MgA. Lenka Veselá, MA, Ph.D. 4 Katedra teorií a dějin umění Fakulta výtvarných umění Vysoké učení technické v Brně Údolní 244/53, 60200 Brno č. dveří U2 210c T FaVU Co je umělecký výzkum? definice praktiky fenomenologická interpretace uměleckého výzkumu — jedinečnost poznání, které zakoušení světa skrze umění či s využitím uměleckých prostředků generuje — výzkum, který je vtělený (embodied) a vnořený v materiálním světě (materially embedded) — důraz na tělesnost, subjektivitu a jedinečnost situace, v níž se tvůrci*tvůrkyně během svého uměleckého bádání ocitají — klíčovými aspekty jsou přímá smyslová zkušenost a uvědomění si vlastní pozice dočasné situovanosti v otevřeném poli dalších subjektů, procesů a dynamik umělecký výzkum jako hybridní praxe vtělená fiktivní v materiálu zakotvená vnořená ipHinprná spekulativní Jeclmecna (po)etická umělecká tvorba subjektivní fabulujíd praktická situovaná kreativní intuitivní afektivní částečná neúčelná jednoznačný vázaný na „skutečnost" univerzální teoretický vědecký výzkum objektivní fakta opakovatelný systematický ověřitelný odstup od objektu zkoumání účelný obecně platný aplikovatelný umělecký výzkum jako hybridní praxe syntéza ? kombinace ? umělecká tvorba ko|ize ? vědecký výzkum konvergence ? synergie ? praxe propojovaní a tvoření světů SF speculative fabulation science fiction scientific fact string figures so far Donna Haraway umělecký výzkum jako institucionalizovaná akademická praxe — postrádá pevné jádro ustavené vědecké disciplíny (vymezený objekt zájmu, specifické metody) — vyjednávání o autoritě vědění vzešlého z umělecké praxe — dynamika překlenování dualizmu umělecké tvorby a vědeckého výzkumu umělecký výzkum jako „undisciplining" a singularizace vědění — demokratizace výzkumu, dekolonizace vědy/vědění — otevřenější, inkluzivnější chápání toho, co je věda, jaké jsou její metody a kdo může být výzkumníkem — dekolonizace výzkumných vztahů (vztah zkoumajícího a zkoumaného) — vědění, které není univerzální, ale je situované, jedinečné, částečné, zakládající nehierarchickou pluralitu různých perspektiva referenčních rámců umělecký výzkum jako postumělecká praxe — rozšiřování hranic umění, obousměrná výměna se světy za hranicemi uměleckého vzdělávání a provozu, odklon od činností a formátů typických pro autonomní uměleckou tvorbu tendence uměleckého výzkumu mezioborovost, kolektivita, angažovanost Research Catalogue (RC) Research Catalogue (RC) je mezinárodní on-line portál s otevřeným přístupem pod správou Society for Artistic Research (SAR). RC umožňuje umělcům a umělkyním či vědeckým pracovníkům a pracovnicím odchýlit se od standardního formátu časopiseckých článků a výzkumných archivů při zachování vědecké kvality. RC je určený k publikování uměleckého výzkumu, ale i k týmové práci a sdílení, archivaci výzkumných dat či prezentaci doktorských a jiných závěrečných prací. RC umožňuje pracovat kromě běžného textu s obrázky, zvukovými soubory nebo s videem. Audiovizuální a jiné multimediální záznamy nejsou podřízeny textu, ale jsou s ním rovnocenné. Výsledkem je tzv. expozice, což je obdoba odborného článku. Oproti běžnému článku však může mít expozice mnohem pestřejší podobu vzhledem k tomu, že vzniká v online prostředí a nabízí využití audio/video formátů a grafických prvků, které lze s textem kombinovat v integrovaném formátu. a O fi °- https://www.researchcatalogue.net si i @ a » = RESEARCH CATALOGUE AN INTERNATIONAL DATABASE FOR ARTISTIC RESEARCH [search" Home Institutional Portals Journals Projects Researchers About Help advanced search Jo The Research Catalogue (RC) is a non-commercial, collaboration