RECETOX Tereza Nováková Dr. Urík Studijní referentka Průvodce studiem https://www.recetox.muni cz/student/kontakty 47 RECETOX MUNI IRECETOX nECETC* F-trv+ur 1*414 la ĽtaHWti- Ľ+rjnuttyiuitiÉi jthhLjí IiSru ttvuHmha pr=i'rJi L...-U-1.-..,+: f RA Chi» f iHinNMnlEt-iirvJi Klm-lik4«r"-ldOÍlyid*Ji Mot*-hul v n rrwdulwini j juvarŕírJňOiňf □ionwkar|r-nJi*viD mimxi ŕT.ŕV-WCiJŕť |iii-Tiiurjr.......-i ir>iM.- Fr^to^Mln-jUmrLjwiL? i. IrriarWrui-ilfrnTy Lá Lkh al ľic n»«b rfy b kmtiWi ů I íť*™*™ * éi-jN/jti ítBlTSÍ Lv04J M*rrt*l Q Jl/lW E4rTĹ-Jkvjl MborilBhiiub mliElBnu kt-ťl.lihfcl L Hubili n Kde se můžu zapojit do výzkumu a zpracovávat závěrečnou práci Výzkumný program Environmentálni chemie a toxikologie íá Prof. Bláha Environmentálni toxikologie M Doc. Babica Buněčná a tkáňová toxikologie Doc. Hilscherová Bioanalytická toxikologie Dr. Adamovský Mechanistická toxikologie 9 Prof. Hofman Půdní environmentálni chemie a toxikologie Dr. Melymuk Chemické polutanty a expozice člověka Environmentálni chemie a toxikologie .4 Doc. Vrana Chemodynamika znečištění ŽP a další... https://www.recetox.muni.cz/vvzkum/lide 49 Ulili RECETOX Kde se můžu zapojit do výzkumu a zpracovávat závěrečnou práci Výzkumný program Environmentálni zdraví Environmentálni zdraví Prof. Bobák Prof. Pikhart Environmentálni epidemiologie 50 Doc. Bořilová Linhartová Environmentálni genomika lil Prof. Dobrovolná Environmentálni fyziologie Dr. Budinská Integrativní bioinformatika a biostatistika Doc. Čupr Hodnocení lidské expozice a rizik a další... https://www.recetox.muni.cz/vyzkum/lide UNI RECETOX Jak na to? Nenechte si ujet začátek ■ https://www.muni.cz/studenti/strateqie-uspesneho-studen^ Pozor na: neznalost či chybný výklad pravidel // pozdní řešení potíží // špatné rozvržení studia a času // neúspěšné ukončení předmětu // absence ... Zvažte studijní stáž v zahraničí ^ Nevzdávejte se ani v těžkostech ■ https://www.sci.muni.cz/student/zariranicni-pobvtv ■ https://www.muni.cz/studenti/isme-iedno-ucho Uvažujte o studiu jako části většího celku vaší kariéry ■ https://kariera.muni.cz/pro-studentv-a-absolventv/nase-sluzbv/sluzbv-pro-studentv NI RECETOX Nebojte se ... vše se dá zavčas řešit MUNI RECETOX Seminar E1000 Rámec E1000 UNI RECETOX Organizace semináře E1000 ■ aktuální program na webu: https://wwwjecetox.muni.cz/student/seminare/e1000 ■ povinná účast na minimálně 11 seminářích ■ účast aktivní ■ zkouška 1. docházka - min účast 2. odborná esej na vylosované téma (0-30 bodů) 3. krátká prezentace eseje s diskusí (0-10 bodů od vyučujících + 0-10 bodů od studentů) ■ zadání tezí na konci semestru s termínem odevzdání do konce semestru, prezentace po skupinách ve cca 4 zkouškových termínech NI RECETOX Organizace semináře E1000 ■ 3 kredity ECTS odpovídají 75 - 90 hodinám práce studenta ■ 13 setkání po 2 hod odpovídá 26 hodinám ■ zbývá 49 - 64 hodin na samostudium, psaní eseje a přípravu kolokvium MI RECETOX Děkujeme za Vaši dnešní účast! NI|RECETOX