and publishing platform for artistic research provided by the Society for Artistic Research. The RC is free to asefor artists and researchers. It serves also as a backbone far teaching purposes, student assessment, peer review workflows and research funding administration. It strives to be an open space for experimentation and exchange. RECENT ACTIVITIES RECENT PUBLICATIONS SAR ANNOUNCEMENTS METAMORPHOSES - THE PERFORMANCE OF PROCESS (2024) lanne-Camilla Lyster TO THE ONE I MISS (2024) Min |i Cha SUBSCRIBE TO SARA "Metamorphoses - The performance of process" is an exposition of choreographic objects. Operating in the realms of drawing, photography, and video, these objects each address a poetics of transformation. The collections expose the simple materiality of change: the wind scattering paper pieces - or being transformed into sound hy the paper walls of an accordion. Contextual note: MetamarphcsES rs the first cycle of the choreographic project Love, polyphonic. The Metamorphoses Cycle consists of four parts:., [SCHOOL] Thesis i Research Document of the Royal Academy of Art, The Hague, 2G24. [DEPARTMENT] BA Interactive Media Design [SUMMERY] How can one unravel their relationship with a void through exploring their personal experience and knowledge of emptiness? Starting from the long lost Frustration and unfulfillment for the inner void that I entail and wanting to define and understand what this void is and gain safety and peace in mind with it. By unraveling the complicated knot of the relationship between human and inner void, looking into different experiences of "missing" in my personal life and knowledge oFempliness, such as Korean cultural background, Language gap in translation,... invitation to participate in the cost action artistic intelligence {2024] Research Catalogue R i2AD5. drawing affairs - 2024 earn conference (2024] Research Catalogue ARStt 2c25 - call for contributions (2024| Research Catalogue «- -» o 0 fi https://www.jar-online.net/en HOME ABOUT - JOURNAL i -a NETWORK - © ± © £] » = Journal for Artistic Research The Journal for Artistic Research (JAR) is an international, online, Open Access and peer-reviewed journal that disseminates artistic research from all disciplines. JAR's website consists of the Journal and its Network. 3D£eannui§ aneci Architecture archive Art SirilSTIC r©S©3TCH autoethnography body collaboration Composition creative practice curating dance Deleuze design drawing Ecology education embodiment Installation interdisciplinarity knowledge landscape mapping materiality Memory methodology museum music narrative pain PGrfOrmSnCG phenomenology photography Place poetry practice-based research pTOCeSS public space representation research-Creation SOUfld SOUnd art technology Time video visual art voice walking writing t-wowAuj CURRENTISSUE ISSUE 32 Table of contents The media-rich expositions that we publish have proven very successful in articulating artistic practice as research. O Read full editorial and browse issue O Past issues Užitečné odkazy pro práci v Research Catalogue (RC) Podrobný návod: https://guide.researchcatalogue.net/ Videotutoriály: https://www.researchcatalogue.net/view/273532/273533 RC fórum: https://rcforum.net/ Expositionality in Action: https://www.researchcatalogue.net/view/1024139/1029718 RC map: https://www.researchcatalogue.net/view/1970730/2429668 Webinář: https://www.researchcatalogue.net/view/1380657/2339923 Příklady dobré praxe (expozice, které vyhrály Annual Prize for Excellent RC Exposition) s environmentálni tematikou: https://www.researchcatalogue.net/view/1265334/1869636 https://www.researchcatalogue.net/view/1057314/1282851 https://www.researchcatalogue.net/view/829675/1122602 https://www.researchcatalogue.net/view/638234/638235 HORMONÁLNÍ DESIGN: SYNTETICKÉ HORMONY A SPRÁVA ŽIVOTA LENKA VESELÁ 65 Hormony jsou biochemickými komunikátory vytvářejícími v těle informační síť řídicí orgánová a tkáňové systémy. Hormony označované jako pohlavní jsou spojovány pře-devšim s regulací pohlavních a rozmnožovacích funkcí a vynikaj í schopností ovlivňovat vzhled, působením na tvorbu pohlavné sperinckých znaků, ale i na pocity, myšlenky a touhy živých organismů, a to komplexním vlivem na celé télo, včetně činnosti mozku. Hormonální systém sestává z endogenních hormonů, které si vytváří tělo samo v životními okolnostmi podmíněných procesech hormonální produkce, a z exogenních hormonů, tedy zvnějšku vstřebaných hormonálních molekul. Exogennírni hormony jsou jak v prostředí přítomné hormonálně aktivní látky organického původu, tak syntetická analogy obsažené ve farmaceutických přípravcích, ale i dalších průmyslově vyráběných produktech, jako jsou plasty, kosmetika nebo agrochemická přípravky. V následujícím textu prozkoumám soubornou roh, kterou pohlavní hormony v našich životech hrají, přičemž se zvlášť zaměřím na syntetické pohlavní hormony, díky kterým se hormonální soustava řídící sexualitu a reprodukci stala předmětem designu - v čem „hormonální design" spočívá, jaké možnosti nabízí a jak je jich využíváno? Molekuly s rodem V roce 1905 Ernest H. Starbng představil koncept hormonů coby „chemických poslu" cirkulujících krevním oběhem, v následujících letech pak byla rozpoznána skupina GYNEKOLOGIE A PORODNICTVÍ PRO PRAXI ÍASOPS POOPDSUfí ■ ■:■ i - % r-""1r leefebieu 03 JET £*uť¥(ij" wuiír-anýoi Gededn Richter plotnoví FWíimEÄ ČASOPISU Užívání kombinované perorální antikoncepce v prodloužených cyklech se zkrácenou hormonální přestávkou nebo nepřetržitě Veselá L. Fakulta výtvarných unit ní, Vyiokŕ uče ní technic kŕ, B'n ď SOUHRN Iftietá L Užiťdnr" kombinované perandfrtí aniifconcipce v pradlouže^ffi c^Wecifi se zkrácenou tojimondi/njp/Ej&tvkDU nebe ra pfcíriibř Gyn Fůr 2020:4! li 1-7. Komb i naváná perorální antikoncepce je typicky užívaná v režimu 21 *-7. Narústaj icí rnnožstvístud ií nicméně poukazuje na to, íh tento standardní režim není univerzálně výhodnou variantou. Pradlouže ni intervalu užívání aktivních tah let a/nebo ukráceni hormonální Dřssiávky múie být lepši varian tn u jak ze jdravotniho hlediska, tak se zřetelem k pohodli a spn kojenosti uživatelek. flanek přehledně shrnuje studie zabývající se těmito novými režimy, porovnává jejich výhody a nevýhody oprati standardnímu způsobu užíváni a informujeo možnostech jejich zavádění do praxe. Klíčová slova: hormonální antikoncepce, kombinovaná perorální antikoncepce, prodloužený režim. Flexi režim, nepřetržitá užíván i, zkrácená hormo náln i přestávka, vzorce krvácení, krvácen í ze spádu, menstruacn í su prese SUMMARY tieseta L o/romtin^ o^ con fracť^i^ rV? extends Cjom bined oral contraceptives am typically used in 21 *■ 7 regimen. A growing number of studies, however, show this standard regimen not to be universally beneficial. Extending the interval ofactive tablets useand/orshortening thehormone-freein terval may be advantageous both from medical point of view and wi th regard to user comfort and convenience. The article reviews studies concerned with these new regimens, assesses their benefits and risks compared tD the standard cycling and i nforms ahou t possibilities of their implementation. Keywords: hormonal contraception, com bined oral contraceptives, extended regimen, flexi regimen, tailored use, continuous use, shortened hormone-free interval, bleeding patterns, withdrawal bleeding,menstrual suppression Galerie F&Aj Projekt sJMKutecnuje ancnia podpory átutárního města Brna ^^iatu1 PH za finan Minister skutečňuje odpory a kultury "DO Ott 4 m QN co o O O) ro ro o o ro ro ro co 1 The collective monograph Synthetic Becoming brings together research by artists, activists, and feminist technoscience practitioners concerned with sympoielic becoming with hormones and hormonally-active chemicals. The contributors examine effects of industrial, pharmaceutical, and more-than-human production and interplay of hormonally active molecules, asking: What does life re-assembled by hormones and hormone-mimicking chemicalMook and feel like? Who are we becoming with them and Row can we possibly be with them otherwise? Adopting a decolonial feminist, posthumanist, and new materialist approach, the book embraces queer ecological sensibilities and responds with a series of critical but hopeful provocations that embrace post human mutability and articulate our "synthetic becoming" in ways that facilitate caring relations and allow us to envision and enact hopeful futures with and despite these peculiar chemical agents. it 0 V V o ■ H Ü . H h X h SYNTHE BECOMI Malin Ah-King and Eva Hayward, Aliens in Green, Adham Faramawy, •Feminist Technoscience Governance Collaboratory, Annabel Guérédrat, Rian Ciela Hammond and Krystal Tsosie, Franziska Klaas and Susanne ßauer, Marne Lucas, Mary Maggie, OBOT, Byron Rich, Mariana Rios.ßaTidova^nd. tne Rosas CaniDeCo'llective, Lenka Veselá, Ker;Wallwprk ~- 0 V SEVENTH ISSUE „Getting angry with endocrine-disrupting chemicals" Lenka Veselá MATTER J oľ rn b I of New Materialist Research Ji.hlava v.v čeština 27th Ji.hlava International Documentary Film Festival about programme festival industry press search The Sadness of Anthropocene director: Lenka Veselá original title: Smutek antropocénu film at festival premiere type: World Premiere festival edition: 2023 Flash Art felt depressed felt sad, "down" or "blue" felt hopeless or worthless felt anxious felt tense felt "keyed up" or "on edge" experienced mood swings suddenly felt sad or tearful was sensitive to rejection feelings were easily hurt felt angry felt annoyed or bitter was irritable felt distracted had difficulty concentrating was agitated or frenzied felt lethargic felt tired or fatigued suffered a lack of energy felt numb took less interest in usual activities PREMENSTRUAL SYMPTOM TRACKER (DAILY RECORD OF SEVERITY OF PROBLEMS) Name: Month: INSTRUCTIONS P'in' O'"' ■lis rriLTiy copies ci you need Id coTiplele u lull two months ■--.<<_:■'I h tjf tracking. Eei.) n I c c:.: all 13 Ktää s «1 §11 &s I aj » u g "g o. g O c rt i8 lil i u ta oř- i §9 SJ S a O « l) B P u Q Iii« ijřifl tlili c * .S c ^ M tí P O nl g -a S S u g E 2 i'P' I I H „ ■ o iS í s S § ill i ; J> s S ; s-8,5 i u a oi II s í ft Fl Ii? 13 ° "S . o tí c li ■Q 8 .2 S S " u R 73 » o P S tí S J "g S c oj S tC c a u S3 u u b i) ° P *" 5 u o Ö u +J (t* fí c ° ■9 S Ů a s? " -g B h tj *; O B 3 S u O. O P ■n » — .t! u & e n u 3-3 £ 1 II i P C B n O g JS U CO S &1 S o & s 10 í j § lllll I alt i ŕ « Pi? ? (U H B g £>3 111 s £ u I "í 1 g, J » ° 1 S "8 1 ™ >, o U a" « & &. Poznámky z endocénu Notes from the Endocene Lenka Veselá 99 ENDOCÉN endo- + cén svôov [endon] = vnitřní, uvnitř Antropocen a jine (s)ceny AnthrOpOCene Paul J. CRUTZEN - Eugene F. STOERMER, "The Anthropocene," Global Change Newsletter, vol. 41, May 2000, pp. 17-18. CapitalOCene Jason W. MOORE (ed.), Anthropocene or Capitalocene?: Nature, History, and the Crisis of Capitalism, Oakland: PM Press 2016. PlantatJOnCene Anna LowenhauptTSING, "A Threat to Holocene Resurgence is a Threat to Livability," in: Marc BRIGHTMAN — Jerome LEWIS (eds.), The Anthropology of Sustainability: Beyond Development and Progress, London: Palgrave 2017, pp. 51-65. Ell rOCene Jairus Victor GROVE, Savage Ecology: War and Geopolitics at the End of the World, Durham & London: Duke University Press 2019. HOITlOgenOCene Charlese C. MANN, 1493: Uncovering the New World Columbus Created, New York: Alfred A. Knopf 2011. EremOCene Edward O. WILSON, "Beware the Age of Loneliness," The Economist, 18 November 2013, https://www.economist.com/news/2013/ll/18/beware-the-age-of-loneliness. ChthulUCene Donna J. HARAWAY, Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, Durham: Duke University Press 2016. SymbiOCene Glenn ALBRECHT — Gavin VAN HORN, "Exiting the Anthropocene and Entering the Symbiocene," Humans and Nature, 24 May 2016, https://humansandnature.org/exiting-the-anthropocene-and-entering-the-symbiocene/. Neganthropocene Bernard STIEGLER, The Neganthropocene, London: Open Humanities Press 2018. TGChnOCene ALF HORNBORG, "The Political Ecology of the Technocene: Uncovering Ecologically Unequal Exchange in the World-System," in: Clive HAMILTON — Francois GEMENNE — Christophe BONNEUIL (eds.), The Anthropocene and the Global Environmental Crisis: Rethinking Modernity in a New Epoch, London: Routledge 2015, pp. 57-69. Anthrobscene Jussi PARIKKA, Anthrobscene, Minneapolis: University of Minnesota Press 2015. Plasticene Heather DAVIS, Plastic Matter, Durham & London: Duke University Press 2022. Black Anthropocenes Kathryn YUSOFF, A Billion Black Anthropocenes or None, Minneapolis: University of Minnesota Press 2018. GyneCene Alexandra PIRICI — Raluca VOINEA, Manifesto for the Gynecene: Sketch of a New Geological Era, LevArt 2015. ANTROPOCÉN ENDOCÉN antropocén (v) nás důraz na geologii klimatický rozvrat makroměřítko planetárních pochodů hluboký geologický čas hyperobjekt skrytý, pomalé násilí důraz na biologii endokrinní disrupce mikrosvet buněk a molekul žitá zkušenost situované subjekty emergentnĹ, stávání-se řetězící se dopady globálních změn adaptace na změny prostředí skládá se a klíčí v nás absorpce a sekrece zooming out perspektiva pozorovatele vně planety zooming in pozorovatelka vnímá změny ve svém nitru oddělující kontemplace planetární transformace komfortní odstup apocalyptic sublime zapojující imerze klaustrofobní, dezorientující všední Přehledné srovnání východisek, dynamiky a estetického uchopení antropocénu v jeho převládající interpretaci s alternativní koncepcí endocénu, vytvořené na základe mého výzkumu. Hannah Landecker the Anthropocene in/of the cell Emoce (v) Antropocénu multimodální umělecký výzkum více-než-lidské emocionality a sociality v Antropocénu Projekt se zabývá emocemi ve vztahu ke změnám klimatu a životního prostředí. Umělecko-výzkumná metoda projektu spočívá ve vytvoření archivu antropocénních emocí a jeho následné digitalizaci a interdisciplinární analýze. Východiskem je chápání těchto emocí coby bio-sociálních fenoménů vynořujících se na pomezí vnějšího a vnitřního prostředí člověka. Komplexní propletenec ekosystémových a metabolických změn, měnící se smyslové vnímavosti a emoční citlivosti a sociálně a kulturně podmíněných procesů sebeidentifikace na pozadí probíhajících změn projekt rozehrává v multimediálních záznamech pocitů zapojených participantů a participantek. Součástí je situování a dramatizace pocitů ve vyprávění, pořizování obrazového materiálu a field-recordingových nahrávek, materiálových vzorků a práce s osobními a veřejnými archivy. Multimodální metoda umožňuje vrstevnaté a nuancované zachycení zkoumaných emocí, jejichž katalogizace v digitálním archivu se stane základem pro analytickou část projektu realizovanou ve spolupráci s dalšími obory. Projekt usiluje o rozšíření poznání a obohacení kulturní imaginace v oblasti emocí podnícených interakcemi člověka s prostředím. Cílem je prohloubení porozumění projevům antropocénní emocionality a sociality zahrnující nejen lidské aktéry. archiv emocí (v) Antropocénu — emoce industrializovaného života podnícené prostředím, které se proměňuje v důsledku člověkem vytvořených a masově rozšířených a využívaných průmyslových technologií — emoce vzniklé a modulované v návaznosti na působení různých, průmyslovou výrobou ovlivněných a průmyslově regulovaných prostředí: volné (nezastavěné) krajiny městského (zastavěného) prostředí interiérů budov vnitřního prostředí člověka digitálního prostředí O ô «- https://wvVW.favu.vut.C2/dEp/projekty 0 i © ň » FaVU CHCI STUDOVAT STUDUJI UMĚNI. VĚDA A VÝZKUM PRO VEŘEJNOST O FAKULTĚ @ Q FAVU > DOKTORSKÉ STUDIUM > AKTUÁLNĚ ŘEŠENÉ DISERTAČNÍ PROJEKTY Obsah První ročník 1.1 Michal Kíndernay: E n tom o logické akustické studie 1.2 Zuzana 2a b ková: Prorocké a protetické telá: performatívna prax 1.3 Daniela Ponomarevová: Funfiction. Umělecká praxe jako zábavná park 1.4 Tomáš" Hrůza: Chůze jako umělecký a kulturní fenomén 1.5 Lucia Berga maschi: Garden Me Tender 1 .[5 Medard Zeman: Nová zakázka. Hledání cesty k udržitelnému financováni' malířských a sochařských realizací 1.7 Evajaroňová: Post-digitální tisk v dobe klimatického rozvratu. Projevy ekologie v zinoch a volné ilustraci 1.8 Kateřina Spáčilová Blažková: Dílna. Ženy aktérky nebo tiché pomocnice? 2 Druhý ročník 2.1 Pavla Nlkitlna> Válerný stav a umělecké reflexe. Příběhy interakcí. Od 90. let 20. století po současnost 2.1 Zdeněk Rychtera: Digitální hřiště. Průvodce d ig kalní m i hrami a herní kulturou 2.3 Veronika Javarová: Liminalit*. nostalgie, rostli na 2.4 Olga Staňková: Fluid Nátuře 2 5 Tereza Vinklárkůvá: Emoční Aktuálně řešené disertační projekty První ročník Michal Kindernay: Entomologické akustické studie Projekt Entomologické akustické studie zkoumá sluchové systémy a principy sluchu primárně hmyzu a dalších živočichů v kontextu vizuálního a zvukového uměni a v souvislosti s koncepty akustické ekologie. Předmětem výzkumu je analýza a vývoj intermediální prezentace sluchových orgánů hmyzu a percepce zvuku u hmyzích druhů. Cílem je vývoj zvukových soch/objektů a speciálních zvukových nástrojů simulujících principy přenesu a vnímání zvuku v kontrastu s konvenčním všeobecné známým sluchovým ústrojím člověka. Projekt zkoumá jedinečnost zvuku a sluchových systémů, mezidruhovou interakci, neantropomorfní perspektivu na koexistenci různých druhů ve vzájemná harmonii v souladu s komplexními ekosystémy na Zemi. Školitel: Filip Cenek Zuzana Žabkrjvá: Prorocké a protetické telá: performatívna prax Návrh dizertačnej témy s názvom Prorocké a protetické telá: performatívna prax chce predstaviť tvorbu formátu štúdiovej praxe, kde sa pomocou vtelenej skúsenosti, tanečných scores, somatických techník, herných štruktúr a interpretácie učíme vytváraniu podmienok, ktoré dbajú na starostlivosť, dostupnosť a etiku zdieľania vedomostí a skúseností a kde sa odúčame patriarchálnym a extrakčným vzorcom. Metodológia výskumu zahŕňa štúdium tanečných somatických techník, role play hier a interpretačných metód, prostredníctvom ktorých bude skúmaná performativita tela, jeho intimita, polohy rozkoše, https://www.favu.vut.cz/dsp/projekty